UV montium

bartus

UV montium

Berichtdoor bartus » Di Sep 25, 2012 20:36

Beste collegakameleonhouders,
sinds zondag ben ik de eigenaar van drie montiums, gekocht van kristof ,
twee vrouwen en drie mannen.

Ik heb ze in een groot terrarium zitten en voor zover ik nu in drie dagen kan zien, gaat het goed.
Beide vrouwen hebben uit de hand gegeten, de man nog niet zien eten.

De man zit hoog en gaat onder de lamp/uv lamp zitten maar de vrouwen doen dit niet. Kristof heeft ze bij elkaar gehouden en dat doe ik ook. De vrouwen houden zich lager op in de terra en nu ben ik bang dat ze te weinig uv krijgen (er hangt een spaarlamp in en twee warmte spots) . de temperatuur is overdag bovenin 25-20 graden en s'nachts 16 graden. Ik heb gelezen dat Montiums een lage uv -beheofte hebben.

Volgens mij is een vrouw zwanger (wat donkerder gekleurd en deze dreigt soms naar de man maar niet zo dik/zie geen eieren) en de andere paringsbereid (de man ging er kopkikkend achteraan en ze is lichtgroen)

Wat denken jullie, de man weghalen of misschien nog een uv spot (wat lager) installeren?
Tr.montium 1.1

Wendy van der Heeden

Re: UV montium

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Sep 25, 2012 20:54

Ik zou inderdaad zorgen met 3 dieren en een groot terrarium voor minimaal 2 UV plekken. Zelfde met warmtespots.. als je meerdere dieren hebt, is 1 spot te weinig.

Is het niet mogelijk om wellicht gebruik te maken van t5 UV tl verlichting van Arcadia? Dit heeft een veel breder en groter bereik..dan hoeven ze er minder dicht in de buurt te komen.

Maak je ook gebruik van een reflector achter de UV verlichting?
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Sep 25, 2012 21:04

Sorry Bartus, zie nu dat je twee warmtespots hebt. Maar ik zou wel nog een extra UV bron plaatsen..

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Di Sep 25, 2012 22:22

Als de 'zwangere' vrouw zichtbaar stress heeft van de man, zou ik eerder deze scheiden dan verlichting aanpassen. Als dat qua ruimte mogelijk is dan... ;)
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Wo Sep 26, 2012 16:47

Als er zichtbaar stress is zou ik het vrouwtje apart zetten inderdaad. Maar is dit niet zo, is die extra UV spot toch wel verstandig lijkt me...

bartus

Berichtdoor bartus » Wo Sep 26, 2012 18:55

Bedankt voor jullie reacties,
vandaag was het 26 graden bovenin de ruimte en de man zat op de grond dus ik denk dat ze het heel snel te warm hebben. Eén vrouw heb ik inmiddels in de buurt van de uv lamp gezien, ik denk dat ik de andere vrouw apart ga zetten want ze is wat dikker, zwartgroen ipv helder en minder bewegelijk dan de andere vrouw dus ik denk zwanger.
In de ruimte loopt ook een calyptarusman los en deze heb ik al meerder keren van de terra afgehaald waar hij in schijngevecht was, door het gaas, met het montiummannetje. Ik heb de man in een terra gezet en nu de calypvrouw losgelaten. Mogelijk dat dit de oorzaak was van het nog verlegener gedrag van de montiums. Maar die extra uv lamp ga ik sowieso erbij zetten.
Bedankt voor het meedenken, ik hou jullie op de hoogte.
Tr.montium 1.1

bartus

Berichtdoor bartus » Vr Okt 26, 2012 16:48

Even een up-date . De dieren maken het allemaal goed, het zwangere vrouwtje laat zich het minst zien maar ziet er goed uit. Ik heb ze allen geregeld zien eten en zonnen ! Nu maar hopen dat er eitjes komen....
Tr.montium 1.1

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Zo Okt 28, 2012 09:52

Dat klinkt veel belovend.

bartus

Berichtdoor bartus » Zo Dec 23, 2012 20:05

Van de week vond ik een eitje in de bak, heb meteen beide vrouwtjes apart (zijn beide even dik) gezet: éen van hen was vanochtend aan het graven, ik haal de eieren en morgenochtend uit. Nu heb ik gehoord dat incuberen in te fijn vermiculiet ervoor kan zorgen dat de jongen bij het uitkomen hierin ''stikken''. Ik heb echter alleen fijn vermiculiet. Is het dan misschien niet beter om te incuberen in turfstrooisel gemengd met zand(zelfde als legsubstraat)?
Tr.montium 1.1

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Zo Dec 23, 2012 20:25

Ik weet niet zo goed wat de broedtijd is, maar volgens mij is vermiculiet wel beter. Bevat geen meststoffen, is niet gevoelig voor schimmels.

bartus

Berichtdoor bartus » Ma Dec 24, 2012 12:15

Dank je, maar ik bedoel dat er meerdere ssorten vermiculiet zijn en die ik nu gebruik is nogal fijn. Ik heb gelezen dat de jongen er dan in kunnen stikken bij het uitkomen. Ik heb maar één eitje gevonden! Andere vrouw staat op knappen......
Tr.montium 1.1

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Do Dec 27, 2012 21:48

1 eitje is niet echt gunstig. Hopelijk duid dat niet op legnood.

bartus

Berichtdoor bartus » Za Jan 12, 2013 16:00

Beetje laat, mijn reactie, maar vrpuwtje is echt ''leeg''. Heeft waarcshijnlijk andere eieren gestrooit, want heb er één gevonden, zitten in grote terra dus de ander (e) kan zo maar ergens liggen tussen de afgevallen bladeren.: soms legt deze soort 3 eieren dus dan klopt het wel.
Tr.montium 1.1

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Di Jan 15, 2013 21:59

Ik ben blij om te horen dat er niets aan de hand is met het diertje.

bartus

Berichtdoor bartus » Vr Apr 19, 2013 21:21

Ik ben er een tijdje tussenuit geweest maar weer even een verslag.
Ik had dus één ei geincubeerd in vermiculiet en deze was of onbevrucht of het vermiculiet was te nat : het ei beschimmelde en verschrompelde.
Later heeft een vrouw 10 eieren gelegd op de grond en helaas niet in een van de plantenpotten: allemaal verdroogd.
Gelukkig wordt ik wat handiger in het herkkennen van zwangere vrouwtjes want een week geleden meende ik te zien dat het andere vrouwtje ook zwanger was en wilde gaan leggen (onrustig, iets andere kleur) Ik heb haar in een aflegbak gezet met als bodembedekking grond en heb nu , 3 dagen later, 7 eieren opgegraven. Ik heb steeds slechte ervaringen met vermiculiet maar probeer het nu weer, goed uitgeknepen en 5 eieren daarin en twee gewoon in een bakje met aarde. Beide in een schuimplastic doos en deze in de kamer gezet (temp s'nachts 14, overdag 18-20 graden).
Hoe vochtig moet het incubatiemiddel eigenlijk zijn? Kwestie van gevoel?
Tr.montium 1.1

Terug naar “Verlichting”