Kunnen Kammetjes horen en/of ruiken.

Plaats hier al je vragen en foto's over de Chamaeleo soorten.
Charlot

Kunnen Kammetjes horen en/of ruiken.

Berichtdoor Charlot » Za Apr 14, 2012 09:03

Hallo allemaal,

Wij vroegen ons af of ze kunnen horen en/of ruiken.
Daar lezen we helemaal niets over.
Hebben jullie het antwoord ?

En nog een vraagje.

Ons mannetje zagen we hele blaadjes van de krulhazelaar (Paastak) eten.
We denken dat het geen kwaad kan maar voor de zekerheid vragen we het aan jullie.
Het is wel een grappig gezicht!

Groetjes,
Astrid en Charlot.

Jonathan van Luijk

Re: Kunnen Kammetjes horen en/of ruiken.

Berichtdoor Jonathan van Luijk » Za Apr 14, 2012 09:30

Ruiken kunnen ze sowieso, dit doen ze door met hun tong ergens aan te likken (denk aan een slangen, die ruiken ook met hun tong).
Voor zover ik weet zijn ze doof. Je kan werkelijk een enorm kabaal maken heel plots schreeuwen, kameleons verroeren geen vin. Wel zijn ze heel gevoelig voor vibraties heb ik gemerkt. Tik heel zachtjes op een wand van het terra en je kunt zien dat ze daar al vaak op reageren.

Nou ben ik geen expert, dus wellicht zijn er mensen die mij gaan verbeteren, maar dit is wat ik heb kunnen distilleren uit andere topics en mijn eigen ervaring en observaties.

Jemen kameleons eten inderdaad ook planten en fruit af en toe. 't is belangrijk dat je hen dat ook aanbied en zorgt voor planten in het terra die niet giftig zijn. Wij hebben hier op het forum ook een speciale plantenlijst met planten waarvan bekend is dat ze geen kwaad kunnen mocht je kameleon eens besluiten er een hapje van te nemen.
Furcifer Pardalis (Ankify) *26-6-2011

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Za Apr 14, 2012 10:11

Kameleons zijn inderdaad doof, stokdoof. Maar trillingen nemen ze wel waar.

Het is eerder proeven dan ruiken denk ik. In het boek van Tilbury staat hier info over. Ik zal het vanavond er eens bij pakken en er wat meer over schrijven ;)
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Charlot

Berichtdoor Charlot » Za Apr 14, 2012 10:24

Hallo,

Wat een snelle antwoorden ! Leuk!
We hebben de planten lijst al ontdekt en gaan zometeen naar het tuincentrum.
We moeten de planten toch eerst met kokend water over gieten ?
En kunnen de planten daar tegen ?

En... Schrik !... Onze kammetjes eten van de cocopeat die er sinds gister in ligt.
Kan dit kwaad ?

Gr Astrid en Charlot.

Jonathan van Luijk

Berichtdoor Jonathan van Luijk » Za Apr 14, 2012 11:27

Haha, cocopeat?! Daar heb ik nog niet eerder over gelezen. Probeer eens wat fruit klaar te zetten? misschien hebben ze hartstikke veel zin in een hapje en bij gebrek eten ze dan maar cocosvezels?

@Wendy, je hebt gelijk het kan proeven of ruiken zijn, 't is maar hoe je het ziet. De reukzenuw (nervus olfactorius) zit bij mensen in de neus, in een hole van het os sphenoidale, onderdeel van de schedelbasis. Wij ademen in, waardoor de moleculen in de lucht er langs lopen en op de zenuw aanhechten. Zo ruiken wij.
Reptielen likken moleculen uit de lucht en van de grond en bij het naar binnen trekken van de tong, schrapen ze met de tong langs hun reukzenuw, of reukorgaan (het orgaan van Jacobson), die bij hun in een holte op het palatum (gehemelte) zit. Zodoende ruiken zij dus ook. Proeven doe je met je tong, maar zij proeven de geuren dus niet met de tong, maar gebruiken de tong om de geuren naar hun reukzenuw/orgaan te brengen... (zo gaat dat bij slangsen en andere reptielen met een gepleten tong voor zover ik weet. Ik ga er vanuit dat deze werking bij Kameleons identiek is, maar misschien heb ik het mis. (8>
Doordat mijn kameleon trouwens de laatste tijd veel zit te gapen heb ik eens goed in z'n bek kunnen kijken en merkte op dat je op het gehemelte een groeve kan zien lopen van beide neusgaten tot achterin de keel. een soort gespleten gehemelte dus. Wellicht dat dit de toegang verschaft tot hun reukzenuw/reukorgaan.
(handig als je voor je studie goed op de hoogte moet zijn van de hoofd-hals anatomie) ;)
Furcifer Pardalis (Ankify) *26-6-2011

Charlot

Berichtdoor Charlot » Za Apr 14, 2012 16:16

Zo, Jonathan, wat een mooi uitgebreid antwoord.

Aan je reactie, te merken maar jij niet echt zorgen over het eten van de cocopeat.
Toevallig komen we net van mijn schoonmoeder vandaan en die had oude bruine bananen op de fruitschaal liggen.
die hebben we maar even mee geklauwd. We hebben beloofd tegen de kammetjes te zeggen dat ze dit van " oma" hebben gekregen hahaha.

Op dit moment zijn we de bak aan het aankleden met de nieuwe planten van het tuincentrum.
We hebben ze eerst goed gespoeld onder de douche met half warm water.
Het tuincentrum vertelde ons dat zij alleen organische mest gebruiken voor de planten, maar wat de leverancier gebruikt weten ze niet. Dus maar heel goed spoelen onder de douche.

Bedankt voor je mooie antwoord.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Za Apr 14, 2012 16:21

"Smell in most reptiles is accomplished by transfering molecules collected on tongue to the surface of Jacobson's organ located anteriorly in the roof of the mouth. In chameleons, Jacobson's organ is the least developed of all reptiles and whilst best developed in the genus Bradypodion, it is apparently absent in Rhampholeon.' - Colin Tilbury - Chameleons of Africa an atlas

Heel goed Jonathan! ;)

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Ma Apr 16, 2012 22:12

Het eten van cocopeat is niet echt normaal. Je ziet weleens dat kameleons bodembedekking gaan eten als ze iets tekort komen. Wat voor vitamine en mineralen gebruik je?
De blaadjes van een paastak (als het wilg is) kunnen volgens mij geen kwaad.

Charlot

Berichtdoor Charlot » Di Apr 17, 2012 11:05

Inmiddels hebben we echte planten in de bak gezet.
Erg mooi.
Sinds dien eten ze van de planten en heb ik ze geen cocopeat meer gegeten.
Ze krijgen sprinkhanen en krekels bepoedert met reptivite.
En de sprinkies en krekels krijgen eerst altijd krekel voeding.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Apr 17, 2012 11:21

Hou het bepoederen met Reptivite in de gaten, gezien hier best forse doseringen qua vitaminen en mineralen in zit.

Terug naar “Chamaeleo”