Wel/niet hanteren

Plaats hier al je vragen en foto's over de Chamaeleo soorten.
Rick Keizer

Wel/niet hanteren

Berichtdoor Rick Keizer » Vr Aug 12, 2011 07:36

Hallo,
Ik heb nu sinds enkele weken een yemen man. Erg gaaf beesie..maar als ik met mijn hand te dicht bij em kom blaast hij zich op, blaast hij zoals een kat en maakt hap bewegingen want hij wil me bijten. Nu was mijn vraag. Kan ik een yemen wel of niet hantere? Graag even uitleggen waarom wel/niet.. En wat is dan de beste manier van pakken, enz

Robin Meijer

Re: Wel/niet hanteren

Berichtdoor Robin Meijer » Vr Aug 12, 2011 12:37

Ha, Rick

Ik denk dat je nog even geduld moet hebben.
Onze kameleons hebben we ook gewoon met rust gelaten zodat ze aan ons konden wennen.
Van de een op de andere dag klommen ze tijdens het schoonmaken van het terrarium op onze handen.
Daarna ging het steeds beter en nu zijn ze makkelijk te hanteren.

Forceer het gewoon niet want dat werkt natuurlijk averechts.

Pak hem ook niet beet.
Hij zal op een gegeven moment op je hand zitten alsof hij op een tak zit.

Groetjes Robin

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Vr Aug 12, 2011 19:44

Hou er rekening mee dat kameleons wilde dieren zijn. Sommige willen absoluut niet gehanteerd worden. De Jemen kameleon is er een met temperament en er zijn er dan ook veel die nooit erg graag gehanteerd willen worden.
Wat Robin ook zegt forceren heeft geen zin. Voer hem af en toe iets lekkers uit je hand, dat wil ook nog weleens helpen om ze wat tammer te krijgen.

Anoeska Bontrop

Berichtdoor Anoeska Bontrop » Ma Aug 15, 2011 15:51

Die van ons is nu 6 maanden en hij eet wel een wasmotlarf of sprinkhaan uit de hand, maar verder gaat hij altijd weg als wij bezig zijn in zijn terrarium.
Ook als we langslopen probeert hij zich uit de voeten te maken.
Dus volgens mij kan het nog wel een tijdje duren....
Onze dieren:

1.0.0 Furcifer Pardalis Ambilobe "red bar" (Harry)
1.0.0 Chamaeleo calyptratus (Koos)
0.1.0 Pogona Henrylawsoni (Dino) r.i.p.
1.0.0 Phelsuma Madagascariensis Grandis (Groentje)

Rick Keizer

Berichtdoor Rick Keizer » Ma Aug 15, 2011 21:39

Ik forceer ook niks...dan had ik nog een vraag..ik heb van die soort vruchtenpapjes over die ik.had voor mijn phelsuma's. Lusten of mogen kameleons dit ook? Wat kan ik behalve krekels(op dit moment maat 7) nog meer geven wat ze lekker vinden?

Ruby
Lid
Lid

Berichtdoor Ruby » Di Aug 16, 2011 11:06

Hoi,

Wat dat papje betreft, je kan het proberen, als hij ervan eet kan het geen kwaad! Het is een goed samengestelde vitamine shot das nooit weg! Als hij het niet eet, kan je het ook aan je krekels geven, dan eten die het op en krijgt hij het alsnog binnen=). Ik zou het alleen niet TE vaak geven ivm de suikers, ookal zijn deze natuurlijk.

Je kan verder, naast huis krekels, ook veld krekels voeren (dat zijn die zwarte, die heb je in groot en wat kleiner, de kleintjes moeten goed zijn!), af en toe een wasmot larv, meelwormen, zijderupsen, tebo's, kleine kakkerlakken. In het topic te koop, moet je even zoeken naar Hans Stolk. Hij bied voedseldieren aan en vrijwel alles op zijn lijst is perfect! Je moet alleen even kijken met de grootte van je dier en de grootte van het voedseldier natuurlijk. Maar dat begrijp je zelf vast ook wel! Succes! :W
Groetjes!

Rick Keizer

Berichtdoor Rick Keizer » Di Aug 16, 2011 19:37

Ja ik heb nog 2 van die fruit bakjes over. 1 staat er nu in de bak..gwn tussen wat takjes geklemt. Boedah/harry(omdat ik voor ADO ben en boedah groen/geel is noemt me vriendin em soms harry) krijgt nu mat 7 krekels. Hoeveel wasmotlarve.mag ik em geven, hoeveel zitten er in een bakje?

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Wo Aug 17, 2011 07:36

wat is mis in het lijstje zijn sprinkhanen, die kan je natuurlijk ook goed voeren. Wasmotten voer ik zelf maar weinig vanwege het vetpercentage. Ik zou zeggen ongeveer 2 per week, de rest bewaren in de koelkast, dan blijven ze namelijk goed.

Rick Keizer

Berichtdoor Rick Keizer » Wo Aug 17, 2011 21:38

Ja sprinkhanen weet ik..zijn alleen op dit moment te groot. dat van die wasmotlarven wilde ik.dus weten. in de koelkast. hoelang duurt t voor.dat de larven echt motten.worden. waar ik.ze haal zitten er veel in een doosie namelijk..rond de 20(zei mijn vriendin)

Anoeska Bontrop

Berichtdoor Anoeska Bontrop » Do Aug 18, 2011 09:44

Hou oud is hij dan?
Ik zie dat je in Leiden woont, als ik dat goed zag moet je eens op vrijdag naar sassenheim gaan daar hebben ze sprinkhanen die ik aan mijn anolissen en langstaarthagedissen geef.
Deze zijn dus echt klein.
Zelf geef ik onze koos 'normale' middel sprinkhanen, hij is 6 maanden en kan dat makkelijk eten.
Heb gisteren een grote gegeven en zelfs die ging moeiteloos naar binnen.

Wat betreft de wasmotlarven kun je ze in de koelkast heel lang bewaren.
Ik wilde de motten hebben en heb ze buiten de koelkast bewaard.
Dan worden ze na een week of 2/3 al bruine,r dus voer ik ze, en dan binnen 1/2 weken komen er steeds motten vrij.
Onze dieren:

1.0.0 Furcifer Pardalis Ambilobe "red bar" (Harry)
1.0.0 Chamaeleo calyptratus (Koos)
0.1.0 Pogona Henrylawsoni (Dino) r.i.p.
1.0.0 Phelsuma Madagascariensis Grandis (Groentje)

Terug naar “Chamaeleo”