gedragsverandering

Plaats hier al je vragen en foto's over de Chamaeleo soorten.
Wendy van der Heeden

gedragsverandering

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Wo Sep 29, 2010 20:40

Piet vertoont heel ander gedrag sinds een week. Ik heb zijn verblijf nog meer beplant, meer takken en twijgjes erin etc.
Naast zijn terrarium staat ook het terrarium voor mijn Phelsuma's. Voorheen als ik het kamertje binnenkwam of in het kamertje aan het rommelen ben, zette hij vaak zijn keel op of probeerde zich wat meer te verstoppen.
Sinds deze week komt hij meteen naar me toe zodra hij me ziet. Hij graaft met zijn pootjes tegen het raam. Hij heeft geen stresskleuren en krijgt juist een mooiere tekening vind ik. Ook als ik bij de Phelsuma's aan het rommelen ben of ze voer, en zijn ruitje staat open, probeert hij met alle macht bij me te komen.

Net schuif ik zijn raam open, maar was het toch weer blazen en bijten, maar ook naar me toe willen komen. Ook likte hij een soort van aan mijn vinger, eerst zijn tong tegen mijn vinger aan, en dan happen :) . Heel vreemd hoor, dit omslaan van het gedrag. Nog steeds lijkt het erop alsof hij zijn neus optrekt voor sprinkhanen en krekels. Maar als ik met een zijderups, morio, tebo of dola kom aanzetten dan is hij er als de kippen bij. Ik heb hem gisteren niets gegeven en tegen heug en meug heeft hij nu een sprinkhaan gegeten.

Vreemd of herkenbaar voor de calyptratus-houders?
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

EST

Re: gedragsverandering

Berichtdoor EST » Wo Sep 29, 2010 21:21

Heel herkenbaar _O-

Wacht maar tot de puberteit! Er zullen vast nog meer gedragsveranderingen komen, heeft te maken met gewenning en ouder worden, ook wel met puberteit en bijvoorbeeld wintertijd. Dit zijn momenten waarop gedrag kan veranderen.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Wo Sep 29, 2010 21:29

Wel heel erg leuk hoor om allemaal zo mee te maken. Ben echt he-le-maal verliefd op hem O+ .

Hij zit nu in de huiskamer, in zijn boom te slapen. Zo schattig hihi.

Ricardo Velthuizen

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Do Sep 30, 2010 16:04

is wel herkenbaar ze hebben soms hun humeuren hier staan ze ook om bekend.

en wacht indderdaad maar op de pubertijd ik moet zeggen hier valt het wel mee al weigerde hij een tijd om bij me te komen en blaasde die af en toe maar verder geen problemen.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

marco.kiewiet

Berichtdoor marco.kiewiet » Di Okt 05, 2010 22:01

Mijn Grumpy (4 maanden) veranderd ook, hij begint zich denk ik steeds meer vent te voelen haha.
Als ik thuis kom loop ik altijd direct naar hem toe even goedeavond zeggen.
Vaak zit hij dan in zijn karatehouding (woorden schieten tekort sorry...) zodra ik met het eten kom ben ik zijn grote vriend.
De laatste paar weken geef ik hem een paar maal per week fruit (aardbeien en sinasappel) dat eet hij heel voorzichtig uit mijn hand. Maar zonder eten mag ik niet komen haha wel apart.

Ik pak hem ook niet meer uit zijn terra. Door hem te lokken met voedsel komt hij er nu uit (ander wil hij toch alleen maar bijten).

Dit is mijn eerste kameleon (1ste reptiel by the way) ik vindt het erg leuk om te doen maar het is wel wennen totaal anders als de gewoonlijke harige katten/honden.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Okt 05, 2010 22:28

Nou mijn Piet is wel erg tam geworden! Hij heeft al een tijdje niet meer geblazen en gebeten :Y . Tegenwoordig zit hij bij het ruitje te wachten tot hij eruit mag. Als ik het ruitje openschuif steekt hij meteen zijn armpjes naar voren om op mijn arm te klimmen. Hij heeft ook nooit meer stresskleuren of tekening. Als ik hem hanteer, ook met anderen erbij laat hij zijn mooiste kleuren zien! Beneden waar het grote terra komt staan al een paar grote planten, een grote Ficus, Pachira, Schefflera en een grote Monstera. Hier zet ik hem regematig in... dan zit hij vanaf een plant of boom alles gade te slaan hihi. Maar het gaat erop lijken alsof hij meer uit zijn terra wil als erin. En hij zont natuurlijk erg graag, dus zodra het zonnetje schijnt en het is nog een redelijke temperatuur laat ik hem van de zon genieten.

Hij eet ineens wel een heel stuk minder hoor.. ik ga ervan uit dat hij verwend is. Vanochtend heeft hij wel een grote sprinkhaan op.. Fruit probeer ik wel maar dat interesseert hem niet. Heb al een stuk meloen op een tak geprikt en een zoete braam.. ook wat aardbei geprobeerd, maar het interesseert hem echt niet. HIj eet bij lange na niet meer wat hij at.. zijn ontlasting en urinedeel zien er prima uit. Ik ga er vooralsnog niet vanuit dat hij iets mankeert. Binnenkort stuur ik eens wat ontlasting op naar Marja Kik.

Hoeveel eet die van jou per dag? Piet voer ik nu om de dag...

Ricardo Velthuizen

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Wo Okt 06, 2010 16:13

Helmpje eet ongeveer 1 sprinkhaan per dag en soms sla ik over en verder krijgt hij nog twee dola's per week en een wasmotje of tebo als ze er zijn.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Wo Okt 06, 2010 16:21

Ok! Het is voor mij gewoon even een omslag dat hij nu veel minder eet. Misschien komt dit omdat het dier voor zijn leeftijd al behoorlijk aan de maat is (36 cm met 4 maanden). Ik heb altijd tebo's, zijderupsen, dola's, wasmotten, krekels en sprinkhanen voor handen. Zijn voorkeur gaat echt uit naar het lekkere en luxe haha. Dus tebo's en zijderupsen zijn favoriet. Ook grote sprinkhanen vind hij wel lekker. Dola's voer ik 1 x per week en hij krijgt de wasmotten die uit de pop zijn. Misschien erg maar kakkerlakken komen er echt niet in. Dit voer ik denk ik straks als het zomer is als hij in zijn buitenverblijf zit. Hij drinkt verder prima, ook al heeft hij niet zo'n bolle helm als ik wel eens zie. Zijn helmpje staat gewoon netjes uit aan beide zijden. Ik sproei hem twee keer per dag met warm water. Dit schijnt hij lekker te vinden want hij rent er niet meer voor weg. En hij krijgt de druppelaar... Wel blijf ik nog steeds alles wat ik aanbied aan voedsel bepoederen met MinerAll Indoor en extra calcium. Pas als hij volwassen is is het geloof ik verstandig dit bepoederen terug te brengen naar 1x per week.

marco.kiewiet

Berichtdoor marco.kiewiet » Wo Okt 06, 2010 17:38

Ik geef hem rond de 10 krekels mt 8 per dag (2 voederbeurten 08:00 en 18:00) dit is dus ongeveer 2 bakjes per week. Verder eet hij tussendoor halfwas sprinkhanen (1bakje per week) en zo nu en dan wat wasmotlarven. Hij is dol op sinasappel en aarbeien ander fruit eet hij niet.

Die van mij is als de doods voor water (warm of koud) hij rent er snel voor weg.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Wo Okt 06, 2010 19:13

Hmm dan eet die van jou nog wel veel. Piet geef ik nu om te dag, om hem wat minder kieskeurig te maken. Hoop niet dat er iets anders met hem is. Hij gedraagt zich verder normaal..voor zover ik dat goed kan beoordelen.

Angelique Egele

Berichtdoor Angelique Egele » Vr Okt 08, 2010 12:06

Mijn kameleon wou ook een tijdje geen krekels en sprinkhanen meer. Heb hem toen een tijdje andere voedseldieren gegeven en de krekels en sprinkhanen even laten staan, terwijl hij toch ook genoeg afwisseling kreeg. Nu eet hij alles weer, en nog meer dan eerst ook! Ik denk dat het misschien met het ouder worden te maken heeft.
Dus het zal denk ik wel goed komen met jouw kammie hoor, Maar hou het goed in de gaten dat hij wel blijft eten, als hij helemaal stopt is een bezoekje aan de dierenarts niet overbodig.

gr,
1.0.0 Furcifer Pardalis Nosy be (Indigo)
2 Katten (Melly & Gucci)
1 Paard (Jetstream's Fuego)

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Okt 08, 2010 16:36

Dank je Angelique, voor je bericht. Piet eet nog wel hoor, maar hij is dus voornamelijk in het lekkere en luxe geinteresseerd haha. Heb hem gisteren nog een volwassen sprinkhaan gegeven. Dus hij eet nog wel maar veeeel minder. Ik hou het in ieder geval heel goed in de gaten. ;)

Terug naar “Chamaeleo”