minder eetlust?

Plaats hier al je vragen en foto's over de Chamaeleo soorten.
Wendy van der Heeden

minder eetlust?

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Sep 17, 2010 22:28

Mijn Piet is nu iets meer als 3 maanden oud. Naar mijn weten doet hij het prima. Vanaf begin heb ik hem elke dag gevoerd, eigenlijk zoveel hij lust. Hij krijgt sprinkhanen (gras), krekels maat 8 (gutload), moriowormen, zijderupsen, tebo's en wasmotten. Als ik iets op het terras vind, een kever of een vlinder geef ik hem dat ook. Wasmotlarven en dola's ongeveer 1x per week. Alles wordt bepoederd met MinerAll indoor + extra calcium.

Hij eet altijd veel, een stuk of 8 krekels en 3 sprinkhanen op een dag zijn geen uitzondering. Zelfs lust hij nog wel een paar tebo's 's avonds. Nu ben ik al iets minder gaan voeren omdat ik denk dat hij iets te zwaar wordt ;) . Maar de afgelopen twee dagen lijkt hij geen trek te hebben, althans niet in krekels en sprinkhanen.

Omdat ik me zorgen maak heb ik gisteren gekeken of hij wel een dola lust en om te testen of er niets mis is met zijn tong, of schietcapaciteit. Nou, bij de aanblik van de dola kwam meneer al naar voren en er werd van een goede afstand geschoten. Dola knip ik wel de kop af voor de zekerheid, blijf het toch griezelig vinden.

Wat kan het zijn dat hij ineens geen interesse meer heeft in sprinkhanen en krekels? Is hij gewoon verwend? :) Of is het misschien omdat hij ouder wordt, en minder eetlust heeft.. Hij vervelt overigens prima, dat heeft hij een week geleden nog gedaan en alles netjes binnen hooguit anderhalve dag.

Hier twee foto's van Piet. Hoe vinden jullie hem eruit zien? Is hij te dik?

Afbeelding

Afbeelding
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

stevie

Re: minder eetlust?

Berichtdoor stevie » Za Sep 18, 2010 09:21

hoi hallo , denk dat hij verwend is jazeker , het is trouwens niet zo goed je kamie elke dag eten te geven , ze worden snel te zwaar , ik zou om de dag eten geven , heb zelf een 20tal kamies en ze krijgen zeker niet elke dag eten , nog een punt stop aub met elke dag vitamienen en kalk te geven , en teveel aan vitamienen is zeer gevaarlijk , een 3 x per week is meer als genoeg .als hij nog wat ouder i dan is 2x per week voldoende hoor. van teveel vit en kalk kunnen ze leverfalen krijgen en krijgt de werking van d3 een omgekerd effect met rachitis tot gevolg (dat is onomkeerbaar) grts

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Za Sep 18, 2010 10:17

Hoi!

Ik was in de veronderstelling dat je kammies in de groei, elke voerbeurt moest bepoederen. Maar dit is dus niet zo? Dan zal ik dit verminderen. En hem ook om de dag voeren.

stevie

Berichtdoor stevie » Za Sep 18, 2010 11:04

in de groei zeker vaker dan als hij volwassen is , maar niet overdrijven , alles met mate , iets meer calcium kan geen kwaad (gouden tip , gutload je voederdieren)
grts

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Za Sep 18, 2010 11:14

Dat gutloaden staat in mijn bericht hoor ;) .

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Za Sep 18, 2010 19:04

Onzin...
Gewoon iedere voederbeurt calcium aanbieden (minerAll gele dop), ze hebben eerder te weinig dan te veel.
Maar zorg ook voor voldoende aanbod of aanmaak (Uv) van D3.
Ook gewoon iedere dag eten aanbieden, zeker bij een dier van net 3 maanden oud.. Wel gevarieerd eten aanbieden.

Dieren die te vaak van het zelfde krijgen, verliezen wel eens de interesse. Door iets anders aan te bieden kun je zien of ze echt geen eten willen of juist alleen bepaalde zaken niet. Eten ze bepaalde hapjes wel gewoon goed, dan zijn ze kieskeurig geworden.
Met vitamines kun je het beter wel rustig aan doen. Ikzelf mix MinerAll met Corvimin (1 op 1) en bepoeder bij iedere voeder beurt. 1 x p/w Magnecium in het drinkwater en minimaal 1 x p/w D3 druppels in het drinkwater.
Daarnaast geef ik de krekels de gutload van de KVN. Thats It....

Gezien het feit dat het dier wel happig was op de dola, zou je kunnen denken aan kieskeurigheid, ik raad je echter aan om zijn eetgedrag goed in de gaten te blijven houden.
Er kunnen andere zaken meespelen als een dier niet meer goed wil eten. Calciumtekort, wormen kunnen bv een oorzaak zijn.

EST

Berichtdoor EST » Za Sep 18, 2010 19:19

Guido Rulof schreef:Onzin...
Ook gewoon iedere dag eten aanbieden, zeker bij een dier van net 3 maanden oud.. Wel gevarieerd eten aanbieden.

Net 3 maanden oud lijkt me niet. Dit dier is zeker zo'n 5 maanden of ouder. Op 3 maanden zijn de kleurpatronen nog niet zo duidelijk aanwezig en is het dier wat meer egaal groen. Verder is op 3 maanden leeftijd de helm zeker nog niet zo ver ontwikkeld als bij dit dier. Dus hij is zeker ouder. Wat niet wegneemt dat hij nog in de groei is, maar hij zal zoals hij er nu uitziet in minder hard tempo gaan groeien als de maanden ervoor en zal dan ook minder gaan eten. Hoe sneller ze groeien, hoe meer ze eten, maar hoe ouder ze worden en hoe groter, hoe meer dit afneemt.

Wat bepoederen betreft, daar laat ik me buiten. Ik bepoeder zelf wel altijd en gutload mijn voedseldieren, ik wissel af met gewoon puur calcium en Miner-all.

Hier een link naar een foto van een normale grootte voor een calyptratus man van 3 maand. Duidelijk verschil te zien.

http://www.chameleonforums.com/how-big- ... eon-44148/
Laatst gewijzigd door EST op Za Sep 18, 2010 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Za Sep 18, 2010 19:44

Ik denk dat je gelijk hebt over de leeftijd Esther...Ik ben even van haar tekst uit gegaan.

Ook bij een dier van 5 maanden zou ik te werk gaan zoals ik hierboven beschreven heb.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Zo Sep 19, 2010 08:54

Beste Guido en Esther,

Mijn kammie komt bij Marvin Snikkers vandaan. En is van half juni jl. Reken maar uit dus... groeiverschil bij dieren is een heel normaal verschijnsel hoor ;). Pietje was al het grootste in het nest! En ja hij eet vreselijk veel, maar vervelt ook vaak.

Zoals boven beschreven, ontbreken alleen de kakkerlakken nog maar daar heb ik mijn twijfels over omdat ik die echt niet in mijn huis tegen wil komen. Ik bepoeder dus elke dag/voerbeurt met MinerAll gele dop en extra calciumpoeder 2.0. Alle dieren worden gegutload, krekels met groente/fruit/zemelen en VitAll en krijgen ook nog calciumkrekelgel, sprinkhanen krijgen vers rietgras elke dag.

Het zal inderdaad wel verwendheid zijn haha, bij het voor zijn neus houden van een wasmot of dola is hij wel meteen geinteresseerd.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Zo Sep 19, 2010 08:56

Maarrrrr zouden jullie ook nog willen vertellen hoe hij eruit ziet? Dank u! :)

EST

Berichtdoor EST » Zo Sep 19, 2010 13:29

Klopt inderdaad dat zijn eerste baby 15 juni uitgekomen is en toch is hij al 2 keer zo groot als hij moet zijn op die leeftijd, bizar :? Heb dus nog nooit zo'n volgroeide calyptratus op die leeftijd gezien, terwijl ik toch genoeg baby's heb zien opgroeien.

Maargoed, je dier ziet er prima uit hoor ;-)

wordt vast een geweldig grote man als hij er nu al zo uitziet op 3 maanden!

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Zo Sep 19, 2010 14:08

Ik hoop het, ik hoop het!!!! :Y *O*

stevie

Berichtdoor stevie » Zo Sep 19, 2010 19:53

[quote="Guido Rulof"]Onzin.
dank u voor de commentaar , als ik mijn dieren gedurende al die jaren toch maar 2 a3 keer in de week bepoeder , hoe verklaar je dan dat alles zo goed loopt ? en hoe komt het , toen dat ik juist begon(20 jaar geleden) een calyptratus heb gehad die door een teveel !!! aan vitamienen en d3, rachitis heeft gekregen en dus gestorven is . en er zijn ook gevallen bekent van leverfalen door teveel vit .
hebt u hiervoor een verklaring beste guido ?
ik heb mijn mening gezegd, gestaafd door mijn ervaring ,dat is in mijn ogen geen onzin, dank u
groetjes

Ricardo Velthuizen

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Zo Sep 19, 2010 22:16

ben het eens met guido.

Elke beurt bepoederen zeker omdat dit een calyp in de groei is even verder lezen omdat deze soort als kool groeit kun je niet genoeg geven totdat hij een beetje uitgegroeid is en ik denk dat jou beestje eerder te weinig had maar ben er niet bij geweest.

en het zegt niks als je al 20 jaar meedraait ik kom bij mensen thuis die houden hun reptielen verkeerd (zonder uv en verkeerde supplementen en geen variatie in voedsel enz enz) en wel met een soort van succes ik zeg niet dat dit bij jou ook zo is maar die mensen hebben gewoon dikke mazzel.

nader onderzoek heeft namelijk bewezen dat wij in huis niet hetgeen kunnen aanbieden wat een beestje in de natuur krijgt of zelf kan schieten en daar zit het hem nou een beetje in wij moeten de natuur na bootsen en dat lukt lang niet altijd.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

EST

Berichtdoor EST » Zo Sep 19, 2010 23:25

Voor hier een heftige discussie over ontstaat:

Steve, ik weet dat jij soorten houd die iets moeilijker zijn dan calyptratus, maar die ook iets minder hard groeien dan calyptratus. Als je kijkt naar de snelheid van groei bij calyptratus kan het wel degelijk nodig zijn elke dag te bepoederen omdat deze de voedingstoffen veel sneller omzet worden bij trager groeiende dieren waardoor ook sneller een tekort kan ontstaan.

Ik geef niemand gelijk of ongelijk, probeer alleen een uitleg te geven he ;)

Terug naar “Chamaeleo”