Herp nursery 2

Plaats hier al je vragen en foto's over de Chamaeleo soorten.
marvinsnikkers

Herp nursery 2

Berichtdoor marvinsnikkers » Do Jul 29, 2010 21:08

Hallo allemaal,

de laatste keer was er een discussie over de "HERP NURSERY 2" broedmachine.

iedereen was erg negatief over deze machine maar ik moet toch zeggen dat ik er uitermate tevreden over ben.
In juni is mijn eerste legsel van 70 eitjes compleet uitgekomen.

Nu zijn de afgelopen 5 dagen van mijn volgend legsel alweer 56 van de 69 eieren uitgekomen! Heb er dus echt totaal geen
problemen mee!!! Het enige waar ik op heb moeten letten is een klein temperatuurverschil, er zit bij mij dus 2 graden verschil in. Dat verschil is de afgelopen 9 maanden al constant (zolang staat hij inmiddels aan).

Misschien dat iedereen hier in de topic zijn/haar bevindingen van hun eigen broedmachine kunnen plaatsen, is altijd makkelijk voor de mensen die een stoof willen aanschaffen.

alvast bedankt, groeten :W
1.1.0 Chamaeleo Calyptratus
1.0.0 Kinyongia Tavetana
1.1.0 Furcifer Pardalis "Sambava"
1.2.0 Trioceros Hoehnelii
1.1.0 Trioceros Quadricornis
1.0.0 Furcifer Verrucosus
1.1.0 Rhampholeon Brevicaudatus

Guido Rulof
Lid
Lid

Re: Herp nursery 2

Berichtdoor Guido Rulof » Do Jul 29, 2010 22:09

Tis mooi dat het bij jouw mee valt met de afwijking.
Helaas laten veel van die dingen het behoorlijk afweten en zijn er slechte ervaringen mee.
Wat ook wat mee telt is de soort waar je mee kweekt... Van sommige soorten kun je de eitjes, bij wijze van spreken, ergens in de hoek van een kast gooien, ze komen ze toch wel uit. Calyptratus eitjes zijn niet de meest moeilijke..

EST

Berichtdoor EST » Vr Jul 30, 2010 02:30

Daar heeft Guido gelijk in, sommige eitjes van moeilijker soorten moeten echt op een constante temperatuur gehouden worden. Niet elke broedmachine is hetzelfde natuurlijk en je kunt net geluk hebben met één die wel goed werkt. Meningen verschillen heel erg. Ik zou gewoon aanraden bij aankoop van zo'n machine te testen of de temperaturen kloppen vóórdat er eitjes ingezet worden.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

marvinsnikkers

Berichtdoor marvinsnikkers » Vr Jul 30, 2010 20:57

Esther Stoel schreef:Daar heeft Guido gelijk in, sommige eitjes van moeilijker soorten moeten echt op een constante temperatuur gehouden worden. Niet elke broedmachine is hetzelfde natuurlijk en je kunt net geluk hebben met één die wel goed werkt. Meningen verschillen heel erg. Ik zou gewoon aanraden bij aankoop van zo'n machine te testen of de temperaturen kloppen vóórdat er eitjes ingezet worden.

Maar nu vraag ik me toch af wat nu op dit moment de beste broedstoof is om te hebben?

Ik heb nu dus succesvolle nakweek van jemen, maar ik wil over op pardalis, ik wil er een machine bij hebben namelijk, dan kan ik (als ik eitjes heb) in beide een bakje plaatsen en kijken wat het beste resultaat is.
1.1.0 Chamaeleo Calyptratus
1.0.0 Kinyongia Tavetana
1.1.0 Furcifer Pardalis "Sambava"
1.2.0 Trioceros Hoehnelii
1.1.0 Trioceros Quadricornis
1.0.0 Furcifer Verrucosus
1.1.0 Rhampholeon Brevicaudatus

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Vr Jul 30, 2010 22:50

Ik gebruik zelf een bruja 3000 RD met een goed resultaat.
Verder heb ik ook een herp nursery 2. Mij valt op dat hij erg on nauwkeurig is. Ik gebruik deze stoof alleen om lateralis eieren mee te koelen. Mijn eerste herp nursery ging na 2 weken al kapot en dat heeft me een aantal eitjes gekost.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Za Jul 31, 2010 01:57

Ik ken deze stoof niet en hoe goed ze zijn en hoe snel ze kapot gaan laat ik even in het midden.
Voor een Calyptratus heb je wel een stoof nodig(al komen ze tussen de 24 en 32 graden wel uit), voor pardalis, lateralis heb je het misschien ook nog een beetje voor de laatste maanden... (al heb ik ze beide ook wel uitgebroed zonder)

Als je voor de rest van de soorten nog een stoof nodig hebt is het eerder om te koelen dan te verwarmen.

Esther en Guido even een 8)7 als er iets juist WEL werkt met moeilijkere soorten is het ze in een hoekie van de kast mikken!
Broedstoven verneuken juist de boel. Calyptratus is denk ik de enige soort die hogere incubatie temperaturen verdraagt, de rest niet. Velen van ons zijn begonnen met deze soort en daarom gewend zo uit te broeden, maar helaas is dat niet de juiste referentie.

Ik heb uitgebroed met 100% uitskomst van begin tot eind, zonder broedstoof, in een tempex doos in een hoekje van de kast:
Montium
Multituberculatum
Reuze Fisherii
Tavetanum
Minor
In een hoekje van de kast krijgen de eitjes veel meer het natuurlijke ritme mee, dan in een constant gehouden broedstoof!

Ook bij Phelsuma's gaat het fout als je probeerd te incuberen in een broedstoof (behalve de juist weer makkelijke P.P.Grandis)
Met Ornata, Williamsii en Cepediana leg het ook maar gewoon weg bij kamertemperatuur gaat vele malen beter dan in een broedstoof

just my 2 cents ;-)

Ps. ik heb nog 3 ongebruikte jaegers staan (ronde) staan al jaren leeg.... als iemand ze wil, doe een goed bod ;-)
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

EST

Berichtdoor EST » Za Jul 31, 2010 03:14

Mario Vermunt schreef:Ik ken deze stoof niet en hoe goed ze zijn en hoe snel ze kapot gaan laat ik even in het midden.
Voor een Calyptratus heb je wel een stoof nodig(al komen ze tussen de 24 en 32 graden wel uit), voor pardalis, lateralis heb je het misschien ook nog een beetje voor de laatste maanden... (al heb ik ze beide ook wel uitgebroed zonder)

Als je voor de rest van de soorten nog een stoof nodig hebt is het eerder om te koelen dan te verwarmen.

Esther en Guido even een 8)7 als er iets juist WEL werkt met moeilijkere soorten is het ze in een hoekie van de kast mikken!)

Dat klopt, eieren die op kamertemperatuur uitgebroed kunnen worden zoals montium, quadricornis, pfefferi, werden bij ons ook altijd in een kast gezet. Bedoelde meer dat er allicht soorten zijn waarvan weinig bekend is over kweek, je het beste wel die temperatuur aan kunt houden. Dan nog is het per huishouden verschillend, kamer temperatuur is bij de meesten 20-21 graden, maar in de winter kan het in oudere minder goed geïsoleerde huizen ook te koud en in de zomer veel te warm worden. Zoals in België dus vaak het geval was bij ons. In dat geval bedoel ik dat je een broedstoof moet hebben die en kamertemperatuur wel gewoon aan kan houden.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Zo Aug 05, 2012 13:02

Een oud stoffig topic.

Wie kan mij helpen.
Het is nog lang niet zo ver maar ik wil graag goed voorbereid zijn.
Ik hoop begin volgend jaar eitjes te hebben van mijn pardalissen en zoek hier voor een goede broedstoof.

Welke kan ik het best kopen? of misschien heeft iemand een mooie 2e hands?

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Ma Aug 06, 2012 12:51

Ik gebruik zelf een bruja broedstoof en ik ben daar altijd heel tevreden over geweest.

NickS

Berichtdoor NickS » Ma Aug 06, 2012 13:41

ik heb een bruja 1300 digital gehad. en was iets van 130 euro geloof ik . top ding.
vind alleen piepschuim niet mooi. dus verbouwd in ijskastje. maabruja is top. jager is ook goed, maar geloof duurder

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Ma Aug 06, 2012 14:26

@ Mario.
Ik denk dat je mijn tekst nog eens goed moet doorlezen. Voor mij past jouw reactie daar niet op.
Dat even terzijde, het doet er verder ook niet toe.

@ Glenn.
Ik had voorheen ook een Bruja, prima ding. Daar zijn heel veel gezonde jonkies uit gekomen.

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Ma Aug 06, 2012 14:46

Ok bedankt.
Ik ga kijken voor een bruja.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Ma Aug 06, 2012 19:11

@Guido
ik snap je reactie zo ineens even niet op die posting uit 2010...
Je doelt op die "hoek in de kast" :?
in jou posting spreekwoordelijk, en ik bedoel serieus dat het wel goed werkt voor heel veel soorten als dat is wat je bedoeld :? (en dat meen ik ook, het is een serieuze posting van mij)

Mijn posting ging erom dat juist variatie in temperatuur over de incubatie heen voor veel soorten beter is, dan een constante temperauur. Juist de makkelijkere Calyptratus en Pardalis zijn de uitzonderingen, die wel een broedstood nodig hebben.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Di Aug 07, 2012 21:05

haha... gelijk heb je.. was al in 2010.
Ik ben niet zo actief meer op het forum, helemaal niet opgelet.

Het maakt verder ook niet uit Mario.. Misschien bedoelen we het zelfde te zeggen.

Terug naar “Chamaeleo”