Piet is een feit!!

Plaats hier al je vragen en foto's over de Chamaeleo soorten.
Wendy van der Heeden

Piet is een feit!!

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Za Jul 24, 2010 20:50

*O*

Vanochtend naar Dordrecht gereden om naar een calyptratus te kijken. Daar zaten twee stuks. Een dame en een heer. Eigenlijk was ik op slag verliefd. Piet daarentegen niet hihi...die blies zich maar wat op en probeerde me bang te maken met opgesperde bek en naar voren gerichte ogen. Een heel ventje voor zijn 4,5 maand. Maar hij was in de winkel erg gestrest. Na een half uurtje gekletst te hebben met de winkelbediende, een overaardige vrouw, die me veel goede informatie heeft gegeven, heb ik besloten om Piet mee naar huis te nemen. Op naar huis, Piet in een doosje met daarin zacht papier mee naar huis. Onderweg als ik wat beter naar hem keek werd ik weer ' begroet' met een wijd opengesperde bek *; . Wat een schatje!

Thuis gekomen heb ik hem lekker in zijn terra gezet en de eerste uren met rust gelaten. Na boodschappen te hebben gedaan en alles te hebben uitgepakt ben ik eens voorzichtig gaan kijken. Meneer zat rustig op een tak, alweer zijn normale tekening te hebben. Toen hij mij zag werd hij wel meteen weer wat bruiner. Toen ik voorzichtig met mijn hand naar hem toe ging toen werd ik weer vriendelijk begroet _O- , toen heb ik voorzichtig een wasmotlarfje in zijn mond gelegd en die werd vrolijk opgegeten. Dit heb ik nog een keer herhaald. Een tijd later heb ik een sprinkhaan op een tak gezet en ja hoor, die schoot hij na een paar minuten! De vrouw in de winkel zei dat hij waarschijnlijk een paar dagen niet zou eten. Een uurtje erna dacht ik eraan om met hem even buiten te zitten in het zonnetje. Zo gezegd zo gedaan, hij dreigt alleen maar met open bek maar bijten doet hij niet. Buiten in de zon werd hij al snel mooi op kleur. Ik merkte echt dat hij het fijn vond. Hij bleef keurig zitten voor de foto en later heb ik hem op mijn Bougainvillea gezet, prachtig tussen de rozen bloemen ;) .

Ik ben ontzettend blij met Piet en ik zal mijn uiterste best doen om hem zo gelukkig mogelijk te maken!Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wendy van der Heeden op Za Jul 24, 2010 21:57, 3 keer totaal gewijzigd.
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

lionel

Re: Piet is een feit!!

Berichtdoor lionel » Za Jul 24, 2010 20:59

ziet er leuk uit zo in de zon
maak er wat van jongen ;)
groetjes lionel
beginnertje
1 Chamaeleo Calyptratus man.
hij is nu 1jaar
de naam is Jammin.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Za Jul 24, 2010 21:50

Piet heeft net voor het naar bed gaan ook een vol pipetje leeggedronken! Ik ben erg blij dat het allemaal zo voorspoedig verloopt! ;)

Is het overigens de bedoeling dat Piet meedrinkt van het ontharde water? Dat gebruik ik namelijk als sproeiwater. Het is vergelijkbaar met regenwater, zo zacht dan, of kan ik hem beter kraanwater uit de pipet geven? Of bronwater uit een flesje ;) ? Ik ben tot alles bereid...

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Za Jul 24, 2010 22:01

En....toch maak ik me zorgen over of Piet wel voldoende UV licht tot zijn beschikking heeft. Het is een lichtkap van Exo Terra met daarin twee TL van 15 watt. Een een ReptiGlo 2.0 en die ander een Arcadia UV D3 6%, daarnaast zitten er twee halogeenspotjes in van elk 35 watt. Maar echt fel is het licht niet. Ik heb het idee dat het benzinegaas ook veel licht tegenhoudt.
Iemand? Ik zal morgen eens foto's maken van de bak.

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Za Jul 24, 2010 22:12

Uv is niet zichtbaar, dus het hoeft geen fel licht te zijn om toch goed te werken..
Benzinegaas is echt killing voor het UV, die wordt daardoor een heel stuk zwakker... Als je op zeker wilt gaan kun je de UV kracht meten, maar daar heb je zo'n apparaat voor nodig. Je zou ook eens kunnen kijken of je het benzinegaas kunt vervangen voor bv horregas, (zoals dit in de gazen terra van de KVN zit). Dat heeft een stuk grotere mazen, dus minder filtering. Verwijderen van het gaas is ook een optie..
Maar boven alles gaat rechtstreekse zonlicht...Dus zet hem ook lekker buiten in een gaasterra of in een struik waar je het dier constant in de gaten kunt houden..

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Za Jul 24, 2010 22:31

Nou dan ga ik dat zeker doen, of weglaten of vervangen door regulier horregaas. Heb zo het idee dat de hoeveelheid UV maar zeer beperkt is. Vanmiddag heeft hij in ieder geval lekker in de zon gezeten ;) , misschien was dat wel de eerste keer voor hem!

EST

Berichtdoor EST » Zo Jul 25, 2010 00:05

Als ik zo de foto's bekijk dan ben je volgens mij behoorlijk opgelicht... Dit dier is bij lange na geen 4,5 maand.. Deze zal al zeker ouder dan een jaar zijn als hij niet al veel ouder is.. Hij ziet er vooralsnog redelijk goed uit, maar het is zeker geen jong dier meer..
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Zo Jul 25, 2010 09:10

Nou, das lekker dan! Er is mij echt verteld dat hij 4,5 maand oud is. Sowieso mijn bedoeling om hem door jullie te laten bekijken via een foto om te zien of hij gezond is. Ik kan dat als beginner nog niet voldoende beoordelen. Ik zal zeker maandag die winkel bellen om te vragen wat er mis is gegaan. Vreemde is wel dat mijn man en ik daar een maand of 3 geleden geweest zijn en toen zat zijn verblijf daar nog vol met piepjonge calyptratussen (maximaal vingerlengte). De vrouw uit de winkel zei dat dit de laatste man was uit die groep. Maar goed, ik heb een bon en een overdrachtsverklaring, dus dan gaat hij gewoon terug als hij al zo oud is. :( Ik heb overigens 49,95 voor hem betaald.

Maar kunnen jullie a.u.b iets over zijn gezondheid zeggen?

..verdorie, ik baal hiervan. Ik was juist zo blij gister!

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Zo Jul 25, 2010 14:22

.................niemand :?

:'(

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Zo Jul 25, 2010 15:21

Heb je wat meer foto's van zijn geheel?
Op het eerste gezicht ziet hij er gezond uit (al zal hij in het verleden wel wat geleden hebben). Denk ook niet dat ie heel oud is hoor.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Zo Jul 25, 2010 15:53

Hallo Lucas,

Hij doet het verder prima, eet goed, drinkt uit de pipet en is aan het vervellen momenteel, al heb ik nu ook gezien hij een beschadigde helm heeft...oh ik voel me zoooo ontzettend stom :@ , dat ik dat niet heb opgemerkt. Morgen ga ik wel boos de winkel bellen. Kan het inmiddels al niet meer over mijn hart verkrijgen om het dier terug te brengen. Ik voel mezelf alleen zo vreselijk stom! Zo beetgenomen zeg maar... kan wel janken.

Hier nog wat foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

EST

Berichtdoor EST » Zo Jul 25, 2010 16:15

De helm ziet er inderdaad niet helemaal super uit, maar zo te zien is hij gezond op eerste gezicht. Welke winkel heb je hem gekocht? Hij is niet hoogbejaard ofzo, maar sowieso al volwassen dus minimaal een jaar, precieze leeftijd zal je wel nooit achter komen denk ik. Calyptratussen van 4,5 maand zijn nog heel groenig, gele strepen komen dan net door, helm moet nog volop groeien, dat is hier al allemaal ontwikkeld. Klote voor je, maar als het een lief en gezond beestje is dan hoop ik dat je er alsnog lang plezier van kunt hebben. Ik zou wel even een ontlastingsonderzoekje laten doen bij een dierenarts met ervaring in reptielen. Heb je ook een overdrachtsverklaring voor het dier gekregen? Of alleen een visitekaartje ofzo?
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Zo Jul 25, 2010 16:39

Maak je niet druk, Wendy ;). De helm is geen struikelpunt voor zijn gezondheid. Met de juiste verzorging kun je nog lang plezier aan hem beleven!
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Zo Jul 25, 2010 19:00

Heb ook besloten om hem te houden, ben immers verliefd O-) . En, ik wil hem niet omruilen persé omdat hij 'al een jaartje is' en zijn helm niet mooi is. Maar ik vind het wel gewoon heel erg dat je tegenwoordig besodemieterd wordt waar je bijstaat :( Het dier heb ik gekocht bij ReptiHouse in Dordrecht. Wel heb ik netjes een overdrachtsverklaring gekregen en de vrouw aldaar vroeg nog of ik wilde laten weten hoe het met Piet gaat :? Daar zaten dus ongeveer 3 maanden terug, waarschijnlijk kammies van een maand of 3/4. Die waren toen overwegend mintgroen... Maar Piet doet het prima vind ik. Hij bijt niet echt, dreigt wel hihi maar ik vind het zo schattig. Elk moment dat er komt ga ik lekker met hem in de zon zitten. Het licht heb ik aangepast. Ik heb een klemlampje met een netbescherming bevestigd. Hierin een Namiba Terra Replux® UV-Plus D3, 23 Watt gedaan. Hij kan er niet bij, alleen als hij tegen de kurkenwand op klimt maar dan nog, het is een lamp die niet heet wordt.. ik kan er mijn hand gewoon op leggen zonder me te branden. De overige warmtelampen (halogeen) daar zit het benzinegaas tussen. Hij eet ook graag wasmotten.. als hij dat ziet fladderen ;)

Nou gelukkig maar, ben ik gerust gesteld. Zijn drollen zijn overigens mooi heel, ze vallen niet uit elkaar. En ik ga ze zeker even laten controleren door een dierenarts. Even uitzoeken welke hier in mijn omgeving aanbevolen is.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Zo Jul 25, 2010 22:29

Kijk, zo lief vindt Piet mij! _O-

Afbeelding
Afbeelding