Chamaeleo hoehnelii

Plaats hier al je vragen en foto's over de Chamaeleo soorten.
BrMaarten

Chamaeleo hoehnelii

Berichtdoor BrMaarten » Vr Jun 20, 2014 17:50

Hallo allemaal,

Ik ben nu al een tijdje opzoek naar een leuke kameleon die niet al te veel eisen stelt. ;)
Ik dacht misschien aan Chamaeleo hoehnelii, maar ik vind hier nergens goeie uitleg over hoe ik ze het beste kan huisvesten.
Wat moeten de maten zijn van het flexarium/terrarium?
Ik wil ze het liefst in een groot zelfgemaakte flexarium zetten, gaat dat of moet het een glazen terrarium zijn?
Weten jullie misschien hoeveel zo'n mannetje kost?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! >:O

Mvg Maarten

KevinL

Re: Chamaeleo hoehnelii

Berichtdoor KevinL » Za Jun 21, 2014 00:02

de soort die u omschrijft is niet echt een beginners soort en vraagt zorgen.
is een berg soort dus zeker optie voor screenterrarium of toch vooraan volledig uit gaas en het plafond van de terrarium ook.
heeft een grote luchtvochtigheid nodig dus meeste mensen gebruiken s'avonds een luchtbevochtiger om de luchtvochtigheid in de avond op peil te houden.
heeft naar de avond toe afkoeling nodig!!! u moet weten voor u eraan begint hoe u dit kunt oplossen, als het zomer warm is moet u een plaats in huis hebben waar het in de avond toch een 10 graden frisser is hiermee bedoel ik als de temperatuur in de terra 25 graden is wat al warm genoeg is voor deze beestjes want hebben niet constant warmtelamp nodig meer in de ochtend voor op te warmen maar in de avond moet ercht wel een temp verschil zijn.
is wel een prachtige soort ik wil ze ook maar heb de voorziening niet of moet een airconditioner aanschaffen maar deze haalt al dan weer de luchtvochtigheid naar beneden.
goede plaats is kelder en dergelijke.
nu u wilt uw kameleon graag in huis de living ofzo dus stel u voor dat u elke dag het beest moet verhuizen van de enen plaats naar de andere voor die afkoeling is ook geen doen en is stressvol voor het dier.
ik zou opteren voor een andere soort ZEKER bij eerste aanschaf van kameleon
pardalis of calyptratus zijn ideaalen.

http://doelgroepkameleons.be/NIEUWE%20S ... eleonID=32
is een site met alle info van tricoceros hoehnelli
hier wordr ook geschreven van het grote temp verschil, deze dieren zijn dit zo gewoon en kunnen geen constante warme temp verdragen.
hoop u hiermee wat geholpen te hebben :7
1.4 R brevicaudatus
1.1 R temporalis
1.1 lucifer pardalis nosy be ( kiril & ksusja)
1.0 calyptratus (sasha)

BrMaarten

Berichtdoor BrMaarten » Za Jun 21, 2014 12:01

Je hebt me heel goed geholpen!

Maar die 10 graden minder daar graan ik niet, zijn er misschien andere soorten die je op kamertemperatuur kunt houden?

KevinL

Berichtdoor KevinL » Zo Jun 22, 2014 14:45

BrMaarten schreef:Je hebt me heel goed geholpen!

Maar die 10 graden minder daar graan ik niet, zijn er misschien andere soorten die je op kamertemperatuur kunt houden?

zoals ik al had aangegeven een goede beginners soort is
kameleon calyptratus ook yemen kameleon genoemd. kan wel wat verdragen en heeft geen afkoeling nodig en mag gewoon in de woonkamer verblijven, deze heeft graag warmte mag tot 28 graden gaan zeker!!!. en in de avond als de lamp uitgaat is de temperatuur voldoende voor deze soort, ik zou een calyptratus in een glazen terrarium houden van 1m hoogte en 80breed en 50 diep
of een furcifer pardalis soort hier heb je veel kleur varianten in, zoek maar even op internet
deze dieren blijven wel de nodige zorg hebben je moet wel dagelijks wat tijd kunnen vrijmaken voor zo een dier en aankoop en blijvend onderhoud van voedseldieren en qua lampen is niet zo goedkoop!!! uv lampen elk jaar veranderen, dagelijks 2 tot 3 maal sproeien tenzij je een automatisch sproeisysteem aanschaft natuurlijk.
aankoop dier is al bij al nog oke
een jemen is goedkoper als een pardalis.
ik had als eerste kameleon een jemen en nadien een pardalis nosy be.
lees je goed in qua soort en wat ze nodig hebben,
je voedsel dieren zeker altijd goed voorzien van calciumpoeder en mineralen.
bij vragen stel maar gerust.
1.4 R brevicaudatus
1.1 R temporalis
1.0 calyptratus (sasha)

KevinL

Berichtdoor KevinL » Zo Jun 22, 2014 14:46

BrMaarten schreef:Je hebt me heel goed geholpen!

zoals ik al had aangegeven een goede beginners soort is
kameleon calyptratus ook yemen kameleon genoemd. kan wel wat verdragen en heeft geen afkoeling nodig en mag gewoon in de woonkamer verblijven, deze heeft graag warmte mag tot 28 graden gaan zeker!!!. en in de avond als de lamp uitgaat is de temperatuur voldoende voor deze soort, ik zou een calyptratus in een glazen terrarium houden van 1m hoogte en 80breed en 50 diep
of een furcifer pardalis soort hier heb je veel kleur varianten in, zoek maar even op internet
deze dieren blijven wel de nodige zorg hebben je moet wel dagelijks wat tijd kunnen vrijmaken voor zo een dier en aankoop en blijvend onderhoud van voedseldieren en qua lampen is niet zo goedkoop!!! uv lampen elk jaar veranderen, dagelijks 2 tot 3 maal sproeien tenzij je een automatisch sproeisysteem aanschaft natuurlijk.
aankoop dier is al bij al nog oke
een jemen is goedkoper als een pardalis.
ik had als eerste kameleon een jemen en nadien een pardalis nosy be.
lees je goed in qua soort en wat ze nodig hebben,
je voedsel dieren zeker altijd goed voorzien van calciumpoeder en mineralen.
bij vragen stel maar gerust.
1.4 R brevicaudatus
1.1 R temporalis
1.0 calyptratus (sasha)

BrMaarten

Berichtdoor BrMaarten » Zo Jun 22, 2014 22:38

De prijs van alles maakt niet zo heel veel uit, als het dier maar gelukkig is en niet sterft! Het liefste heb ik de Pardalis Ambilobe, die wouw mijn opa vroeger altijd. Maar zo een blauwe ambanja lijkt mij ook wel een leuk en lief dier. *)
Maar de kameleon in een glazen terrarium zal niet lukken, dat mag niet van mijn ouders. Ze willen dat ik zelf een flexarium maak, opzich vind ik dat niet zo erg. Maar kan ik in een grote flexarium een pardalis soort zetten? Het word zo'n 2 meter hoog, 1 meter breed en 80 cm diep. Dat zal wel groot genoeg zijn denk ik :P
Ik heb ergens gelezen over gutload, wat is dat precies? En is dit nodig?

Mvg Maarten

KevinL

Berichtdoor KevinL » Ma Jun 23, 2014 16:58

BrMaarten schreef:De prijs van alles maakt niet zo heel veel uit, als het dier maar gelukkig is en niet sterft! Het liefste heb ik de Pardalis Ambilobe, die wouw mijn opa vroeger altijd. Maar zo een blauwe ambanja lijkt mij ook wel een leuk en lief dier. *)
Maar de kameleon in een glazen terrarium zal niet lukken, dat mag niet van mijn ouders. Ze willen dat ik zelf een flexarium maak, opzich vind ik dat niet zo erg. Maar kan ik in een grote flexarium een pardalis soort zetten? Het word zo'n 2 meter hoog, 1 meter breed en 80 cm diep. Dat zal wel groot genoeg zijn denk ik :P

Mvg Maarten

Hoe groter hoe beter zou ik zeggen voor je terrarium en is meer dan voldoende je gaat wel een grote plant moeten zoeken voor erin te zetten haha.
Je kan de rug en zijkanten met plexiglas doen dan houd dit wat meer warmte en luchtvochtigheid in je bak.

Gutloaden is je voedseldieren zoals krekels en sprinkhanen voederen zodat wanneer je kameleon ze eet hij of zij voldoene voedingstoffen binnenkrijgt.

http://www.de-kvn.nl/verzorging/voeding/gutload/
Kijk hier even.
1.4 R brevicaudatus
1.1 R temporalis
1.0 calyptratus (sasha)

KevinL

Berichtdoor KevinL » Ma Jun 23, 2014 17:01

Ook uit welke stof ga je de flexarium maken als je gewoon vliegengaas gebruikt gaan krekels en dergelijke hier op den duur doorheenbijten heb je overal in huis krekels rondlopen zoals bij mij 8)7 8)7
Benzinegaas is vrij duur en zie je niet zo goed door.
Maak een verslagje van je werk en zet gerust op de kvn kunnen we allemaal meevolgen
1.4 R brevicaudatus
1.1 R temporalis
1.0 calyptratus (sasha)

BrMaarten

Berichtdoor BrMaarten » Ma Jun 23, 2014 18:27

KevinL schreef:
BrMaarten schreef:De prijs van alles maakt niet zo heel veel uit, als het dier maar gelukkig is en niet sterft! Het liefste heb ik de Pardalis Ambilobe, die wouw mijn opa vroeger altijd. Maar zo een blauwe ambanja lijkt mij ook wel een leuk en lief dier. *)

Mvg Maarten

Hoe groter hoe beter zou ik zeggen voor je terrarium en is meer dan voldoende je gaat wel een grote plant moeten zoeken voor erin te zetten haha.
Je kan de rug en zijkanten met plexiglas doen dan houd dit wat meer warmte en luchtvochtigheid in je bak.

Gutloaden is je voedseldieren zoals krekels en sprinkhanen voederen zodat wanneer je kameleon ze eet hij of zij voldoene voedingstoffen binnenkrijgt.

http://www.de-kvn.nl/verzorging/voeding/gutload/
Kijk hier even.

Plexiglas is inderdaad geen slecht idee ^O^
Ah, dat had ik nog niet gelezen die caresheet van voedseldieren.

BrMaarten

Berichtdoor BrMaarten » Ma Jun 23, 2014 18:38

KevinL schreef:Ook uit welke stof ga je de flexarium maken als je gewoon vliegengaas gebruikt gaan krekels en dergelijke hier op den duur doorheenbijten heb je overal in huis krekels rondlopen zoals bij mij 8)7 8)7
Benzinegaas is vrij duur en zie je niet zo goed door.
Maak een verslagje van je werk en zet gerust op de kvn kunnen we allemaal meevolgen

Haha, die krekels lopen al los in mijn kamer, het voordeel daarvan is dat mijn moeder niet meer zo gemakkelijk in mijn kamer komt om te zeggen dat ik mijn kamer moet opruimen ~O>
Ik gebruik geen benzinegaas en ook niet echt vliegengaas, ik gebruik een soort van metalen vliegengaas, daar kunnen de krekels niet door denk ik *)
Dat verslagje zal ik zeker maken, met plezier.

KevinL

Berichtdoor KevinL » Ma Jun 23, 2014 19:53

met benzinegaas bedoelde ik metalen vliegengaas of zo iets dergelijks.
ja dat is zeker geschikt voor je terra.
ik wacht op je bouwproject ^O^ ^O^
1.4 R brevicaudatus
1.1 R temporalis
1.0 calyptratus (sasha)

BrMaarten

Berichtdoor BrMaarten » Ma Jun 23, 2014 19:57

KevinL schreef:met benzinegaas bedoelde ik metalen vliegengaas of zo iets dergelijks.
ja dat is zeker geschikt voor je terra.
ik wacht op je bouwproject ^O^ ^O^

Haha, maar die "metalen gaas" is heel goedkoop ik heb de vorige keer voor 1 meter lang en 80 cm breed maar 1.50 euro moeten betalen!
En ik wacht ook op het bouwproject, als mijn vader nu maar eens zegt hoe groot het maximum mag zijn ... o|O

KevinL

Berichtdoor KevinL » Ma Jun 23, 2014 23:19

das goedkoop waar haal je dit vandaan???
1.4 R brevicaudatus
1.1 R temporalis
1.0 calyptratus (sasha)

BrMaarten

Berichtdoor BrMaarten » Di Jun 24, 2014 08:22

KevinL schreef:das goedkoop waar haal je dit vandaan???

Bij ons is er een stockverkoop, stockverkoop Dupont als ik me niet vergis

BrMaarten

Berichtdoor BrMaarten » Di Jun 24, 2014 20:32

En kan het ook gebeuren dat kameleons teveel aan calcium krijgen?
Zo ja, kan dat tot ernstige gevolgen hebben?

Terug naar “Chamaeleo”