Nieuwe aanwinsten (Tioceros deremensis)

Plaats hier al je vragen en foto's over de Trioceros soorten.
Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Nieuwe aanwinsten (Tioceros deremensis)

Berichtdoor Mario Jungmann » Zo Mar 10, 2013 15:58

Gister zijn we naar de beurs in Hamm geweest, en ik was niet echt opzoek naar iets. Maar toen kwam ik een kweker tegen van verschillende Trioceros soorten en hij had prachtige nakweek van Trioceros deremensis. Ik ben al jaren geïntrigeerd door deze prachtige soort en heb besloten een trio van deze mooie dieren aan te schaffen. Het zijn nog jonge dieren, het mannetje begint net zijn hoorns te ontwikkelen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze soort? Zelf heb ik jaren succesvol gekweekt met Trioceros montium, en heb nu de dieren soortgelijk gehuisvest (koel ca. 24C en vochtig)
Ik heb net een eerdere post gelezen over Trioceros deremensis en dat kwam redelijk overeen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoeska Bontrop

Re: Nieuwe aanwinsten (Tioceros deremensis)

Berichtdoor Anoeska Bontrop » Zo Mar 10, 2013 17:50

Prachtige dieren!
De man is net een lief duiveltje :Y
Onze dieren:

1.0.0 Furcifer Pardalis Ambilobe "red bar" (Harry)
1.0.0 Chamaeleo calyptratus (Koos)
0.1.0 Pogona Henrylawsoni (Dino) r.i.p.
1.0.0 Phelsuma Madagascariensis Grandis (Groentje)

René Imming

Berichtdoor René Imming » Zo Mar 10, 2013 20:24

Hoi Mario,

Ik zag er idd een paar stands in Hamm met deze pracht beestjes maar ze zagen er niet allemaal even leuk of gezond uit. Zo te zien heb je wel de mooie eruit gehaald. Ik weet echter niet of Steven Deckers nog actief is op dit forum maar als ik me niet vergis heeft hij heel mooi werk gedaan met deze soort in het verleden. Misschien een pm waard.

Heel veel succes ermee.

mvg,

René Imming.

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Zo Mar 10, 2013 21:11

Ik heb ze ook gezien, pikzwart in een klein doosje. Dacht er ook even aan om ze te kopen maar toch maar niet gedaan.

Ferdy

Berichtdoor Ferdy » Zo Mar 10, 2013 23:53

Wat wil je weten? Ik houd sinds 2011 deremensis. Heb zowel nakweek als wildvang gehad. Vorig jaar nog een legsel, maar die eieren zijn niet uitgekomen (wel bevrucht), heb helaas de vrouw verloren. Mijn andere koppel had ik verkocht. Daarna een tijdje alleen een man gehad, maar heb nu weer een kweektrio (3 bloedlijnen), zoek er eigenlijk nog een onverwante man bij.

Montium heb ik ook, die houd ik op vergelijkbare wijze. 24 graden haal ik in de winter niet. De temperatuur midden in de bak is dan eerder 18 graden, onder de spot wel wat warmer natuurlijk. 's Nachts zitten ze op 13-14 graden.
's Zomers houd ik ze zonder problemen binnen, al zet ik de lampen bij warm weer wel uit. 's Nachts zitten ze dan op een graad of 20 (zelden kouder). Bij mij heeft dit nog niet tot problemen geleid, maar ik vermoed dat die koudere winterperiode wel noodzakelijk is. In het wild is de temperatuur gemiddeld 23-25 graden in het grootste deel van het jaar, maar ze hebben ook een paar warmere maanden (gem. tegen 28 graden) en een koude 'piek' van gem. een graad of 21. Die koude piek is in onze zomer, dus als je ooit wildvang koopt, doe dat dan tijdens het vroege voorjaar of in het najaar.

Ze hoeven niet overdreven vochtig, 65-75% ongeveer, maar ze kunnen wel enorm veel drinken! Ik heb gisteren ook dieren uit Hamm meegenomen, die hebben 's avonds echt een kwartier ofzo onder de sproeier aan één stuk door gedronken (ook wel het effect van een dag beurs natuurlijk). Vreten zijn ze ook goed in. Mijn man heeftin principe ALTIJD honger, lijkt wel een oustaleti. :P Ik voer ze hoofdzakelijk krekels, en vul aan met sprinkhanen, wasmotlarven, kevers, (groene) kakkerlakken, krul/huisvliegen en 's zomers zweefvliegen.

Het is wel echt een soort die je met rust moet laten. Verandering van omgeving houden ze niet echt van. Wennen aan een andere bak binnen dezelfde ruimte kan al een paar dagen duren. Hanteren houden ze ook niet echt van, ze blijven liever op hun vertrouwde plek zitten -tenzij er wat te vreten te halen valt dan...

Steven Deckers is een vriend van me, hij heeft in het verleden deremensis gehad, maar heeft ze op het moment niet. Ik geloof ook niet dat ie actief is op dit forum.

Hieronder nog wat foto's. De laatste foto is een recente van mijn huidige man. Echt een imposant dier, heeft enorme hoorns! Helaas is ie wat schuw voor de camera (zie foto 5)...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Berichtdoor Mario Jungmann » Ma Mar 11, 2013 00:35

Ferdy,

Hartelijk dank voor de informatie, en prachtige dieren en foto's.

Duidelijk verhaal, ik heb (nu) geen vragen. Ik laat de dieren eerst rustig acclimatiseren. Ze hebben al goed gegeten en inderdaad ze kunnen veel drinken. Ik heb de drippers een paar uur laten duppelen en ze bleven terug komen.

Morgen komt er nog een fogger op te staan om de luchtvochtigheid iets op te krikken.

Nogmaals bedankt!

Gr,

Mario J.

René Imming

Berichtdoor René Imming » Ma Mar 11, 2013 11:41

Hoi Ferdy,

Leuk om te zien en horen dat je ermee bezig bent. Ik had even een vraag over je foto's. Waarmee heb jij de beste ervaringen geboekt met het schieten van je chams? Ik snap dat dit vaak op persoonlijke keuze valt maar heb je een tip voor welk merk camera en lens voor vooral die close-up shots. Mijn eerste camera was een een nikon 3100 met een standaard lens en later heb ik nog een 70-200 gekocht in de hoop iets meer vast te kunnen leggen maar ik ben niet weg geblazen door de qualiteit.

Alvast bedankt.

mvg,

René Imming.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Ma Mar 11, 2013 15:07

Klopte mijn advies toch wel een beetje ;) ... Nogmaals feli Mario, ze zijn echt geweldig!

Geweldig mooie dieren, ook al jaren op mijn verlanglijstje. Echter ben ik genoodzaakt in te krimpen..

Prachtige foto's Ferdy, ik ken ze, vooral die staarten die een 'hart' maken, geweldig!
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Ferdy

Berichtdoor Ferdy » Ma Mar 11, 2013 20:50

@ Mario, heb je al vaker een fogger gebruikt? Ben zelf wantrouwig geworden naar dat soort apparaten toe. Vorig jaar een vernevelaar uitgeprobeerd om wat makkelijker een dag/weekend weg te kunnen, maar heb door dat ding een johnstoni en quadricornis man aan longproblemen verloren...

@ Wendy, thnx, die staarten staan ook wel op chameleonforums. Heeft wel een aantal reacties teweeg gebracht. :)
Inkrimpen is nooit leuk. Misschien een brutale vraag, maar zoek je ook een ander adres voor je quads..? Ik ben nog op zoek. In Hamm waren alleen jonge dieren (en halfwas gracilior). Mijn vrouw is echter al ruim 2 jaar oud, dus dat schiet niet echt op.

@ René, ik fotografeer op het moment met een Nikon D90. Weet uit m'n hoofd niet hoeveel verschil er is tussen de D90 en D3100, maar de lens is denk ik belangrijker. Voor de kameleons gebruik ik een Nikkor 105 mm VR macrolens. Voorheen deed ik alles met een sigma 18-200 lens, maar die was ik wel héél snel vergeten toen ik een paar foto's met die macro had geschoten. Echt verbluffende resultaten. Om het af te maken heb ik er later nog een macroflitser bij gekocht, de Metz Mecablitz 15 MS-1 (draadloos). Als je dan nog steeds geen goede foto's krijgt, ligt het aan jezelf ;)

Hier nog een kleine demo wat er met die lens kan (beetje off topic, sorry...), zowel de spin als de brevicaudatus zijn ongeveer zo groot als een duimnagel:

Afbeelding
Afbeelding

Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Berichtdoor Mario Jungmann » Ma Mar 11, 2013 22:33

Ferdy, je foto's zijn echt fantastisch! Ik zit steeds te klooien met mijn iPhone _O-

Ja, ik heb foggers vaker gebruikt. Ik heb nu een Repti-Fogger van ZooMed. Deze staat op een timer en gaat elke 3 uur een kwartiertje aan. En 's morgens om 8 uur een half uur zodat de dieren in een "natte" bak wakker worden.

Ik heb bij montium nooit problemen gehad met foggers. Ik houd mijn dieren in volledige gaasbakken en krijg de luchtvochtigheid niet op peil zonder iets van regen of mist.

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Ma Mar 11, 2013 22:52

Zeer mooie foto's en zeer mooie dieren!!

Frank

Berichtdoor Frank » Di Mar 12, 2013 11:58

Dat zijn idd erg mooie diertjes, veel succes en plezier ermee!!!
Chamaeleo Calyptratus 1.0
American Staffordshire Terriër 0.1
Amerikaanse Bulldog x Old English Bulldog 0.1

marian

Berichtdoor marian » Wo Mar 13, 2013 21:57

wat zijn ze prachtig ^O^

René Imming

Berichtdoor René Imming » Do Mar 14, 2013 17:53

Dank je voor de info Ferdy. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hoopte dat die lensen in een iets lagere prijs klasse zouden vallen maar ik had het kunnen weten natuurlijk. Alles wat goed is in dit leven kost handen vol geld. Maar ja, gebaseerd op jou foto's zou het wel het geld waard zijn.

Nogmaals bedankt.

mvg,

René Imming.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Do Mar 14, 2013 21:55

Bij deze, mag jij dan ook niet meedoen met de fotowedstrijd Ferdy |:(

Nee hoor, grapje... ;)
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Terug naar “Trioceros”