furcifer lateralis

Plaats hier al je vragen en foto's over de Furcifer soorten. De meeste Furcifer soorten komen voor op Madagascar.
siebe

furcifer lateralis

Berichtdoor siebe » Di Okt 15, 2013 07:57

Hallo zoals velen van julie weten ben ik nieuw hier en zou ik graag een kameleon willen maar de chamaeleo calyptrus en de furcifer pardalod worden te groot dus dacht ik aan de furcifet lateralis ofde riepprleon brevicaudatus welke is de makkelijkste zal als ik tetug van school ben meer info plaatsen

Grtjs siebe

ChrisZ
Lid
Lid

Re: furcifer lateralis

Berichtdoor ChrisZ » Wo Okt 16, 2013 09:37

Lateralis zou ik niet doen, dan beter een Brevi.

siebe

Berichtdoor siebe » Wo Okt 16, 2013 19:44

oke dan de brevi ik heb hier een bak van 60 op 30 op 30 staan zou ik daar

1m en 1 of 2 v in kunnen doen en waar kan ik de brevicaudatus kopen zie hem nergens in een reptielen winkel bdankt voor je reactie

groetjes siebe

siebe

Berichtdoor siebe » Wo Okt 16, 2013 20:04

of zou ik beter een bak van 60 op 40 op 40 of 50 hoog

en hier een koppel rieppeleon brevicaudatus

en misschien nog een kleine geckko of gewoon zo laten

NikiVDE

Berichtdoor NikiVDE » Do Okt 17, 2013 09:19

Zoek eerst een beestje dat je echt graag wil, denk hier dan lang genoeg over na. Kan je hem altijd verzorgen? Kan je elke week eten gaan halen? Heb je hiervoor het geld? Wat als je 2 weken op vakantie gaat?

Als dit allemaal klopt en lukt, dan kan je aan een terrarium denken. Niet eerder... Dan kan je een terra bouwen voor het beestje dat je echt wil!

Verder veel succes, en lees je deftig in (welk beest dan ook, beginner of niet) Foutjes zijn snel gemaakt!

Als je voor een gekko gaat is een wimpergekko interessant. Dit is op zich niet zo "moeilijk" maar lees je toch maar deftig in!

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Do Okt 17, 2013 09:50

Bladkameleons worden ook als 'makkelijk' afgedaan, terwijl ze dat zeker niet zijn... In 60x30x30 zou ik niet meer als 3 diertjes houden en dan de verhouding 1 man en 2 vrouwen.

Deze diertjes hebben ook een goed uitgekiend terrarium nodig, wat zeker in de zomermaanden, toch echt niet te warm (27gr +) mag worden omdat ze hier na een paar dagen door zullen sterven. Het moet goed vochtig gehouden worden, zonder er een modderpoel van te maken. Over de bodem moet dus ook goed worden nagedacht. Hier op het forum staan verschillende topics over bladkameleons, de inrichting van het terrarium, verlichting, voeding, kweek etcetera.

Zoals de voorgaande poster al heeft geschreven, ga eerst eens nadenken wat je de dieren kunt bieden. Dus hoeveel ruimte, tijd en geld heb je te besteden. Daarnaast is ervaring of inzicht in de verzorging, van levensbelang voor de dieren die je uiteindelijk gaat verzorgen.

Kortom, probeer je 'wat vind ik mooi'-lust even te bedwingen en lees bovenstaande goed. Lees ook vooral het forum goed.
Stel veel vragen omwille van de dieren en jouw uiteindelijke plezier. Misschien doe je er verstandig aan om wat je van plan bent hier met ons te bespreken, zodat we je van goede informatie kunnen voorzien!

Veel plezier! ;)
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

siebe

Berichtdoor siebe » Vr Okt 18, 2013 19:37

ik vind de kameolon echt wel een leuk diertje heb gisteren 2u aant zoeken geweest voor info op te zoeken
en ben de furcifer campani tegengekomen deze worden niet te groot dat is al goed voor mij
maar wie kan mij wat meer informatie geven over deze prachtige soort

is ie moeilijk houdbaar

moet je hem alleen houden hoe groot moet de bak zijn

welke temperaturen moet hij hebben

enzovoort enzovoort enzovoort

NikiVDE

Berichtdoor NikiVDE » Vr Okt 18, 2013 22:06

Als je die vragen stelt heb je nog niet gegoogled!

Eerst 5 linken dat ik vind staat vol met de info die je vraagt...

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Okt 18, 2013 22:22

F. campani?

Hmm.. blijkbaar heb je inderdaad alleen maar naar plaatjes gekeken. En, heb je mijn bericht niet goed gelezen!

Uit mijn hoofd is campani ten eerste niet tot nauwelijks verkrijgbaar omdat ze in het wild bedreigd zijn en daarnaast GEEN beginnersdier.

Voor men aan deze soorten begint doe je er verstandig aan te beginnen met soorten die tegen een stootje kunnen, zoals een pardalis, verrucosus of oustaleti qua Furcifer of een Jemen (calyptratus). Maar die hebben ruimte nodig. Minimaal een terrarium van 60x60x1.20m.
Siebe, als je deze ruimte niet hebt moet je misschien heroverwegen of je wel aan een kameleon moet beginnen.
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Za Okt 19, 2013 16:50

siebe schreef:ik vind de kameolon echt wel een leuk diertje heb gisteren 2u aant zoeken geweest voor info op te zoeken
en ben de furcifer campani tegengekomen deze worden niet te groot dat is al goed voor mij
maar wie kan mij wat meer informatie geven over deze prachtige soort

is ie moeilijk houdbaar

moet je hem alleen houden hoe groot moet de bak zijn

welke temperaturen moet hij hebben

enzovoort enzovoort enzovoort

Furcifer Campani?! Dit is echt wel een van de lastigste soorten om te houden.. ik heb zelf een koppel gehad en helaas is de man omgevallen toen het hier in Nederland 30+ was voor een langere tijd. Ik heb het diertje nog heel veel kunnen koelen tot een graad of 25 maar ook dit was te hoog voor een jong dier.. Campanii is echt GEEN dier om mee te beginnen.

Volgens mij kijk jij naar wat er mooi uit ziet... Ik zou gewoon beginnen met een Panther of Jemen kameleon en als je deze niet de zorg kunt bieden die hij nodig heeft dan moet je gewoon GEEN kameleon nemen.

Overigens is er wel goed aan nakweek Campanii te komen. Zelf heb ik een nakweek koppel gekocht, vrouwtje heeft 7eitjes gelegd welke nu sinds een paar dagen uit hun diapauze aan het komen zijn. Ik verwacht met een maand of 3-4 jonge Campanii te hebben 8-)

Geert-Jan
Lid
Lid

Berichtdoor Geert-Jan » Zo Okt 20, 2013 15:21

Er is een aparte topic over lateralis. Voordat je een nieuwe topic begint, kan je ook hier eens rondkijken. Nu zijn er bijna geen lateralis houders in NL. En niet voor niets.
Om te beginnen een lateralis heeft ook ruimte nodig. Zou minimaal 45x45x70 nemen, per dier. Hoe groter het terrarium, hoe beter ze groeien.
Ik heb zelf de furcifer major, een iets grotere versie van de lateralis, vroeger gezien als ondersoort van de lateralis. Deze soort leeft ook langer. Foto's kan je op het forum vinden bij de f.laterais. Deze soort is goed te houden, mits je ze aandacht geeft (zoals elke kameleon natuurlijk).
Verder sluit ik me aan bij de voorgangers. En campani .... lijkt me geen goed idee om mee te beginnen.

Succes ermee.
F.major (1,0,0)

Terug naar “Furcifer”