Hoogglans wit zelfbouw Terrarium

Hier kan je je terarium foto's kwijt
Wendy van der Heeden

Re: Hoogglans wit zelfbouw Terrarium

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Feb 08, 2013 13:23

Ziet er super uit!

Wel een opmerking over de UV verlichting die je van plan bent te gaan gebruiken. Exo Terra Reptiglo is van gebleken dat ze nieuw niet eens half de benodigde UV waardes afgeven en na een maand al nauwelijks meer UV afgeven. Met andere woorden, daar heeft je dier dus niets aan. Zoek het forum er maar eens op na...

Merken die zeer betrouwbaar zijn wat een constante en lang aanhoudende UV afgifte betreft zijn Arcadia UV D3 7% compact en Zoomed Reptisun 5.0 compact, beiden zijn verkrijgbaar in 26 watt..

Die LED strips van Solar Raptor klinken mij zeer interessant in de oren ;)
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Vr Feb 08, 2013 14:09

Wendy, ik begrijp wat je bedoelt, maar heb je hier uitgebreide metingen van?
Van Exo Terra ReptiGlow weet ik wel dat de lampen individueel zeer variëren in uv-waarden en (nog belangrijker) in uv-spectrum. Hierdoor willen er nog wel eens problemen ontstaan met ogen.
Andere merken zijn inderdaad wat stabieler hierin.

Het is dat die LED strips nog zo duur zijn, anders zou ik het ook wel overwegen als er goede ervaringen mee zijn. De stroombesparing valt wel weer tegen in tegenstelling tot t5 tl.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Sonny

Berichtdoor Sonny » Vr Feb 08, 2013 14:24

Lucas van Woerden schreef:Wendy, ik begrijp wat je bedoelt, maar heb je hier uitgebreide metingen van?
Van Exo Terra ReptiGlow weet ik wel dat de lampen individueel zeer variëren in uv-waarden en (nog belangrijker) in uv-spectrum. Hierdoor willen er nog wel eens problemen ontstaan met ogen.
Andere merken zijn inderdaad wat stabieler hierin.

Het is dat die LED strips nog zo duur zijn, anders zou ik het ook wel overwegen als er goede ervaringen mee zijn. De stroombesparing valt wel weer tegen in tegenstelling tot t5 tl.

Is een goeie die Wendy gebruikt, maar ook ik zou daar iets meer onderbouwing in willen zien (vanwaaruit dat gebleken is).
Die Led strips zijn idd erg duur Lucas, maar zoals jij als zegt de stroombesparing en de uiteindelijk besparing op jaarlijkse aanschaf van TL's kan ook heel goedkoop zijn uiteindelijk.
LED blijkt toch in de meeste gevallen ontzettend lang mee te gaan, dus als ik niet elk jaar nieuwe lampen hoef aan te schaffen, valt mij de prijs opzich erg mee.
1.0 Furcifer Pardalis Nosy Be

Sonny

Berichtdoor Sonny » Vr Feb 08, 2013 14:25

Wendy van der Heeden schreef:Merken die zeer betrouwbaar zijn wat een constante en lang aanhoudende UV afgifte betreft zijn Arcadia UV D3 7% compact en Zoomed Reptisun 5.0 compact, beiden zijn verkrijgbaar in 26 watt..

Die LED strips van Solar Raptor klinken mij zeer interessant in de oren ;)

Aangezien deze lamp sowieso nog gekocht moet worden, ga ik meteen deze merken even opzoeken.
Bedankt voor het advies Wendy!! ^O^

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Vr Feb 08, 2013 15:12

Dat bedoelde ik eigenlijk anders, Sonny :).
Het valt me tegen hoe weinig je eigenlijk maar bespaart met LED vergeleken met t5 tl.
Neem de 90 cm. bijvoorbeeld. De LED is 20W, de High Output t5 is 29W. Vervanging van de tl-buis is bijna niet van toepassing, die gaan over het algemeen ook jaren mee en zijn niet duur (rond de 6 euro), tenzij je uv-tl gebruikt natuurlijk maar ook die gaan heel lang mee. Dus met wattage en buis-vervanging bespaar je dus niet echt veel en dan is die 100 euro die je er meer voor betaalt toch niet zo voordelig.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Sonny

Berichtdoor Sonny » Vr Feb 08, 2013 15:36

Lucas van Woerden schreef:Dat bedoelde ik eigenlijk anders, Sonny :).
Het valt me tegen hoe weinig je eigenlijk maar bespaart met LED vergeleken met t5 tl.
Neem de 90 cm. bijvoorbeeld. De LED is 20W, de High Output t5 is 29W. Vervanging van de tl-buis is bijna niet van toepassing, die gaan over het algemeen ook jaren mee en zijn niet duur (rond de 6 euro), tenzij je uv-tl gebruikt natuurlijk maar ook die gaan heel lang mee. Dus met wattage en buis-vervanging bespaar je dus niet echt veel en dan is die 100 euro die je er meer voor betaalt toch niet zo voordelig.

Ik begrijp wat je bedoelt.
Echter, is mijn ervaring met LED dat ze veel minder gevoelig zijn en een lagere levensduur hebben.
Daarbij komt ook erbij kijken dat het lichtbeeld velen malen sterker is, dat terzijde waarbij normale lampen je energiemeter graag een tandje sneller willen laten draaien laat LED de meter meestal goed met rust.
Dan ook meegenomen dat ik de daglichten wil volautomatisch wil laten dimmen, kan dit problemen opleveren met normale lampen.
Dus al met al is in mijn ogen de LED verlichting goedkoper en praktischer, alleen idd duurder bij aanschaf.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Feb 08, 2013 16:21

http://www.de-kvn.nl/forum/viewtopic.php?p=69914#p69914 In dit topic wordt onder andere dieper in gegaan op de materie qua Reptiglo van Exo Terra. Er zijn meerderen die tests hebben verricht waarbij de output prima is maar de lamp vrij dicht genaderd moet worden en de kracht hiervan al binnen enkele maanden (zeg 3 a 4) ver beneden niveau lag.
Ook inderdaad wat jij schrijft Lucas, bepaalde output en straling wat voor oogproblemen kan zorgen.

http://www.happyturtlespub.org/smf/index.php?topic=22404.0 Een heel lang en ingewikkeld verhaal over UV en over verschillende merken. Zo staat het web verder nog vol met testresultaten.

Ik ben eerlijk, ik heb nooit een test gedaan. Ik heb niet eens een UV meter. Voornamelijk ben ik afgegaan op de adviezen die hier bij de KVN zijn gegeven over Reptiglo, op basis van tests. Maar er zijn er ook veel in mijn directe omgeving met wel een UV meter, die reptielen houden, ook winkeliers die graag hun waar willen verkopen, die getest hebben en er zeer ontevreden over zijn en de lampen niet meer verkopen. Misschien zit er inderdaad verschil van lamp tot lamp qua output en straling etcetera. Lijkt mij dan sowieso een slechte zaak. Geen idee of dit bij andere merken ook zo is? Zoomed reptisun is wel uitgebreid getest, dit is na te lezen via http://www.uvguide.co.uk/

Ik gebruik al jaren Arcadia en Zoomed en heb daar nog nooit een probleem van ondervonden. Ooit eens een ander merk gebruikt, Namiba Terra waar mijn wijlen calyptratus-man een lasoog aan over hield }:|

Liever koop ik merken die wel als betrouwbaar te boek staan, dan het risico te nemen op problemen voor het dier ;)
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Vr Feb 08, 2013 17:55

Ikzelf heb meerdere Exo-terra Uv spaarlampen doorgemeten. De lampen die ik gemeten heb hadden na een half jaar absoluut te weinig tot geen UV meer. Een enkele was na 3 maanden gebruik al rijp voor de afvalbak.
Bagger dus.
Met de door mij gebruikte Uv meter kun je alleen hoeveelheid UV meten, dus niet het volledige spectrum van de lamp. Aan de hand van die metingen kun je dan ook niet aantonen of er schadelijke straling wordt uitgezonden.
Wat ik wel weet is dat we in het verleden regelmatig problemen met deze lampen hebben gehad. Problemen met ogen die na vervanging van de lamp nagenoeg altijd werden verholpen.
Met die wetenschap alleen al zou het verstandig zijn een andere keuze te maken. Bij voorkeur een goede UV TL van Arcadia of Zoomed.

Meer onderbouwing heb ik niet...

Sonny

Berichtdoor Sonny » Vr Feb 08, 2013 21:29

Wendy bedankt voor de linkjes, dat was idd de onderbouwing waarnaar ik opzoek was.
Dit is heel duidelijk geworden nadat ik alles uitvoerig heb gelezen.
Gaat voor mij nu dus idd een Zoo Med of Arcadia worden, Repti Glo komt er bij mij dus niet in _O-

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Vr Feb 08, 2013 23:23

Ik zou dan ook echt voor een tl gaan een geen compactlamp. Zo kun je een veel groter gebied bestralen.

Sonny

Berichtdoor Sonny » Za Feb 09, 2013 21:07

Glenn Hendriks schreef:Ik zou dan ook echt voor een tl gaan een geen compactlamp. Zo kun je een veel groter gebied bestralen.

Moet even gaan kijken mensen, want die 2 LED balken, persglaslamp, nachtlicht en eventueel een TL met UV neemt best wat ruimte in.
Ik ga eerst de LED balken zodanig hangen dat ze de gehele bak verlichten, denk dat het beste is dat de TL met UV dan ertussen komt en de persglaslamp en nachtverlichting elders waar ruimte over is.

Sonny

Berichtdoor Sonny » Zo Feb 10, 2013 20:28

Vandaag even naar de beurs geweest in Zwolle, dacht daar even snel wat spulletjes te halen die ik nodig had.
Helaas bleken ze deze EN nog niet eens te hebben en de beurs was serieus niet mijn ding.
Was zeer kleinschalig, heb ik dan een uur voor gereden, maar goed shit happens.

Vanmiddag toch maar weer even wat gedaan:

-Hoekprofielen reflectorrooster op maat gemaakt.
-Reflectierooster zelf op maat gezaagd
-Raamprofielen op maat gemaakt
-Purschuim profiel gemaakt

Van dit:
Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding
Morgen als het droog is maar even met een mesje mooie lijnen snijden.

Hier ook het reflectierooster, raamprofielen ed op maat gemaakt en erop gezet:
Afbeelding

Sonny

Berichtdoor Sonny » Ma Feb 11, 2013 16:12

Vandaag weer het 1 en ander gedaan.

Vond in mn schuur een aantal hoeksteunen, het eerste wat me te binnenschoot was `Pasmaken voor de Jewelspray`.
Hier de steunen:
Afbeelding

M8 gat erin geboord met als resultaat:
Afbeelding

Daarnaast met een mesje nog even het gespoten profiel van pur en piepschuim bijgesneden., zoals jullie zien doe ik het middenstuk nog even bijwerken, want daar viel gisteren een hele pluim met pur naar beneden.
Afbeelding

Linkerkant ook bakjes gemaakt en bijgelegd met piepschuim.
Afbeelding

Hier het totaalplaatje met bovenin ook de bevestigingspunten van de spuitnozzles:
Afbeelding

ian vlug

Berichtdoor ian vlug » Ma Feb 11, 2013 17:39

slim bedacht die hoeksteunen ^O^
erg creatiev :P
1.1.0 Eublepharis macularius

1.0 furcifer pardalis nosy mitsio

0.1 pogona vitticeps

Sonny