Hoogglans wit zelfbouw Terrarium

Hier kan je je terarium foto's kwijt
Sonny

Hoogglans wit zelfbouw Terrarium

Berichtdoor Sonny » Di Feb 05, 2013 18:13

Zo, om ook hier maar eens een eigen topic te maken omtrent mijn Terrarium bouw, gaan we maar eens van start met foto's van de eigen gebouwde bak en spullen/materiaal.

De bak zoals ik hem (qua idee had gestolen) heb laten maken door een vriend die timmerman is.
Afbeelding

Na 2,5jr nog maar eens een 3e of 4e grondlaag geven:
Afbeelding

3jr geleden had ik al een 20L installatie gekocht bij Jewel Spray:
Afbeelding

Ook had ik 3jr geleden armaturen gekregen van een vriend, hij had ze over:
Afbeelding

Aangezien ik sinds vorige maand de draad weer heb opgepakt, had ik een aantal spullen besteld bij Rainforrest Frogs:
Roestvrijstaal gaas 6 x 100 cm
Afbeelding

Epoxy om de zij & achterwanden & de grond mee in te smeren:
Afbeelding

Raamprofielen 4mm:
Afbeelding

En de ventilatie roosters had ik ook al 3jr liggen:
Afbeelding

Vorige week had ik mijn 2e bestelling geplaatst bij Erik en heb ik dit vandaag op kunnen halen:

Porseleinen fitting:
Afbeelding

I.p.v. mijn eigen armaturen toch maar een nieuw compleet setje gekocht.
Deze bestaat uit solar reptor 24 watt T5 armatuur met TL lamp en refelector.
De reden dat ik dit ga gebruiken ipv mijn andere armaturen is omdat de lampen daarvan erg slecht leverbaar blijken te zijn.
Tevens blijken de T8 in tegenstelling tot de T5 relatief veel stroom te verbruiken en blijkt de T5 nog meer licht te leveren ook. Wel denk ik dat ik nog een 2e setje erbij ga nemen die ik nu heb gekocht.
Afbeelding

Het alluminium refelector rooster om de lampen van de bak te scheiden (voorkomt verbranding bij de Kameleon).
Plus het staat veel netter.
Afbeelding

Dit moet natuurlijk worden opgehangen en hiervoor heb ik een hoekprofiel:
Afbeelding

Een 75w Persglaslamp om het lekker warm te stoken van binnen:
Afbeelding

Om ervoor te zorgen dat de Kameleon niet continue boven gaat zitten, maar ook de warmte gedeeltelijk onderin komt een ventilatortje erbij genomen, hiervoor koop ik bij de Gamma/Karwei nog even een lichtdimmer om het toerental van de fan te regelen:
Afbeelding

Doordat we een nieuwe eethoek hebben gekocht had ik ineens beschikking tot een hoop piepschuim om in de zijkanten profiel te maken:
Afbeelding

Vandaag heb ik voor de 2e keer de bak in de lak gezet (hoogglanswit):
Afbeelding

Je ziet het al lekker glinsteren:
Afbeelding

De witte binnenkant zal straks niet meer zichtbaar zijn aangezien hier straks de epoxy overheen zal komen, welke gelijk bedrukt zal worden met turf (zowel de achterwand, zijkanten als de vloer)
Afbeelding

Enige dat ik nu nog op de lijst heb staan is:

-Onderkast (komt terrarium op te staan) :Y
-UV lamp (toch een gloeilamp ipv de TL lampen)
-Ramen op maat laten maken
-Planten, bloemen & Lianen
-Zak turf
-Kameleon

Ik hou jullie op de hoogte *O*
Laatst gewijzigd door Sonny op Di Feb 05, 2013 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
1.0 Furcifer Pardalis Nosy Be

ian vlug

Re: Hoogglans wit zelfbouw Terrarium

Berichtdoor ian vlug » Di Feb 05, 2013 18:20

ziet er goed uit ^O^
1.1.0 Eublepharis macularius

1.0 furcifer pardalis nosy mitsio

0.1 pogona vitticeps

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Di Feb 05, 2013 21:51

Een handiger doe het zelfer, zie ik wel :)
Dat gaat een prima bak worden. Ik denk wel dat je veel te weinig beluchtig hebt aangebracht. Zowel voor als de zijkanten zijn erg smalle gleufjes die ook niet eens afgedekt gaan worden met benzinegaas. Al met al zal daar niet zo gek veel lucht doorheen gaan stromen. Iets dat je overigens wel ruimvoldoend nodig hebt.
Ging je nu de bovenzijde ook van Gaas voorzien?

Sonny

Berichtdoor Sonny » Wo Feb 06, 2013 11:01

Guido Rulof schreef:Een handiger doe het zelfer, zie ik wel :)
Dat gaat een prima bak worden. Ik denk wel dat je veel te weinig beluchtig hebt aangebracht. Zowel voor als de zijkanten zijn erg smalle gleufjes die ook niet eens afgedekt gaan worden met benzinegaas. Al met al zal daar niet zo gek veel lucht doorheen gaan stromen. Iets dat je overigens wel ruimvoldoend nodig hebt.
Ging je nu de bovenzijde ook van Gaas voorzien?

Hoi Guido,

Ja ik ben idd wel iemand die dit soort dingen zelf doet, mede omdat het gewoon tof is om te doen.
Nu moet ik alleen wel zeggen dat ik het wel vervelend nieuws vindt wat je hierboven schrijft.
Was toch wel in de veronderstelling dat 6 van zulke sleuven in totaal toch wel ruim voldoende lucht moesten verplaatsen.
En toch ziet het er in werkelijkheid in mijn ogen best ruim uit hoor die sleuven..........

Kan er natuurlijk naar kijken om te groter te maken met de decoupeerzaag, maar dan zal ik ook nieuwe roosters moeten aanschaffen :{
Of ik kan er voor kiezen om in het plafond 2 gaten te maken en daaronder 2 ventilatoren te plaatsen (waarvan ik 1 al heb).
1 die naar beneden blaast en de ander die juist de bak uit blaast.
Te zien aan de grote van de fans zijn ze 12cmx12cm, dus de gaten 10cmx10cm maken zou dan toch voldoende moeten zijn?
Dus om het ff heel simpel te houden zoiets als dit (Terrarium van bovenaf gezien):
Afbeelding

Overigens heb ik zojuist even contact gezocht met Erik van Jewel Spray.
Aangezien mijn Sprinklerinstallatie nog steeds nieuw in doos zit en ik veel dingen heb gelezen over het huidige pompje, heb ik hem de vraag neergelegd ofdat we iets konden regelen qua omruiling, ik een nieuwe geruisloze pomp set met terugslagklep en filter en hij de oude ongebruikte pomp terug.
Setje kost normaliter €132.50 euro en met inruil van de oude pomp hoef ik nog maar €100 euro te betalen.
Na 3jr tijd (ook al is het ongebruikt) vindt ik dat best een toffe service!!!! ^O^ _O_

Sonny

Berichtdoor Sonny » Wo Feb 06, 2013 18:09

Na de opmerking van Guido begon ik me toch zorgen te maken over de opstelling van het Terrarium.
Voor een second opinion heb ik toch nog even Rainforrest Frogs gemaild, welke mij heel duidelijk de opmerking van Guido beaamde.

M'n Decoupeerzaag tevoorschijn getoverd, de boel afgetekend en daarna alle gaten 3x zo groot heb gemaakt als dat het was.
De veranderingen als volgt:
Afbeelding
Afbeelding

Eindresultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Tevens wil ik al het zekere voor het onzekere, heb even een bus sanitair gekocht.
Ondanks het feit dat er epoxy gesmeerd gaat worden (grotendeels waterdicht) wil ik dat ie voor 99.9% waterdicht is, dus alvorens de epoxy erop komt heb ik vandaag ook alle randen en hoeken goed ingesmeerd met sanitair kit.

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Wo Feb 06, 2013 22:01

Het duurt 3 jaartjes, maar dan heb je ook wat! Ziet er al netjes uit :).

6 Sleuven is inderdaad ook niet slecht hoor, Sonny! Maar je hebt er eigenlijk maar 4 (aan de voorkant zitten ze dubbel he).
Goed dat je ze groter maakt, zal zo waarschijnlijk wel voldoende zijn.
Ook goed dat je voor een t5 High Output hebt gekozen. Zul je veel profijt van hebben qua hoeveelheid licht. En je hebt er ook mooie uv tl's voor.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Sonny

Berichtdoor Sonny » Wo Feb 06, 2013 22:55

Lucas van Woerden schreef:Het duurt 3 jaartjes, maar dan heb je ook wat! Ziet er al netjes uit :).

6 Sleuven is inderdaad ook niet slecht hoor, Sonny! Maar je hebt er eigenlijk maar 4 (aan de voorkant zitten ze dubbel he).
Goed dat je ze groter maakt, zal zo waarschijnlijk wel voldoende zijn.
Ook goed dat je voor een t5 High Output hebt gekozen. Zul je veel profijt van hebben qua hoeveelheid licht. En je hebt er ook mooie uv tl's voor.

Ja dat is mischien ook wel weer zo, zijn nu behoorlijk wat groter als dat ze waren dus ga ervan uit van wel.
Toch komt er nog een 2e T5 bij, heb gisteren even de lamp erin gehouden en vond het lichtbeeld in de bak redelijk karig, dus heb alweer een 2e klaar staan om te bestellen.
Maar pff, kom steeds meer spul tegen om te bestellen, het liefste zou ik ook een goed geregeld Meet & Regel systeem willen hebben om alles aan te sturen, normale periodes, regen seizoenen, automatische schakelingen voor sprinkler de hele weel 2 maal daags.
Lichtbeeld automatisering zou ook mooi zijn, dus automatisch schakeling van dag naar avond en vice versa.
Maar ik zie het allemaal nog wel, iets maar even alle hoofdzakelijke dingen klaarmaken, installeren en aanschaffen.

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Do Feb 07, 2013 00:45

Hoe meer licht, hoe beter en mooier :).

Dit klinkt naar een 2de bak haha.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Do Feb 07, 2013 00:52

Hoi Sonny,
Ik wilde jou natuurlijk niet pesten en ik weet als geen ander hoe vervelend het is als je midden in een project veranderingen moet aanbrengen.
Het is echter nog veel vervelender als er door slechte ventilatie problemen zouden ontstaan.
Ik denk dat je met de grotere openingen een goede zet hebt gemaakt. Mocht straks blijken dat het toch nog niet voldoende is, kun je altijd nog een aanpassing in het dak maken (of zo).
De deal met Jewelspray is zeker netjes te noemen. Een tweede tl lijkt mij ook een goede keuze.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Keep us posted.

Sonny

Berichtdoor Sonny » Do Feb 07, 2013 09:33

Guido Rulof schreef:Hoi Sonny,
Ik wilde jou natuurlijk niet pesten en ik weet als geen ander hoe vervelend het is als je midden in een project veranderingen moet aanbrengen.
Het is echter nog veel vervelender als er door slechte ventilatie problemen zouden ontstaan.
Ik denk dat je met de grotere openingen een goede zet hebt gemaakt. Mocht straks blijken dat het toch nog niet voldoende is, kun je altijd nog een aanpassing in het dak maken (of zo).
De deal met Jewelspray is zeker netjes te noemen. Een tweede tl lijkt mij ook een goede keuze.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Keep us posted.

Hoi Guido,

Je commentaar werd ook zeker niet als pesten ervaren.
Ik volg liever de adviezen van iemand die al langer op dit forum zit en weet waar die over praat.
Als dat ik zijn adviezen niet opvolg en later keihard op mijn bek ga.
Ondanks dat ik afgelopen jaren veel heb kunnen lezen, ben en blijf ik een mens en kan ik nog steeds leren.
Ik blijf zeker posten en heb er heel veel schik in om deze prachtbak te maken.
Dus mocht je of iemand ter zijnde tijd nog meer adviezen hebben hoor ik deze graag!!!!! ^O^

Sonny

Berichtdoor Sonny » Do Feb 07, 2013 19:46

Net even bij het tuincentrum geweest hier in Veenendaal, even een paar bakjes gehaald voor de planten en wat turf.
Ben vandaag maar begonnen met het inrichten van de bak:

40L zak turf voor de kachel gegooid zodat deze goed kan drogen aankomende dagen (spul is zeiknat)
Afbeelding

Aan 1 zijde benzinegaas geplakt:
Afbeelding

Rooster er meteen voor:
Afbeelding

Een gedeelte gedaan aan het intereur:
Afbeelding

Vandaag wilde ik een 2e Solar Reptore bestellen, helaas blijken deze slecht leverbaar.
Dus de Solar gaat terug naar de winkel en uitgebreid uitgelegd en besproken wat ik wil en zoals ik het in de toekomst zie.
Nu komt er het volgende:

2X Solar reptor Led Sunstrip daglicht 900 mm
Afbeelding
1X TL dimmer (voor 1~10 Volt dimbare EVSA\'s)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sonny op Di Feb 12, 2013 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Do Feb 07, 2013 21:51

Zozo, wordt een 5* resort daar! :P

Ben erg benieuwd hoe die Led's zijn.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Do Feb 07, 2013 22:47

Goed bezig hoor. Heb je al over de uv nagedacht? Of heb ik daar overheen gelezen?

Sonny

Berichtdoor Sonny » Do Feb 07, 2013 23:18

Karin Heijdra schreef:Goed bezig hoor. Heb je al over de uv nagedacht? Of heb ik daar overheen gelezen?

Hoi Karin,

UV lamp wordt een Exo terra Repti glo compact lamp 5.0 - 26 watt.
Dat zou betekenen dat de opstelling als volgt is:
-1 x 75 watt Ralogen persglaslamp
-1 X 26 watt Exo terra Repti glo compact lamp 5.0
-2 X Solar reptor Led Sunstrip daglicht 900 mm
-1 X TL dimmer (voor 1~10 Volt dimbare EVSA\'s)
-1 X Night Sky LED Maanlicht Set (voor eventuele nachtcontroles)

En zoals je al aangaf in het voorstel topic, ik zal idd vrij regelmatig foto's posten zodat waar nodig mensen advies dan wel opmerkingen kunnen geven.

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Vr Feb 08, 2013 13:06

Hoi Sonny,

Ziet er allemaal goed uit! Ik ben erg benieuwd naar die strips van Solar Raptor.

Laten deze strips je planten ook beter in leven? Misschien een stomme vraag.. maar wat heb je ervoor betaald? (Voor die strips en waar)

Terug naar “Terrarium foto's”