Terrarium George

Hier kan je je terarium foto's kwijt
Suus

Terrarium George

Berichtdoor Suus » Zo Jun 14, 2009 22:50

Dit is mijn start terrarium voor George
Afbeelding
Gr Suus
Laatst gewijzigd door Suus op Ma Jun 15, 2009 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
1.1 Calyptratus
1.2 Iguana Iguana
0.1 Hydrosaurus Amb.
1.0 Ctenosaura Similis
1.0 Trachemys scripta troosti
0.0.1Trachemys scripta scripta

EST

Re: Terrarium George

Berichtdoor EST » Zo Jun 14, 2009 23:38

Ter info van de andere forumers;

dit terrarium is 40x40x80,
zoals ik al aangaf in mijn PB moet er over een aantal maanden een grotere komen van 50x50x100, maar beter 60x60x120.

Ik zou qua inrichting wat dunner takken in het terrarium zetten en lekker veel planten. Het terrarium mag lekker volstaan en een echte jungle worden ;)

verder weet ik niet wat er op de bodem ligt maar het lijkt op Bark, als dit bark is, ofwel houtsnippers, moet je dit er absoluut uithalen! Dit is niet geschikt voor kameleons omdat zij voedseldieren van de bodem kunnen gaan schieten en dan hout mee kunnen krijgen waar ze i kunnen stikken. Je zou een mengsel van onbemeste potgrond met speelzand kunnen gebruiken, terraiumhumus of cocopeat.

Verder nog de vraag wat voor lampen je erin hebt hangen (tip: probeer ervoor te zorgen, misschien pas bij het definitieve terrarium, dat je lampen bovenop het terrarium staan, dit voorkomt brandgevaar en je wint veel ruimte)
Welke UVB lamp gebruik je? Wat zijn de temperaturen (onder de spot, midden in de bak etc.) en op welke manier bied je water aan?
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Tom Carlier

Berichtdoor Tom Carlier » Zo Jun 14, 2009 23:39

voor zo'n jong beestje zou ik die mastadont van een tak eruit halen,
er een mooie volle ficus benjamini of shefflera in zetten,
en wat fijne twijgjes overal in het terrarium doen.

Zie ik bark op de bodem? foute boel dan.

Heb je wel een UV-lamp hangen daar, want ik zie maar 1 lichtpunt?

Geef je de nodige vitamines en calcium, wat geef je allemaal van voederdieren?

Hoe vaak sproei je?

....

Mvg Tom

Suus

Berichtdoor Suus » Ma Jun 15, 2009 09:26

hoi Tom en Esther,

Ik heb er veel kleine takken ingezet en de mastadon tak eruit gehaald.
De maten zijn nog aan de kleine kant maar dit is een tijdelijk bak(beginnersbak haha) en ik heb deze bak pas een weekje dus ik ben hem nog aan het inrichten. (moet ook werken en mijn zoontje verzorgen natuurlijk)
Qua voedsel geef ik een combinatie van vliegjes en bepoederde krekels en af en toe fruit...

en ja die bark ...daar heb je gelijk in... hij is eruit!!!
Tevens sproei ik minimaal 3x per dag omdat de temperatuur namelijk ook vrij aardig oploopt en de kameleon kan zo dus eigenlijk vrijwel de gehele dag drinken uit de bromelia (deze blijft als ik vaak sproei gewoon liggen in de plant)
De Temperatuur loopt onder de lamp op tot 34a35 graden en onder in de hoek een temperatuur van 25graden, de lamp geeft flink wat UVB af (ik heb een UVB-meter) en warmte.
Ik heb deze via Frans Tielen....
Als ik kijk naar die geweldige 5.0 of 10.0 lampen die waardeloos zijn ten opzichte van deze (volgens Frans Thielen)..
ik heb een Mega-ray 60Watt die op 50cm nog een UVB opbrengst heeft van 50tot75 mW/cm2 en op 30cm een opbrengst van 150tot200 m/W/cm2.

En last but not least........... Thanx voor de tips!!! ^O^
gr Suus
Laatst gewijzigd door Suus op Ma Jun 15, 2009 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
1.1 Calyptratus
1.2 Iguana Iguana
0.1 Hydrosaurus Amb.
1.0 Ctenosaura Similis

EST

Berichtdoor EST » Ma Jun 15, 2009 10:23

Een megaray is in ieder geval een goede lamp,

wat betreft de bark, als je kameleon er voedsel kan schieten is het toch gevaarlijk, ongeacht de hoeveelheid die er ligt. Verder drinken kameleons niet van stilstaand water, zoals uit de bromelia wat je aangeeft, ze drinken van sproeiwater en druppelwater. Zorg ervoor dat de luchtvochtigheid in je terrarium niet te hoog oploopt, dit kan weer longontsteking e.d veroorzaken...Een paar kleine puntjes maar je komt er wel ;) in het begin is het lastig alles in 1 keer optimaal te verzorgen en blijf je aanpassen :P

Suus

Berichtdoor Suus » Ma Jun 15, 2009 13:46

Hey Esther,

Dat van de bark is al goed gekomen, ik heb de bark eruit gehaald er een flinke laag grond erin gedaan! *) (zie nieuwe foto)
En zoals ik al eerder vermelde sproei ik ook nog eens 3 keer per dag. Maar even om je gerust te stellen; dit is niet mijn eerste reptiel we hebben er nog meer, en dat al 17 jaar lang, dus met de verzorging zit het wel snor!!! ;)

Gr Suus
1.1 Calyptratus
1.2 Iguana Iguana
0.1 Hydrosaurus Amb.
1.0 Ctenosaura Similis

EST

Berichtdoor EST » Ma Jun 15, 2009 19:02

Aah je hebt de bestaande berichten aangepast zie ik ;)

toppie! ;) Als je al ervaring hebt met reptielen is het een stuk makkelijker maar nog geen garantie dat het goed gaat, kameleons blijven een uitzondering. Maar heb er volledig vertrouwen in dat ook het houden van kameleons erg leuk voor je gaat worden en dat het goed zal gaan.

toch nog een klein tipje; zorg dat er niet teveel water in de bromelia blijft staan, krekels en andere voedseldieren verdrinken hier vaak in en dat gaat rotten en dat stinkt behoorlijk :P

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Ma Jun 15, 2009 19:28

Terrarium ziet er na de aanpassingen goed uit! Let er wel op dat de lamp erg warm kan worden en aangezien jou dier er, als ik het zo op de foto zie, erg dichtbij kan komen kan dit tot brandwonden lijden. Een kameleon voelt het namelijk pas als het al te laat is.

Suus

Berichtdoor Suus » Ma Jun 15, 2009 21:30

Hey Karin,

Idd!!! Het lijkt op de foto net of hij er (bijna) tegenaanzit, maar er zit zeker 15 cm tussen, daar had ik nl ook op gelet toen ik de takken neerzette.
En tanx voor je positieve reactie van mijn terrarium!!! Toppie ^O^

Gr Suus
1.1 Calyptratus
1.2 Iguana Iguana
0.1 Hydrosaurus Amb.
1.0 Ctenosaura Similis

Jolanda Wulder

Berichtdoor Jolanda Wulder » Di Jun 16, 2009 16:48

Esther Stoel schreef:Ter info van de andere forumers; dit terrarium is 40x40x80,
zoals ik al aangaf in mijn PB moet er over een aantal maanden een grotere komen van 50x50x100, maar beter 60x60x120.

Vervelend dat je steeds blijft volhouden dat het kleiner kan. 60 x 80 x 100 is het advies als minimummaat wat de KVN geeft Esther... je zou dit advies misschien eens over kunnen nemen?

Ziet er goed uit Suus! Al moet ik zeggen dat ik een Megaray wel wat heftig vind in een terrarium van 80 hoog. Wel even goed de temperatuur in de gaten blijven houden dus.
1.1.0 Furcifer Pardalis Sambava
1.1.0 Furcifer Pardalis Ankaramy

Suus

Berichtdoor Suus » Di Jun 16, 2009 17:43

hey Jolanda,

dank je wel voor je positieve reactie.
Ik hou de temperatuur zeker in de gaten, het is de nieuwe variant van 60 watt zie http://www.reptielenlampen.nl
Dacht jij dat ik meer watt had?

gr suus :W
Laatst gewijzigd door Suus op Di Jun 16, 2009 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
1.1 Calyptratus
1.2 Iguana Iguana
0.1 Hydrosaurus Amb.
1.0 Ctenosaura Similis

EST

Berichtdoor EST » Di Jun 16, 2009 19:01

Jolanda Wulder schreef:
Esther Stoel schreef:Ter info van de andere forumers; dit terrarium is 40x40x80,

Vervelend dat je steeds blijft volhouden dat het kleiner kan. 60 x 80 x 100 is het advies als minimummaat wat de KVN geeft Esther... je zou dit advies misschien eens over kunnen nemen?

Ziet er goed uit Suus! Al moet ik zeggen dat ik een Megaray wel wat heftig vind in een terrarium van 80 hoog. Wel even goed de temperatuur in de gaten blijven houden dus.

50x50x100 waren volgens mij de maten die in het KVN boekje staan...vandaar. Maar als het nu 60x80x100 is zal ik dat aanhouden...

Ricardo Velthuizen

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Wo Jun 17, 2009 19:39

ik vindt het een mooi terrarium maar ik zie dat je een calyp heb net als mij ik zou je adviseren om je lampen op je terarrium te maken want e kunnen wel meer dan 15 cm overbruggen hoor kijk maar eens naar de foto en verbranding is echt niet leuk beter om te voorkomen en ik zou iets meer varieren met eten wasmotten meelworen sprinkhanen kakkerlaken enz verder leuk en mooi succes ermee gewenst.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

Suus

Berichtdoor Suus » Wo Jun 17, 2009 23:05

Hey Ricardo,

Is hij niet te jong voor sprinkhanen? Dat meende ik namelijk gelezen te hebben. Ik kan me uiteraard ook vergissen hoor daarom vraag ik het voor de zekerheid :? , George zal nu een 9 a 10 weken zijn. En dat van de lamp daar heb je gelijk in, daarom ben ik ook de terraria in de gaten aan het houden, ik wil nl toch een groter terrarium na advies van de minimale maten van Karin.

Gr Suus :W
1.1 Calyptratus
1.2 Iguana Iguana
0.1 Hydrosaurus Amb.
1.0 Ctenosaura Similis

Hans Stolk

Berichtdoor Hans Stolk » Wo Jun 17, 2009 23:20

9 tot 10 weken is ie inderdaad te klein voor sprinkhanen, je kunt krekels , pissebedden, buffalowormpjes, kleine wasmotten en krulvliegen voeren.

Terug naar “Terrarium foto's”