Nieuwe bak voor Malcolm

Hier kan je je terarium foto's kwijt
Maarten Struijk

Nieuwe bak voor Malcolm

Berichtdoor Maarten Struijk » Za Sep 27, 2014 23:01

Hallo allemaal!

Helaas helaas, Malcolm's huidige huisje is LEK!
Afbeelding

Ondanks een mooi laagje kit, zijn de zaagsnedes van m'n betonplex bak toch erg nat geworden en gaan uitzetten.
Hierdoor kan het niet meer netjes dicht allemaal:
Afbeelding

Gevolg; krekel-exodus. Fijn.
Afbeelding

Hij banjert weleens ff door z'n buitenverblijf heen, maar dat heeft hij na een half uurtje ook wel weer gezien:
Afbeelding

Goed. Deze bak moet duidelijk even een paar weken drogen om de schade te kunnen herstellen.
Minus Malcolm (F. pardalis), want hij is toch erg dol op warmte.
Afbeelding

Een beetje tekenen en rommelen heeft het volgende opgeleverd:
Afbeelding
De spannende kleuren zijn alleen even voor de duidelijkheid. Zoals in de tekening te zien is wordt de bak 212x73x64.

De lichtbak (geel) is van de bovenkant van de bak tot de bovenrand van de balk eronder ongeveer 25 cm diep.
De plaat waar de lampen aan vast komen te zitten (nog niet in de tekening) wordt verzonken in het frame dmv latjes, waardoor er ongeveer 23 cm overblijft. Op de balken eronder komt een reflector-rooster te rusten (dit zal ook wel 2cm in beslag nemen). Aan die balken zelf komen de koppen van m'n sproeisysteem (Senseo-pompje + Gardena Micro-Drip).

De voorruit (raamkleurig :Y ) is ongeveer 67x139cm, 4mm dik. In de balken is een rand gefreesd, waar de ruit in valt, en vast komt te zitten met latjes.

De achterwand (donkerrood) wordt bedekt met de welbekende piepschuim + tegellijm combinatie.

De aardebak (blauw) moet volledig waterdicht worden. Bij wijze van spreken moet er een aquarium in kunnen komen.

Alle panelen worden er in gefreesd, zodat ze 1.5cm diep vallen. Ik wilde er geen massief blok van maken, en ik ben benieuwd hoe dit gaat uitvallen.

Aan de linkerkant (wat nu nog leeg is), komt een gewone deur, mogelijk met een 2e scharnierpunt halverwege (hoe noem je dit..?). In de deur zelf zal nog een schuifdeurtje komen (15cm x 15cm ongeveer), waar Malcolm evt zelf uit kan klimmen richting voorgenoemde buitenverblijf.

Ik zit erg aan een budget gebonden, dus je kan je voorstellen hoe blij ik was toen m'n schoonvader vertelde dat hij behoorlijk wat hout-materiaal via z'n werk kon krijgen! Daar zouden ze het toch alleen maar weggooien!

Hij is ook bijzonder handig, dus met z'n tweeën zijn we van de week aan de slag gegaan.
Hieronder eerst het vurenhouten frame van de achterkant:
Afbeelding

En vervolgens met betonplex panelen erin:
Afbeelding

Over een aantal dingen zou ik graag jullie mening horen, want ik weet zelf niet zo goed wat het beste is:
Over licht:
- Ik wilde er 3 gewone Gamma opbouw badkamerspotjes op bouwen, en een TL balk voor UV. Is de 25/23cm tot het rooster voldoende?
- Zou 3 x 50 watt voldoende zijn om zo'n grote bak van warmte te voorzien?
- Waar kan ik een goedkoop (reflector)rooster vandaan halen?

Over vocht:
- Ik zat te denken aan badkamerkit + veel verf om alles te behandelen. Is dit voldoende om wat er boven de grond zit waterdicht te maken?
- Naast badkamerkit en verf zou ik een zeil oid in de aardebak willen kitten. M'n schoonvader had het over vijverzeil, wat best goed klinkt. Wat is jullie ervaring?

Over lucht:
- Aan de rechter zijkant en bovenkant komt elk een luchtrooster van ongeveer 10cm x 50cm. Is dit voldoende?
- Is het aan te raden om een 12x12cm computer fan in te bouwen?

Ik wilde alle electronica misschien met een Arduino besturen, maar dat is nog een ander projectje!

Welke dingen zie ik over het hoofd?
Morgen gaan we verder bouwen, hopelijk is het frame inc panelen dan af!
Ik heb er zin in!!

Groetjes,
Maarten

Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Re: Nieuwe bak voor Malcolm

Berichtdoor Mario Jungmann » Zo Okt 19, 2014 00:04

Ben benieuwd hoe het uiteindelijk geworden is

Maarten Struijk

Re: Nieuwe bak voor Malcolm

Berichtdoor Maarten Struijk » Vr Jan 23, 2015 18:45

Zo, we zijn weer even wat verder in de tijd, gelukkig nieuw jaar nog allemaal!
De vragen bleven nog onbeantwoord, misschien op de verkeerde plek van t forum gezet.
Maargoed; ik ben lekker verder gegaan. Het meeste heb ik op andere manieren opgelost.

Het terrarium heeft hier een aardige transformatie ondergaan. Het staat ondertussen op pootjes, het heeft een zijkant, en een paar lagen verf. Ook zit er een soort patrijspoort in, en een gat voor een luchtrooster. Ik was eerst aan het knoeien met gaas, maar dat ging nergens over, dus is het uiteindelijk een echt rooster geworden.
Afbeelding

De vorige bak lekte omdat het water er niet uit kon; ergo afvoer.
Afbeelding
Afbeelding

(*gehoopte) waterdichtheid van het gehele onderkant heb ik verkregen door: veel kit, veel verf, een beetje epoxy en een laagje piepschuim.
Afbeelding

Na wat zagen is het deurtje er ook, met nog een luchtrooster (linksonder), en een schuif-raampje (linksboven) en 2 normale raampjes (rechts).
Afbeelding

En nu zit er ook een begin van een achter/zijwandje in.
Afbeelding

Van dit geheel wil ik een mooi achterwandje maken met wat tegellijm, en als ook de sproei-installatie erin zit hoeft er alleen nog maar een glasplaatje aan de voorkant erin (detail, I know *O* ), en dan kan de buitenkant nog met een lakje afgewerkt worden.

Ik hoop dat het mooi wordt, en af ook; want ik heb nog maar anderhalve week om het gedaan te krijgen, dan moet er verhuisd worden. Malcolm wil ik liever maar eenmalig verhuizen, dus dan kan het nieuwe terrarium eerst naar m'n nieuwe huis, voordat hij zelf overgaat.

Terug naar “Terrarium foto's”