terrarium bouwen.

JeroenE

terrarium bouwen.

Berichtdoor JeroenE » Vr Apr 20, 2012 08:57

Hallo Allen,

Ik ga na 16 jaar stoppen met de gifkikker hobby en wil dan verder gaan met kameleons.
Nou hou ik de kikkers in een apart schuurtje en dat gaat dan ook het domein vd kameleons worden.
het schuurtje wordt s nachts verwarmt door een kacheltje en in de winter eventueel ook overdag.
Nou is mijn vraag kan ik de terrariums dan volledig van gaas maken? zoja hoe zit het dan met de luchtvochtigheid?
aangezien ik de soorten wil gaan houden die over het algemeen wat vochtiger moeten zitten.

Ik hoor graag van jullie.

grt jeroen.

Wendy van der Heeden

Re: terrarium bouwen.

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Apr 20, 2012 17:00

Hallo!

Een schuurtje is zeker geen slecht plan. Het is wel van belang welke soort je hierin gaat houden. Als je geen ervaring hebt met kameleons, is het beste advies te beginnen met een soort die tegen een stootje kan. Dit is bijvoorbeeld de Jemen kameleon (Chamaeleo calyptratus). Deze soort houdt overdag van warmte maar kan iets meer hebben qua nachtelijke afkoeling (een graad of 13 's nachts maximaal). Soorten uit de Furcifer familie zoals pardalis, verrucosus en oustaleti. Die moet je 's nachts wel op minimaal 15 graden houden en overdag ook een goede warmte d.m.v. een spot.

Warmte verdeling in het terrarium is aan te bevelen. Gemiddeld in het terrarium in de middenzone zo'n 24 graden en lager mag het wat koeler. Een warmtespot waar het onder zo'n maximaal een graad of 35 mag zijn. Advies is UV tl, warmtespot op 1 plaats en een daglichtvoorziening (daglicht tl). In het terrarium ontstaan dan verschillen in temperatuur.

Terrariums van gaas zijn prima, voor de ventilatie maar wat moeilijker qua luchtvochtigheid. Nu is het zo dat in een schuurtje de luchtvochtigheid vaak wat hoger is als binnenshuis. Luchvochtigheid constant hoog willen houden (zoals bij gifkikkers) werkt bij kameleons vaak averechts omdat ze dan last van hun luchtwegen krijgen. Zorg er gewoon voor dat de LV een paar momenten op de dag hoger is (door te sproeien) en weer daalt maar voorzie de dieren van genoeg drinken.

Succes!
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

JeroenE

Berichtdoor JeroenE » Vr Apr 20, 2012 18:34

Hallo Wendy,

Bedankt voor je antwoord.
Ik had de Pardalis ingedachten verder denk ik dat het wel goed gaat komen wat het terrarium betreft.
De temp in het schuurtje is goed te regelen ik zal binnen kort eens kijken wat de LV in het schuurtje is maar ik heb goede hoop :)

grt jeroen

Rianne en Thomas

Berichtdoor Rianne en Thomas » Vr Apr 20, 2012 21:48

Als je van plan bent de schuur te gebruiken is het misschien wel een goeie optie om een gazen terra te nemen, aangezien de luchtvochtigheid in je schuur niet heel laag zal zijn en je dan meteen top ventilatie hebt.
Wij hebben sinds een kort jaartje een pardalis in een gazen terra en het bevalt uitstekend, nou is bij ons de luchtvochtigheid van de kamer ook vrij hoog doordat er een 180L aquarium naast staat zonder deksel erop _O-
Misschien dat meer ervaren mensen hier nog wat over te zeggen hebben?
Groetjes, Rianne en Thomas

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Za Apr 21, 2012 22:10

Hou bij een gazen terrarium wel rekening met tocht. Als de deur regelmatig open gaat naar buiten kan dat zeker in de winter wel voor problemen zorgen.

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Za Apr 21, 2012 22:57

Gazen terra's gaan prima. De ruimte waarin ze staan is bepalend. Een schuur of kammiekamer, het maakt niet uit. Het gaat er om hoe warm het in die kamer is en is dit stabiel te houden. Kun je de luchtvochtigheid op peil houden?
Ikzelf heb ook een schuur geheel omgebouwd, goed geïsoleerd. Ik heb echter gebruik gemaakt van kunststof (Forex) terra's.
Terra's met glazen deuren, een flinke strook gaas een de voorzijde en nagenoeg gehele gazen plafond.

JeroenE

Berichtdoor JeroenE » Zo Apr 22, 2012 11:07

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik ga een aantal dingen uitzoeken en ga dan kijken of het houden van een pardalis mogelijk is in mijn hobby schuur.

groet,
Jeroen

Terug naar “Algemeen terraria”