Eindwerk project(je)

bramo

Eindwerk project(je)

Berichtdoor bramo » Zo Okt 09, 2011 10:57

Hallo,

Ik volg de schoolrichting dierenzorgtechnieken te Roeselare.
Zit nu in het 6de en wij moeten dan elk een GIP afgeven aan het einde van het jaar.
GIP = Geïntegreerde Proef, deze bevat 4 weken stage en 1 onderwerp naar keuze.
Heb dus gekozen voor kameleons en dit onderwerp heeft natuurlijk ook een praktisch gedeelte. >:)
Ik zal alles moeten bijhouden van wat ik koop enzovoorts om te kunnen verwerken in mijn prijslijst.

Het terrarium zal 2.20h x 1.20b x 0.6d worden en zal een koppel bergkameleons gaan huisvesten(Melleri?,Willengensis?)
Er zullen 4 ventilatoren verwerkt worden in de achterwand die voor de verse lucht zal zorgen die deze soorten nodig hebben.
In de lichtbak zullen 3 spots hangen en 1of2 tl-lampen voor de uv.
--> Het zijn 5.0 buizen, maar zijn 2 tl's dan niet te sterk?
In de lichtbak wil ik ook het waterresevoir maken voor het sproeisysteem, zodat het geen koud water is dat wordt gesproeid.
Wil alles aan de binnenkant bewerken met piepschuim en tegellijm.
Is dit waterdicht genoeg of moet er dan best ook nog epoxyhars overheen?

Hier even een snele schets van wat het gaat worden.
Afbeelding
Ben juist terug van de bouwmarkt met de houten platen en mijn vader was toch wel een beetje geschrokken toen de achterwand gezaagd was en hij de omvang van het terrarium *O* doorkreeg;! })

marc kinnart

Re: Eindwerk project(je)

Berichtdoor marc kinnart » Zo Okt 09, 2011 11:26

Hé bramo, ziet er goed uit lekker groot ^O^

MartinV

Berichtdoor MartinV » Zo Okt 09, 2011 12:06

bramo schreef:Het terrarium zal 2.20h x 1.20b x 0.6d worden en zal een koppel bergkameleons gaan huisvesten(Melleri?,Willengensis?)

Is nog al een verschil in grote van het dier *)

bramo schreef:Er zullen 4 ventilatoren verwerkt worden in de achterwand die voor de verse lucht zal zorgen die deze soorten nodig hebben.

Als de verluchting goed gekozen is, groot genoeg, heb je geen ventilatoren nodig. Die dingen zuigen ook je vocht af, wat een droge bak of extreem veel sproeien zal veroorzaken. Terrarium van deze afmeting koelt hard af en is afhankelijk van de omgevingstemperatuur tot hoe laag deze 's nachts komt. Het gaat bij deze soorten om een grote temperatuur schommeling.

bramo schreef:In de lichtbak zullen 3 spots hangen en 1of2 tl-lampen voor de uv.
--> Het zijn 5.0 buizen, maar zijn 2 tl's dan niet te sterk?

Of je nu 1 of 4 UVB TL 5.0 erin hangt maakt niets uit, het UVB oppervlakte wordt alleen groter, maar dieper komt het niet.
Zelf zou ik voor een Solar Raptor 70W (UVB) gaan en de spotjes weg laten, zo heb je UVB en warmte in één.
Overige verlichting zou ik enkele T5 Truelights kiezen of als je dat te duur vindt daglicht TL.
Zo heb je overdag warmte en mooie verlichting waarbij het dier zijn kleuren ook optimaal te zien zijn, daarnaast doen je planten het zo beter. Licht reikt veel dieper in de bak.
Als je voorrand boven hoog genoeg maakt kan al de verlichting er mooi in en span je een gaas aan de onderrand boven voorrand. Zo bescherm je de kammie tegen verbranding door de verlichting. Als je daar dan een houten rand aan de binnenzijde maakt, zou je ook meteen je sproeiers vast kunnen maken.

bramo schreef:In de lichtbak wil ik ook het waterresevoir maken voor het sproeisysteem, zodat het geen koud water is dat wordt gesproeid.

Water is buiten het terrarium op kamer temperatuur, weet niet of dat nu echt veel uitmaakt. Let wel op, warm water is gevoeliger voor bacteriën, en vraag me af hoe jij dat gaat vullen zo boven je hoofd. ;)

bramo schreef:Wil alles aan de binnenkant bewerken met piepschuim en tegellijm.
Is dit waterdicht genoeg of moet er dan best ook nog epoxyhars overheen?

Nee, je moet epoxyhars gebruiken, de poeder tegellijm wordt week door vocht en na verloop van tijd kan je de bak opnieuw doen. hier zijn meer onderwerpen over te vinden binnen dit forum.

bramo schreef:Ben juist terug van de bouwmarkt met de houten platen en mijn vader was toch wel een beetje geschrokken toen de achterwand gezaagd was en hij de omvang van het terrarium *O* doorkreeg;! })

_O-

Suc6 met bouwen en we willen wel foto's zien van de stappen.

bramo

Berichtdoor bramo » Zo Okt 09, 2011 13:01

Is nog al een verschil in grote van het dier

Het gaat afhangen van wat ik tegenkom op de beurs in Hamm.
Weet niet of het december of maart wordt.

Die dingen zuigen ook je vocht af

In princiepe wil ik alleen die 4 ventilatoren gebruiken voor verluchting omdat ik de voorkant vrij wil houden van roosters enzovoorts. Ik wil de 2 bovenste laten blazen, zodat de vochtige lucht niet verspilt wordt en de onderste wil ik laten zuigen om de grond droger te houden ivm schimmels.

Wat betreft de lampen is het eerder omdat ik ze nog had liggen. Ik vindt die lampen die zowel uv als warmte geven erg groot en toch wel aan de prijzige kant. En als ik er meerdere heb, kan ik spelen met wattage's en als er één kapot gaat is de wereld nog niet vergaan.

Water is buiten het terrarium op kamer temperatuur

Verwarmt het water niet voldoende door de restwarmte die wordt gemaakt door de spots.
De lampenkap wordt volledig dicht op het gaas voor de tl's na en het openklapbare voorkantje om water bij te vullen.

je moet epoxyhars gebruiken

Heb je een idee hoeveel ik nodig ga hebben? Wel even kijken hoe dat dan moet, want m'n vader zag het niet echt zitten omdat hij er veel slechte dingen over heeft gehoord ivm het verwerken ervan.

Suc6 met bouwen en we willen wel foto's zien van de stappen.

Zal ik zeker doen. Ik ga dit topic ook gebruiken in mijn verslag voor school.
Als dat mag tenminste van een Admin?

Grt Bram

MartinV

Berichtdoor MartinV » Zo Okt 09, 2011 14:34

bramo schreef:In princiepe wil ik alleen die 4 ventilatoren gebruiken voor verluchting omdat ik de voorkant vrij wil houden van roosters enzovoorts. Ik wil de 2 bovenste laten blazen, zodat de vochtige lucht niet verspilt wordt en de onderste wil ik laten zuigen om de grond droger te houden ivm schimmels.

Bij mij zie je ook nooit de verluchtingsgaten, maar zitten wel gewoon beneden voor (via een labyrint) en boven achter in de kap, zodat het meteen mijn kabel doorvoer is.

bramo schreef:Wat betreft de lampen is het eerder omdat ik ze nog had liggen. Ik vindt die lampen die zowel uv als warmte geven erg groot en toch wel aan de prijzige kant. En als ik er meerdere heb, kan ik spelen met wattage's en als er één kapot gaat is de wereld nog niet vergaan.

Wat is prijzig? Goede kwaliteit TL's of compactlampen (Arcadia) tussen de 28 en 34 euro, daar komt nog de reflectoren bij á € 10 (vervanging zonder UVB meter na 8 maanden) of een HQI van € 35,50 welke voor kameleons een 1,5 á 2 jaar kan werken. Fabrikant belooft dat bij HQI na 1 jaar 50% van de UVB nog aanwezig is. Lamp levert vele malen meer UVB dan een TL, dus veel minder vervangen. Om te starten met een HQI, is inderdaad een grote uitgave, maar verdient zich snel op langer termijn terug.

Door de hoge UVB afgifte van HQI kan je grotere afstand houden tot het dier. UVB dringt veel verder door in het terrarium.
Kan de lamp eventueel korter aan en bij defect zal er voldoende vitamine D3 opgeslagen zijn onder de huid om enige dagen zonder lamp te kunnen.
Je hebt zo ook makkelijker een warmte spot waar het dier zich kan opwarmen. Het dier kan dan bovenin zelf ze plekje kiezen. De HQI lamp (hoogte = 14cm) heeft geen kap nodig, lamp zit reeds in een reflector kap, en vraagt dan een inbouw hoogte van 20cm incl. keramische fitting.

bramo schreef:
je moet epoxyhars gebruiken

Heb je een idee hoeveel ik nodig ga hebben? Wel even kijken hoe dat dan moet, want m'n vader zag het niet echt zitten omdat hij er veel slechte dingen over heeft gehoord ivm het verwerken ervan.

Hier kan je alles over Epoxyhars vinden
Aan je afmetingen te zien zal het wel 3 kilo worden. Dan kan je 2 lagen opzetten, waarvan de 2e laag voorzien kan worden van Cocopeat voor hat het door is. Houd het vocht lekker vast en werkt meteen mooi af.

bramo

Berichtdoor bramo » Zo Okt 09, 2011 15:16

Martin, wil je een foto maken of een link plaatsen van je verluchting?
Ik kan er nergens iets over vinden. Dankje

De uv lampen ga ik nog bezien.
Als de lichtintensiteit me niet bevalt zal ik het zeker overwegen voor zo'n lamp.

Ga nu beginnen met de kast te maken.

Edit: zijn erachter gekomen dat de 3 horizontale planken een plankdikte te lang zijn...
beter dit dan dat er teveel was vangezaagd
maar we hebben geen cirkelzaag dus het project is een week stilgelegd. :-(

bramo

Berichtdoor bramo » Vr Okt 14, 2011 19:20

Even een kleine update.

We hebben een oplossing gevonden voor de te lange planken en gaan in de zijwanden sleuven maken.
Zo schuiven we de planken erin om dan nog is steviger vast te zetten met schroeven.
Ook hebben we een idee met een RVS bak in de bodem.
Als er dan iets mis gaat en de bodem wordt echt nat dan kunnen we het kraantje aan de achterkant gewoon opendraaien. :7

MartinV

Berichtdoor MartinV » Za Okt 15, 2011 10:26

bramo schreef:Even een kleine update.

We hebben een oplossing gevonden voor de te lange planken en gaan in de zijwanden sleuven maken.
Zo schuiven we de planken erin om dan nog is steviger vast te zetten met schroeven.
Ook hebben we een idee met een RVS bak in de bodem.
Als er dan iets mis gaat en de bodem wordt echt nat dan kunnen we het kraantje aan de achterkant gewoon opendraaien. :7

*) je maakt het je zelf wel heeeeeeel moeilijk!
Hieronder werk ik met 12mm Betonplex en alles zonder schroeven, zoals al mijn terraria.
Alles verlijmd met Pattex powerfix (bruin) en verbindingen zijn met 6mm duvels gestabiliseerd.
Zo is alles waterdicht en bij sproeien kan je beter vaker kort sproeien dan enkele keren lang.

Afbeelding
Overspanning bij deze bak is 125cm staat al een jaar zonder doorzakken.

Afbeelding
Het display is nog een prototype van mijn besturing

bramo

Berichtdoor bramo » Za Okt 15, 2011 11:16

De tl's wou ik zo monteren, direct extra verluchting.
De rvs bak is niet zo moeilijk voor mijn vader om te maken en is eerder een idee van hem.
Het wordt ook een kamermeubel en hij wil wel dat het er gewoon 100% goed uit ziet.
De bak zal volgende week in elkaar staan.
Dan kunnen we de lampen er in monteren en het piepschuim beginnen vormen.
Misschien dat ik al planten koop op de beurs in Gent over 2 weken. Heb dan 1 week vakantie :P

Grt Bram

Ricardo Velthuizen

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Zo Okt 23, 2011 21:37

vindt je plannen met het ter goed ik vraag me alleen af waarom je gelijk aan een lastige soort begint want melleri heb je namelijkbijna alleen wildvang en hebben bijna altijd parasieten,beschadigingen enz enz die je als beginner niet altijd herkent en op kunt lossen hier is de nodigge ervaring voor vereist zo ook met de willengensis al is deze soort al vele malen sterker, ik adviseer je om bij de calyptratus of pardalis te gaan kijken.

en ik wens je succes met de bouw van je ter.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

bramo

Berichtdoor bramo » Ma Okt 24, 2011 10:54

Merci voor de succeswensing, ga er volgende week aan beginnen.
Ik zelf heb nog een calyptratus man gehad, en die is goed oud geworden.
Zelf wist ik al van de parasieten bij melleri's, maar ben van plan om na de aankoop direct langs te gaan bij een reptielen dierenarts in Gent. Mijn leerkracht reptielen hier op school gaat daar ook heen.

En soms zou je beter zo'n melleri kopen en het proberen dan hem daar te laten sterven op de beurs... :(
(zie http://www.de-kvn.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=8679)
En naar het schijnt passen Melleri's zich goed aan na verloop van tijd.

Grt Bram

Gilles Pieters

Berichtdoor Gilles Pieters » Ma Okt 24, 2011 11:59

Hey Bramo zou je eventueel eens kunnen pb'en welke Dierenarts dat precies is? Ik woon zelf ook in gent dus een dierenarts in het gentse zou wel eens zeer handig kunnen zijn ;)

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Ma Okt 24, 2011 17:15

En soms zou je beter zo'n melleri kopen en het proberen dan hem daar te laten sterven op de beurs...

Door iemands koop blijkt het handel en zal de handelaar een volgend dier inkopen en aan deze ellende blootstellen.
Het kopen van zo'n dier lijkt een goede daad, maar is het dat ook wel echt?

MartinV

Berichtdoor MartinV » Ma Okt 24, 2011 17:55

Guido Rulof schreef:
En soms zou je beter zo'n melleri kopen en het proberen dan hem daar te laten sterven op de beurs...

Door iemands koop blijkt het handel en zal de handelaar een volgend dier inkopen en aan deze ellende blootstellen.

Precies, bedrijfskunde ;)
Handel = Inkopen en weer verkopen met als doel winst beoog

bramo

Berichtdoor bramo » Ma Okt 24, 2011 18:31

Dat is waar, maar dit is volgens mij bij alle dieren een probleem, Niet?
En als ik hem bij wijze van spreken niet koop, dan zal een ander het waarschijnlijk wel doen?
Ik snap waarmee je zit, maar als ik het niet probeer dan kan ik er ook geen ervaring uit halen.

Hey Bramo zou je eventueel eens kunnen pb'en welke Dierenarts dat precies is? Ik woon zelf ook in gent dus een dierenarts in het gentse zou wel eens zeer handig kunnen zijn ;)

Ik zal het hem vragen overmorgen als ik hem zie.

Grt Bram

Terug naar “Algemeen terraria”