Masoala terrarium

Dylon

Masoala terrarium

Berichtdoor Dylon » Za Dec 26, 2009 01:37

Hallo!

Ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van een nieuw terrarium voor mijn panterkameleon-dame Moffeltje. Ik heb tot nu toe nog niks gepost hierover, maar ik doe dit nu dus alsnog om reacties te ontlokken, hopelijk eerlijke meningen te krijgen en tips over wat beter kan, en niet geheel onbelangrijk: te zorgen dat jullie kunnen leren van andermans gemaakte fouten. Ik zeg daar heel eerlijk bij dat er - tot nu toe dan - nog niks gigantisch fout is gegaan, hierop kom ik zo terug. :@

Dan even wat verdere informatie over het geheel. Ik wil een terrarium bouwen wat een zo natuurgetrouw mogelijk beeld geeft van de natuurlijke leefomgeving van de furcifer pardalis. Ik moet zeggen dat het niet erg makkelijk was, omdat ik nergens op internet iets kon terugvinden over een ander terrarium wat een Malagassisch tropisch regenwoud nabootst. Ik ben dus begonnen met plaatjes zoeken van het Masoala/Atsinanana regenwoud/natuurgebied. Daarna ook van het Masoala Regenwald in Zoo Zürich.

Hier een foto van hoe alles er bij staat tot nu toe. Het geheel is 240 cm hoog, 110 cm breed, en 60 cm diep. Het terrarium zelf is 170 cm hoog, de breedte en diepte zijn hetzelfde. Ik moet er even bij zeggen dat er een klein foutje was gemaakt tijdens het in elkaar zetten van het betonplex: de oorspronkelijke maten van het terrarium waren 170x125x70 (hxbxd). Helaas kwamen we er toen achter dat het terrarium niet meer naar mijn kamer zou kunnen.. :'(

Afbeelding

Sorry voor de onduidelijke foto, ik zal snel nog wat betere foto's posten en meer informatie!

Dylon
Laatst gewijzigd door Dylon op Zo Jan 03, 2010 18:47, 2 keer totaal gewijzigd.
1.0.0 furcifer pardalis Nosy Mitsio - Perry
1.2.0 dyscophus guineti - Bert, Samantha, Shaniqua

j.mulder

Re: Nieuw terrarium Moffeltje

Berichtdoor j.mulder » Za Dec 26, 2009 11:30

dat probleem had ik ook (mijn terra is 1.20 hoog, 1.00 lang en 70 cm diep).
Ik heb mijn kamerraam mechanisme eruit gehaald, een ladder vanuit de tuin naar me kamer en de terra schuin op de ladder gezet.

1 man boven met spanbanden de terra naar boven trekken, 1 man beneden op de ladder omhoog duwen en 1 man om boven de terra netjes naar binnen te tillen.

Al met al ging het in 1 keer goed en heb ik geen beschadiging opgelopen vanwege mijn profielstrips.

Dylon

Berichtdoor Dylon » Za Dec 26, 2009 12:32

das echt k*t als je erachter komt dat het allemaal toch niet blijkt te passen idd,
maar gelukkig is het bij jou nog helemaal goedgekomen.

Later is het terrarium weer gesloopt, en nu heb ik dus de nieuwe maten. Nu past ie precies naar binnen :P

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Za Dec 26, 2009 12:35

Van wat ik tot nu toe zie, valt mijn mond al open...
Dit zal een waar paradijs geen vormen voor jouw kammie maar zeker ook voor het mensenlijk oog..

Ook een serieuze werkplaats zo te zien, daar kun je lekker knutselen.. :Y

Vraagje..
Hoe ga je de beluchting aan de benedenzijde en bovenzijde aanbrengen?

Groet Guido.

Dylon

Berichtdoor Dylon » Za Dec 26, 2009 13:26

ja dat klopt, het is de werkplaats van mijn stiefvader.

Maar nu over het terrarium, aan de onderkant van de voorzijde komen een stuk of 5 verluchtingsgaten met gaas, en aan de zijkanten van de 'lichtkap' komen ook nog een aantal verluchtingsgaten. Zal dit genoeg zijn?
Ik ben trouwens vergeten te zeggen dat er nog geen glas in zit :@

Ik zal ook nog even mijn 'idee' uitleggen over hoe ik het terrarium graag wil hebben. Zoals ik al eerder zei wil ik dus heel graag een stukje Masoala/Atsinisaraka nabootsen. Allereerst heb ik er nu voor gekozen om geen 'hele' ficus te laten zien, maar als compromis voor de kameleon zijn de dunne klimtakken van de luchtwortels van een ficus. Dit wil ik graag, aangezien er wel ficussen op Madagaskar voorkomen, maar in het wild zijn dit altijd wurgvijgen. De zaadjes van de ficus beginnen te groeien bovenin een andere boom. En op een gegeven moment stuurt de ficus zijn luchtwortels naar beneden, en laat de gastboom stikken. Omdat een dergelijke ficus nooit in een terrarium zal passen, heb ik voor dit idee gekozen. De luchtwortels heb ik al, ik moet alleen nog even kijken hoe ik het precies wil hebben, maar dat zal ook aan de beplanting gaan liggen. De luchtwortels waren afval uit een tropische kas.
Verder hoop ik dat de grote liaan (2meter-en-nog-wat) een goed diepte-effect zal creeëren: hierop zullen ook 2 endemische orchideeën gaan groeien (Aerangis Articulata en Jumellea Arborescens).

En voor de geïnteresseerden; de orchideeën heb ik besteld op http://www.shop.schwerter-orchideenzucht.de ;)
ik moet zeggen dat ze een zeer groot aanbod hebben (ik heb alleen verder totaal geen verstand van orchideeën)...

De rest van de beplanting die ook daadwerkelijk uit de regenwouden van Noord-Oost Madagaskar komt, moet gaan bestaan uit:

2 nestvarens (Asplenium Nidus)
1 Begonia Bogneri
1 Huperzia Phlegmaria
1 Medinilla spec. ; deze ‘struik’ kan goed als klimplant gebruikt worden door Moffel en als extra verstopplek (exacte naam van de plant weet ik niet helaas)

De planten die ik ga gebruiken, die niet per definitie uit Masoala komen, maar wel in de Masoala Hal in Zürich voorkomen zijn:

1 Nephrolepis exaltata
1 Nepenthes Ampullaria

Planten uit andere delen van Afrika:

1 Begonia Schulzei
1 Selaginella spec. Groen

Planten uit Zuidoost Azie:

1 Pellionia Pulchra
1 Hydnophytum Mosleyanum

Tot slot nog even een duidelijkere foto van hoe alles er nu bij staat

Afbeelding

De liaan met een aantal luchtwortels

Afbeelding

De achterwand is overigens gemaakt van purschuim, tegellijm, epoxyhars en gemalen varenwortel.

Tips, kritiek, reacties etc. zijn altijd welkom! :)
Laatst gewijzigd door Dylon op Wo Jan 27, 2010 17:05, 2 keer totaal gewijzigd.

EST

Re: Masoala terrarium

Berichtdoor EST » Wo Dec 30, 2009 14:31

Dit vind ik echt helemaal geweldig Dylon! Zo zou iedereen zich moeten verdiepen in de hobby en z'n terrarium zo natuur getrouw maken. Oke, met 1 terrarium gaat dat nog, maar met tientallen bakken wordt het wat lastig. Dit gaat vast een geweldig terrarium worden!

Die uit hout gesneden Okapi is ook prachtig, ware grootte?
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Dylon

Berichtdoor Dylon » Wo Dec 30, 2009 16:32

Dankje! Ja je hebt gelijk hoor, ik heb maar 1 terrarium, dus dat is inderdaad wel anders dan wanneer ik er veel meer zou hebben. En ik ben ook van plan om het bij deze ene te houden, dus dan heb je er op de een of andere manier toch meer voor over denk ik :)

Die okapi is trouwens inderdaad op ware grootte, hij komt binnenkort bij een bouwbedrijf in een showroom te staan, dus dat scheelt thuis weer aardig wat ruimte :P

petra.J.

Berichtdoor petra.J. » Wo Dec 30, 2009 16:42

mooie terra hoor!!! en die okapi superknap gedaan ook zeg!
1.1.0 Rieppeleon brevicaudatus
en de rest van mn diertjes...

Dylon

Berichtdoor Dylon » Wo Dec 30, 2009 18:55

Dankje ! :)

Dylon

Berichtdoor Dylon » Wo Dec 30, 2009 19:38

nog even een kleine update. Vanmiddag is de sproeiinstallatie geinstalleerd (SuperRain, Lucky Reptile). Werkt prima naar verwachting. Pomp maakte inderdaad, zoals velen hier op het forum al zeiden, wat lawaai, maar gelukkig staat die niet de hele dag aan. Heb overigens nog niet met de protimer gewerkt, deze zal ik instellen zodra het terrarium eenmaal op zn plek staat. Zal binnenkort weer eens wat foto's plaatsen. :)

Dylon

Dylon

Berichtdoor Dylon » Do Dec 31, 2009 18:37

Ik zal nog even een aantal foto's met beschrijvingen plaatsen :)

Zo ziet de bodem er op dit moment uit:

Afbeelding

Het eerste verluchtingsrooster in de lichtbak:

Afbeelding

Binnenkant van de lichtbak (met aluminiumtape), met het tweede verluchtingsrooster:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De langwerpige lamp aan de rand van de binnenkant van de bak is overigens een Daylight Sun T5 Tube van Lucky Reptile.

En zoals ik al eerder zei zit ook het sproeisysteem er inmiddels in:

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoor het graag als er punten van kritiek zijn! :@

Dylon

petra.J.

Berichtdoor petra.J. » Do Dec 31, 2009 18:46

tziet dr weer goed uit hoor!!
ik moet nodig mn man ook eens aan hetwerk zetten :s)

Dylon

Berichtdoor Dylon » Do Dec 31, 2009 18:51

haha, ik neem aan dat hij zelf nog van niets weet :roll:

petra.J.

Berichtdoor petra.J. » Do Dec 31, 2009 19:07

haha we hebben het er al vaker over gehad, of we mischien een zelfbouw terra gaan maken,dus hij weet er wel van haha
met de tijd willen we toch een kameleon erbij ipv. alleen dwergjes
of gewoon 1 kopen en dat ik hem zelf inricht dat moet me wel lukken..
voorlopig me eerst goed verdiepen :D

Dylon

Berichtdoor Dylon » Do Dec 31, 2009 19:29

haha, gelijk heb je hoor. Ik heb mijn pardalis dame nu anderhalf jaar, en ik begin nu pas met een zelfbouw.. :)

Terug naar “Algemeen terraria”