Welke plaatmateriaal?

Tino

Welke plaatmateriaal?

Berichtdoor Tino » Wo Mar 12, 2014 11:00

Ik wil een terrarium gaan bouwen van plaatmateriaal en wil ik hoogglans wit afwerken aan de buitenzijde.
Welke platen kan ik hier voor nemen, ook wegens het vocht?

Mvg, Tino

ian vlug

Re: Welke plaatmateriaal?

Berichtdoor ian vlug » Do Mar 13, 2014 10:53

over het algemeen gebruiken ze betonplex.
je kunt bij de topic van sonny kunnen kijken die heeft een mooi hoogglaans wit terrarium gemaakt, mischien kun je daar wat info vinden
gr
1.1.0 Eublepharis macularius

1.0 furcifer pardalis nosy mitsio

0.1 pogona vitticeps

Sonny

Berichtdoor Sonny » Vr Mar 14, 2014 20:53

Mijne is tevens gebouwd van MDF, alleen erg goed voorbewerkt
1.0 Furcifer Pardalis Nosy Be

Tino

Berichtdoor Tino » Zo Mar 16, 2014 00:22

Bedankt voor de info..
Had niet verwacht dat een terrarium van mdf gemaakt kan worden wegens de invloeden van vocht...
Ik ben zelf timmerman en weet mdf en water geen succes is en dat op betonplex niet echt iets hecht...
Maar snap wel als alles goed beschermd is bij de mdf, dat het wel iets kan hebben...
Nu maar eens druk aan het tekenen gaan om een ontwerp te maken voor een bak voor de groene wateragaam...
En als die verhuist is kan ik aan de slag voor onze Furcifer Pardalis Ambilobe Blue bar...

:W

Sonny

Berichtdoor Sonny » Ma Mar 17, 2014 22:13

Hoi Tino,

I know, ben zelf ook een soort van timmerman geweest.
Heb het hout meerdere malen goed dik in de grondverf gezet, vervolgens ben ik alles in de hoogglanswit gaan verven.
Nadat dit ook meerdere malen gedaan was heb ik alle hoeken goed afgevuld met sanitair kit.
Toen ik eenmaal de hoogte had bepaald van mijn lampen en dus mijn de hoogte was bepaald voor het alluminium rek bovenin, heb ik de boel met 2 potten van 1.5 Kg (in totaal 3 kilo dus) met epoxy ingesmeerd en dat weer ingedept met gedroogde turf.
Toevallig heb ik 2 weken geleden de hele boel weer leeggetrokken om alle planten en turf (enkel de turf op de grond) te vernieuwen.
Tijdens dit proces heb ik gecontrolleerd hoe de boel eruit zag en eerlijk gezegd kan ik na een jaar draaien zeggen dat de boel nog steeds goed in elkaar zit zonder dat het hout is gaan werken.

Zoals je zelf weet is hout een watermagneet, tenzij de boel goed is voorbewerkt.
1.0 Furcifer Pardalis Nosy Be

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Di Mar 18, 2014 11:52

Dit is een heel oud topic van 1 van mijn terraria. viewtopic.php?f=56&t=5353
Mijn vader heeft mijn bakken van betonplex gemaakt en aan de buitenzijde er een dunne plaat hout op gelijmd/geschroeft. Deze dunne plaat kun je in alle kleuren verven die je maar wilt. Dus dit is misschien ook een optie.

Terug naar “Algemeen terraria”