Buitenverblijf vragen

maarten straathof

Buitenverblijf vragen

Berichtdoor maarten straathof » Ma Jan 27, 2014 20:00

Hallo,

Nu ik weer begin met een kameleon houden (morgen!) en de bak klaar is heb ik een idee gekregen. Het is zeker geen plan wat nu meteen uitgevoerd zal gaan worden. Als het kan en ik er genoeg van weet kan het in april pas beginnen dus. Ik ben van plan om een buitenverblijf te maken voor de kameleon van 150x150x220 (lxbxh). Dat leken mij wel mooie maten. De constructie zou dan van houten palen in de grond en balken worden gemaakt en daar tussen kippengaas (1cm grote gaten). Er zou ook een deur in komen. Aan het plafond zouden dan met touwen etc. takken worden vast gehangen en ook in de rest van de bak komen takken. De bodem is van zand en misschien gras. Er komt dan een centrale boom/struik in en wat varens en nog wel meer planten eromheen. Er is ook al een plan om een sproei-installatie aan te leggen zodat het nog beetje vochtig blijft en planten goed groeien.

mijn vragen zijn:

-Is zand of gras beter als ondergrond?
-Tips voor een mooie boom/struik die daar in zou kunnen passen?
-Zijn de maten goed?
-Kan het helemaal van gaas?
-Wat zou de ideale positie zijn qua zon en wind?
-Is het mogelijk om er ook een waterbak in te bouwen (De bak zou nog iets groter kunnen) en er dan een geelwangschildpad in te doen? Er komen dan natuurlijk genoeg takken bij etc zodat de kameleon eruit zou kunnen en er zou een filter in komen. Dit zou ik graag willen, omdat de schildpad dan ook kan genieten buiten en ze elkaar toch niet echt tegenkomen lijkt me.

Alvast bedankt!

Maarten

Vanja

Re: Buitenverblijf vragen

Berichtdoor Vanja » Di Jan 28, 2014 15:26

Hey,

Leuk idee! Wat voor kameleon wil je erin gaan doen? Te klein zal hij niet zijn ik zit alleen te denken of hij de mogelijkheid krijgt om de voedseldieren te vangen voordat deze uit de kooi ontsnappen;)
Ik heb zelf een hele grote vogelkooi gebruikt met daarin een grote ficus daarin ging het altijd goed. Ik denk dat je hetzelfde principe als in een gewone bak moet volgen. Dus hij moet de mogelijkheid hebben om te zonnen maar ook moeten er koelere plekken met schaduw te vinden zijn.
Ik vraag me af of de schildpad en de kameleon in Ä—Ä—n bak kunnen of dat dat stress voor beide dieren op zal leveren... Ik heb hier echter geen ervaring mee dus zou het niet weten.
1.0.0 bradypodion fischeri multituberculata Arco († 2006)
1.0.0 Chamaeleon calyptratus Fiero († 2008)
1.1.0 Pogona vitticeps Lana & Sunny
1.0.0 Furcifer Pardalis Nosy be (true) blue

maarten straathof

Berichtdoor maarten straathof » Di Jan 28, 2014 19:34

Furcifer pardalis nosy be die ik vandaag heb opgehaald :) heel blij ermee. Ja daar moet ik dan nog wat op bedenken, maar kan wel een voederbak of zoiets plaatsen en hij kan wilde dieren misschien wel vangen die in de bak komen. Aah oke bedankt!

Ja ik vraag me dat dus ook af... Daarom vraag ik het ook maar. Het duurt ook nog wel even en nu vooral genieten :D

Vanja

Berichtdoor Vanja » Di Jan 28, 2014 20:03

Oh wat leuk! Is zeker genieten. Goed dat je je goed laat informeren. Succes!
1.0.0 bradypodion fischeri multituberculata Arco († 2006)
1.0.0 Chamaeleon calyptratus Fiero († 2008)
1.1.0 Pogona vitticeps Lana & Sunny
1.0.0 Furcifer Pardalis Nosy be (true) blue

Niels013

Berichtdoor Niels013 » Wo Jan 29, 2014 23:26

Een kameleon en een schildpad in een bak zou in theorie kunnen, maar ik zou het zelf nooit doen.
Kameleons kunnen wel zwemmen, maar zijn interessant genoeg om een hapje te proeven door de schildpad.
De bacteriën die ontstaan in het water, ook al wordt het gefilterd, zijn niet bevorderlijk voor de kameleon.

Buiten uit de wind en in de zon maar met schaduw zal hem zeker goed doen.
Wat wil je de kameleon dan voeren als hij buiten zit?
Of ga je voor de wilde insecten? Het lijkt me wel lastig te zien hoeveel hij dan eet.

Het klinkt als een uitdaging maar deze durf ik zelf niet aan.
1.0.0 Furcifer pardalis ambilobe red bar
1.0.0 Oryctolagus cuniculus
0.3.0 Homo sapiens

maarten straathof

Berichtdoor maarten straathof » Do Jan 30, 2014 18:18

Ja ik twijfel er ook nog over, want het zou wel heel erg zielig zijn als hij wordt opgegeten...... Misschien kan ik er een hele takkenconstructie boven zetten zodat hij er eigenlijk echt niet in kan vallen en er snel uit komt. Ik denk niet dat hij snel in het water valt toch?

Ik denk dat ik hem gewoon krekels etcetera wil voeren (misschien in een speciale bak gebouwd aan het gaas waar hij ze eruit kan schieten) en ook nog bijvoeren met wilde dieren. Kan dat denk je?

Haha ja, maar een uitdaging is altijd goed.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Zo Feb 02, 2014 22:01

Er zit een bedrijf in dinxperloo wat goede fijne gaas heeft.

Als er een soort is die niet te lang buiten kan (dag en nacht) is het de Pardalis, juli-Augustus, misschien een tikkie er omheen nog.
De nacht temperaturen in nederland in de zomer zijn gemiddeld een graad of 12 (je zou denken hoger misschien maar dat is niet) Op nosy be de koudste maand gemiddeld snachts nog altijd 14 graden...
Het gaat wel, maar ik merkte bij mij dat de vrouwtjes bij mij niet meer wilde paren als ze zomers buiten zitten, pas weer na een maandje binnen. Het voelt dus voor ze als "de winter"
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

maarten straathof

Berichtdoor maarten straathof » Di Feb 04, 2014 16:31

Bedankt voor de tip!

Ik begrijp het ja, dat is dan wel weer een nadeel.... Zou je een bepaalde plek in het hok kunnen verwarmen met een infrarood warmtelamp of iets in die richting in de nacht zodat de temperatuur toch nog 18 graden ofzo wordt? Gewoon een soort warmtehokje met wat takken erin die hij dan opzoekt in de nacht.

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Di Feb 04, 2014 17:58

Hoi Maarten,

Een buitenverblijf is altijd leuk. Zelf heb ik er ook 1.
Mijn buitenverblijf is gemaakt van hout met kippengaas het voorste gedeelte is gedeeltelijk uitneembaar.
De plant die er in groeit is een sierappelboom. Mooi maar ook functioneel voor de bestuiving van mijn echte appelbomen.

Afbeelding

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Di Feb 04, 2014 22:45

Een buitenverblijf voor een Pardalis is vaak maar voor dagen per jaar en niet maanden. Je moet er rekening mee houden dat het verblijf meer dan 10 maanden leeg zou staan. Wat ga je dan doen met het verblijf. Ons klimaat is niet geschikt om een Pardalis lang in buiten te houden.
Combinatie met een schildpad kan wel in zo'n groot verblijf, maar voor de kameleon heeft een waterbak geen meerwaarde. Hij zal alleen druppels van bladeren drinken. Ook is een combinatie met een schildpad (vleeseter) niet zonder risico.

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Wo Feb 05, 2014 11:04

Wat Karin zegt klopt. Mijn pardalissen zitten maar een aantal dagen/momenten per jaar buiten. Een dag + een nacht gebeurt maar een paar keer per jaar allen bij echt hoge nacht temperaturen.

maarten straathof

Berichtdoor maarten straathof » Wo Feb 05, 2014 18:18

aah oke begrijp het! Dat is dan wel weer een flink nadeel, maar ik wil het verblijf er dan ook gewoon goed uit laten zien en goed beplant zodat het er in tijden dat er niks inzit alsnog wel mooi is. Hele dagen kan dus maar met uitzonderingen, maar gewoon overdag kan wel redelijk vaak in de zomer of niet? Bij wat voor minimale temperatuur zou het kunnen?

Ik snap wat je bedoelt over de bak en dat er ook wel wat risico aanzit, ik zal er daarom nog wel over nadenken. Ik weet ook dat het voor de kameleon niks toevoegt, maar wel voor de schildpad en de kameleon heeft er als het goed is weinig last van dan.

Dat verblijf ziet er goed uit Glenn! Ook een mooi sierappelboompje erin.

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Wo Feb 05, 2014 18:51

Mijn buitenverblijf staat niet in de wind en de muur waar hij tegenstaat wordt best wel lekker warm.
Mijn regel is als ik in een T-shirt buiten loop en het niet koud heb kan de kam naar buiten.
(ongeveer 25 graden)

maarten straathof

Berichtdoor maarten straathof » Wo Feb 05, 2014 21:17

Dat is wel handig ja! dat moet ik dan nog wel even uitvogelen

Terug naar “Algemeen terraria”