Eikenhout meubel met op maat gemaakt terrarium

Chris Kersten

Eikenhout meubel met op maat gemaakt terrarium

Berichtdoor Chris Kersten » Zo Feb 21, 2016 15:50

Toen ik 15 jaar oud was had ik mijn eerste pardalis en heb daar veel plezier aan beleefd. Hij was 7,5 jaar oud toen hij overleed. Toen ben ik kort daarna gaan verhuizen en verbouwen. Nu dat al een aantal jaar voorbij is begint het weer te kriebelen en wilde mijn vriendin en ik weer een nieuwe pardalis. Ik wilde wel een super mooi op maat gemaakt meubel dat mooi in de woonkamer stond. Verder moest de inrichten ook perfect zijn en moest er aandacht voor detail zijn. Ik heb me een jaar ingelezen ongeveer en ben toen pas begonnen met bouwen. Ik heb veel gehad aan het forum van de KVN en andere forums, dus vandaar dat ik ook mijn verslag toevoeg. Verder zou ik het waarderen als mensen hun mening geven over de bak. Als mensen tips, opmerkingen of vragen hebben zie ik die graag tegemoet.

Het meubel heb ik gemaakt met een collega van mij die een meubelproductiebedrijf heeft gehad. Ik dacht ik doe dat wel ff, maar daar komt een hoop bij kijken. Dankzij hem is overal goed over nagedacht en is de afwerking hoog. Ik ben erg tevreden. Ik heb gekozen voor eikenhout met white wash, omdat dit dat goed bij de rest van het meubilair past. Het terrarium wordt er later achterin geschoven. De hoeklijnen geven een massief uiterlijk en zijn er straks om de horizontale takken van de kameleon te verbergen. Anders krijg je van de kitplekken waar de tak aan het glas vastzit.

Afbeelding

Ik heb het terrarium op maat laten maken bij terrarium-maatwerk.nl die ik op de beurs in Houten heb ontmoet. Ik had er een beter gevoel bij dan rainforest frogs die veel dichter bij mij in de buurt is. Wat een vakmensen bijterrarium-maatwerk.nl . Super goed professioneel en snel contact. De man die de bak gemaakt heeft is een echte vakman. Overal is over nagedacht. Een super afwerking. Ik wilde het rooster voor aan de bak anders. Ik vind het geperforeerde aluminium namelijk teveel zicht in de bak wegnemen. Hij is dit later ook komen vervangen en nog beter dan ik had voorgesteld. Super vriendelijk kerel ook. Een aanrader dit bedrijf. Het piepschuim heb ik er later ingelijmd.

Afbeelding

De lichtkap heb ik weggewerkt in het meubel. De bovenkant is een plaat geperforeerd aluminium, omdat dit veel lucht doorlaat en snel de warmte van de lampen afvoerd. Vooral leds gaan blijkbaar eerder kapot als je ze op hout lijmt. Ik heb twee gloeilampen voor de warmte. Momenteel 2 x 150 watt om de goede warmte te creëren. Verder heb ik een T5 tl met zoomed reptisun 5.0 uvb t5. Ik heb er veel goede dingen op forums gelezen over de uv afgifte. Verder geeft het echt heel mooi licht. Dat is een onverwachte en prettige verrassing. Dat maakt de led strips een beetje overbodig, maar ik weet zeker dat het goed is voor de planten zoveel mogelijk wit licht te krijgen voor de groei. Vanwege de groei van de planten had ik ook gekozen voor de leds. Deze heb ik zelf op maat gemaakt en bevestigd. Goed zelf te doen en als je even zoekt goedkoop aan te komen. In de lichtbak heb ik glas tegen de zijkant gelijmd voor bescherming tegen het vocht, maar hier rust ook het frame van het geperforeerd aluminium op. Daarop heb ik aluminium tape geplakt voor de reflectie.

Afbeelding

Ik ben daarna houten elementen en bloempotje erin gaan purren. Dat is wel even een klus. Je kunt namelijk niet blijven doorgaan, omdat de pur elke keer moet drogen. De pur en het piepschuim kun je makkelijk met de hand in de gewenste vorm breken. Werkt echt perfect, maar je hebt een vuilniszak vol afval. Soms moet je het hout fixeren om het op de goede plek te krijgen. Ik heb in alle bloempotjes met een sate prikken een gat gemaakt dat uitmond aan in de bak. Als er dan teveel water in een bloempot komt, kan het er altijd uitstromen. anders zijn straks alle planten dood. De sate prikkers heb ik pas toen de bak afwas met elastopur verwijderd.

Afbeelding

Ik heb veel hout aan de wand toegevoegd en veel horizontale takken. Voor het hout heb ik tropisch hardhout gebruikt dat ook in aquariums wordt gebruikt. Voor de horizontale takken verschillende lianen. Na kerst zijn die bij een tuincentrum goedkoop in de aanbieding te krijgen. Ik wil dezelfde methode gebruiken doe vaak bij gifkikkers wordt gebruikt. Die bakken zijn vaak schitterend. Dit is alleen de grote versie ervan. Ik heb eerst met tegellijm een laag aangebracht met flexibele tegelijm en hier een kleurstof aan toegevoegd. Mocht de elastopur niet dekken dat is het er nog bruin onder en niet meer geel van de pur was mijn idee. Kleurstof die ik gebruikt heb is eigenlijk voor verf en bij de bouwmarkt te halen. Het kost even tijd, maar dan heb je ook wat. Ik vond het eerste resultaat erg veel belovend. Het ziet er nu al erg natuurlijk uit. De tegellijm heb ik met een kwast aan gebracht en dat lukt prima.

Afbeelding

Daarna heb ik elastopur erop gesmeerd met verschillende kwasten. Je moet echt met zijn tweeën zijn hiervoor. De een smeert het ene gedeelte en de ander drukt de turf met varenwortelgruis erin. Anders wordt de elastopur hard voor je hem kan toevoegen. Draag handschoen en trek hiervoor oude kleren aan. Onze onderarmen zaten onder en het is een pijnlijke klus dit van de armen te verwijderen als je niet snel bent. Als het er net op zit kun je het makkelijk verwijderen. Ik heb voor turf met varenwortelgruis gekozen vanwege de natuurlijk bosachtige uitstraling. De varenwortel zal nooit uitkomen in een kameleon terrarium, maar ik vind het uiterlijk dat het aan de achterwand geeft reden genoeg om een klein zakje toe te voegen. Ik heb de elastopur van dutchrana.nl en ben erg tevreden. Zowel over de prijs als de service. Verder hebben ze ook een erg mooi geruisloos sproeisysteem dat ik ook in mijn bak heb toegevoegd. Ik lees op het forum dat twee sproeiers voor een bak als deze genoeg moeten zijn en als ik het nu moet beoordelen denk ik ook dat dit zo is. Makkelijk om te installeren. Het waterreservoir zit in de onderkast. Ik heb ondermijn lichtkap rvs gaas geplaatst zodat de pardalis straks niet bij de lampen kan, maar het helpt ook dat je niet meer rechtstreek in de lampen kijkt. Erg prettig. Ik heb dit toevallig gratis gekregen, maar al zou ik er voor moeten betalen was het de investering waard geweest.

Ik was zo enthousiast na de elastopur behandeling dat ik de dag erna gelijk begonnen ben met planten toevoegen. Nu ben ik een foto vergeten te maken van alleen de elastopur met turf en varenwortel, maar je kunt nu wel gelijk het totaal beeld zien.

Afbeelding

Ik heb gekozen voor veel planten. Geprobeerd planten toe te voegen die ook in Madagaskar voorkomen zoals een nestvaren, Medinilla en de draco soorten. Maar dat is erg lastig om dat voor alle te doen. Sommige soorten die verkrijgbaar zijn passen niet goed in dit soort terrarium of zijn erg prijzig en moeilijk te houden. Wel vergelijkbare soorten. Voor mij blijven de bromelia's wel een vreemde toevoeging, omdat ze alleen in zuid Amerika voorkomen, maar ik vind ze gewoon erg mooi en geven kleur aan de bak. De bak bestaat uit veel epifyten die ik met hete lijm over de bak heen heb verspreid. Dit geeft een natuurlijk uiterlijk.

Afbeelding

Afbeelding
Bovenkant terrarium

Afbeelding
Onderkant terrarium

Afbeelding
Linkerzijkant

Afbeelding
Rechterzijkant

Nu de bak proef laten draaien en dan opzoek naar een pardalis man. Liefst niet te jong ,maar ook niet meer dan 1 jaar oud. Mijn voorkeur gaat uit naar een Ankify, Nosy Be True Bleu of blauwe ambanja. Als iemand zo'n beestje aanbied of iemand weet, zie ik die reactie ook graag.

Sowieso zie ik jullie reactie graag tegemoet! Alvast bedankt hiervoor!

Groeten Chris Kersten

Mireillevdw

Re: Eikenhout meubel met op maat gemaakt terrarium

Berichtdoor Mireillevdw » Ma Mei 09, 2016 22:27

Wow, het ziet er prachtig uit!

Terug naar “Algemeen terraria”