Een fogger gebruiken om te koelen?

bramo

Een fogger gebruiken om te koelen?

Berichtdoor bramo » Do Dec 15, 2011 17:34

Een fogger werkt doormiddel van een plaat die supersnel trilt, toch?
Het water wordt dus niet verdampt door een warmtebron.

Als je dus fris water in je foggerresevoir doet en laat deze werken 's avonds nadat de lichten uit zijn gegaan.
Dan simuleert het de mist die over de bergen heen trekt en heb je je afkoeling?

Foggers worden hier deels afgeraden omdat ze longproblemen zouden veroorzaken,
maar in Amerika gebruiken ze ze juist heel veel.

Het filmpje is een beetje een slecht voorbeeld, maar de kameleon 'hangt' niet in de mist en heeft dus alleen een koelere lucht rond zich die vochtiger is.

Link

Of is dit totaal verkeerd gedacht en zijn die foggers toch nadeling voor je kameleon, ongeacht hoe je ze gebruikt?
Wild idee van mij terwijl ik me verveel :roll:

Grt Bram

MartinV

Re: Een fogger gebruiken om te koelen?

Berichtdoor MartinV » Do Dec 15, 2011 19:15

bramo schreef:Een fogger werkt doormiddel van een plaat die supersnel trilt, toch?
Het water wordt dus niet verdampt door een warmtebron.

Dat klopt, ook wel ultrasoon genoemd. Dit plaatje trilt en daardoor krijgen de water moleculen meer ruimte in de lucht en mengt zich zo tot de nevel (vele water moleculen in de lucht, tegen verzadiging aan).
Door deze nevel is de lucht zwaarder geworden en als deze dan uitstroomt via de buis in het warme terrarium zal het als een tapijt over de bodem spreiden. De warme lucht in het terrarium mengt zich langzaam met de nevel en zo lost de nevel vervolgens op en neemt de luchtvochtigheid toe en de temperatuur iets af. Dit laatste is afhankelijk van volume (lucht inhoud terrarium) en temperatuurverschillen.

Bij mijn boa's werk ik met een Fogger, maar ook hier kan je hoestende pootloze krijgen. Het is namelijk belangrijk dat
de lucht ook weer op kan "drogen". Te veel vocht, wat nu sneller kan condenseren, kan namelijk long aandoeningen veroorzaken en niet alleen bij Kameleons.

bramo schreef:Als je dus fris water in je foggerresevoir doet en laat deze werken 's avonds nadat de lichten uit zijn gegaan. Dan simuleert het de mist die over de bergen heen trekt en heb je je afkoeling?

Probleem is als je de lucht afkoelt de verzadiging toeneemt, minder plaats voor water moleculen tussen de lucht moleculen.
Dit veroorzaakt dan condensvorming, je maakt het tenslotte nat door nevel toe te voegen en de temperatuur neemt af.
Luchtvochtigheid is niet het probleem bij dieren, maar de condensvorming die optreed.

Het reptiel zit 's nachts in een rust modi en daarbij haalt hij adem maar is zelf koud. De verzadigde lucht komt de longen binnen en nu kan er condensvorming optreden en zo komen we bij het long probleem van de kameleon, welke zeer gevoelig zijn. Overdag zit het dier meestal op warme plekken waar vocht niet in condens zal treden, dus overdag is het mogelijk, maar economisch niet. Je moet nog al wat mist maken om een hoog terra te bevochtigen.

Sproeien gaat veel makkelijk om de luchtvochtigheid omhoog te krijgen. De sproeiers, zeker die van Jewel Spray, hebben een dus danige nevel dat het makkelijk tijdens zijn weg door de lucht kan worden opgenomen in de lucht. Daarnaast heb je druppels op de bladeren om als drinkwater dienst te doen en hebben de planten water.

Zelf zorg ik dat de laatste sproeibeurt een uur voor het licht uitgaat gebeurt. Dit gaat hier geheel automatisch.

Wat je ziet op internet wil niet zeggen dat het de waarheid dan wel juist is ;)

Zit het even na te lezen, maar ik kan blijkbaar nooit eens gewoon een kort antwoord geven :@

bramo

Berichtdoor bramo » Do Dec 15, 2011 19:30

Zelf zorg ik dat de laatste sproeibeurt een uur voor het licht uitgaat gebeurt

Hoeveel graden zakt je temperatuur dan als het licht uitgaat?

Zit het even na te lezen, maar ik kan blijkbaar nooit eens gewoon een kort antwoord geven :@

Niet erg, uitgebreide vertelingen ben ik gewend van m'n leerkacht aqua/terra.
Leer je veel van, meer dan gevraagd, maar is zeker niet erg. :Y

Je moet nog al wat mist maken om een hoog terra te bevochtigen.

En als je de mist van boven naar beneden laat lopen over de achterwand?
De kameleon komt dan niet in contact met de mist omdat deze op zijn tak zit weg van de wand.

Bedank voor de reactie, Bram

NielsJ

Berichtdoor NielsJ » Do Dec 15, 2011 21:46

Niet slecht verzonnen. Het is toch lastig om bergsoorten te houden als je de temp. s'nachts niet omlaag krijgt, vooral in de zomer maanden. Is hier niet een soort van airco voor? Ook al heb ik me bedenkingen of dit wel goed is voor de gezondheid van het dier.
1.0.0 Chamaeleo Calyptratus ''Kareltje''

Daniel Botwina

Berichtdoor Daniel Botwina » Vr Dec 16, 2011 16:04

is een fogger slecht voor de longen van een kameleon???

Petra M V

Berichtdoor Petra M V » Vr Jul 04, 2014 21:54

Ik heb ook al lopen zoeken voor airco's , maar die koelen alleen tot + 18 graden celcius.
Dit is voor de berg dwerg Kameleon Rieppeleon brevicaudatus in de zomer genoeg. In de winter ietsje lager.16 á 17 graden celcius. Het grote probleem bij mij is dat ik kiepramen heb en de slang van de airco ken ik er waarschijnlijk niet tussen krijgen.

Maar het idee om te sproeien savonds laat met koud water is misschien wel een goed idee.
Heb nu een kleine airco aangeschaft en overdag kreeg ik met ook nog een kleine ventilatortje er op de temp ook niet echt naar beneden. Maar het werdt gelukkig ook geen 26 graden !! Hoop dat het voor de nacht lukt , anders krijg ik straks toch een probleem.
Of ik bindt een vries koel element aan touwtjes door de kooi heen !!!! lol _O_

Misschien moet je de koelkast maar open laten vannacht, denk dat dat de oplossing is voor Kameleons !
Ik ga verder lezen over koeling , hoop wijzer te worden in dit topic !! :P

Niels013

Berichtdoor Niels013 » Vr Jul 04, 2014 22:39

Zo een airco met een slang uit het raam is ook erg kansloos natuurlijk.
Warmte van buiten komt naar binnen en zorgt dat de airco moet blijven koelen.
Alsof je in de winter ook een raam open zet met de kachel aan.

Voor zee aquaria zijn er speciale koelers, misschien kun je iets maken met een gesloten systeem van gekoeld water wat middels een slang door je terrarium loopt. Noem het een koelkabel i.p.v. verwarmingskabel.

succes
1.0.0 Furcifer pardalis ambilobe red bar
1.0.0 Oryctolagus cuniculus
0.3.0 Homo sapiens

Petra M V

Berichtdoor Petra M V » Vr Jul 04, 2014 22:55

Een zee aquarium cooler , moet ik eens bij de Noorddijk informeren.
Maar iets zelf fabriceren ben ik wat linkshandig in. :?
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie ..
Het is hier inderdaad niet zo druk met mensen op de club om je te helpen.

Petra M V

Berichtdoor Petra M V » Za Jul 05, 2014 13:39

BM KOELER 200 (FLOW 200-1000L/H) € 389,00

Jens
Moderator
Moderator

Berichtdoor Jens » Za Aug 16, 2014 12:03

Even weer oude berichten wakker schudden :roll:

Zelf heb ik afgelopen "hittegolf" ondervonden dat het terrarium van Jackson niet onder de 20/23 graden is te krijgen s'nachts...
Zelf wil ik nu wat gaan experimenteren om het terrarium makkelijker af te koelen.

Zit met 2 ideeën in m'n hoofd namelijk:
1: jewelspray tank voorzien van 2 kleine bevroren flesjes water, en dan 1 uur voor het licht uit gaat een halverwege de nacht nog een keer sproeien... Moet alleen nog even uitvinden hoeveel het terrarium hierdoor koelt.

2: een fogger in een bak water die gekoeld wordt door een aantal bevroren flesjes water, en dan afhankelijk van de afkoeling 3x 10 seconden (kan meer of minder) fogger s'nachts. 10 seconden is een vast gegeven om er zo voor te zorgen dat niet heel de bak gevuld is ivm de longen van de kameleon.
Eventueel de bak water,fogger en flesjes in een tempexdoos om het water langer koel te kunnen houden...

Nog niet geprobeerd maar ik heb een lege terra waar ik een proefopstelling van kan maken voor het fogger idee.... Jewelspray idee voer ik in de bak van Jackson zelf uit stapsgewijs met de afkoeling.

Petra M V

Berichtdoor Petra M V » Vr Sep 19, 2014 23:53

Ennn is het gelukt Jens , om de terra genoeg af te koelen ?

Terug naar “Verwarmen/koelen”