Ficus Benjemina valt uit, ook orchidee

Mike v. O

Ficus Benjemina valt uit, ook orchidee

Berichtdoor Mike v. O » Vr Sep 03, 2010 18:47

Hola,

Mijn ficus benjemina (ofzo iets) loop een beetje uit te vallen. De onderste bladeren, die dus weinig licht krijgen, vallen bijna allemaal uit. Maar de bovenste helft doet het gewoon goed. Komt dit uitvallen van bladeren door te weinig uv licht of is die aan het dood gaan ofzo?
Verder is mijn orchidee totaal bloem loos sinds kort en de tak waar de bloemetjes aan zitten is nu ook bruin aan het worden. Deze plant staat helemaal beneden, en omdat uv licht van die tl-buizen niet verder gaat dan 30 cm, zal deze ook wel het probleem hebben dat die te weinig licht krijgt. Is dat zo?

Alvast bedankt en groeten, Mike

EST

Re: Ficus Benjemina valt uit, ook orchidee

Berichtdoor EST » Vr Sep 03, 2010 23:37

Ik heb geen idee Mike, maar moet zeggen dat ik sinds het begin van de hobby (3 jaar) al meerdere pogingen met ficus benjamina heb gedaan in verschillende terrariums, verschillende plaatsen, hoe dan ook vallen ze bij mij ook altijd uit. Ik zet ze gewoonweg niet meer in mijn terrarium. Ik heb sinds kort weer eens een orchidee geprobeerd en die gaat als een speer. Als een orchidee uitgebloeid is duurt het even voor er weer nieuwe knoppen aankomen, maar licht is wel belangrijk.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Za Sep 04, 2010 09:09

Als een orchidee verrot is dat vaak het gevolg van te veel water. Ook ficussen hebben niet veel nodig, dus dit zou voor beide het geval kunnen zijn.

Mike v. O

Berichtdoor Mike v. O » Za Sep 04, 2010 11:55

Teveel water? daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben, want geef ze aardig wat te drinken. Ik zal is even op internet zoeken hoe je nou het beste die planten ken verzorgen. Mijn andere planten doen het gewoon (nog steeds :P ) goed. Maar nog bedankt voor de reacties!

N. Jansen

Berichtdoor N. Jansen » Za Sep 04, 2010 17:20

volgens mij worden de bladeren geel als de plant te veel water krijgt en gaat de plant slap hangen als er te weinig water wordt gegeven.

Hans Stolk

Berichtdoor Hans Stolk » Za Sep 04, 2010 23:10

planten hebben dus geen uv licht nodig, maar een ander spectrum wat in het normale licht zit , is eigenlijk een oranje kleur , denk maar eens aan wietplanten, die geven ze ook vaak een oranje licht. :P wat je kunt doen is een extra tl met daglicht plaatsen, kleur daylight of 850.
Eventueel kun je je warmtelamp vervangen door een radium lamp deze zijn ook speciaal voor planten.

Je zult zien dat ze dan opknappen, een orchidee is een moeilijk verhaal om die weer bloeiend te krijgen , die moet je eigenlijk weer af laten koelen en dan weer warm zetten, een soort winterrust geven.

de ficus macht best vochtig gehouden worden als hij maar niet met zijn wortels onder water staat, het is echt een tropische plant, in de natuur krijgen ze vaak luchtwortels waar ze dan vocht mee uit de lucht halen.

EST

Berichtdoor EST » Di Feb 01, 2011 13:41

Vandaag een prima alternatief gevonden voor uitvallende ficus:

http://www.altijdhandig.com/212,kunstpl ... 20-cm.html

Alleen heb ik er bij de kringloop maar €7,50 voor betaald :D :D :D :D :D

Echt een koopje dus en mijn terra staat er weer mooi bij. Direct overtollig groen wat verdeeld en dat bij m'n quad z'n terrarium gedaan. Zijn ze allebei weer in hun nopjes :')

Ricardo Velthuizen

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Di Feb 01, 2011 14:03

er is maar een nadeel en dat is dat het water neit lang blijft liggen.
verder is het een goede optie.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Feb 01, 2011 17:15

Hmm Ficus goed houden is tricky in een terrarium. Vaak staat ie er helemaal ingeklemd, geef je teveel of te weinig water, krijgt alleen de kroon genoeg licht. Ik heb wel heel goede ervaringen met Ficus Amstel King... zoek maar eens op. Ook een erg mooie Ficus. Ik heb 'm gecombineerd met Schefflera bij mijn pardalis. Twee heel grote kamerplanten in pot, met daartussen gebogen kunstlianen en takken. Een plantenweelde waarin hij erg beschut zit.

Mijn calyp staat een nu al tweede Ficus benjamina en een Amstel King die het super doet. Allebei in pot. Die laat af en toe eens een blaadje vallen. En Pothos groeit tegen de kurkenwand op. Bij mijn verru staat ook een Ficus benjamina, die laat ook al veel bladeren vallen, een Schefflera en een Monstera deliciosa.

Orchideeen laten inderdaad, zoals Karin zegt, vaak hun bloemen vallen doordat ze teveel water krijgen. Ook bij de knopvorming hebben ze vaak een wat koelere periode nodig. Maar aan de andere kant, Phalaenopsis kan het hele jaar door bij kamertemperatuur bloemen geven. Orchideeen moet je 1x per week en soms zelfs per 2 weken een minuut of tien dompelen. Dus in een bak water zetten. Dan goed laten uitlekken en terugzetten. De bruin geworden bloemstengel kun je terugknippen tot het tweede of derde oog. Hij kan op de tak zelf uitlopen. Ook kun je 'm helemaal wegknippen, dan groeit er een nieuwe bloemstengel.
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

stevie

Berichtdoor stevie » Di Feb 01, 2011 18:29

hoi iedereen ik snap eigenlijk niet goed hoe het komt dat de meeste plnten bij jullie het niet goed doen vooral de ficussen ik heb daar geen problemen mee en ze krijgen veel water hoor heb ongeveer 13 ficussen staan en ze groeien zo hard dat ik ze 2x per jaar moet snoeien , volgens mij moet je het probleem eerder gaan zoeken in de temperaturen zoals jullie weten houd ik enkel koelere soorten kamies en er gaat geen enkele plant kapot en over het algemeen houden jullie pardallissen en calyptratussen en die staan behoorlijk warmer ik denk dat de planten ook wel van koelere periodes houden .
mijn gedacht he grts

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Feb 01, 2011 20:46

Stevie, daar zal het hem denk ik wel in zitten ja. Bedenk dat het in terra's van houders van calyp en pardalis zeker overdag minimaal 27 graden is.. onderin wat koeler. Kamertemperatuur doet Ficus het heel goed in..Daar is het net te warm voor.
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Ricardo Velthuizen

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Di Feb 01, 2011 21:18

meestal hebben de planten ook geen goede voedingsbodem ik heb mijn ficus nu in potgrond staan en dat gaat al stukken beter daqn aleen in de humus.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

EST

Berichtdoor EST » Di Feb 01, 2011 23:06

Gelukkig hoeft het water niet te lang te blijven liggen, hij drinkt bij mij uit de sproeier. Ben wel blij mee want het vult mooi wat op en m'n calyp was meteen wat actiever. Op het eerste gezicht lijkt hij ook niet ne en het oogt echt mooi, het hout is wel echt. Zal binnenkort nog es wat foto's posten. Ik heb gelukkig nog een hele grote echte plant erin staan, tot de top, die het erg goed doet, maar verder gaan bijna alle echte planten bij m'n calyp dood. De planten bij m'n quad doen het veel beter, zal inderdaad met temperatuur te maken hebben.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Za Feb 05, 2011 00:39

bij mij is het vaak ook maar matig in het terrarium.

Bij Stevie staan ze er mooi bij, maar die heeft ook gazen terraria.
Ik meen weleens gelezen te hebben dat de luchtflow ook belangrijk is.
Bij mij los in de kamer doen ze het ook goed, in een glazen terrarium wat minder.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

EST

Berichtdoor EST » Za Feb 05, 2011 01:14

In glas is het inderdaad hopeloos. In mijn gazen terra geen ficus meer geprobeerd. Zou het eigenlijk moeten doen om het verschil te zien. Toen ik ze in glas had vielen ze in ieder geval binnen de kortste keren uit steeds.

Maargoed, m'n calyp is helemaal happy in z'n nieuwe ficus. Weer een stuk actiever en mooi op kleur weer.

Terug naar “Planten”