UV montium

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris

Re: UV montium

Berichtdoor Karin van Miert » Ma Apr 22, 2013 13:44

Wat ik vaak zie is dat men het vermiculiet veel te vochtig maakt. Ik heb even voor je gezocht en bij Montium word een verhouding van 1:1 in gewicht aangehouden. Dat betekend dus als je 100 gram droge vermiculiet hebt dat je hier 100 water bij moet voegen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

bartus

Berichtdoor bartus » Vr Apr 26, 2013 20:46

Hoi Karin, dank je! Dat is dan toch redelijk vochtig. Vooralsnog zien de eitjes er goed uit, het ene ei is wel groter dan het andere.
Tr.montium 1.1

bartus

Berichtdoor bartus » Di Mei 07, 2013 21:07

Ja hoor wederom gehele legsel beschimmeld. dit is het tweede legsel montium en ik heb ook al calyptratuslegsels gehad die beschimmelde. Ik doe waarschijnlijk iets fout met de incubatie, ik weet alleen niet wat!
Tr.montium 1.1

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Do Mei 09, 2013 10:00

Beschimmeld legsel kan ook betekenen onbevrucht.
En misschien eens een nieuwe zak vermiculiet gebruiken. Wellicht is deze niet goed?

bartus

Berichtdoor bartus » Vr Mei 10, 2013 19:27

De vermiculiet was een nieuwe zak en dat zou betekenen dat zowel de montium als de calyptratusman onvruchtbaar zijn of dat alleen dit legsel onbevrucht was. Ik denk zelf dat de eieren mogelijk toch te vochtig liggen. Bedankt voor het meedenken. Weet of heb jij een stappenplan voor het gereed maken van het substraat en het incuberen van de eieren, dan kan ik dat in ieder geval proberen?
Alvast bedankt!
Tr.montium 1.1

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Wo Mei 15, 2013 20:22

Ik doe het (bij Pardalis) als volgt.
Ik graaf de eitjes een dag na het leggen op. Ik veeg ze voorzichtig schoon.
Ik neem een bami bakje en prik aan beide kanten 2 gaatjes. Ik vul de bak ruim met vermiculiet. Ik weeg precies hoeveel gram vermiculiet ik gebruik en voeg precies evenveel gram water toe. (Geen heel koud water) ik meng het goed door elkaar zodat alles even nat is. Dan druk ik het goed aan. Vervolgens maak ik steeds kuiltjes voor de eitjes zodat alleen de bovenzijde boven de vermiculiet uitkomt. Ik weeg de totale bak voor deze in de broedstoof gaat. In de broedperiode voeg ik steeds vocht toe tot aan dit start gewicht.
Zorg dat de bamibak schoon is voor gebruik en druppel geen vocht rechtstreeks op de eitjes.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes!

bartus

Berichtdoor bartus » Zo Mei 19, 2013 21:15

Dank je! Dit is wel wat ik gedaan heb. Ik zal een nieuwe zak kopen en het opnieuw proberen. Mogelijk is het hygiene, de vermiculiet zat in een open zak en mogelijk dat er schimmelsporen in zijn gekomen.
Tr.montium 1.1

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Ma Mei 20, 2013 15:41

Ik heb eens van een andere liefhebber gehoord dat hij veel eitjes verloren heeft door slecht vermiculiet, dus ik hoop dat nieuw vermiculiet het probleem oplost.

Terug naar “Verlichting”