Iemand ervaring met deze lamp? Mega-Ray SB 120-WATT

Glenn Hendriks

Iemand ervaring met deze lamp? Mega-Ray SB 120-WATT

Berichtdoor Glenn Hendriks » Di Mar 30, 2010 01:33

Ik las op een ander forum dat de lArcadia D3 Compact na 3 maanden al minder dan de helft uv straling geven dan wanneer je ze kocht....... Nu las ik het verhaal hieronder en dit schijnt een hele goeie te zijn. (ik wordt een beetje moe van al die verschillende verhalen. Kan iemand hier een helder licht O-) op schijnen?)

Dit is het nieuwste type lamp dat momenteel wordt geproduceerd voor de UV-B verzorging voor reptielen. RepTielenLampen is hiervan importeur in Europa.
De Mega-Ray SB 120-WATT FLOOD LAMP produceert meer UV-B dan iedere ander spot lamp, terwijl de warmte ook voldoende is op de geadviseerde afstand naar de baskingplek.

SPECIFICATIES:
Op de minimale afstand van 30 cm produceert de lamp 150-200 microwatt (mW/cm2).
Op de maximale afstand van 50 cm produceert de lamp 50-75 microwatt (mW/cm2).

Beschrijving:
De Mega-Ray SB 100-watt narrow-flood is een100-watt SB Par-38 True Frosted Flood Lamp. De lamp geeft de bruikbare UVB af in een straal van 50 cm op een afstand van 30 cm. Gedurende 6 maanden wordt gegarandeerd dat de lamp minimaal 50 microwatts (mW/cm2) op 30 cm afgeeft.

WAARSCHUWING:
Deze 120 Watt hoogrendementlamp produceert ook warmte. Het is belangrijk dat de warmteontwikkeling op de baskingplek goed in de gaten wordt gehouden, Hang de lamp op juist die hoogte dat er een goede temperatuur voor het desbetreffende reptiel wordt bereikt. De UV-B voorziening komt daarbij niet in gevaar.

Het programma van Mega Ray omvat op dit moment de 120 en 160 Watt versie met ingebouwde ballast. Daarnaast is nu ook de 60 Watt versie beschikbaar die een extern voorschakelapparaat heeft.

Voor hele grote terraria is er de 160 Watt Zoologic Mega Ray. De afstand tussen lamp en dier is bij deze lamp minimaal 70 cm.

BRON: www.reptielenlampen.nl

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Re: Iemand ervaring met deze lamp? Mega-Ray SB 120-WATT

Berichtdoor Karin van Miert » Di Mar 30, 2010 07:43

ik denk dat als reptielenlampen achter deze lamp staat je er zeker vanuit kan gaan dat het een goede lamp is.
Ik gebruik hier zelf de megaray 100 watt en die geeft gedurende een lange tijd genoeg UV af.

EST

Berichtdoor EST » Di Mar 30, 2010 08:36

Megaray is een heel goede lamp, maar kan te sterk zijn voor veel soorten. Voor calyptratus is hij uitermate geschikt, pardalis kan ook nog wel. Alleen een beetje jammer dat reptielenlampen de Megaray bestempeld als de enige goede lamp, alleen maar om de lamp te verkopen :N

Het is niet zo dat kameleons zoveel mogelijk UV nodig hebben. Ik heb lezingen gevolgd van mensen die verschillende metingen hebben gedaan op verschillende plaatsen in Madagaskar waar de dieren zitten, tevens zijn er metingen gedaan in gevangenschap en gebleken is dat een kameleon de stoffen die hij aanmaakt uit UVB licht, opslaat in zijn lichaam en daarom niet continue heel veel UV nodig heeft. Om het zo kort en simpel mogelijk te zeggen want het is een lastige materie.

Het handige aan megaray is vooral dat hij warmte en UVB in 1 heeft, dus je hoeft niet met aparte spots te werken.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Di Mar 30, 2010 09:39

Mega Ray is een goede lamp. Heb ze hier ook al een paar jaar (bij mijn varanen weliswaar, in het verleden ook bij kameleons). Nog nooit hoeven vervangen en geven nog steeds ruim voldoende uv-b af.
Arcadia D3 Compact is ook goed hoor. Heb er hier meerdere en die geven na ruim 2 jaar ofzo nog steeds voldoende straling af.
Zoals je kunt zien is de Mega Ray inmiddels niet meer leverbaar. Sinds kort hebben ze Solar Raptor.
Ik weet dat een aantal mensen al een tijdje werkt met dit merk (via Duitsland) en die zijn er erg tevreden over. Ik heb zelf al een tijdje plannen voor de 35W lampen. Ook heb ik in alle bakken de T5-dagverlichting en dat is erg goed uitgepakt.
De kwikdamp lampen zijn op het oog en in de metingen identiek aan de Mega Ray, dus mocht je voor en Mega Ray gaan kun je gerust voor Solar Raptor kiezen :).
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

EST

Berichtdoor EST » Di Mar 30, 2010 15:37

Hoezo Megaray niet meer leverbaar? Volgens mij kan je op internet bij verschillende webwinkels bestellen en ook op beurzen staan ze volop :?

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Di Mar 30, 2010 15:54

Bedankt voor de reacties.

Kan iemand mijn misschien vertellen hoe en met wat je de hoeveelheid uv meet????

En de Arcadia D3 lamp kan die wel gewoon verticaalk gemonteerd worden of moet hij persee liggend? (ik heb er een 'reflector'kap om heen.

Glenn

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Di Mar 30, 2010 16:00

@Esther: Waar op webwinkels en op beurzen zie jij ze dan?
De importeurs geven zelf aan dat ze niet meer geleverd kunnen worden door kwaliteitsproblemen en financiële problemen van de fabrikant. Ik meen me ter herinneren dat zij ook de enige zijn de ze verkopen.
Dus wat je tegen komt is hooguit nog rest voorraad.

@Glenn: Voor het meten van de uv wordt voornamelijk de Solarmeter (model 6.2) gebruikt. Kijk hier maar eens http://solarmeter.nl/ .
De Arcadia hoeft niet perse horizontaal gemonteerd te worden. Maar verticaal verlies je wel een hoop effectieve straling, kun je de lamp moeilijker afschermen, en kun je de straling minder richten.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti

EST

Berichtdoor EST » Di Mar 30, 2010 19:38

@ Lucas Vorige week in Gent heb ik ze zien staan, weet niet meer bij wie maar in ieder geval iemand met bakken vol allerlei lampen. Geloof dat terramania ze ook altijd had op de beurs en in de webwinkel maar dat durf ik niet met zekerheid zeggen. Kan me overigens ook verward hebben met Powersun, maar dacht echt Megaray's te hebben zien staan vorige week. Anyways, Exo terra heeft overigens een vergelijkbare lamp als Powersun/ Megaray uitgebracht, waarvan ik de naam even kwijt ben. Iemand hier al iets bij gemeten?

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Di Mar 30, 2010 20:08

Dat zal dan ook wel wat overgebleven voorraad zijn.
Ik geloof dat Reptielenlampen.nl de enige is die ze verkoopt in Nederland. Terramania heeft ze niet in ieder geval, zal de Powersun wel zijn.
Exo Terra heeft inderdaad de Solar Glo. Heb daar zelf geen ervaring mee.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti

brian hoks

Berichtdoor brian hoks » Wo Mar 31, 2010 10:29

ik heb hier een stukje van een ander forum (sdgl, stichting doelgroep groene leguaan)
hier ben ik ook lid van en lees dus daar ook veel de verhalen over de magaray, omdat dit toch een lamp is die veel en goed te gebruiken is in de leguaan wereld heb ik hier een stukje ervan.

RepTielenLampen.nl is een site met uitleg door Frans tielen.
dit stukje heeft hij dan ook geschreven.

Ik vrees dat de Mega-Rays voorlopig niet geleverd kunnen worden, deels door kwaliteitsproblemen maar zeker ook door financiële problemen. Daarbij komt dat er voor Europa geen verwijderingsbijdragen worden geregeld, waardoor er boetes op het verkopen staan tot 50.000 Euro. Al met al dus een reden om op zoek te zijn gegaan naar een goede vervanger.
Met de duitse importeur van de Mega-Ray worden er nu lampen voor ons gemaakt die kwalitatief zeker niet onder doen voor de Mega-Ray.
De hele lijn van reptielenlampen wordt onder de naam Solar Raptor verkocht en bestaat op dit moment uit:

100 Watt kwikdamplamp
35 Watt HQI lamp
70 Watt Flood HQI lamp
70 Watt Spot HQI lamp
150 Watt HQI lamp (alle 4 met extern EVSA)
Daglicht T5 buislampen in complete stets

Uitbreiding van het assortiment gaat nog volgen met een 160 Watt kwikdamplamp en warmtespots.

Doordat de transport-, valutakosten, en naamrechten zeer beperkt zijn liggen de prijzen van de Solar Raptor lampen een stuk lager. De 100 Watt kwikdamplamp kost bijvoorbeeld Euro 35,--

dit is natuurlijk een super bericht dat ze een vervanging hebben die eigenlijk ook nog eens goedkoper is en bijna dezelfde waarde afgeeft.
groeten brian hoks.
Furcifer Pardalis Ambilobe.
Furcifer Pardalis Sambava.
Groene Leguaan (Iguana Iguana).
Boa Constrictor Imperator.
Guttata Guttata Lavender.

EST

Berichtdoor EST » Wo Mar 31, 2010 19:17

Wat ik dan wel weer raar vind is dat Frans 'zijn' Megaray bestempeld als de enige goede reptielenlamp, waarom wordt deze vanwege kwaliteitsproblemen dan ineens helemaal van de markt gehaald? Zegt ook wel iets lijkt me....

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Wo Mar 31, 2010 19:55

Hij is ook afhankelijk van de fabrikant he. De Megarays hebben zich jarenlang zeer goed bewezen (is natuurlijk niet de enige goede lamp die er is). Omdat de laatste productie deze fout bevat is deze niet uitgeleverd en is de lamp dus tijdelijk niet leverbaar. Is dus een beetje vreemde conclusie die je trekt.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Wo Mar 31, 2010 22:24

Het was ook misschien wel de beste lamp.. in zijn soort?

Voor wat ik ervan denk gehoord te hebben was het zo dat de gloeidraden van de lamp werden gemaakt door een extern bedrijf. Dat bedrijf had een speciale manier van produceren en materiaal samenstelling. Had...want ze zijn of failliet of gesloten, in ieder geval maken ze de draden niet meer. De zoektocht naar vervanging, leverde draden van mindere kwaliteit en daarom gingen de lampen snel stuk. De kwaliteit en samenstelling van de oude fabrikant is niet (nog) gevonden.
Dat zou de reden zijn waarom de lampen op dit moment niet geleverd worden.

Waarom Frans deze lampen zo goed vindt, heeft hij ooit uitgebreid op een KVN dag verteld.. had met afstand, warmte en UV te maken...
Bij dit soort type lampen zag je vaak dat de dieren er best ver vandaan moesten zitten omdat ze nogal erg warm waren (in de lichtbundel), de Uv echter was op die afstand dan vaak niet sterk genoeg. Dus leken de lampen wel goed hun werk te doen, maar bleef de UV opname bij de dieren achter.
Megaray had hier de beste balans in, warmte afstand was ook precies de perfecte afstand voor optimale Uv opname.
Er zijn inmiddels meer lampen op de markt gekomen, of die net zo goed zijn?

Wat ik dan wel weer raar vind is dat Frans 'zijn' Megaray bestempeld als de enige goede reptielenlamp, waarom wordt deze vanwege kwaliteitsproblemen dan ineens helemaal van de markt gehaald? Zegt ook wel iets lijkt me....

Misschien kom je nu tot een andere conclusie?

Gr Guido.

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Wo Apr 21, 2010 13:04

Hallo,

Even een vraag over een andere kwikdamplamp.
Hij gaat steeds uit.
De lamp brand ongeveer een half uur en dan hop uit en na 10 min gaat hij weer aan. Het gekke is dat hij het 2 weken goed gedaan heeft en nu dit. Kan iemand me helpen? Alle tips en trucs zijn welkom.

Groet,

Glenn

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Wo Apr 21, 2010 13:07

Het aan/uit gaan is geregeld toe te wijzen aan 2 mogelijkheden: of een defect of de temperatuur van de lamp wordt te hoog.
Probeer de lamp eens uit buiten de bak. Mocht hij het daar wel gewoon uithouden, dan kan het zijn dat de lamp in de bak de temperatuur niet voldoende kwijt kan.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti

Terug naar “Verlichting”