Inrichting mijn nieuwe terrarium voor panter kameleon

Vanja

Inrichting mijn nieuwe terrarium voor panter kameleon

Berichtdoor Vanja » Do Nov 14, 2013 14:15

Hey,

Ik ben bezig met mijn terrarium in te richten voor mijn (toekomstige) panter kameleon. Ik heb nu een laag turf op de bodem liggen en potgrond waar ik een Mexicaanse dwergpalm in heb gezet en een bromelia. Ik had ook nog houtsnippers gekocht maar las dat dat niet zo verstandig is dus die ga ik weer doorverkopen want heb er niks aan. Nou heb ik verschillende diktes lianen maar ik wil wat meer groen. Iemand tips voor goeie hang of klimplanten zodat bovenin genoeg verstop plekken zijn? Het is bovenin nu veels te kaal..

Groetjes Vanja
1.0.0 bradypodion fischeri multituberculata Arco († 2006)
1.0.0 Chamaeleon calyptratus Fiero († 2008)
1.1.0 Pogona vitticeps Lana & Sunny
1.0.0 Furcifer Pardalis Nosy be (true) blue

ChrisZ
Lid
Lid

Re: Inrichting mijn nieuwe terrarium voor panter kameleon

Berichtdoor ChrisZ » Do Nov 14, 2013 16:35

Ik gebruik zelf Pothossen op een stam. Vaak zitten er lange uitlopers aan welke je om de lianen heen kunt draaien. Binnen mum van tijd verspreidt deze plant zich door de hele bak heen.

Vanja

Berichtdoor Vanja » Vr Nov 15, 2013 13:23

Ik heb even gekeken en zie dat ik deze plant al gewoon in mijn woonkamer heb staan met uitlopers met wortelen dus die kan ik mooi gaan gebruiken:) bedankt!

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Vr Nov 15, 2013 20:54

Een mooie grote ficus doet het ook goed.

Vanja

Berichtdoor Vanja » Vr Nov 15, 2013 21:15

Ja maar mijn ervaring daarmee is dat alles uit gaat vallen. Had nog een mooie grote plant gezien, Monstera obliqua. Dat lijkt me een mooie grote plant waar hij veel beschutting zal kunnen vinden:)

Niels013

Berichtdoor Niels013 » Za Nov 16, 2013 13:48

Vanja schreef:Ja maar mijn ervaring daarmee is dat alles uit gaat vallen. Had nog een mooie grote plant gezien, Monstera obliqua. Dat lijkt me een mooie grote plant waar hij veel beschutting zal kunnen vinden:)

Een ficus doet het meestal beter in het terrarium dan in de woonkamer. Ik heb zelf een ficus benjamin en die moet ik regelmatig snoeien. Ook heb ik een bonte ficus maar die groeit minder snel.
Scindapsus Aureum is een heel snel groeiende klimplant die mooie dikke stengels en grote bladen, echt een aanrader.
1.0.0 Furcifer pardalis ambilobe red bar
1.0.0 Oryctolagus cuniculus
0.3.0 Homo sapiens

Vanja

Berichtdoor Vanja » Za Nov 16, 2013 14:07

Niels013 schreef:
Vanja schreef:Ja maar mijn ervaring daarmee is dat alles uit gaat vallen. Had nog een mooie grote plant gezien, Monstera obliqua. Dat lijkt me een mooie grote plant waar hij veel beschutting zal kunnen vinden:)

Een ficus doet het meestal beter in het terrarium dan in de woonkamer. Ik heb zelf een ficus benjamin en die moet ik regelmatig snoeien. Ook heb ik een bonte ficus maar die groeit minder snel.
Scindapsus Aureum is een heel snel groeiende klimplant die mooie dikke stengels en grote bladen, echt een aanrader.

Oke dan is het zeker het proberen waard. Ik ga wel even kijken naar een mooie plant, kijken welke het beste in/bij mijn bak past. Bedankt voor de tips, mijn plant ervaring is enigszins beperkt dus heb hier veel aan:)

Vanja

Berichtdoor Vanja » Ma Nov 18, 2013 15:31

Hey allemaal,

Hier een paar foto's van mijn terrarium voor mijn (toekomstige) panter kameleon. Ik heb er nu een Bromelia in staan, een Mexicaanse dwergpalm (nu nog vrij klein) en een Ficus Ginseng Bonsai. Verder ben ik Scindapsus Aureum aan het stekken en als die groot genoeg is wil ik em lekker door het terrarium heen laten groeien.

Ik ben nog een beetje aan het schuiven met de inrichting maar dit is hoever ik gekomen ben tot nu toe. Voor de lampen komen speciale beschermkappen die niet te warm worden (tegen brandwonden). Verder zit ik eraan te denken nog wat meer kleine lianen te kopen en eventueel nog een paar nepplantjes voor extra beschutting bovenin. Als dan ook nog die klimplant erdoorheen woekert dan wordt het al aardig groen:) Ik was van plan over een paar maanden een nieuwe kameleon aan te schaffen dus tot die tijd kunnen de planten flink groeien.
Ideeën en tips of vragen zijn altijd welkom, misschien heb ik iets over het hoofd gezien.

Afbeelding
Mijn kale terrarium
Afbeelding

Afbeelding

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Ma Nov 18, 2013 16:49

Ziet er goed uit! Echter ik zou de volgende aanpassingen doen:

- Zorg voor een horizontale tak onder de warmtespot zodat het diertje beter op kan warmen
- De UV lamp die je geruikt.. welicht heb je het reeds geschreven maar ik heb het niet gelezen.. Welk merk is dit? Een spiraalvormige UV lamp dient horizontaal bevestigd te worden. Exo-Terra heeft hier bijvoorbeeld speciale lichtkappen voor waarin de UV lamp horizontaal hangt (deze heb ik nog liggen, niet in gebruik dus mocht je interesse hebben...)
- Meer beschutting bovenin maar dit schreef je zelf al :)

Ga zo door!!

Vanja

Berichtdoor Vanja » Ma Nov 18, 2013 17:18

ChrisZ schreef:Ziet er goed uit! Echter ik zou de volgende aanpassingen doen:

- Zorg voor een horizontale tak onder de warmtespot zodat het diertje beter op kan warmen
- De UV lamp die je geruikt.. welicht heb je het reeds geschreven maar ik heb het niet gelezen.. Welk merk is dit? Een spiraalvormige UV lamp dient horizontaal bevestigd te worden. Exo-Terra heeft hier bijvoorbeeld speciale lichtkappen voor waarin de UV lamp horizontaal hangt (deze heb ik nog liggen, niet in gebruik dus mocht je interesse hebben...)

Ga zo door!!

Hey, bedankt!
Ik ga kijken voor een goede tak horizontaal:)
Ik kreeg de lamp bij het terrarium. Het merk is: exo terra, repti glo 10.1 uvb. Kan ik die horizontaal krijgen met mijn huidige fitting? Of moet ik die aanpassen. Die lampenkappen zijn ook beschermend zodat de kameleon zich niet kan branden? Want dan heb ik zeker interesse:)
Ja bovenin is het nog te kaal maar met die klimplanten en wat extra groen moet dat goed komen:)

Binnenkort ga ik meters koen, dan ga ik kijken hoe de temperatuur en luchtvochtigheid het doet:)

KevinL

Berichtdoor KevinL » Ma Nov 18, 2013 21:46

Vanja schreef:
ChrisZ schreef:Ziet er goed uit! Echter ik zou de volgende aanpassingen doen:

Ga zo door!!

Hey, bedankt!
Ik ga kijken voor een goede tak horizontaal:)
Ik kreeg de lamp bij het terrarium. Het merk is: exo terra, repti glo 10.1 uvb. Kan ik die horizontaal krijgen met mijn huidige fitting? Of moet ik die aanpassen. Die lampenkappen zijn ook beschermend zodat de kameleon zich niet kan branden? Want dan heb ik zeker interesse:)

Die uv lamp is niet geschikt voor kameleons.
Iedereen zegt toch dat hij 5'0 uvb moet zijn ???
Of ben ik nu fout?
Verder als je kan is het berer de lampen uit de bak te halen en ze bovenop de rooster hangen.
Heb he het probleem met verbranding opgelost en heb je massas meer ruimte in de terra voor je dier
Ja bovenin is het nog te kaal maar met die klimplanten en wat extra groen moet dat goed komen:)

Binnenkort ga ik meters koen, dan ga ik kijken hoe de temperatuur en luchtvochtigheid het doet:)
1.4 R brevicaudatus
1.1 R temporalis
1.1 lucifer pardalis nosy be ( kiril & ksusja)
1.0 calyptratus (sasha)

Vanja

Berichtdoor Vanja » Ma Nov 18, 2013 22:39

Die uv lamp is niet geschikt voor kameleons.
Iedereen zegt toch dat hij 5'0 uvb moet zijn ???
Of ben ik nu fout?
Verder als je kan is het berer de lampen uit de bak te halen en ze bovenop de rooster hangen.
Heb he het probleem met verbranding opgelost en heb je massas meer ruimte in de terra voor je dier

Hey, oke de eigenares hiervoor heeft deze lamp altijd gebruikt voor haar panter kameleon. Maar ik zal wel gaan kijken naar een 5.0 of andere meer geschikte uvb lamp. Over de lampen uit de bak te plaatsen heb ik ook aangedacht, maar dan zouden de lampen dus boven het gaas komen de staan waardoor de warmte die de bak binnenkomt veel meer beperkt is. Ik ga wel kijken hoe ik een beetje creatief de fittingen een flink stuk kan verhogen waardoor ik ruimte creëer en de lampen beter veilig kan maken.

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Di Nov 19, 2013 00:30

Er gaat amper warmte verloren door je lampen boven op het terrarium te plaatsen. Al mijn terraria hebben lampen op i.p.v in het terrarium. Scheelt ook eventuele brandwonden en dierenarts-bezoeken ;)
Ook de UV lamp is goed te monteren op het gaas d.m.v. een speciale lampenkap met ingebouwde reflector.

Als je gaat kijken voor een nieuwe UV lamp koop dan geen Reptiglo. Goede compact lampen zijn o.a. de Zoo Med en Arcadia lampen en kies dan de 5% of de 6% de 10.0 is geschikt voor woestijndieren, zoals jouw baardagamen.

Vanja

Berichtdoor Vanja » Di Nov 19, 2013 10:32

ChrisZ schreef:Er gaat amper warmte verloren door je lampen boven op het terrarium te plaatsen. Al mijn terraria hebben lampen op i.p.v in het terrarium. Scheelt ook eventuele brandwonden en dierenarts-bezoeken ;)
Ook de UV lamp is goed te monteren op het gaas d.m.v. een speciale lampenkap met ingebouwde reflector.

Als je gaat kijken voor een nieuwe UV lamp koop dan geen Reptiglo. Goede compact lampen zijn o.a. de Zoo Med en Arcadia lampen en kies dan de 5% of de 6% de 10.0 is geschikt voor woestijndieren, zoals jouw baardagamen.

Oke als het qua temperatuur enzo goed gaat haal ik ze er graag uit. Zag een keer mensen die ze in een plantenpot hadden gehangen en die plantenpot op zijn kop op het rooster had gezet. Moet ik zoiets doen of kijken naar zo'n speciale lampenkap? Want dat klinkt ook wel netjes. Waar kan ik die krijgen?

Tnx voor de tips over het merk van de lamp. Dat wist ik dus niet. Zit er ook zoveel kwaliteit verschil tussen de warmte lampen? Ben wel blij dat ik em voor mijn baardjes kan gebruiken, zonde om weg te gooien:)

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Di Nov 19, 2013 11:49

Bij bijna alle dierenwinkels verkopen ze "domes" dat zijn zwarte, kegelvormige lampenhouders met een vitting van keramiek. Om nou een warmtelamp (+-60-75watt) in een plantenpotje van plastic te doen lijkt mij niet heel geschkt.

Er zit veel verschil in UV lampen, met name de duur waarbij de lampen genoeg UV afgeven verschilt enorm. Exo Terra levert amper UV af na een paar maanden in gebruik waarbij de Arcadia of Zoomed voor langere tijd voldoende UV afgeven. Het beste is, naar mijn mening, om UV TL-balken te gebruiken, bijv. wederom Arcadia of Zoomed.

Heb even een voorbeeld opgezocht van een Dome, deze is van Zoomed maar ze zijn er ook van (goedkopere) andere merken waarbij de reflector aan de binnenkant ontbreekt en wordt vervangen door een "Glow in the dark" systeem
Link: http://zoomed.eu/deep-dome-lamp-fixture/

Terug naar “Inrichting”