Melle heeft eindelijk een vriendinnetje!

Wendy van der Heeden

Melle heeft eindelijk een vriendinnetje!

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Do Dec 13, 2012 20:35

Dankzij Mario Jungmann is het mij eindelijk gelukt om aan een dame melleri te komen. Het dier is gekocht bij dierenspeciaalzaak Valkenburg in Den Bosch. De gok heb ik toch maar genomen om een dier aan te schaffen waarbij het geslacht nog onzeker was.

Toen ik het dier aan Melle liet zien, werd er flink met de oorflappen geklapt en met de kop geschud. Er waren geen tekenen van agressie. Beschrijvingen van paar en baltsgedrag (voor zover het woord balts op deze dieren van toepassing is ;) ) op de site Melleri Discovery en filmpjes van dit gedrag op Youtube, weet ik vrijwel zeker dat dit een dame is en dat Melle baltsgedrag vertoont. Tegenover mannen wordt zeer agressief gedrag vertoond. In het opensperren van de bek en blazen tot het aannemen van zwarte vlekken en andere kleurstippen. Dit was totaal niet zo.

Ik had al een naam voor haar bedacht en ze heet Tinke. Nu Tinke eerst even goed laten wennen en tot rust laten komen. Dan plaats ik haar in het terrarium tegenover Melle. Dan op termijn eens kijken hoe ze zich gedragen als ze bij elkaar kunnen komen. Mocht dit goed gaan, dan ga ik proberen om ze samen te huisvesten. Natuurlijk altijd met de mogelijkheid dat als dit niet gaat, Tinke weer een eigen huis heeft.

Afbeelding

Er volgen natuurlijk nog veeeel meer foto's ;)
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Anoeska Bontrop

Re: Melle heeft eindelijk een vriendinnetje!

Berichtdoor Anoeska Bontrop » Do Dec 13, 2012 20:38

Wauw! Wat een mooie dieren zijn het toch!
Gefeliciteerd!!!
Ziet er heel mooi uit ^O^
En kan niet wachten op nog meer foto's :Y
Onze dieren:

1.0.0 Furcifer Pardalis Ambilobe "red bar" (Harry)
1.0.0 Chamaeleo calyptratus (Koos)
0.1.0 Pogona Henrylawsoni (Dino) r.i.p.
1.0.0 Phelsuma Madagascariensis Grandis (Groentje)

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Do Dec 13, 2012 20:39

Dank je Anoeska! Ben heeeeeel erg blij! Ik ben echt verliefd op deze soort en mijn vurige wens is ooit nog kleintjes te krijgen O+

Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Berichtdoor Mario Jungmann » Do Dec 13, 2012 21:47

Hele mooie dame (laten we hopen dat het er een is) :s) Gefeliciteerd met je aanwinst en nu hopen op kleine Melle's en Tinke's! En het was me een genoegen! Ik reed er toch langs en je was al zo lang opzoek dus deze kon je niet laten zitten.

marian

Berichtdoor marian » Do Dec 13, 2012 23:42

wat fijn zeg je was al zo lang op zoek,en wat is ze mooi ik ben ook gek op mellers maar heb de ruimte er niet voor helaas,maar ben superblij met diego hoor,geniet van deze mooie dame *O*

René Imming

Berichtdoor René Imming » Vr Dec 14, 2012 02:53

Gefeliciteerd Wendy, ze ziet er prachtig uit.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Dec 14, 2012 08:38

Dank dank allen :s)

Nick Bolt

Berichtdoor Nick Bolt » Vr Dec 14, 2012 09:13

Na al die tijd eindelijk een vrouwtje gevonden, werkelijk waar een prachtige soort Wendy >:O

Nu maar hopen ze voor mooie kleintjes kunnen zorgen *O*
1.0 Furcifer Pardalis Ambliobe Blue Bar - Pietje
1.0 Furcifer Oustaleti - Japie

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Vr Dec 14, 2012 11:10

Mooi vrouwtje!

Volgens mij was dit 1 vd laatste die te koop werd aangeboden bij dierenspeciaalzaak Valkenburg?

Heeft ze trouwens nog wel haar hoorn?

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Vr Dec 14, 2012 13:59

Wat een prachtig dier Wendy.
Ik weet niet zeker of het gedrag van de dieren een duidelijke aanwijzing is om vast te stellen dat het om een vrouwtje gaat.
Ik dacht dat Maykel ook mannetjes bij elkaar had zitten die geheel geen agressie naar elkaar vertoonden. Misschien is het iets om eens met Maykel over van gedachte te wisselen?
Gr, Guido.

marc kinnart

Berichtdoor marc kinnart » Vr Dec 14, 2012 14:29

Hé Wendy
Gefeleciteerd met u nieuwe aanwinst ,is er toch eidelijk van gekomen hé veel geluk en we horen het wel hoe het gaat .

Groetjes marc

Antoine

Berichtdoor Antoine » Vr Dec 14, 2012 16:26

Wij hebben ze daar ook gezien, in den Bosch, en zaten van begin toch met velen bij elkaar? Toen wij er eerste keer waren met 4 geloof ik....heel vredig in dat grote hok.
Wel omzettend mooie dieren ja.

Misschien als het dier gewend is eens bezoek aan DA voor geslachtsbepaling....?
1.0 Furcifer Pardalis Ambilobe (Lucifer)
1.0 Amerikaanse Stafford terrier (Tayco)
1.2 Henri Lawsonii

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Dec 14, 2012 21:47

Hallo allen...

Er is helaas een smet op het nieuwe geluk :'(
Gister zag ik al dat Tinke een verdikking had aan haar linkerkaak. Bij geimporteerde wildvang dieren zijn beschadigingen eerder regel dan uitzondering. Deze verdikking had ook een geheelde oude breuk kunnen zijn. Gister besloot ik het dier zo goed als met rust te laten en vandaag bij thuiskomst de verdikking te inspecteren.

Toen ik met mijn duim over de plek streek werd meteen al duidelijk wat er aan de hand is. De pus spoot zo uit haar bek. Bij nog beter bekijken en bij het verwijderen van de pus zag ik pas hoe ernstige onsteking dit dier heeft. Bij het langs de kaakrand strijken veegde ik zo de linkerrij met ondertanden eruit, dit gebeurde ook met de linkerbovenrand met tanden. Rechtsboven was er al uit gerot en rechts beneden zit zo los dat deze er ook binnenkort uit gaat. Kortom, het dier heeft geen tanden meer en hoe het met haar kaakbot gesteld is kan ik nog niet goed zeggen. Maar het is ernstig..

De winkelier, die ik belde, was gelukkig meteen zo dat hij zei dat ik terug kon komen en mijn geld terug kon krijgen, zoals het hoort....maar dit druist nu zo in tegen mijn gevoel. Ik heb eindelijk een dame te pakken en wil eerst zien of ik haar beter krijg en of zij nog een kameleonwaardig leven zal leiden zonder tanden. Aangepast voeren vind ik geen enkel probleem, maar een dier blijvend dwangvoeren zal ik nooit aan beginnen omwille van het dier. De winkelier heeft mij een alternatief aanbod gedaan, dat ik als ik besluit het dier te houden, in maart een nieuwe melleri kosteloos mag uitzoeken.

Of ik moet van gedachten veranderen, maar voorlopig blijft het dier bij mij. Ik heb de wond goed ontsmet met waterstofperoxide 1% en ik behandel met Marbocyll...

Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Berichtdoor Mario Jungmann » Vr Dec 14, 2012 22:19

Vreselijk om te horen. Maar heel veer beterschap, en hopelijk slaat de behandeling aan.

Succes!

MJ

René Imming

Berichtdoor René Imming » Vr Dec 14, 2012 22:48

Christ, balen Wendy...

Dat is altijd zo'n probleem. Je wil het diertje niet blootstellen aan honderd en één handelingen voor aanschaf en krijg je achteraf dit te zien. Je weet zelf al te goed Wendy dat die ontsteking aangepakt moet worden maar als het enige troost is wat ik je kan geven. Ik heb vaker dieren gehad met dit probleem helaas (altijd mijn wildvang dieren) en schieten en eten wordt nauwelijks een probleem. Kijk Dubia's en doodshoofdkakkerlakken zal het niet meer worden maar de kaak spieren zijn zo sterk van de grotere soorten dat halfwas sprinkhanen en flinke krekels altijd een optie blijven. Ze zag er wel heel goed uit aan de buitenkant dus miscchien zit er nog genoeg pit in om dit te kunnen overwinnen.

Heel veel succes in ieder geval. Ik heb zelf nog een Ousta meegenomen uit Hamm die er gewoon waardeloos uitzag. 2 versteende ogen met 3 a 4 lagen oud huid erover en wat lijkt een oude breuk in zijn voorpoot. Ik heb hem moeten kopen, ik kan zoiets niet aanzien en dan voorbij lopen maar het brengt wel heel pijn met zich mee. Nogmaals sterkte, fingers crossed.

Mvg,

René Imming.

Terug naar “Trioceros melleri”