nakweek melleri's aangboden!

eric mevissen

nakweek melleri's aangboden!

Berichtdoor eric mevissen » Di Jul 03, 2007 16:27

Hoi

Via een advertentie las ik dat Boiga, een reptielenspeciaalzaak, melleri's aanbiedt. Ik heb opgebeld en het blijkt om nakweek dieren te gaan!

Helaas zijn de betreffende dieren al verkocht, maar naar alle waarschijnlijkheid krijgt hij van de kweker nieuwe nakweek Melleri's binnen. Dat zou volgende week zijn.

Ik weet namelijk dat Melleri's zeer berucht zijn als het gaat om sterfte, wat natuurlijk samenhangt met het feit dat het om wf dieren gaat.

Misschien liefhebbers?

Gr Eric

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Di Jul 03, 2007 17:12

Ik ken de winkel zelf niet, maar als je op internet ervaringen hierover leest is het een winkel die zegt alleen nakweek te leveren maar dat ze ook soorten verkopen waarvan nakweek niet tot nauwelijks te krijgen is.
Ik denk dat de melleri's hier ook een voorbeeld van is. En anders ben ik heeeeel benieuwd naar die kweker (en de prijs) ;)
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

eric mevissen

Berichtdoor eric mevissen » Di Jul 03, 2007 21:37

Lucas,

Ik ga morgen bellen met Boiga en vragen wie de kweker is, en wat de prijs per dier is.

Enige wat ik weet is dat het om jonge dieren gaat.

Maar ja, de kans is redelijk groot dat de naam vd kweker niet prijsgegeven wordt, maar in ieder geval zal ik een poging wagen.

Ik heb trouwens al aardig wat enge verhalen gelezen/gehoord over de problemen rondom Melleri's zowel hier op het forum als elders.

Zo ik heb vorige week een koppel Pardalis gekocht bij een groothandelaar in oa kameleons. Deze handelaar vertelde me dat hij al vijf Melleri's van een zending van dertig stuks verloren had, allemaal dichte ogen. Hij heeft ze geprobeerd te behandelen maar steeds weer tevergeefs.

Gr Eric

Jolanda Wulder

Berichtdoor Jolanda Wulder » Di Jul 03, 2007 23:05

Hoe is het met jouw melleri's Lucas?
1.1.0 Furcifer Pardalis Sambava
1.1.0 Furcifer Pardalis Ankaramy

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Di Jul 03, 2007 23:10

@Eric: was niet serieus hoor over die naam, meer als indicatie dat de kans dat het nakweek is bijna nihil is, zeker met zulke dierlijsten als nakweek. Kijk alleen al naar de kameleons, daar zitten, op de calyps na, alleen maar de typische import soorten bij. Dat zal echt geen nakweek zijn.

@Jolanda: Zoals je ziet staan ze niet meer in het rijtje. Ze zijn al een tijdje terug overleden. Voor mij hoeven ze ook niet meer, veel te veel ellende...
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti

eric mevissen

Berichtdoor eric mevissen » Di Jul 03, 2007 23:17

Dus niet meer checken?

Kans is denk ik ook nihil, maar stel dat...

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Wo Jul 04, 2007 11:39

Ben wel benieuwd waarmee ze aankomen.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti

eric mevissen

Berichtdoor eric mevissen » Wo Jul 04, 2007 12:54

goed...nieuws volgt later vandaag

eric mevissen

Berichtdoor eric mevissen » Wo Jul 04, 2007 17:11

Heb net gebeld en ben het volgende te weten gekomen:

Prijs per dier zit op 200 euro

Dieren komen van een kweker uit de buurt van Berlijn, van een Duitser dus. De naam vd kweker is Boiga (= Reptielengroothandel gevestigd in Maasrtricht) ontschoten. Klinkt verdacht, aan de andere kant het is een groothandel met heeeel veeeel dieren met dus veel leveranciers...

Boiga krijgt een belletje wanneer er nieuwe nakweek beschikbaar is, dus dat zal waarschijnlijk geen volgende week zijn

Mijn conclusie: blijft dus allemaal aan de vage kant...

Gr Eric

Suzanne

Berichtdoor Suzanne » Wo Jul 04, 2007 17:23

Had je toevallig nog gevraagd naar de leeftijd van de dieren?
Het is me hier in ieder geval vaak opgevallen dat als een groothandel 'nakweek' van een import soort heeft, het meestal om zeer jonge dieren gaat. Met andere woorden; iemand heeft eieren van een wildvang vrouw, broed ze uit en wil dan zo snel mogelijk van de nakweek af zodat ze er niets in hoeven te investeren. Deze mensen zijn meer uitbroeders dan kwekers. :)
1.1 Ch. (T.) melleri, 1.2 Ch. (T.) jacksonii xantholophus
www.gibbonsrock.com

eric mevissen

Berichtdoor eric mevissen » Wo Jul 04, 2007 18:25

Hoi Suzanne

Ik heb niet naar de precieze leeftijd gevraagd.

Wat ik begrepen heb is dat Boiga moet wachten totdat er nieuwe jonkies geboren worden.

Het is aannemelijk dat het eitjes van wf dieren zijn, wat idd een foute manier van kweken is (Brevi's zijn vaak ook slachtoffer hiervan), maar ja.. dit alles is speculeren, misschien zijn de wonderen de wereld niet uit en zit daar echt melleri nakweek...?

Kans is zoals ik eerder al aangaf nagenoeg nihil.

Gr Eric

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Wo Jul 04, 2007 19:16

Nou ja, theoretisch is het dan ook nakweek he :)
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti

eric mevissen

Berichtdoor eric mevissen » Wo Jul 04, 2007 19:57

klopt

Suzanne

Berichtdoor Suzanne » Wo Jul 04, 2007 22:18

Lucas van Woerden schreef:Nou ja, theoretisch is het dan ook nakweek he :)

Ik heb eerlijk gezegd geen probleem met het feit dat de ouderdieren niet in gevangenshap gepaard hebben. Waar ik mij aan stoor is dat groothandelaren de nakweek dan vaak vers uit het ei verkopen, dat vind ik onverantwoord.
1.1 Ch. (T.) melleri, 1.2 Ch. (T.) jacksonii xantholophus

www.gibbonsrock.com

eric mevissen

Berichtdoor eric mevissen » Wo Jul 04, 2007 22:36

Suzanne

Wat je zegt is helemaal waar, het is onverstandig, maar voor sommigen financieel aantrekkelijk, dieren zo vroeg mogelijk te verpatsen.

Afgezien van dat nadeel ( wat voorkomt bij veel wf kameleons, niet alleen de melleri's ) vind ik dat het wel moet kunnen om "nakweek" van wf dieren te verkopen, aangezien die een betere levensverwachting hebben.

Het grote "probleem", de transport van Tanzania naar Europa, maken deze diertjes immers niet mee, en dat is natuurlijk een sterk voordeel!

Tuurlijk zullen van een grote zending wf Melleri's een aantal dieren het redden, maar niemand zal ontkennen dat de verliezen akelig groot zijn ( voorbeelden noemen is niet nodig denk ik?)

Houdoe

Terug naar “Trioceros melleri”