hoi, ik ben nieuw hier

Topics waarop langer als 30 niet op wordt gereageerd, worden automatisch verwijderd.
nada_mason

hoi, ik ben nieuw hier

Berichtdoor nada_mason » Do Feb 03, 2011 11:58

Hoi allemaal,

ik heet Nada, ben Nederlandse maar woon in Modena, Italie. Na een jaar ervaring met een zee-aquarium met koralen hebben mijn vriend en ik besloten een kameleon te nemen.

We hebben allebei ons ingelezen, ik onder andere op dit forum, en een kleine bibliotheek aangeschaft om de komst van de kameleon goed voor te bereiden.

We nemen sowieso een beginnerskameleon, moeten nog kiezen tussen calyptratus of pardalis, dachten ook aan een jacksonii. Het hangt er ook vanaf wat kwekers bij ons in de buurt aanbieden, want zo gemakkelijk hebben we nog geen kewekers gevonden hier in de buurt.

Ondertussen is de terra gearriveerd: 122x61x61 Repti Breeze van Exoterra. Verder moeten we alles nog kopen en voorbereiden.

Dacht aan een ReptiSun 5.0 en Arcadia TL+reflector (heb ik dat goed begrepen?).
Een infrarood thermometer leek ons handig om zeker te weten dat er verschillende temperaturen in de bak zijn.
De vochtigheid is hier hoog, rond de 50% in ons huis, daarnaast willen we een mistifier nemen en ook een regenapparaat omdat we misschien niet genoeg thuis zijn om het dier regelmatig genoeg te besproeien (we werken allebei de hele dag).

Qua planten lijkt een ficus een logische basis, maar ik las dat de benjamini een beetje giftig is. Misschien heeft iemand tips voor een geheel veilige plant als basis?

Verder had ik nog een vraag over het voer, planten de krekels en andere insecten zich voort in hun bak of moet je af en toe nieuwe kopen?

Misschien wat veel vragen voor een begin, ik dank jullie nu al voor al de informatie die er op dit forum te vinden is.

Overigens wilden we naar de Esotika beurs in Perugia gaan op 22 januari, maar wegens sneeuw konden we niet. Ik had graag wat rond willen kijken voor we alles aanschaffen voor de bak.
Er was ook een Nederlander daar (Ron van der Vliet).

Groetjes,
Nada

stevie

Re: hoi, ik ben nieuw hier

Berichtdoor stevie » Do Feb 03, 2011 21:20

denk eraan dat je in italie woont en een jacksonni moet een heel jaar lang kunnen afkoelen snachts zeker tot 15 graden en minder

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Do Feb 03, 2011 22:04

Hallo!

Calyptratus of pardalis is een keuze, qua verzorging echter nagenoeg hetzelfde.

De verlichting die je noemt kan beter niet beide toegepast worden, vanwege het teveel aan UV verlichting. Het is goed om een tl buis als UV verlichting te nemen. Arcadia UV 6% tl is een door de KVN aanbevolen merk, omdat daar goede ervaringen mee zijn. Zoomed Reptisun 5.0 wordt ook aanbevolen door veel Amerikaanse houders en kwekers van kameleons.
Ook een compactlamp, lijkende op een spaarlamp, van Arcadia is een goede lamp. Omdat beide soorten UV verlichting niet genoeg warmte bieden, dien je ook een lamp als warmtebron te plaatsen voor je dier. De dieren moeten UV licht hebben om de nodige calcium in hun lijf te kunnen opnemen. (wil je hier meer over lezen, wat ik aanraad, gebruik dan de zoekfunctie op het forum). Een warmtebron om hun lichaamstemperatuur op nivo te kunnen brengen voor de optimale spijsvertering. Dit kun je realiseren door een warmtespot (Zoomed, Exo Terra etc) van vb. 60/75 of 100 watt, afhankelijk van de grootte van het verblijf. Plaats deze lampen zo, dat je dier zich er niet aan verbrand. Dus boven gaas plaatsen. Zorg er daarnaast voor dat het dier er wel op zo'n afstand onder kan zitten dat het nog van de warmte gebruik kan maken, vb. zo'n 15 tot 20 cm onder de lamp.

Een gazen terrarium is prima, zeker als de LV (luchtvochtigheid)van de omgeving al rond de 50% is. De planten waar je het over hebt, zijn van nature giftig...maar bij kameleons tot nu toe geen enkel probleem geweest. De Ficus is volgens mij de meest toegepaste plant in een kameleonterrarium. Hier wordt zelfs door sommige jemenkameleons van gegeten. Maar ook Schefflera arboricola en Pothos zijn veel gebruikte planten.

Een sproeisysteem lijkt me prima, een mistapparaat lijkt me overbodig als de LV al 50% is. Je huis wordt hiervan nog vochtiger...wat echt niet nodig is als je het dier maar genoeg gelegenheid biedt om te drinken.
Laatst gewijzigd door Wendy van der Heeden op Do Feb 03, 2011 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Do Feb 03, 2011 22:15

vervolg van mijn post (mijn tekstscherm ging haperen ;) )

Het is niet de bedoeling dat je alleen met krekels voert! Krekelvrouwtjes leggen wel eens eitjes in een kurkenachterwand bijvoorbeeld, maar ook dan is het te weinig om als continue voedselbron te dienen. Insecten moet je gewoon onbeperkt voor je dier tot je beschikking hebben. Het uitgangspunt moet zijn dat je zo gevarieerd mogelijk voert. Krekels (steppe, veld, band of huiskrekels), sprinkhanen (klein en groot), kakkerlakken (Argentijnse, groene etc), moriowormen, wasmotlarven, wasmotten, zijderupsen en vlinders, tebo's (larven van de Chinese zijdemot) maar ook spinnen, vlinders, grote vliegen en bidsprinkhanen, babymuisjes kunnen allemaal als voer dienen. Sommige als hoofdvoer en sommige met mate. Wat je je dier op dit vlak kunt aanbieden mag je ze geven, als het maar niet eenzijdig is.
Met alleen deze insecten ben je er nog niet ;) . Deze voedseldieren moeten zelf ook weer goed gevoerd worden. Een mix van verse groenten en fruit, muesli of zemelen en soms wat visvoer geef je deze insecten. Deze goede dingen komen ook je dier weer ten goede. Dit noem je gutloaden... Als klap op de vuurpijl ben je er dan nog niet...je moet deze voedseldieren ook nog eens bepoederen met een mineralen/calcium mengsel. Afhankelijk van de leeftijd bepaal je hoe vaak je dit doet.

Dit is het allemaal even in een notedop. Ik heb het er maar bij gezet omdat ik niet weet wat je al hebt gelezen en wat niet.
Heb je nog meer vragen, dan horen we het wel.

EST

Berichtdoor EST » Vr Feb 04, 2011 04:08

Welkom op het forum, ik denk dat je met de info die Wendy zojuist gegeven heeft al ver komt.

Bedoel je trouwens niet de Reptibreeze van Zoomed? De screen terrariums van Exo Terra zijn namelijk weer anders qua maat.

Als ik de goede voor me heb dan heb je dezelfde als ik heb. Een kwalitatief goed terrarium wat mij erg goed bevalt. Ik heb er zelf een calyptratus in, deze hoeft weer minder vochtig te zitten dan pardalis, en voor mij ideaal. Ook handig is dat de kooien licht gewicht zijn dus met mooi weer kun je ze zo oppakken en buiten neerzetten.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Vr Feb 04, 2011 08:28

Wendy van der Heeden schreef:De verlichting die je noemt kan beter niet beide toegepast worden, vanwege het teveel aan UV verlichting.

Een te veel aan UV verlichting bestaat naar mijn mening niet. Een kameleon zal toch niet meer opnemen dan nodig is. Maar 2 UV lampen is niet nodig.
In een groot terrarium zou ik altijd wel kiezen voor 2 TL lampen en dat zou 1 UV lamp kunnen zijn en de andere zou ook een gewone daglichtlamp kunnen zijn. Op die manier blijven je planten het ook een stuk beter doen.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Feb 04, 2011 14:22

Karin, ik begrijp wat je bedoelt maar de uitleg is denk ik toch verkeerd. Er zijn wel degelijk UV lampen met een verschil in opbrengst op de markt. Lampen met een hoge opbrengst vnl. voor woestijndieren wordt afgeraden te gebruiken bij kameleons. Kammies kunnen ook last krijgen van hun ogen door een blootstelling aan lampen met een te hoge UV uitgifte (lasogen). Vandaar dat voor deze dieren lampen in het 5.0 spectrum wordt aanbevolen. Er zijn ook mensen die 10.0 buizen gebruiken, die wat ouder zijn en waarvan de opbrengst dus minder is geworden.

Een kammie bepaalt zelf hoeveel hij van het UV licht wil opnemen, zodra het daar de gelegenheid voor heeft. Het dier kan ook een lager gelegen plek, of beschaduwde plek opzoeken. Als je lampen met een te hoge UV opbrengst plaatst te weinig schuilplaatsen biedt, kan het dier dit dus niet en wordt te lang of langdurig blootgesteld aan teveel UV verlichting.

Het is te vergelijken met natuurlijk zonlicht...wat ook qua sterkte erg kan verschillen en je je dus ook beter hiertegen moet beschermen.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Feb 04, 2011 14:35

voor de volledigheid geef ik hier een link weer van Chameleons online E-zine, waarin het gevaar van het blootstellen van kameleons aan te hoge UVB levels wordt toegelicht.

http://www.chameleonnews.com/10JulWeldon.html

Suzanne Heil

Berichtdoor Suzanne Heil » Vr Feb 04, 2011 21:08

hoi.. veel plezier...
Groetjes Suus

EST

Berichtdoor EST » Vr Feb 04, 2011 21:27

Teveel Uv kan wel degelijk kwaad, meer met betrekking tot lasogen en verbranding. Als wij mensen in te felle zon (dus veel UV) gaan zitten dan verbranden we ook snel... De percentages zijn natuurlijk vele malen kleiner van een lamp dan van de zon, maar de afstand van de zon is dan ook wel even wat anders.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Vr Feb 04, 2011 21:34

Jij doelt hier meer op een teveel aan UV van verkeerde lampen, zoals 10.0 of lampen die verkeerde UV stralingen afgeven. Ik denk dat als je 2 lampen gebruikt die beiden geschikt zijn voor kameleons, zoals arcadia, dat je geen problemen zult krijgen.
Als je kijkt naar welke hoge waardes de zon afgeeft in vergelijking met onze lampen, dan kunnen alleen verkeerde lampen naar mijn mening problemen veroorzaken. En natuurlijk een combi van een fout ingericht terrarium met weinig beschutting.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Feb 04, 2011 22:40

Als je dus het juiste spectrum plaatst kun je er nooit teveel lampen van in je bak plaatsen zonder dat het schadelijk is voor het dier?

Ik heb geleerd dat het verkeerde/ te hoge opbrengst UVB schadelijk is voor het dier. Als het zo is dat er geen sprake is van de verhoging van de opbrengst als je van hetzelfde spectrum er 10 bij elkaar plaatst dan snap ik wat je bedoelt. Dan zal het hoogstens overbodig zijn.

Ricardo Velthuizen

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Vr Feb 04, 2011 23:49

hierin zit je goed als je 5 uvb 6% lampen plaatst blijft het 6% maar als je een 10% of hoger plaatst kan je verbrandingen lasogen tumoren enz enz krijgen bij je beest.

Het tegenovergestelde is ook waar en zal weer andere afwijkingen met zich mee brengen de meest bekkende is rachitis.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

nada_mason

Berichtdoor nada_mason » Wo Feb 09, 2011 13:48

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie meedenken.

@Wendy: het meeste van wat je schreef had ik inderdaad al gelezen, maar toch handig om alles nog zo eens op een rijtje te hebben.
Ik was zeker niet van plan de kam alleen krekels te geven, vroeg me alleen af of je ze steeds opnieuw moet kopen of dat je ze houdt als zeg maar huisdieren met een hoge turnover.

Qua verlichting hou ik me dus maar bij een UV-bron. Ik dacht dat de omvang van ons terrarium zodanig was meer verlichting nodig te hebben, maar de 25/40/75 of 100 W lampjes die we nodig zullen blijken te hebben zullen wel voldoende zijn daarvoor.

@Esther: Inderdaad gaat het om de ReptiBreeze van Zoomed, sorry voor de vergissing. Ik wil hem zeker graag buiten zetten in de lente en herfst, in de zomer gaat het te warm voor hem zijn.

@ Stevie: 's nachts is ons huis 16-18 graden in de winter. We moeten in de zomer sowieso een airconditioner gaan aanschaffen om de temperatuur overdag binnen de perken te houden voor de kameleon. Eventueel kunnen we die 's nachts ook aandoen, mocht dat nodig zijn. Maar ik denk dat we toch voor de calyptratus gaan. Lijkt me een goede beginnerskameleon.

Qua planten zullen we een ficus benjamini nemen (eventueel wit sap afdekken ofzo) en ik vind bromelia's ook mooi. We zullen wel veel verschillende planten erin zetten zodat de kam lekker kan wandelen en zich verstoppen:)
Ik kan de lijst van Guido met done en not done planten niet downloaden, maar ik zal wel weer ergens zo'n lijst vinden.

Zodra we wat verder zijn met de inrichting van het terrarium zal ik wat foto's plaatsen.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
Nada

Ricardo Velthuizen

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Wo Feb 09, 2011 20:42

de zomer temps kan een calyp makkelijk hebben. als hij maar kan schuilen komt het allemaal goed.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

Terug naar “Even voorstellen”