even voorstellen

Topics waarop langer als 30 niet op wordt gereageerd, worden automatisch verwijderd.
N. Jansen

Re: even voorstellen

Berichtdoor N. Jansen » Wo Nov 24, 2010 23:51

en racen heeft meer met skills te maken ipv van know how.

Bas Tobben

Berichtdoor Bas Tobben » Do Nov 25, 2010 00:33

schitterend dit! ^O^

Maar als ik het goed begrijp heeft ieder ras een compleet eigen verzorging met "regeltjes" en "know how".
Maar voor sommige rassen waaronder de Furcifer pardalis en de Chamaeleo calyptratus is deze verzorging in onze Nederlandse huis/hobby/reptielenkamertjes makkelijker te realiseren.
Ook zag ik de term "nakweekjes" voorbijkomen waar verschilt dit ten opzichte van een "gewone"? Ik ga snel mijn jargon bijspijkeren.....(of ga ik teveel oftopic?)

In ieder geval bedankt voor de adviezen allemaal!! _O_

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Do Nov 25, 2010 08:36

Om daar even antwoord op te geven. Als beginner moet je altijd beginnen met nakweek ipv wilvang.
Wildvang heeft qua contitie al een enorme achterstand. Vaak hebben ze parasieten, zijn soms wat uitgedroogd, enorme stress en noem maar op. Dit is zeker als beginner niet echt een goede start.

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Do Nov 25, 2010 10:34

henkkemner schreef:hoi

@glenn, als je een reptielenkamer hebt moet je voor calupratussen of pardalissen in de winter stoken, voor bergkameleons in de zomer koelen,waar ligt het verschil

gr henk

Nou ik heb wel een verwarming maar gaan airco ;) En om nou zo`n ding aan te schaffen voor je hobby vind ik te veel van het goeie.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Do Nov 25, 2010 11:23

Sorry maar ik blijf bij het standpunt dat je niet met moeilijkere kameleonsoorten moet beginnen. Leer eerst het wezen zelf kennen, leer een goede balans te vinden tussen luchtvochtigheid, warmte, afkoeling, ook wat het bepoederen met mineralen en het gutloaden van je voedseldieren betreft. Zoiets als het drinkgedrag van een kameleon in de gaten houden etcetera.

Iets kan nog allemaal in boekjes staan, het zelf doen is toch echt wat anders vind ik. Ervaring krijg je door dingen te doen..maar als het op dieren aan komt vind ik het toch wat anders, dat zijn geen gebruiksvoorwerpen.
Ik heb 12 jaar lang aquaria gehad, heb de moeilijkste soorten labyrintvissen gekweekt, maar ik ben wel eerst begonnen met guppies. Langzamerhand stap je over op steeds iets moeilijker, omdat je het meer leert beheersen.
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Ricardo Velthuizen

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Do Nov 25, 2010 12:29

hier blijf ik toch ook achter mijn standpunt net zoals wendy.

Bij de calyp/pardalis kun je makkelijker dingen uitproberen zonder het beestje te schaden en zodoende een hoop leren ook kun je eventuele ziektes iets later in de smiezen krijgen en dan het beestje nog op de rit krijgen als je dit met een moeilijkere soort hebt ben je meestal al te laat omdat je de symptomen niet herkent.

En aangezien dit al vaak zat gebeurt met de makkelijkere soorten kunnen we niet uitsluiten dat het vaker het geval zal zijn als iemand die net komt kijken in onze hobby.

Maar iedereen moet het zelf weten.

een kameleon verzorgen is ook geen hobby maar een skill die je jezelf meester moet maken!
Laatst gewijzigd door Ricardo Velthuizen op Do Nov 25, 2010 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

Bas Tobben

Berichtdoor Bas Tobben » Do Nov 25, 2010 12:30

Ja inderdaad Wendy ik denk dat ik met jouw standpunt mee ga, lijkt mij voor de verzorging het verstandigste.

Na al flink wat gelezen te hebben denk ik dat ik voor een Sambava of een Ambanja ga. (maar dit gaat nog wel een paar maandjes duren)

In ieder geval heel erg bedankt voor de goede zorgen en adviezen!!

Maurice

Berichtdoor Maurice » Vr Dec 03, 2010 10:25

Welkom op het forum!

Terug naar “Even voorstellen”