Misselijke calyptratus

bartus

Misselijke calyptratus

Berichtdoor bartus » Do Aug 26, 2010 21:15

Ik heb een , vind ik zelf, interessante ervaring met mijn calyptratus gehad die ik met jullie wil delen.
Ik houd, naast reptielen, ook flink wat verschillende insecten, wandelende takken, kakkerlakken, sprinkhanen, bladsprinkhanen en bidsprinkhanen. Overschotten of overbodige mannetjes geef ik aan mijn chameleon. Met de volgende soort,perupashma schultei, had ik nog geen ''voer'' ervaringen. Deze wandelende tak loopt snel en dreigt bij verstoring met zijn rode vleugeltjes. Ik zette een overtollige mannentak bij de chameleon, en deze schiet. Meteen daarna laat hij hem vallen en sluit zijn ogen. Zo heeft hij ongeveer 5 minuten gezeten zonder, achteraf, blijvende '''vergiftigings'' schade gelukkig. Later pakte ik de inmiddels dode wandelende tak en deze was wit uitgeslagen(een soort melk). De tak geeft een waarschuwingsstof af. De chameleon en ik hadden deze ervaring nog niet. Ik vraag mij af of hij bij een nieuwe aanbieding alsnog in de fout zou gaan (interessante proef over de intelligentie van een calyptratus)! De tak komt uit Peru dus is geen natuurlijk voedseldier voor de calyptratus.
Tr.montium 1.1

brian hoks

Re: Misselijke calyptratus

Berichtdoor brian hoks » Do Aug 26, 2010 22:34

ik kan me voorstellen dat dit even schrikken is geweest.
wel een wijze les geweest en gelukkig deel je het met anderen.
ik geef zelf nooit wandelende takken maar zitten hier eigenlijk veel voedingswaarde in of valt dat mee.
waar kan ik het beste van die wandelende takken kopen als ik die zou willen geven.

groeten brian hoks
Furcifer Pardalis Ambilobe.
Furcifer Pardalis Sambava.
Groene Leguaan (Iguana Iguana).
Boa Constrictor Imperator.
Guttata Guttata Lavender.

EST

Berichtdoor EST » Do Aug 26, 2010 23:19

Heel veel wandelende takken zijn giftig, mijn vorige calyptratus wilde deze gewoonweg niet eten, maar het is gelukkig ook niet direct dodelijk geweest. In eerste instantie al vreemd dat hij wel toehapte. Ik heb weleens de voorkeur getest tussen verschillende voedseldieren, dan niet met giftige ertussen, maar wel bijvoorbeeld een kakkerlak in de ene hand en in de andere een wasmot. Uiteindelijk ging hij altijd voor de wasmot hahaha. Ook als ik dan de kakkerlak voor iets ander verving.

Op beurzen kun je trouwen behoorlijk veel verschillende insecten kopen, maar dan meer voor insecten hobbyisten, waaronder veel wandelende takken, wandelende bladeren en bidsprinkhanen. In Hamm staan ze ook veel met orchidee bidsprinkhanen. Ik kijk bij wandelende takken altijd welke PSG nummers giftig zijn en niet, meer weet ik er ook niet van. Heb al eerder een verkeerde soort gekocht die dus stekels kreeg enzo en dus niet gegeten worden, beetje zonde.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

bartus

Berichtdoor bartus » Vr Aug 27, 2010 20:26

Leuke info Esther, je hebt je goed verdiept. Zelf ben ik mij de laatste jaren meer op insecten gaan toeleggen en daardoor heb ik vaak overschotjes. De levende gaan naar de kameleon en de dode naar mijn wateragaam. Laatst had ik larven van de meikever gevonden tijdens het graven in de tuin. De kameleon at drie van die grote dikke larven op achter elkaar!
Dus , Brian, je kunt ook veel vinden in de natuur. Ik kweek met allerlei kakkerlakken die soms ook mooi zijn (als hobbyinsect bijv. de Therea petiveriana) en alle goed gegeten worden door mijn kameleon.
I.d.d eet hij liever geen wandelende takken. Enerzijds omdat hij de stilzittende soorten die wel eetbaar zijn niet opmerkt en de ''rennende'' soorten hebben vaak weer een afweer mechanisme, zoals jullie hebben kunnen lezen.Wat kameleons heel graag eten zijn bladsprinkhanen en ik heb deze soort : Stilpnochlora couloniana waar ik geregeld nakweek van heb en welke makkelijk te kweken is. Over een half jaar heb ik weer aanbod dus als jullie interesse hebben dan hoor ik het wel!
;) Groetjes
Tr.montium 1.1

Angelique Egele

Berichtdoor Angelique Egele » Vr Aug 27, 2010 21:06

Heel interessant dit. Als je aanbod bladsprinkhanen hebt moet je het maar laten weten, ik heb zeker interesse. :Y
1.0.0 Furcifer Pardalis Nosy be (Indigo)
2 Katten (Melly & Gucci)
1 Paard (Jetstream's Fuego)

EST

Berichtdoor EST » Vr Aug 27, 2010 23:02

Vind het wel eens leuk hoor om bijzondere voedseldieren te kopen en over het algemeen wordt alles wel gegeten! qua latijnse namen ken ik van insecten niet veel maar zal een lijstje noemen wat ik al getest heb(en andere voedseldieren):

krekels (veld, steppe en huiskrekel)
sprinkhanen (zowel inheemse als gewoon Afrikaanse treksprinkhaan)
dubia's
red runners
panchlora nivea (groene, vliegende kakkerlak)
brom/krulvliegen
wespen en bijen ook weleens zien eten buiten
zoetwater garnaaltjes
hoornwormen
Samia ricini vlinders
zijerupsen wit en zebra
zijdevlinders
bidsprinkhanen
wandelende tak PSG9 (krijgen stekels, geen succes)
wasmotlarven
phoenixworms
pissebed
regenworm (uit de dierenwinkel, geen succes)
naaktslakken (geen succes)
moriowormen
meelwormen
buffalowormen
spinnen (diverse in en rond het huis)
babymuisjes (en baby kameleons)

Een hele lijst! Voor de dwergen en jonkies heb ik ook nog erwtenluizen, fruitvliegen en bonenkevers op de lijst staan. Oftwel genoeg keuze!! Baby kameleons bijvoorbeeld weleens voorgekomen dat een zwakker jong uit een nest op sterven na dood in zijn terrarium ligt, kan je beter opvoeren dan weg gooien, goede voedingsbron voor de volwassen dieren. Gebeurd in de natuur precies zo dus niks mis mee.

bartus

Berichtdoor bartus » Za Aug 28, 2010 11:35

Zo dat is inderdaad een hele lijst! Hoe voer je de groene (bananen) kakkerlak? Zijn nogal snel en kruipen of vliegen dan weg/ergens tussen lijkt mij of stop je ze van te voren in de koelkast?. Ik kweek ze ook maar geef ze dan aan mijn Phelsuma's, deze zijn veel sneller dan een kameleon.Is je ook opgevallen dat de calytratus liever de mannetjes van de dubia kakkerlak eet? Ik heb het idee dat de voorkeur naar vliegende insecten uitgaat.
Zoek ook maar eens die bladsprinkhaan op : leuk , mooi en interessant dier en volgens mij ideaal voedsel voor de kameleons. Ze kweken makkelijk maar niet snel en eten veel bladeren wat je als een nadeel kan zien maar tijdens het knippen en afgaan van de struiken vind ik dan altijd weer rupsjes of sabelsprinkhaantjes die dan weer als voedsel dienen voor mijn reptielen. En je bent lekker buiten ook!
Zodra ik nakweek heb zal ik het aangeven.
Tr.montium 1.1

EST

Berichtdoor EST » Za Aug 28, 2010 15:00

Ik gaf ze altijd uit een pincet of met de hand, ze zijn inderdaad wat snel en vliegen of kruipen dan snel weg. Ik zal eens kijken naar die bladsprinkhaan ;)
Ik heb alleen geen tuin, dus kweken wordt lastig denk.

Is met trouwens niet opgevallen het verschil in geslachten, wat ze liever eten, zal het eens doen als ik ze weer heb :)

Je hoort dan mensen zeggen van " ja, maar mijn dierenwinkel heeft alleen krekels, sprinkhanen en wasmotten" . Als je een beetje meer moeite doet zie je dat je een heel gevarieerd dieet kan bieden ;)
Laatst gewijzigd door EST op Za Aug 28, 2010 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

bartus

Berichtdoor bartus » Za Aug 28, 2010 22:06

Klopt, er zijn mensen die van de natuur houden maar ook mensen die allleen maar geinteresseerd zijn in een bepaalde diersoort. De laatste houden meestal ook van allerlei onnatuurlijke kleurvarieteteiten ed. Ieder zijn ding maar geef mij maar de ''natuur'' kleur vormen. Waar ik ook wel eens moeite mee heb zijn liefhebbers die alleen maar speciale dieren willen en neerkijken op baardagamen, wateragemen, luipaardgecko's enzo. Dez vertegenwoordigen weer een hele andere groep. Ik kan mij wel voorstellen dat je steeds een nieuwe uitdaging zoekt maar niet dat je je ''roots'' verloochend als je begrijpt wat ik bedoel.
Nu even terug naar het onderwerp,
Ik kweek trouwens ook pissenbedden en deze eet de calytratus ook goed. Zijn alleen wat klein maar bevatten veel calcium heb ik begrepen.
Tr.montium 1.1

EST

Berichtdoor EST » Za Aug 28, 2010 22:53

Ja, pissebedden zijn net als garnaaltjes, kreeftachtigen en hebben dus een harde schaal bestaande uit veel calcium :)

Moet overigens zeggen dat ik zelf altijd wel meer heb gehad met kameleons dan met de zoals ik het noem; huis-tuin-en keuken beginner reptielen, een beetje de soorten die jij opnoemt. Ze zijn mooi, daar niet van, heb zelf ook luipjes gehad, maar ze zijn niet echt spannend om te houden voor mij. Ik ben zelf wel 1 van die mensen die van een uitdaging houd en van iets bijzonders maar daar dan ook in wil verdiepen en uit wil leren, verschillende dingen en manieren van houden wil proberen. Overigens het kweken met morphs zoals dat met luipjes en baardagamen gebeurd vind ik weer wat minder, ben daar niet zo voorstander van.

bartus

Berichtdoor bartus » Di Sep 14, 2010 21:06

Wederom een nieuw insect gevoerd aularchis miliarisde schuimsprinkhaan. Deze heeft felle kleuren en ''schuimt'' bij bedreiging. Je zou zeggen onsmakelijk maar mijn Jemen kameleon at hem snel en graag! Esther, heb je al verschil gezien tussen de graagte van prooi schieten bij een gevleugelde man, danwel ongevleugelde, Dubia -vrouw?
Tr.montium 1.1

EST

Berichtdoor EST » Di Sep 14, 2010 22:06

Interessant! Ik heb wel Indische wandelende takken gehaald dit weekend, maar die zijn niet zo'n succes helaas.

Dubia's heb ik op het moment nog niet zitten, wellicht kan ik er dit weekend wat meenemen, ga dan m'n quadricornis voor vakantie opvang wegbrengen en Tom heeft normaal wel een kweek staan. Ga er zeker eens op letten ;-)

bartus

Berichtdoor bartus » Do Sep 16, 2010 18:59

Ik kan je ook wel aan dubia's helpen, fijne vakantie!
Tr.montium 1.1

Terug naar “Chamaeleo calyptratus”