Ziet hij er gezond uit?

Thijs de J

Ziet hij er gezond uit?

Berichtdoor Thijs de J » Vr Mar 06, 2009 18:18

Ziet hij er gezond uit? dik/dun ( ik vind hem zelf dik én dun )
en zijn kleurenpalet snap ik ook nog niet helemaal...
en hoe oud schatten jullie m.

Ik probeer hem 8 krekels per dag te geven (maat 5), maar meestal ontsnappen er een paar in de bak, ik weet niet of ze uiteindelijk opgegeten worden op weggekropen blijven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Vr Mar 06, 2009 21:05

Diertje is te klein / jong verkocht.
Het is moeilijk zeggen hoe oud hij precies is, maar had jonkies die met 4 weken met dit formaat.
Erg doorvoed is het dier niet, maar ziet er verder niet slecht uit hoor.
Krekels maat 5 zegt mij niet zo veel. Komt dat het hier wss anders wordt genoemd. Gezien het formaat van het diertje, zou ik denken aan maat 4. Er mogen steeds wel een paar krekels vrij rondlopen, als kammies in de groei zijn moeten ze kunnen eten wanneer ze dat willen.

Ik heb wel een paar vraagjes;
In welke terra (maten/verlichting etc) heb je het diertje?
Wat is die zwarte plek op z'n rugje?
Waar heb je hem vandaan als ik mag vragen.

Tom Carlier

Berichtdoor Tom Carlier » Vr Mar 06, 2009 21:10

dit is z'n topic van z'n terrarium Guido
http://www.de-kvn.nl/forum/viewtopic.ph ... ght=#60539

Ben eens benieuwd of er nog planten zijn bijgekomen, temperatuur, licht, ...

Dit dier lijkt me ook klein hoor, zeker geen 3 maanden...
Ben je beginner in de hobby?

Mvg :W

EST

Berichtdoor EST » Vr Mar 06, 2009 21:13

diertje is inderdaad veel te klein, hooguit een maan :N :N Waar heb je het dier gekocht?
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Vr Mar 06, 2009 21:50

Tom ik ben op de hoogte van zijn grote terra, maar dank.
Mijn vraag was meer of hij dit ukkie daar ook al direct in doet.

Tom Carlier

Berichtdoor Tom Carlier » Vr Mar 06, 2009 22:04

aaaah, sorry dan :@ ! ! !

Ik dacht dat je er mss over had gezien :P Het had gekund hé >:)

Idd, zo'n klein ding in zo'n immens terra, vandaar dus :P

Mijn pardalis van 3 maand kon wel al eten vinden in zo'n terra, maar deze vind je gwn zelf niet terug in zo'n bak :?

Thijs de J

Berichtdoor Thijs de J » Vr Mar 06, 2009 22:15

Hij zit inderdaad in het eerder genoemde hok...
En ik heb niet echt iets anders degelijks voor handen.

Hij komt bij 4animals vandaan, en ben inmiddels al op de hoogte dat dit niet bepaald een goed aangeschreven toko is.

Het zwarte stipje is 'poo' van z'n broertjes, bij 4animals zaten er een hoop bij elkaar en zo is hij ondergescheten, ik wil het er niet af(krabben, wassen) want naar mijn logica moet hij om de zoveel tijd vervellen en dan zou het er toch vanzelf af moeten gaan.

Ik heb er nog meer planten en takken in gedaan...

Ik laat inderdaad af en toe een krekel vallen, en die ga ik dan niet eens meer zoeken. Ik merk wel dat de krekels ophoog klimmen (lopen gewoon tegen de muur op) om naar het licht te gaan denk ik. *Ik heb hem wel vermiste krekels zien schieten.

Ik probeer er 8 te geven per dag maar die krijg ik niet weggewerkt.
*krekels zijn ongeveer een centimeter denk ik....(blote oog meting)

Ik zat zelf te denken om nog fruitvliegjes bij te geven ofzo (deze kan ik dan gewoon de bak in laten en die blijven toch wel boven vliegen)
Goed idee??

*hij zit trouwens alleen maar in de bovenste helft van de bak.

Tom Carlier

Berichtdoor Tom Carlier » Vr Mar 06, 2009 22:25

Krulvliegjes zul je bedoelen?

En wrm verwondert het me niet dat 4animals dieren van een maand jong verkoopt...?
Wacht tot Esther dit hoort :shock:

Waarom precies daar een gekocht? Zelfs als je hun reputatie kent...
Er zijn betere winkels dan dat (zowat gelijk wélké andere winkel als ik dat allemaal lees) en nog beter, er zijn kwekers op het forum genoeg...

Mvg Tom

Thijs de J

Berichtdoor Thijs de J » Vr Mar 06, 2009 22:56

krulvliegen kunnen toch niet vliegen?! *ik dacht echt fruitvliegen, maar anders krulvliegen of andere alternatieven voor kleintjes??

Ik zag een paar dagen geleden pas een artikel van een meisje (kan het zo gauw niet vinden) die een vergelijkbare kameleon (*foto) had gekocht en deze had ze ook bij 4animals gekocht. daarop reageerde mensen, met slechte verhalen. Ik ben 'nu' eigenlijk pas berichten over 4animals aan het zoeken.
en lees dat ze ook al in consumentenprogramma's voor komen e.d.

*maar genoeg over die koekebakkers bij 4animals, ik heb het beestje nu en ik ga hem gewoon mooi en groot laten worden..

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Za Mar 07, 2009 00:11

Ik zou je niet aanraden om fruitvliegen te voeren. Dit zijn erg kleine prooien die weinig voedingswaarde bevatten.
Ik zou eerder kiezen voor krulvliegen, hebben ook wel weinig voedingswaarde, maar zijn tenminste wel groter.
Buffalowormen. Om de dag een kleine wasmotlarve (vaak in de voedingsbodem bakjes zijn de larve lekker klein). Ik weet niet wat er allemaal in Gouda te krijgen is, maar anders kan je online altijd wat bestellen.
Verder is het misschien handig om een voerbakje te gebruiken en daar een gedeelte van de krekels in te doen. Nu moet het dier enorme afstanden afleggen om op het voer te jagen. Zeker omdat hij nog zo klein is mag ie wel wat geholpen worden.

EST

Berichtdoor EST » Za Mar 07, 2009 01:04

Dacht eerst dat ik al eerder had gehoord dat hij van 4-animals kwam maar das een ander nieuw iemand van het forum. IK heb niet veel zin weer allerlei teksten over 4-animals op te schrijven dus dan maar zo:
:( |:( }) }) |:( o|O $%^@#Q^* :( :( :( &#$*&%@%^$@Q

Zo das eruit :P

Maar goed dat je de weg naar ons forum hebt gevonden want nu kan je er nog wat aan doen. Al zal het ene klus worden dit ukkie in dat terrarium goed te observeren en groot te krijgen :P Dus daar moet je iets op verzinnen ben ik bang.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Za Mar 07, 2009 01:16

Ik ga niet schatten hoe oud hij is, waarschijnlijk vrij jong. Voor welke leeftijd is hij aan je verkocht, Thijs?
Probeer het dier goed te voeren. Qua maat kun je de afstand van de punt van de bek tot de mondhoek aanhouden en dat keer 1 a 1,5. Gebruik goede vitamine en mineralen supplementen.
Zo te zien kan hij nog wel wat extra's gebruiken. Je zult zien dat hij dan goed gaat aanzetten en groeien. Probeer ook wat af te wisselen met bijvoorbeeld wasmotlarven (wel de goede maat) of buffelowormen. Dit vinden ze vaak ook heerlijk en zijn erg goed voor de groei (maar niet te veel geven natuurlijk). Probeer ook het voer aan te bieden in een leeg krekelbakje ofzo. Je hebt een aardig aangeklede bak waar de krekels makkelijk kunnen wegduiken en met zo'n bakje heb je meer kijk op het eetgedrag en heb je meer zekerheid dat het dier de vers aangeboden voeding binnen krijgt.
Veel succes met de kleine alvast! :)
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Za Mar 07, 2009 01:26

Bij de bouw van jouw terra heb je regelmatig vragen gesteld en om een mening gevraagd. En bij het kopen van het belangrijkste deel van de hobby ... na ja laat ook maar. hoofdzaak het diertje krijgt het goed en wordt gezond groot. Het poepje mag je overigens gewoon verwijderen.

Jouw dierenwinkel gaat het schijnbaar nooit begrijpen, daar kan zelfs een consumentenprogramma niets aan veranderen. Maar zolang er kopers zijn is er geld te verdienen....Arme diertjes.
Overigens zeggen ze meestal ook grotere dieren te hebben, kon je geen grotere kiezen dan?

Thijs de J

Berichtdoor Thijs de J » Za Mar 07, 2009 03:10

Ze hadden maar één maat (XS dus), en degene die mij geholpen heeft kon me niet vertellen hoe oud de diertjes precies waren. Degene die het wist was niet aanwezig.
Ik wil trouwens wel zeggen dat ik in mijn ervaring deze winkel niet als oplichters beschouw (terzijde of ze dat wél of niet zijn). Dat hun deskundigheid op kameleongebied te wensen over laat is duidelijk. Maar als ik een televisie koop kan ik net zo min vertrouwen op de deskundigheid van de verkoper. De enige die je hiervoor verantwoordelijk kan houden is de koper, ik dus en bij een aankoop van 35,-E neem ik zo'n risico blind. Doen we dit niet allemaal dagelijks? Velen zullen dieren niet als producten kunnen zien, maar in de praktijk werkt het natuurlijk wel zo. En ben ik gewoon een koper van het Budgetmodel...

*Ter zake
Ik probeer al vanuit een bakje te voeren, maar daar maakt hij nog geen gebruik van, ik blijf het nog een tijdje proberen met verschillende bakjes e.d.

Ik voer hem nu in principe alles met de hand dus hij krijgt gewoon rijk bepoederde krekels. En ik ga wel wat experimenteren met diverse alternatieve voedseldieren.

Ik heb trouwens wel het idee dat hij al gegroeid is, al heb ik niks gemeten op de eerste dag
*Ik heb hem vorige week Za gekocht

Ik zal hem in ieder geval elke week meten, wegen, en bijhouden wat hij eet.

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Za Mar 07, 2009 07:37

Maar als ik een televisie koop kan ik net zo min vertrouwen op de deskundigheid van de verkoper. De enige die je hiervoor verantwoordelijk kan houden is de koper, ik dus en bij een aankoop van 35,-E neem ik zo'n risico blind. Doen we dit niet allemaal dagelijks? Velen zullen dieren niet als producten kunnen zien, maar in de praktijk werkt het natuurlijk wel zo. En ben ik gewoon een koper van het Budgetmodel...

NEEN Thijs, dat doen we niet allemaal dagelijks. Althans daar waar het om levende wezens gaat.
Koper van een budgetmodel? Dieren die de juiste leeftijd hebben en wel groot genoeg zijn, worden ook tegen deze prijs verkocht.
Daar waar je aangeeft dat de koper schuld heeft heb je gelijk. Hij die deze dieren koop, moedigt de verkoper aan om hier mee verder te gaan.
Dat laat niet weg dat een verkoper ook verantwoording heeft, zeker als het een dierenspeciaalzaak betreft.
Dat even "ter zake".

Als het goed is heb je papieren bij het dier gekregen, daar staat een geboortedatum op.
Probeer met een wasknijper een krekelbakje op te hangen, vlak bij een plekje waar hij vaak zit. Doe daar wat krekeltjes in, ze zullen niet allemaal keurig in het bakje blijven, maar een paar vrij rondlopende krekel is wel gewenst. Persoonlijk zou ik het niet te vaak met verschillende bakjes proberen, het diertje moet er ook eerst aan wennen.
suc6

Terug naar “Chamaeleo calyptratus”