C. Parsonii P.

Plaats hier al je vragen en foto's over de Calumma soorten. De meeste Calumma soorten komen voor op Madagascar.
marian

Re: C. Parsonii P.

Berichtdoor marian » Do Aug 22, 2013 00:23

echt prachtig dier _O_

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Ma Jan 06, 2014 20:58

Hey Chrisz,

Hij ziet er goed uit.
Die Pseudomonas kan 2 oorzaken gehad hebben, vervuiling van drinkwater (paar dagen staan) en te warme temperaturen.
Als je de temperaturen goed doet, eten ze niet van November t/m February. Iets ervoor en erna begint het weer.

Wel jammer dat ik wat kritiek zie op de aanschaf (vroeger was het doel van de KVN om te proberen zeldzame soorten te kweken) helaas is dat nog steeds los gelaten bemerk ik wel.
Verder zie ik steeds betere kweek resultaten, ook de yellow lips zijn vorig jaar door 2 man nagekweekt.
Schattingen die er zijn geweest op basis van tellingen en schatten de populatie tussen de 3 en 38 miljoen(beetje dus vergelijkbaar met nederlanders), er wordt overwogen voor dit jaar weer toe te laten (Europa zal import niet toe laten, Azie en Amerika wel).

Verder vind ik het raar dat Trioceros wel gehouden wordt en geimporteerd, terwijl die veel moeilijker zijn, qua nachtelijke afkoeling en daardoor veel sterfte optreedt. Parsonii klimaat is veel meer vergelijkbaar met ons huiskamer klimaat dan eender welke Trioceros en dus veel makkelijker te houden. Parsonii's in gevangenschap halen best wel 10+ jaar (zelf al 12 jaar gehad). Kennelijk doet de makkelijkheid van de verzorging er niet toe. (de zeldzaamheid natuurlijk wel)

Tsjah voor welke Trioceros soort kan de hobby zichzelf met nakweek bedruipen? (best jammer toch)
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Ma Jan 06, 2014 22:14

Mario... Probeer een baan te vinden ergens waar de wetten worden vastgesteld.
Dan kun je met jouw mening misschien iets bereiken, hier niet.

Dat de KVN niet positief is over de aanschaf van deze dieren heeft enkel met de wetgeving te maken.
Parsonni wildvang is gewoonweg niet toegestaan in Nederland, Trioceros wel. Dat heeft de KVN niet bedacht.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Ma Jan 06, 2014 23:29

Ik heb al een baan Guido ;-)
Je aan de wet houden niks mis mee...(net zoals in mijn ogen je mening geven) Maar als ik em niet geef bereik ik zeker niks...

Vroeger was de KVN een klein groepje echt gefocussed op het proberen te kweken van moeilijkere soorten, nu is het een veel grotere vereniging (dat is wel heel mooi) maar ik vind het zo jammer dat de focus weg is van dingen uitzoeken.
Ik kan me nog herrineren dat een fotowedstrijd die ik won met een aparte soort en toen iemand me vroeg een stukje te schrijven,er nakweek van had, dat allemaal niet in het boekje mocht komen en niet gekomen is. Zo komen we niet vooruit.

De lobby tegen exotische dieren gaat steeds verder, maar ik heb het gevoel dat het in kameleon wereldje een beetje stil staat in nl. Laten we eerlijk zijn 10 jaar geleden waren enkel de calyptratus en Pardalis sustainable qua nakweek en dat is heden ten dage nog steeds zo. Dan denk ik weleens bij mezelf, verbied dan maar alles als het toch geen nut heeft als alles wat er binnen gekomen is, want uiteindelijk blijft er toch niks over van al die dieren...

Ik wil het gevoel hebben dat het nuttig is waar we mee bezig zijn...met een doel...
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Di Jan 07, 2014 01:08

De KVN verbied het niet Mario.. Maar houd zich enkel aan de regels.

Verwijzen naar vroeger klinkt wel leuk maar is niet relevant. Er was slechts een handje vol mensen die met deze hobby bezig was, allen pioniers te noemen. Alles was spannend en nieuw, en dat deelden zij met elkaar. Hieruit is uiteindelijk een clubje geboren.
Met het groeien en het serieuzer worden van de club, heb je ook steeds meer de plicht om je aan regelgeving en fatsoensnormen te houden. Dat dit niet past bij de gedachten van de huidige pioniers zal ongetwijfeld.

De KVN is uitgegroeid tot een gerenommeerd Nederlandse vereniging en heeft als doel "het bevorderen van het op een verantwoorde wijze houden en kweken van kameleons"
Dat kan niet door mensen te stimuleren om beschermde/illegale soorten te kopen.

Ik ben het met jou eens dat situaties en populaties veranderen kunnen. Als dat in het positieve het geval is voor de Parsonii zullen de wetten/regels misschien wel aangepast worden.
Mocht deze soort dan weer legaal mogen worden gekocht en gehouden, kan ik mij voorstellen dat de KVN hier zeker in zal mee gaan. Tot die tijd moeten de mensen die er nu anders over denken het even zonder de steun van de KVN doen. Maar zover ik weet weten deze mensen elkaar prima te vinden, zij hebben daar de KVN zeker niet bij nodig en kunnen hun al dan niet nuttige hobby beoefenen.

In de tussentijd doet de KVN ook veel nuttig werk. Voor zover ik heb begrepen zijn zij druk bezig om te zorgen dat wij de nu toegestane soorten überhaupt mogen blijven houden. De kans dat de positieflijsten kameleons uitsluiten is aanwezig. Dit wil de KVN voorkomen. Zij staan dus zeker niet stil.

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Wo Jan 08, 2014 22:03

Ik sluit me aan bij Guido. Zeker in de tijd van de dreigende positief lijsten is het belangrijk er voor te zorgen dat de dieren die nu legaal gehouden mogen worden dat ook blijven.
Als de Parsonii in de toekomst legaal geimporteerd zal mogen worden dan zal de insteek van de KVN daarin ook veranderen.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Wo Jan 08, 2014 22:10

Aan de reactie van Guido niets toe te voegen. Sluit mij hier ook volledig bij aan en had het niet beter of anders kunnen verwoorden.
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

ian vlug

Berichtdoor ian vlug » Zo Mar 16, 2014 20:13

hoe is het nu met hem ben nieuwsgierig hoe hij er nu uitziet :P
1.1.0 Eublepharis macularius

1.0 furcifer pardalis nosy mitsio

0.1 pogona vitticeps

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Vr Mar 21, 2014 22:40

http://www.cites.org/sites/default/files/ExportQuotas2014.pdf

Er mogen 300 Parsonii's madagascar uit dit jaar...
De eerste yellow lips zijn in Amerika al geariveerd.

Nog redelijk wat andere calumma's en voor de dwerg houders onder ons, ook aardig wat Brookesia's
hoenelli en montium staat er niet op?

Groetjes,
Mario
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Za Okt 18, 2014 14:47