C. Parsonii P.

Plaats hier al je vragen en foto's over de Calumma soorten. De meeste Calumma soorten komen voor op Madagascar.
ian vlug

Re: C. Parsonii P.

Berichtdoor ian vlug » Vr Feb 22, 2013 00:02

echt een mooi diertje _O_
1.1.0 Eublepharis macularius

1.0 furcifer pardalis nosy mitsio

0.1 pogona vitticeps

Steven Oosterhoff

Berichtdoor Steven Oosterhoff » Vr Feb 22, 2013 00:26

Chris,

Ik druppelde dagelijks van 06.30 tot 15.00 aan één stuk door. Los hier nog van sproeide ik in de morgen zeer lang. Op de 2e foto van jou voorgaande reply vind ik het hoofd wat plat staan. Heb je een link gestuurd met wat voorbeelden om dit te benadrukken.
http://www.calummaparsonii.com
http://www.calummaparsonii.com/forum (200 members--> biggest parson forum in the world!)

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Vr Feb 22, 2013 14:39

Steven,

Dankje voor je reply. Heb ook je mailtje gelezen en de voorbeelden bekeken. Ik snap wat je bedoelt.

Hoevaak en hoelang dronk(en) jouw Parsonii(s)? Heb hier de dripper vanaf 11uur aan staan en hij kijkt er echt niet naar om. Zal hem gedurende de hele dag aanhouden en zien wat hij doet.

Als een Parsonii een bolle kam heeft zou dit ook niet door vet voedsel kunnen komen?

Ferdy

Berichtdoor Ferdy » Di Feb 26, 2013 22:14

Beste Chris,

Ik wil je niet voor het hoofd stoten, maar begrijp de reacties in de trend van "had je kunnen/moeten weten" wel. Daarentegen snap ik ook dat je dat na één keer wel door hebt, en je bent er bij aanschaf vanuit gegaan dat je een nakweekdier kocht. Wat ik wel mis in de reacties en waarvan ik denk dat je er nog wel iets mee kunt, is het volgende: op de website van CITES kun je de exportquota van diersoorten bekijken per land van herkomst: http://www.cites.org/eng/resources/quotas/index.php

Als ik me niet vergis, is er sinds 1995 officieel geen quotum meer afgegeven voor welke Calumma-soort dan ook. Gezien de moeilijkheidsfactor van het kweken van veel Calumma's, is het niet aannemelijk dat er 18 jaar na de laatste legale export nog een écht legaal dier in de handel is. Dit geldt overigens (uit m'n hoofd) ook voor alle Furcifer en Brookesia-soorten, op F. pardalis, verrucosus, oustaleti, lateralis/major (laatstgenoemde is volgens mij pas relatief kort geleden erkend als aparte soort, dus er zullen dieren onder lateralis-quota zijn uitgevoerd) en B. thieli, superciliaris, therezieni en stumpffi na. Voor F. campani is vorig jaar als eerste van de 'overige soorten' weer een beperkt quotum afgegeven.

Eerder in deze topic werd ook de vergelijking gemaakt tussen een parsonii of een pardalis uit een boom halen en in een terrarium zetten. Individueel gezien is dit voor het dier net zo vervelend, hoewel een pardalis zich misschien makkelijker aanpast aan het leven in gevangenschap. Pardalis (en zelfs calyptratus!) staat echter ook op de rode lijst (http://www.iucnredlist.org/details/172955/0), maar de populatie is zoals eerder gezegd werd wel stabiel (parsonii neemt af). Ze zijn ook veel minder afhankelijk van primair regenwoud dan parsonii, wat betekent dat de bedreiging van het kappen van bossen een kleinere impact heeft op het voortbestaan van pardalis in het wild, dan op parsonii. De populaties van pardalis raken dus ook minder snel van elkaar geïsoleerd, waardoor je meer 'één geheel' krijgt en het effect van dieren exporteren ook niet groot is. De stukken bos waar parsonii in voorkomt, raken echter wel van elkaar geïsoleerd, waardoor je een sterk gefragmenteerde populatie krijgt. Dieren wegvangen heeft daardoor meer effect, maar de genenpool binnen de kleine populaties wordt ook steeds beperkter. Je kunt je voorstellen dat zoiets als een mogelijke ziekte daardoor sneller desastreus kan zijn. Er is simpelweg een te kleine buffer...

Op de IUCN site kun je overigens ook wel een profiel van parsonii vinden. Wellicht haal je er nog informatie uit die waardevol is voor de verzorging en huisvesting.

Succes in ieder geval.

Ferdy

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Do Feb 28, 2013 18:04

Ferdy, bedankt voor je aanvulling!

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Wo Apr 03, 2013 22:20

Weer even een update, iets meer dan 100 gram ondertussen en kleuren worden met de dag bijna duidelijker. Ook eet hij stukken beter nadat hij is behandeld voor een Pseudomonas bacterie in de mond.

URL=http://imageshack.us/photo/my-images/694/img20951.jpg/]Afbeelding[/URL]

URL=http://imageshack.us/photo/my-images/10/img20971.jpg/]Afbeelding[/URL]

Afbeelding

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Wo Mei 29, 2013 17:36

Someone got the blues

150+ gram

Afbeelding

René Imming

Berichtdoor René Imming » Wo Mei 29, 2013 19:08

Hij is wel mooi aan het ontwikkelen. Hoeveel eet jou mannetje gemiddeld per dag zou je zeggen. En heeft hij het typerende drang om voornamelijk kakkerlakken te eten :) ?

Gr,

René Imming.

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Wo Mei 29, 2013 19:48

Mooi diertje zeg! Hij word al lekker groot.

ian vlug

Berichtdoor ian vlug » Wo Mei 29, 2013 19:55

mooie kleuren zeg ;)
1.1.0 Eublepharis macularius

1.0 furcifer pardalis nosy mitsio

0.1 pogona vitticeps

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Wo Mei 29, 2013 21:48

René Imming schreef:Hij is wel mooi aan het ontwikkelen. Hoeveel eet jou mannetje gemiddeld per dag zou je zeggen. En heeft hij het typerende drang om voornamelijk kakkerlakken te eten :) ?

Gr,

René Imming.

Hij eet 2 a 3 keer per week, en dan een aantal sprinkhanen, krekels, wasmotten en morio's.
Kakkerlakken eet hij niet, die voer ik ook niet.

Jonathan van Luijk

Berichtdoor Jonathan van Luijk » Vr Jul 26, 2013 16:28

Ha ChrisZ,

Hoe maakt je beestje het? Was vandaag nog eens aan het rondneuzen op het internet en kon het niet laten even te vragen :P . Wat ziet ie er onwijs gaaf uit.
Furcifer Pardalis (Ankify) *26-6-2011

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Di Aug 20, 2013 16:40

Hierbij een update, beestje wordt nu echt flink... wordt tijd om 2 grote XXXL Reptibreezes met elkaar te verbinden.

Afbeelding

Afbeelding

Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Berichtdoor Mario Jungmann » Di Aug 20, 2013 18:04

Dat gaat zeker hard Chris! Prachtig mooi dier!

Nick Bolt

Berichtdoor Nick Bolt » Di Aug 20, 2013 23:04

Wauw, wat een kolos word het al!
1.0 Furcifer Pardalis Ambliobe Blue Bar - Pietje
1.0 Furcifer Oustaleti - Japie

Terug naar “Calumma”