C. Parsonii P.

Plaats hier al je vragen en foto's over de Calumma soorten. De meeste Calumma soorten komen voor op Madagascar.
ChrisZ
Lid
Lid

C. Parsonii P.

Berichtdoor ChrisZ » Zo Jan 13, 2013 18:11

Ik wou jullie mijn Parsonii laten zien. Ik heb hem gekocht op de beurs in Hamm. Hier werd hij verkocht als "Nachzucht" door een stand van een Franse winkel. Ze konden mij niets laten zien qua uitbroedproces enzo maar op goed geloof heb ik het diertje toch aangeschaft. Bij thuiskomst ben ik gaan twijfelen over zijn herkomst en heb contact gehad met Marja Kik. Uit een ontlastingsonderzoek bleek dat hij een parasiet had die een tussengastheer nodig heeft, iets wat je dus niet zomaar in je terrarium vindt.

Conclusie: wildvang (helaas) heb vervolgens contact gehad met de winkel waar hij vandaan kwam in Parijs en samen met hun een oplossing gevonden omdat ik mij een beetje opgelicht voelde.

Nu de foto's van hem

Hier had ik hem net 3 dagen, hij was een beetje uitgedroogd
Afbeelding

Deze foto zojuist genomen na een flinke drinkbeurt.
Afbeelding

Hij is in de tussentijd flink aangekomen en doet het goed. In Feb. wederom een ontlastingsonderzoek om te kijken of zijn parasieten dan weg zijn. Ter zijnder tijd zal ik ook wel wat betere foto's van hem plaatsen. Wou hem nu nog niet teveel stressen.

Zijn er overigens mensen die zijn geslacht kunnen zien? Ik speculeer over een man.
Laatst gewijzigd door ChrisZ op Di Jan 15, 2013 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Guido Rulof
Lid
Lid

Re: C. Parsonii P.

Berichtdoor Guido Rulof » Zo Jan 13, 2013 21:05

Heel veel plezier van dit dier..
Een nakweek Parsonii.. Niet dat het niet zou kunnen maar.. eigenlijk kan een ieder wel op de klompen aanvoelen dat het om een wildvang moet gaan.

Maar goed..
Onder de noemer 'onwetendheid' worden de bomen nog steeds goed leeg getrokken daar op Madagascar.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Zo Jan 13, 2013 21:15

Ja Chris, ik ben het volkomen met Guido eens. Dit is echt een gevalletje 'dit had je kunnen weten'. Het mag gewoon niet en
als je je een beetje in parsonii hebt verdiept, weet je dat het tot nu toe slechts 1 hooguit 2 mensen is gelukt die succesvol met de dieren hebben gekweekt en geloof me, dan had je nakweek echt niet voor deze prijs (+/- 975??) kunnen kopen.

Maar goed, het blijven schitterende dieren....
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Zo Jan 13, 2013 21:34

Er is wel aan nakweek te komen, maar veel is er niet inderdaad (maar wel voor een stuk minder dan 975). Verder is deze nakweek dan ook vaak illegaal, omdat deze dan vaak van illegale ouders komen.
Maar ja, op papier kan en mag alles zo'n beetje in onze hobby.

Komt het dier van La Ferme? Ben wel benieuwd naar de oplossing die ze hebben geboden eigenlijk :P.

In ieder geval is het dier in goede handen gekomen zo te lezen. Gelukkig van het goed met het dier.
Heb je meer foto's van het hele dier?
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Zo Jan 13, 2013 22:23

@ Guido en Wendy, ik heb dit bericht niet gepost om jullie meningen te horen zoals "Dit had je kunnen weten" etc. Wellicht voor jullie aangezien jullie al vele jaren deze hobby hebben. Ik ben slechts 2jaar met kameleons bezig en wellicht iets te naief geweest met de aanschaf.

Ik heb dit bericht geplaatst om hem te laten zien alsmede de gang van zaken openbaar te maken. Ook wil ik zijn groei en ontwikeling en een eventuele partner hier laten zien.

Ik weet dat Parsonii niet gevangen mogen worden maar het is an sich net zo "zielig" voor een Pardalis of voor een Melleri om uit het wild getrokken te worden en hier hoor ik niemand over?

@ Lucas, het dier komt inderdaad van La ferme tropical. Ik wil best open kaart met jullie spelen: ik heb 790 voor het dier betaald en heb uiteindelijk 150 hiervan teruggekregen na een 2tal telefoontjes met Parijs. Naar mijn inzien is dit redelijk en ik ben tevreden, met zowel het dier als de gang van zaken.

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Zo Jan 13, 2013 22:46

Dat is netjes afgehandeld inderdaad ^O^.

Veel plezier met het dier!
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Zo Jan 13, 2013 23:04

Lucas van Woerden schreef:Dat is netjes afgehandeld inderdaad ^O^.

Veel plezier met het dier!

Merci! zal binnekort wat foto's van het hele dier maken. Heb dit tot nu toe nog niet gedaan omdat ik hem zoveel mogelijk met rust wou laten buiten de behandeling om.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Ma Jan 14, 2013 11:28

Chris, het spijt me maar als je geen meningen wilt horen, dan moet je niets posten. Als je dat wel doet, kun je meningen verwachten. Zo werkt dat op een forum...

Het verschil met pardalis en melleri, omdat je dit toch aanhaalt, is dat ze in het wild niet bedreigd zijn. Het zijn stabiele populaties. Dat is anders met parsonii en nog meer soorten die op de IUCN rode lijst staan.

René Imming

Berichtdoor René Imming » Ma Jan 14, 2013 22:09

Hoi Chris,

Ik heb die diertjes gezien in Houten en in Hamm en wildvang of niet, ze zagen er goed uit. Die kerels hebben meestal dieren van een aardig hoog standaard bij zich. Hij ziet er prachtig uit dus geniet ervan.

mvg,

René Imming.

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Ma Jan 14, 2013 23:31

@ Wendy, meningen zijn prima hoor, harstikke leuk. Maar wel als het iets van een toegevoegde waarde heeft. Een opmerking als "Had je kunnen weten" hebben we allemaal niks aan en het maakt de sfeer er ook niet beter of gezelliger op. Ik weet dat het niet mag, ik weet dat wildvang verboden is en toch wellicht door een stukje naieiviteit het beestje toch gekocht maar goed, hij zit hier nu en ik ben er blij mee.

Zoals Rene ook zegt, de diertjes zagen er heel gezond uit. De verkoper had 2 koppels van gelijke grootte dus voor mij zat er enige logica in dat het dieren waren van het zelfde nest. Ook de gezondheid en staat van de diertjes is bijzonder goed. Geen beschadigingen, niets.

Ik hoop in de toekomst een partner voor hem (?) te vinden en ga mijzelf heel goed inlezen over de kweek van deze dieren.

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Di Jan 15, 2013 04:24

Ik vindt jou reactie verwacht en toch ook wel erg makkelijk Chris.
Tuurlijk wil jij niet veroordeeld worden om deze stap maar het is wel aan een kameleonvereniging om telkens weer tegen deze zaken te ageren. Door ook hier weer aan te geven wat er illegaal is aan deze deal en waarom deze dieren beschermd zijn, lezen de steeds nieuw aanwezige leden dit ook. Jij hebt de stap gemaakt (bewust of niet) en wij snappen heus wel dat dit door onze reacties niet ongedaan wordt gemaakt. Maar in de strijd tegen dit soort zaken zijn onze reacties wel degelijk van toegevoegde waarde. Of jij dat nou prettig vindt of niet.

Zoals ik ook al eerder heb aangegeven, hoop ik dat je veel en lang plezier zult hebben van dit dier.
Gr Guido.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Jan 15, 2013 08:56

Inderdaad is de KVN niet alleen een ' ohhhh of ahhhhh wat mooi vereniging' maar één met een doelstelling en uitgangspunten. Dit dragen wij uit naar iedereen.

Maar goed, ik hoop op een goede verzorging voor het dier en dat anderen hier lering uit trekken. Hoe mooi Calumma parsonii ook is, zowat 10 van de 10 dieren is keihard wildvang. Er wordt zo vreselijk met papieren gerommeld..

Mag ik vragen wat voor papieren jij erbij hebt gekregen Chris? Wat stond daar op vermeld?

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Di Jan 15, 2013 10:03

Wendy van der Heeden schreef:Inderdaad is de KVN niet alleen een ' ohhhh of ahhhhh wat mooi vereniging' maar één met een doelstelling en uitgangspunten. Dit dragen wij uit naar iedereen.

Maar goed, ik hoop op een goede verzorging voor het dier en dat anderen hier lering uit trekken. Hoe mooi Calumma parsonii ook is, zowat 10 van de 10 dieren is keihard wildvang. Er wordt zo vreselijk met papieren gerommeld..

Mag ik vragen wat voor papieren jij erbij hebt gekregen Chris? Wat stond daar op vermeld?

Een overdrachtsverklaring en als ik het mij goed kan herinneren iets met een nummer erop. Weet het niet precies meer, ben niet zo goed met papieren en bonnetjes haha maar hij moet ergens liggen.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Jan 15, 2013 10:06

Ok Chris, dank je. Ik vraag het omdat we er zo ook weer van kunnen leren.. ben ook wel benieuwd wat ze daarop hebben geschreven? Farmbred of captivebred of misschien iets anders?

Ik heb ze ook zien zitten bij die stand. Dat is toch die stand met dat groene plastic net over de bakken gespannen? Ze hadden er 3 volgens mij...

Bewaar het maar goed, zeker als je wie weet nog controle krijgt van de AID :P

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Di Jan 15, 2013 10:47

Ze hadden de teksten in het Duits. Op de papieren en op het doosje waar het dier inzat stond "Nachzucht" dat jij er 3 hebt gezien kan wel, toen was ik denk ik net met 1 bak weggelopen. Ze hadden er 4 en inderdaad met een groen net eroverheen.

Terug naar “Calumma”