Ervaringen met Calumma globifer

Plaats hier al je vragen en foto's over de Calumma soorten. De meeste Calumma soorten komen voor op Madagascar.
Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Ervaringen met Calumma globifer

Berichtdoor Mario Jungmann » Di Apr 22, 2014 21:23

Hallo allemaal,

Ik heb lang getwijfeld over het plaatsten van deze post. Ik zie op het forum verschillende posts over Calumma soorten, maar deze gaan vrijwel allemaal over meningen en statements van mensen over het wel of niet illegaal verkrijgen van deze dieren. Allereerst wil ik zeggen dat ik als persoon en als bestuurslid achter de gemaakte statements sta van de KVN als vereniging. Maar over het houden en kweken van Calumma soorten en dan vooral de “grote jongens” (Calumma parsonii en Calumma globifer) is weinig bekend en wordt ook weinig gedeeld op dit forum. En ik wil nadrukkelijk aangeven dat “legale” dieren daadwerkelijk bestaan en dat er reeds jaren en jaren met deze soorten succesvol wordt gekweekt! Ik heb heel veel respect en bewondering voor deze kwekers dus daarom de start van dit topic.

Er wordt dus op kleine schaal in Europa en dan vooral Duitsland en België zelfs zeer succesvol gekweekt met deze soorten en sommige bloedlijnen dateren ook uit de tijd dat de dieren opgenomen werden in het CITES verdrag, en niet meer geïmporteerd mochten worden (eind 90tiger jaren). Ook wordt er in de US en Canada succesvol gekweekt met deze soorten. Leden die ook lid zijn van het Amerikaanse “Chameleonforums” zijn hier ook regelmatig getuigen van. Zoals de meeste van jullie weten is er dit jaar weer sinds tijden een quota afgegeven voor o.a. Calumma parsonii. De eerste dieren zijn al of zullen binnenkort geëxporteerd worden naar voornamelijk Amerika en Azië. De Europese wetgeving laat deze import (nog) niet toe. Dus de eerste legale dieren zullen ons via Amerika of Azië pas eind dit jaar of volgend jaar gaan bereiken. Ik blijf als persoon een nadrukkelijke voorkeur hebben voor nakweek dieren, dan het aanschaffen van geïmporteerde dieren met alle risico’s van dien. (en dan hebben we het niet eens over legaal of illegaal verkregen dieren)

Zelf ben ik reeds jaren in contact met verschillende kwekers en heb weloverwogen nu na 20 jaar besloten mijzelf te gaan richten op het houden en (hopelijk) uiteindelijk kweken met Calumma globifer. Ondertussen heb ik een prachtig nakweek diertje aangeschaft uit een lang bestaande bloedlijn uit Duitsland. Momenteel ben ik opzoek naar een potentiele partner voor mijn vrouwtje. Ik ben daarom via Duitse collega’s en via de Doelgroep Kameleons uit België in contact gekomen met een kweker die vorig jaar ook succesvol heeft gekweekt met Calumma globifer uit een andere lang bestaande lijn. Ik hoop binnenkort dus ook een tweede en evt. derde dier aan te schaffen.

Ik weet dat er mensen zijn op dit forum die ervaring hebben met Calumma parsonii en globifer en wil bij deze vragen om alle adviezen, tips en informatie die jullie hebben te delen over deze prachtige soorten.

Ik wil net als bij de andere soorten die ik houd en kweek een verslag gaan bijhouden op dit Forum.

Alvast bedankt.

Hier wat foto’s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ChrisZ
Lid
Lid

Re: Ervaringen met Calumma globifer

Berichtdoor ChrisZ » Di Apr 22, 2014 22:11

Gefeliciteerd Mario met de aanschaf van jouw Globifer, ik had het al gelezen op Chameleonforums.

Op de laatste foto die jij geplaatst heb lijkt het diertje een verdikking te hebben op zijn achterste poot, of ligt dit aan de foto?

Bij wie heb je het diertje vandaan als ik vragen mag? Bij Andreas toevallig?

Ik weet dat Jurgen ermee kweekt, had al gezien dat je contact met hem hebt gehad erover dus wellicht kun je daar een diertje vinden :)
Afgelopen beurs in Houten werd er ook Globifer aangeboden, herkomst onbekend.

De zorg voor Globifer is toch bijna gelijk aan Parsonii? Ik ben lid op het Parsonii forum, wellicht kun je daar ook mee kijken als je Steven Oosterhof lief aankijkt.

Succes met het diertje, ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen. Realiseer mij net dat ik ook nodig mijn Parsonii topic moet up-daten gezien het feit dat het diertje al een dikke maand uit zijn winterrust is.

Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Berichtdoor Mario Jungmann » Di Apr 22, 2014 22:35

Bedankt Chris!

Pootje? Dik? ik heb 'r nog even bekeken maar zie niets. Ligt aan de foto denk ik. (Ze zat te poepen op de laatste foto, en hield haar pootje omhoog, heb het "vieze" deel van de foto geknipt ;) )

Klopt, diertje komt uit de lijn van Andreas.

Ben benieuwd naar jouw ervaringen, tijd om je topic te updaten inderdaad.

Ik zal Steven eens contacten.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Ma Apr 28, 2014 23:41

Hoi Mario,

Niet zo verkeerd er openlijk voor uit te komen, is ook niks mis mee, is niet illegaal ofzo, alleen maar mooi dat je kweek ambities ermee hebt.
Er zijn er meer die interesse in of met de zeldzamere soorten bezig zijn, ze van plan zijn om aan te schaffen, die het niet zeggen.

De Globifer heb ik zelf nooit gehad, maar ik denk wel vergelijkbaar met Parsonii.

Afleggen van de vrouw en Incubatie(zonder schimmel) is de grootste uitdaging, 2 mannen is handig, denk aan paartjes vorming, ff de man erbij kan weleens niet werken.

De winter rust is bij Parsonii easy, net na 6 maanden heb ik weer de eerste kakkerlak gevoerd :P
kan een Calumma 6 maanden zonder eten? ja dat kan :P en je ziet het er niet aan af, bijna niet te geloven.

Groetjes,
Mario
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Berichtdoor Mario Jungmann » Za Mei 03, 2014 12:14

Gister de man opgehaald in België, bij een bevriende kweker. Het is een diertje van ongeveer anderhalf jaar oud. Nog niet volgroeid dus. Bij binnenkomst heeft hij direct gegeten dus dat is een goed teken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Berichtdoor Mario Jungmann » Zo Mei 04, 2014 20:34

Nog een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tamara

Berichtdoor Tamara » Zo Mei 04, 2014 23:01

Prachtige beesten Mario en prachtige foto's ook trouwens.
Echt aanwinsten om trots op te zijn.

Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Berichtdoor Mario Jungmann » Zo Aug 10, 2014 20:11

Hier weer wat updates:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tamara

Berichtdoor Tamara » Zo Aug 10, 2014 21:26

Kan niet anders zeggen dan: Prachtig!

Mlieffering

Berichtdoor Mlieffering » Di Sep 02, 2014 18:17

Wat een ge-wel-dig mooi soort is dit toch! Net als vele andere, haha _O_

Nick Bolt

Berichtdoor Nick Bolt » Di Sep 23, 2014 23:35

Wow, wat een kleuren!!!
1.0 Furcifer Pardalis Ambliobe Blue Bar - Pietje
1.0 Furcifer Oustaleti - Japie

Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Berichtdoor Mario Jungmann » Za Okt 18, 2014 22:53

Tijd voor een update dacht ik zo.

Met de dieren gaat het goed. Ik heb nu 3 Calumma globifer in mijn collectie, en het lijkt erop dat het 2 mannen en 1 vrouw is. Ik ga de dieren langzaam voorbereiden voor de winterrust periode, en begin volgend jaar zal hopelijk de eerste kweek plaats vinden. Hier wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Za Jun 13, 2015 23:01

Hoi Mario,

Hoe gaat het nu?

Is de vrouw er goed doorheen gekomen?

Groetjes,