Welk soort Jack?

Elco van Dellen

Welk soort Jack?

Berichtdoor Elco van Dellen » Wo Mar 22, 2006 18:00

Nou als eerste bericht dan maar..

Wie heeft welke soort Jack?

laat ik maar beginnen..

ik heb 1.0 Xantholophus,

mvg,
Elco
Tr. fuelleborni
Tr. pfefferi
Tr. quadricornis
Tr. montium (blauw & groen)
Tr. jacksonii xantholopus
Tr. j. jacksonii willegensis
Tr. deremensis
Tr. cristatus
F. lateralis
Ri. brevicaudatus

L. williamsi

Kevin van Doesburg

Berichtdoor Kevin van Doesburg » Wo Sep 27, 2006 16:29

Even een andere vraag eigenlijk? Het soort Jacksoni, is dit een moeilijk diertje om te houden? Mijn interesse wordt namelijk steeds groter voor dit soort! Ik lees alleen niet echt veel over de huisvesting e.d. Of ik heb niet helemaal goed opgelet dat kan ook natuurlijk. :P
Ik hoop dat mensen mij nog nieuwsgieriger kunnen maken voor deze zeer interessante soort :W

Groeten,
Kevin

Jouke de Vries

Berichtdoor Jouke de Vries » Wo Sep 27, 2006 17:04

Is niet de makkelijkste. Grootste probleem is dat je een sterke nachtelijke afkoeling nodig hebt (ook in de zomer als de kamer eigenlijk niet meer beneden de 25 graden komt, moet je afkoelen naar 15 graden!). Verder is een standaard terrarium niet geschikt, ze hebben veel frisse lucht nodig.
Ik heb ermee gekweekt en zou je willen adviseren: doe het maar niet Kevin.
Chamaeleo calyptratus
Furcifer pardalis
Furcifer verrucosus
Rhampholeon brevicaudatus
-----------------------
Website: http://home.planet.nl/~jvries

Suzanne

Berichtdoor Suzanne » Wo Sep 27, 2006 17:44

Ze hebben veel frisse lucht en een hoge luchtvochtigheid nodig.
Ik heb mijn koppel xanths nu ruim een jaar en in mijn ervaring is het ok als de luchtvochtigheid wat lager dan optimaal ligt (50-60% ipv 80%) zolang je ze heel veel sproeit (minstens 2 keer 20 minuten per dag).
De nachtelijke afkoeling is inderdaad erg belangrijk en in de zomer moeilijk haalbaar. Zelfs al kan ik de temperatuur niet altijd 'snachts onder de 20 graden krijgen zorg ik er in ieder geval voor dat het zoveel mogelijk zakt. Tot dus ver gaat het goed, maar ik heb ze nog niet aan het paren gekregen.
Maar het zijn erg leuke beessies, vind ik.
1.1 Ch. (T.) melleri, 1.2 Ch. (T.) jacksonii xantholophus
www.gibbonsrock.com

Kevin van Doesburg

Berichtdoor Kevin van Doesburg » Do Sep 28, 2006 10:04

Jouke de Vries schreef:Is niet de makkelijkste. Grootste probleem is dat je een sterke nachtelijke afkoeling nodig hebt (ook in de zomer als de kamer eigenlijk niet meer beneden de 25 graden komt, moet je afkoelen naar 15 graden!). Verder is een standaard terrarium niet geschikt, ze hebben veel frisse lucht nodig.
Ik heb ermee gekweekt en zou je willen adviseren: doe het maar niet Kevin.

Hmmm...das wel jammer. Wel zou ik eens een ander soort erbij willen hebben. Heb gedacht aan de Jemen maar ik zou graag een wat excentriekere willen hebben.
Ach....tijd zat om erover na te denken. In ieder geval bedankt voor je mening Jouke!

Groeten,
Kevin

Hans Stolk

Berichtdoor Hans Stolk » Do Sep 28, 2006 10:35

@ Suzanne als je twee maal 20 minuten per dag sproeit staat je hele bak dan niet blank?

Mark ten Heggeler

Berichtdoor Mark ten Heggeler » Do Sep 28, 2006 16:54

met de juiste afvoer siesteem is dat geen probleem!

Hans Stolk

Berichtdoor Hans Stolk » Do Sep 28, 2006 17:03

Ik heb in een bak een sproeisysteem welk 12 x 1 minuut sproeit, er gaat dan ongeveer 10 liter water doorheen. het water komt uiteindelijk in het aquarium gedeelte. (wateragamenbak)

Wie heeft er een afvoersysteem in zijn bak en kan er een foto van plaatsen hoe het eruit ziet.

Ik sproei zelf bij de kameleons met de hand 2 tot 3 x per dag, dacht dat dat voldoende was, maar echt geen 20 minuten.

Suzanne

Berichtdoor Suzanne » Do Sep 28, 2006 17:11

Hans Stolk schreef: @ Suzanne als je twee maal 20 minuten per dag sproeit staat je hele bak dan niet blank?

Mark ten Heggeler schreef:met de juiste afvoer siesteem is dat geen probleem!

Precies. Het zijn gazen terra's met een gazen bodem. De terra's staan op een rooster met een opvangbak eronder. Vandaar loopt het water via een slang in een goot en dan via een slang naar buiten en de tuin in (de tomatenplant vindt het geweldig :P ). De hele kamer is gewijd aan kameleons (4 terra's van 60x60x120cm aan een kant voor de montiums en jaxs en een groot melleri verblijf aan de andere kant). :)

www.gibbonsrock.com

Hans Stolk

Berichtdoor Hans Stolk » Do Sep 28, 2006 17:16

En sproei je dan met koud water uit de kraan?

Suzanne

Berichtdoor Suzanne » Do Sep 28, 2006 17:28

Hans Stolk schreef:En sproei je dan met koud water uit de kraan?

Het sproeisysteem is aangesloten op de warmwaterkraan, maar het is inderdaad wel gewoon water uit de kraan.

www.gibbonsrock.com

Suzanne

Berichtdoor Suzanne » Do Sep 28, 2006 19:00

Hans Stolk schreef:Wie heeft er een afvoersysteem in zijn bak en kan er een foto van plaatsen hoe het eruit ziet.

Ik sproei zelf bij de kameleons met de hand 2 tot 3 x per dag, dacht dat dat voldoende was, maar echt geen 20 minuten.

Voor mij bleek 2-3 keer per dag enkele minuten sproeien niet genoeg te zijn, maar er zijn meerdere variabelen die hier een invloed op hebben zoals luchtvochtigheid, of er ook op andere manieren water aangeboden wordt ect. Het enige wat ik kan zeggen is dat 2x 20 minuten sproeien voor mij al een jaar erg goed werkt.

Kameleons kunnen en moeten veel drinken. Zelfs milde, maar aanhoudende uitdroging kan zeer schadelijke gevolgen hebben voor de lever en de nieren. Vaak komen deze problemen pas na vele maanden aan het licht als het dier er ook echt ziek uit begint te zien (spreek hier helaas uit ervaring).

Ik zal eens kijken of ik wat goede foto's van het afvoer systeem kan nemen.

Suzanne

www.gibbonsrock.com

NickS

Re: Welk soort Jack?

Berichtdoor NickS » Di Aug 17, 2010 15:21

beste amigos de chameleons,
druk druk met maken van nieuwe gazen bakken.
na veel wikken en wegen ben ik er over uit..een van mijn terra' s zie ik graag bewoont door een jack.

zou graag weten wie heeft/verwacht er na kweek?

EST

Berichtdoor EST » Di Aug 17, 2010 19:13

Guido heeft een tijdje Xantholophus en Willengensis gehad met jongen maar dacht alleen nog een Xantho vrouw over als ik het goed onthouden heb :P Anders kun je Guido wel even vragen ;)

Verder zou ik niet zo snel iemand weten die ze heeft maar je zou ze bijvoorbeeld op de beurs in Hamm kunnen vinden. Jurgen van Overbeke van Doelgroep Kameleons heeft ook nakweek gehad ene tijdje terug, maar heeft nog geen nieuwe dacht ik. In houten heb ik ze ook veel gezien maar bijna allemaal volwassen wildvang helaas.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Di Aug 17, 2010 19:42

Hoi Nick, als je ook in de zomer redelijk koele nachten kunt bieden (buiten zetten of zo) dan heb je een leuke keuze gemaakt.
Weet je ook al welke Jack?

Ik heb vermoed een zwangere Xantholophus vrouwtje te hebben, maar wanneer ze gaat werpen....Ik weet het niet.
Denk dat ze in Hamm wel worden aangeboden hoor, afgelopen keer waren ze er ook.

Terug naar “Trioceros jacksonii”