Ch.T. Jacksonii Xantholophus

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Di Apr 19, 2005 12:37

Denk ik niet gezien ze dood zijn, ik heb nu een paar jonge vrouwtjes om opnieuw eens te proberen.

1 had toen ik die gekocht had maar 3 poten en geen nageltjes.
(was uit een groepje en was me niet opgevallen omdat ik er 10 tegelijk nam)
En dat werd teveel toen ze volwassen werd, viel ze continue op de grond.

Een andere is gestopt met eten met het van buiten naar binnen halen.

De grootste vrouw is in Januari gestorven.
Die had gepaard en was wel dikker, ze liep altijd los, omdat ik 2,5 week op dienstreis moest in een(geventileerd) terrarium gestopt voor als ze misschien zou werpen.

Bij terugkomst zag ik direct dat ze veel te donker geworden was.
Kreeg haar niet meer aan het eten en Pseudomonas brak vervolgens uit.
Achteraf dus niet moeten doen in dat terrarium zetten.

Ik kreeg ze heel moeilijk zwanger, dit komt omdat het mannetje even oud was als de vrouwtjes, toen de vrouwtjes geslachtsrijp waren was het mannetje nog niet zover. Beste is dus 1 oudere man met een jongere vrouw te hebben.

Als je ze niet direct zwanger krijgt geeft dat meer problemen omdat dan de eetlust lager ligt dan als ze geworpen hebben. En ook de timing van wanneer ze vruchtbaar zijn is lastiger.
Ik ken vele gevallen die nakweek niet zwanger krijgen, cq veel onbevruchte eitjes bij het werpen hebben of de vrouwen dood gaan voor het werpen.

De nakweek die er is komt heel vaak van wildvang dieren.

Overigens zijn ze al ik dacht 2 jaar verboden te importeren nu.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Blommert Henk

Berichtdoor Blommert Henk » Di Apr 19, 2005 15:32

Mario Vermunt schreef: Beste is dus 1 oudere man met een jongere vrouw te hebben.

Dat krijg ik er thuis niet door :lol: :lol:

Mario, heb jij een idee van het gewicht van een jong JX op moment van geboorte?

Zou jij van de jongen die je nu hebt eens kunnen wegen op het moment dat je ze laat dekken en als ze werpen? Ben benieuwd naar de gewichtstoenames tijdens zwangerschap en het aantal jongen.

gr henk

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Di Apr 19, 2005 17:16

Xant jongen zijn relatief best groot, ik zou het vergelijken met calyptratus, ietsje zwaarder nog dan calyppen.

Ik kan ze t.z.t. wel wegen.

Er zal net als bij Calyptratussen zeker een verband zitten tussen gewichtstoename en aantal jongen.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Blommert Henk

Berichtdoor Blommert Henk » Di Apr 19, 2005 17:40

Ongetwijffeld.

Maar waar ik ook een beetje naar toe wil is een diagnose kunnen stelen of ze zwanger zijn of niet dmv de gewichtstoename en eventueel een
indicatie van het gemiddeld aantal jongen zodat je ongeveer kunt gaan voorspellen wanner JOUW dame zal gaan bevallen.

Zoeits in de trand van, "ze is bijna zover"

grrrgr

Jouke de Vries

Berichtdoor Jouke de Vries » Di Apr 19, 2005 18:07

Meten = weten.
Maar: je kunt natuurlijk ook gewoon zien dat een vrouw zwanger is en haar dan apart zetten (wat ik een keer vergeten ben) en dan zie je wel hoeveel jonkies eruit komen. Verrassingen zijn ook leuk, of niet..

Eerlijk gezegd zie ik nut en noodzaak hiervan niet zo ontzettend in. Maar ieder zijn hobby :lol:

Als het droog wordt (ze zitten namelijk al buiten) zal ik de vrouwen wel meten en wegen hoor Henk, dat wel.

Van 1 vrouw (nu ruim 2 jaar in mijn bezit) heb ik trouwens tot nu toe 2x jongen gehad: november 2003 (weet niet hoeveel, want toen was ik dus vergeten om haar apart te zetten en liep ze samen met anderen los in een kamer, rest kun je raden) en nu in februari 2005 (22 jongen, tot op dit moment allemaal nog in leven).
Chamaeleo calyptratus
Furcifer pardalis
Furcifer verrucosus
Rhampholeon brevicaudatus
-----------------------
Website: http://home.planet.nl/~jvries

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Di Apr 19, 2005 18:32

Jouke,

En andere vrouwen(hoeveel) en hoe lang heb je die al volwassen zonder jongen?

nakweek/wildvang?
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Jouke de Vries

Berichtdoor Jouke de Vries » Di Apr 19, 2005 18:35

De 2 andere vrouwen heb ik van augustus vorig jaar en oktober vorig jaar. De laatste heb ik het idee dat ze misschien zwanger is sinds een tijdje.
Op de papieren staat nakweek :lol:
Chamaeleo calyptratus

Furcifer pardalis

Furcifer verrucosus

-----------------------

Blommert Henk

Berichtdoor Blommert Henk » Di Apr 19, 2005 19:27

Verrassingen zijn soms leuk maar ik ben gewoon ongeduldig en veel te nieuwsgierig, mijn "dametje" is nu 8 maanden zwanger?, wordt almaar dikker (plomp) en zwaarder maar jongen Ho maar.
Zat er maar een kijkvenstertje in.....

Ik vind meten en wegen ook gewoon leuk en het heeft wel iets als je kunt zeggen overmorgen gebeurd het en er dan maar een dag naastzitten op 6 maanden.
Daarnaast vind ik de gewicht/lengte-verhouding een goede hulp
om een indicatie te krijgen van de conditie van het dier
en kan helpen bij het bepalen of ze zwanger is (schijnt bij Jack X nog wel eens lastig te zijn,
Hoewel ik bij mijn dame toch nog twijffel vwordt ze dus zwaarde etc en viel ze de laatste keer dat ze haar vriend zag hem direct aan, bijten, wiebelen, het hele mimiek.

Blommert Henk

Berichtdoor Blommert Henk » Wo Mei 18, 2005 22:08

Ik krijg weleens te horen dat Ch T. Jacksonii erg moeilijk over meerdere generaties nakweekbaar zou zijn. Ze zouden na 1 of 2 generaties niet meer willen paren, niet meer jongen.

Kan iemand dat bevstigen of ontkennen?

groet Henk

Blommert Henk

Berichtdoor Blommert Henk » Do Jun 23, 2005 19:41

Dus we zitten inmiddels op 10,5 mnd na dekking, (aug2004) madammeke (Froukje) brengt nu 159 gram op de schaal, enne schoon aan de haak he.
Maar nog steeds geen kleine Jacks X te vinden.
Geduld is een schone zaak pleegt men te zeggen maar dit is toch wel tergend. :O
Laatst gewijzigd door Blommert Henk op Vr Jun 24, 2005 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Vr Jun 24, 2005 07:53

ik had deze gemist, dus nog even reactie op oudere postings.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de mannen later paringsbereid zijn dan de vrouwen, dat vormt 1 probleem, dus beter altijd een man die een jaar ouder is zeg maar. De vrouwen zijn lastig, zeer lastig zwanger te krijgen, een paring betekent niet zwanger zijn.....Mijn dieren nakweek uit wildvang dus heeft dan niets met al meerdere generaties te maken.....

Dat doorkweken op meerdere generaties hoor ik met name het probleem,dat vanaf F3 de jongen zeer slecht groot te krijgen zijn.
(al moet ik zeggen dat wat ik tot nu toe zie de jongen vrij makkelijk zijn)

Ander probleem is dat de zwangere vrouwen omvallen, pseudomonas etc...

F13 is wel heel ergver, dat zou betekenen dat hij al een jaar of 20 a 25 deze soort dieren moet hebben gehad....................(1 jaar volwassen worden en dan nog draagtijd erbij....)

Mensen die F3 hebben gehaald zijn in Europa denk ik wel op 10 vingers te tellen.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Blommert Henk

Berichtdoor Blommert Henk » Vr Jun 24, 2005 09:20

Hoi Mario,

Weet jij op welk moment de zwangere vrouwen omvallen, en is dat puur de pseudomonas of heeft het te maken met de zwangerschap waardoor
ze zelf minder energie kan omzetten voor eigen lichaam?

Blommert Henk

Berichtdoor Blommert Henk » Vr Jun 24, 2005 14:33

Klopt dat was ik dus. Autoinlog wil niet met mijn sys.
Denk dat Dhr Symantec daar iets op tegen heeft.

Ik heb enige tijd geleden een pret-scan gehad van mijn da. gewoon omdat ie dat zelf leuk vond. kostte me niks.
Hij zag jonkies, ik zag enkel grijze vlekken (heb ik welk vaker last van)

Ik denk dat ik mij onwillekeurig toch een beetje nog vergaap aan de 6 mnd termijn die her en der beschreven staat. Daar had ik op gerekend en wacht dus nu al 4,5 mnd "extra" wat dus mijn ongeduldige aard geen goed doet :( Weet ondertussen wel dat 10mnd ook tot de standaard behoord, maar toch...
Eenmaal de gedachten in m'n hoofd dat er verkaasde jongen inzitten raak ik niet meer kwijt.

Heb haar van de week nog meegehad naar Kik, maar ze is zo onverstoorbaar, geeft er geen drol om. (had gehoopt dat.....)
Het enige wat ik nog zou kunnen doen is Frans Bauer draaien, misschien dat dit een shock geeft. (heb toch goeie oordoppen autoplastic)

gr henk

Blommert Henk

Berichtdoor Blommert Henk » Vr Jul 29, 2005 15:18

Dus, nu op 1 week na 12 maanden na de dekking is er helemaal niks uitgekomen behalve "bruine jongens".
Ik ben duidelijk genept. Madammeke blijft plomp en weegt nu 166 gram
schoon aan de haak.
Iemand nog een idee over de "norm" gewichten bij Ch.T.JX dames?

Ze wijst overigens de man fel af, bijt zelfs naar hem als hij "hardhorend" is. (Oost Afrikaans doof, of zo?)

gr h

Jouke de Vries

Berichtdoor Jouke de Vries » Vr Jul 29, 2005 20:01

Henk, volgens mij was al eerder vastgesteld (door meerdere "kenners") dat ze echt niet zwanger is? Dus volgens mij is het hopen op jonkies dan toch niet logisch? Het is gewoon een erg grof gebouwde (om niet te zeggen erg lompe) vrouw denk ik dan.
Chamaeleo calyptratus

Furcifer pardalis

Furcifer verrucosus

-----------------------

Terug naar “Trioceros jacksonii”