verlichting jackson

Jens
Moderator
Moderator

verlichting jackson

Berichtdoor Jens » Vr Nov 01, 2013 13:26

hallo,

na meerdere caresheets te hebben gelezen weet ik het even niet over de verlichting... iedereen heeft er een andere mening over...

mijn jackson(ii) zit nu tijdelijk in een 40x40x40 bak (beestje is anderhalve vingertop groot, en de permanente bak 60x60x100) is in de maak.
hij heeft overdag een uv lamp aan in 2 blokken van 5 uur in de bak zit ook een gewone lamp van de bouwmarkt die wat warmte uitstraalt... maar is het niet slimmer om deze te vervangen door een echte warmtelamp aangezien de jacksonii overdag rond de 25 tot 28? graden hoort te zitten en savonds tegen de 15...

welke ervaring hebben jullie met de verlichting en het instellen van de tijdklok?? op dit moment gaat de uv bij mij om 0530 aan (ik voer vlak voor ik naar m'n werk ga) om 0900 gaat de normale lamp ook aan... 1030 gaat de uv lamp uit (normale lamp blijft aan om de "dag" na te blijven bootsen) 1600 gaat de uv lamp weer aan en 2100 is het bedtijd (lichten gaan uit en jackson verstopt zich gelijk op zijn favoriete blaadje.)

is dit een goede instelling of kan ik hem beter veranderen?? ik voer nu ook nog 2x pd sochtends en savonds daarom gaat het lichtje zo vroeg aan... of is het een optie om het voer in een donkere bak te doen en het uv licht 10 uur constant te laten branden zonder tussenpose?

beetje veel text voor een kleine vraag maar ik hoop dat de situatie hoe jackson erbij zit qua verlichting zo duidelijk is voor goed advies. foto's volgen nog.

groeten jens

ChrisZ
Lid
Lid

Re: verlichting jackson

Berichtdoor ChrisZ » Vr Nov 01, 2013 14:41

Volgens mij brandt jouw verlichting veel te lang.. ik verlicht mijn dieren 12uur per dag en iets korter in de winter. Ik snap dat je de verlichting vroeg aan zet zodat je het diertje 's ochtends kan voeren, dit zou ik dan ook zo houden mits daar geen andere oplossing voor is. Het voer in een donkere bak gooien zodat het diertje na een paar uur kan eten is geen goede oplossing.

Qua verlichting maak ik gebruik van 25watt gloeilampen, dus geen speciale reptielenlampen o.i.d.

Jens
Moderator
Moderator

Berichtdoor Jens » Vr Nov 01, 2013 21:40

hallo chrisZ,

bedankt voor je reactie.

brand jou normale verlichting ook maar 12 uur mee?
mijn uv brand in totaal 10 uur deze is dan dus niet te lang?

dat de verlichting zo vroeg aan gaat is wil ik eigenlijk als tijdelijke oplossing houden omdat ik nu nog 's ochtends en 's avonds voer. als hij groter is wil ik dat alleen 's avonds doen (rond een uur of 1800)

dan wil ik ook gelijk de verlichting cyclus stapje voor stapje gaan aanpassen zodat hij uiteindelijk een cyclus heeft van 0900 tot 2100 (het idee hierachter was dat hij dan wakker wordt van het geleidelijk licht worden in huis door de zon opkomst en dat daarna de lampen aan gaan, ik kan me voorstellen dat hij nu het donker is schrikt als zijn licht aanspringt)

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Ma Nov 04, 2013 10:22

Wat is je reden dat je de uv lamp na een tijdje weer uit doet?

Ik gebruikte bij m'n jacksonii xantholopus altijd een 5.0 uv lamp en afhankelijk van het seizoen een 15, 25 of 40 watt warmte lamp. Dit wattage was dan wel voor een grote bak. En voor extra licht maakte ik ook nog gebruik van een extra spaarlamp.
Mijn ervaring is dat de beestjes het eerder te warm dan te koud hebben, maar dat ze wel graag zonnen. Onder een warmte lamp.

Jens
Moderator
Moderator

Berichtdoor Jens » Ma Nov 04, 2013 20:57

Karin van Miert schreef:Wat is je reden dat je de uv lamp na een tijdje weer uit doet?

Ik gebruikte bij m'n jacksonii xantholopus altijd een 5.0 uv lamp en afhankelijk van het seizoen een 15, 25 of 40 watt warmte lamp. Dit wattage was dan wel voor een grote bak. En voor extra licht maakte ik ook nog gebruik van een extra spaarlamp.
Mijn ervaring is dat de beestjes het eerder te warm dan te koud hebben, maar dat ze wel graag zonnen. Onder een warmte lamp.

hallo karin,

de reden dat de uv lamp halverwege de dag uit gaat en later weer aan gaat is omdat ik jackson 's ochtends vroeg eten geef (0530) ik wil hem niet teveel uv licht geven dus gaat hij halverwege een paar uur uit (5 uur aan, 5,5 uur uit, 5 uur aan)het gewone spotje(voor verlichting een klein beetje warmte) gaat om 0715 aan tot 2100 dus die brand constant...

er is dus wel atijd licht in de bak alleen het uv gaat tussendoor uit...

maar ik bedacht net dat het misschien een betere oplossing is om de gewone lamp om 0530 aan te doen en de uv lamp rond een uur of 0900 en dat beide lampen dan tegelijk om 2030 uit gaan zodat er geen onderbreking is van uv licht...

wat ik al zei in een eerder bericht is het wel tijdelijk dat het licht zo vroeg aangaat, het is een beestje van 2 weken oud en ik wil graag 's ochtends voor ik naar m'n werk ga zien dat hij eet en drinkt. als hij wat groter en sterker is wil ik de tijden gaan veranderen tot 10 a 12 uur achter elkaar op een dag licht en dan beginnen rond een uur of 0900 met verlichten.

of heeft iemand misschien een andere oplossing?? moet ik vertrouwen op de gezondheid van het beestje en niet zo panisch zijn dat ik hem 's ochtends wil zien eten en drinken?

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Do Nov 07, 2013 22:29

Ik denk niet dat het de gezondheid van zo'n piep jong diertje ten goede komt om het licht zo extreem lang aan te laten. Ik zou zoveel mogelijk proberen een normaal dag en nacht ritme aan te houden.
Verder is het aankopen van een diertje van 2 weken oud niet zo verstandig. Wij raden aan dieren te kopen en verkopen die ouder zijn dan 3 maanden.
Waar heb je het diertje gekocht? En plaats eens een foto.

Jens
Moderator
Moderator

Berichtdoor Jens » Vr Nov 08, 2013 12:41

Karin van Miert schreef:Ik denk niet dat het de gezondheid van zo'n piep jong diertje ten goede komt om het licht zo extreem lang aan te laten. Ik zou zoveel mogelijk proberen een normaal dag en nacht ritme aan te houden.
Verder is het aankopen van een diertje van 2 weken oud niet zo verstandig. Wij raden aan dieren te kopen en verkopen die ouder zijn dan 3 maanden.
Waar heb je het diertje gekocht? En plaats eens een foto.

is 10 uur aan 1 gesloten een mooie tijdsduur voor zo'n jong kammetje?? ik hou hem nu 2 weken in de gaten en hij eet en drinkt goed dus kan ik de tijdklokken zo instellen dat hij van 10:00 tot 20:00 aangaat... of zou iets korter misschien nog beter zijn?

hij eet op dit moment fruitvliegjes omdat deze een mooi formaatje hebben voor hem, en is altijd actief op jacht als ze in de bak zitten.

het is inderdaad een fout geweest om zo'n jong diertje te verkopen/kopen(achteraf gezien), de verkoper in kwestie wist zelf ook dat ze nog te jong waren voor de verkoop maar kwam ook met het argument dat hij bij ons thuis beter in de gaten zou worden gehouden en een betere zorg zou krijgen(hij weet hoe onze andere dieren erbij zitten, zijn vaste klant) dan dat hij in een winkel zou zitten met 28 andere jongen waarbij ze een "handje" krekels en vliegen in de bak krijgen.

de naam van de winkel vind ik niet relevant om te noemen, dit ter voorkoming dat er een discussie wordt uitgelokt over het handelen van deze winkel en wat een "eikels" het wel niet zijn. als je het echt wilt weten stuur ik je hier liever een PBtje over dan dat ik het openbaar maak.

het is een winkel waar de mensen met zeer veel ervaring en liefde voor de dieren werken. en niet zomaar de beestjes die ze hebben aan jan en alleman meegeven. het komt heel zelden voor dat ze hier dieren die te jong zijn verkopen en als ze dit al doen zijn het mensen die er al jaren hun spullen/beestjes halen waarbij ze er vanuit kunnen gaan dat zeker de goede materialen(bakken, lampen, voer, enzenz) in huis zijn om ze te verzorgen. (sprekend uit mijn vele ervaringen met deze winkel)

hier nog even een foto van jackson:
zijn vaste blaadje waar hij gaat zitten vlak voor de lampen uitgaan en waar hij op slaapt 's nachts

Afbeelding

de andere foto's zal ik in mijn voorstel topic zetten:
viewtopic.php?f=35&t=10014

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Ma Nov 11, 2013 21:46

10 uur licht vind ik wel weer vrij kort. Ik hou altijd ongeveer 12 uur aan. De kameleons komen uit gebieden rond de evenaar en volgens mij varieert de daglengte niet er veel gedurende het jaar.

Jens
Moderator
Moderator

Berichtdoor Jens » Di Nov 12, 2013 20:36

Karin van Miert schreef:10 uur licht vind ik wel weer vrij kort. Ik hou altijd ongeveer 12 uur aan. De kameleons komen uit gebieden rond de evenaar en volgens mij varieert de daglengte niet er veel gedurende het jaar.

klokje aangepast :roll:
hij is nog steeds lekker actief en eet goed, jagen gaat hem goed af.

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Zo Nov 17, 2013 21:59

Dat is mooi en nu hopen dat hij goed gaat groeien.

Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Berichtdoor Mario Jungmann » Zo Feb 23, 2014 22:08

En? we zijn alweer een paar maanden verder, hoe is het nu met het diertje?

Jens
Moderator
Moderator

Berichtdoor Jens » Za Apr 19, 2014 17:19

Mario Jungmann schreef:En? we zijn alweer een paar maanden verder, hoe is het nu met het diertje?

het is inderdaad een paar maanden verder, jackson groeit erg goed!
hij is nu een goede 15 centimeter en erg actief, eet goed en drinkt goed.

ik zal binnenkort eens met de camera experimenteren.

Terug naar “Trioceros jacksonii”