Beginnen met: Rhampholeon Brevicaudatus

Deze soorten staan ook bekend als dwerg- en grondkameleons. Plaats hier al je vragen en foto's over de Brookesia, Rhampholeon en Rieppeleon soorten.
RemkoN

Beginnen met: Rhampholeon Brevicaudatus

Berichtdoor RemkoN » Vr Mar 04, 2016 10:27

Hallo,

Ik heb besloten voorlopig te wachten met de grotere kameleons en mij bezig te gaan houden met één van de dwergkameleons.
Ik wil de Rhampholeon Brevicaudatus gaan houden aangezien deze de 'beginner' onder de dwergen moet zijn.

Ik heb bij de terrariumbouwer alvast een bak van 60x40x100 besteld met een dak van gaas en ventilatie voor. Ook laat ik er alvast een gat in boren voor de beregening.

Zijn er hier mensen die kweken met deze dieren waar ik dan tzt terecht kan?
(Bij voorkeur in Den Haag en omstreken, maar ik ben mobiel. Ik weet dat de reptilia ze geregeld heeft, maar volgens mij is dat vaak wildvang en daar ben ik niet zo'n voorstander van.) Anders is er in april de beurs in Houten waar ik hoop heen te gaan...

Qua bezetting denk ik aan 1.3

Verder over het terrarium:

Voor de inrichting van de bak zal ik het tuincentrum door gaan voor mooie echte planten (ficus?), verder losse takken uit het bos of de tuin.
Op de bodem aarde en bladeren. De achterwand zal ik zelf maken met piepschuim, bloempotjes en tegellijm.

Belichting wil ik doen met een UV 5.0 TL en een dag/nacht cyclus dmv een programmeerbare LED controller, een RGB LED balk en een warm witte LED balk (ik ga dit eerst proberen bij mijn varanen). Ik hoop op 25graden boven in de bak en 22 graden onder in de bak, mocht de temperatuur nog niet optimaal zijn plaats ik een halogeen spot bij.

Sproeien wil aan het begin zelf 2x per dag doen maar zal ik uiteindelijk automatisch willen laten gebeuren.
Op ebay/amazon kan ik voor onder de 100euro (ca. 75€ en 17€ verzending) een exo terra RS400 kopen, heeft iemand hier ervaring mee?

Mocht er extra koeling nodig zijn in de zomermaanden wil ik dit realiseren door (computer)ventilatoren te laten zorgen voor indirecte verkoeling. Ik heb de gewone thermo control en die gaat al een poos mee (al is zijn enige functie op dit moment om temperatuur weer te geven)

Geschat kostenplaatje:
Terrarium - 115€
Beregening - 90€
Inrichting - 50€
LED verlichting - 30€
UV verlichting - 50€

En dan nog de dieren :9

Graag op-/aan-merkingen, tips en advies.

Terug naar “Brookesia, Rhampholeon en Rieppeleon”