incubatie fischeri

Plaats hier al je vragen en foto's over de Bradypodion, Kinyongia en Nadzikambia soorten.
Gast

incubatie fischeri

Berichtdoor Gast » Wo Apr 20, 2005 20:18

Ik heb net de discussies nog eens doorgelezen en heb besloten even een nieuw topic te openen.

Ten eerste over de spreiding van de broedtemperaturen. Ik heb eens goed gezocht en van tavetanum zijn resultaten van 150 - 220 dagen bekend. Deze zouden bij mario dus al moeten zijn uitgekomen als het tavetanum was!

Fisheri heeft inderdaad langere incubatie tijden.

Ik ben op dit moment erg benieuwd hoe de legsels er bij mario uit zien.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Wo Apr 20, 2005 21:36

De legsels zien er erg goed uit, nog nooit zulke mooie eieren gezien.
De Tavetanum zijn duidelijk verder, ik herken daar zelfs al kameleons in het ei, de kleur is ook al donkerder.

Maar je weet nooit, voor hetzelfde geld zit alles dood in het ei he.

Maar heb wel vertrouwen erin.

Mijn eieren hebben echt goed koel gelegen, dus ik verwacht ook niet al te snel wat. Tavetanum waren het zeker ik denk nu al zo'n 300 dagen dat ze liggen. Feit is wel dat de eitjes altijd allemaal bij elkaar zijn gebleven.

Gezien dat Tavetanum en fisheri langs elkaar leven volgens mij zou het me niet verbazen dat de ei ontwikkeling identiek is. (Of ze zitten dood in het ei)

Laat ze nog wel een tijd liggen.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Wo Apr 20, 2005 22:50

Ik geloof nog steeds in mijn formule:
Incubatie tijd (dagen) = 2,45*T2 - 142*T + 2222

Als ik dit terug reken naar de vernoemde 150 en 220 dagen zou ik denken dat ze uitgebroed zijn op:

30 graden en 24,5 graad.
Lijkt me wel erg hoog die 30, maar je weet nooit he.

Fisheri zegt men altijd nooit boven de 21 graden gaan.
Bij 21 graden kom ik op 300 dagen
bij 20 graden op 330 dagen.

14 maanden heb ik ook weleens gehoord en dat zou dan overeenkomen met 18,5 graad.

Lastig te schatten wat ze bij mij hebben gelegen gemiddeld, als het net over de 19 is geweest zou het exact een jaar duren.

Pardalissen vallen ook op deze lijn, bij 24 graden, zeg 230 dagen (dus een dikke 7 maanden)

Montium lijkt niet te kloppen op deze curve, maar montium heeft volgens mij een langere draagtijd.

Waarom zou een Tavetanum en een Fisheri als ze bij elkaar leven een verschillende broed duur hebben?
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Gast

Berichtdoor Gast » Do Apr 21, 2005 00:08

oh
Laatst gewijzigd door Gast op Di Aug 29, 2006 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Do Apr 21, 2005 07:15

Ja liggen al een maandje of 2 warmer. op 21,5 graad nu
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Gast

Berichtdoor Gast » Do Apr 21, 2005 09:14

Nou Mario,

Ik kan je vertellen dat deze berekingen niet kloppen voor tavetanum.

151 dagen was voor 24 graden en 220 voor ongeveer 22 graden. Zelf zou ik wel voor de koelere variant kiezen, en die van jou komen wellicht ook uit. Maar de berekening gaat dus ook hier niet voor op.

Ik vind het ook knap hoe je aan de berekening komt. Het is gebasseerd op een enkel soort met daarna pardalis als maatstaaf. Daar is natuurlijk altijd een berekening voor te maken. Je zou eigenlijk 10 soorten naast elkaar moeten leggen. en ik ben er van overtuigd dat je dan niet tot 1 formule komt.

En wat betreft verschil tussen fisheri en tavetanum, zou je hetzelfde kunnen zien waarom deremensis er ook minder lang over doet.
Echter deremensis en tavetanum is inclusief zwangerschap ongeveer 8 maanden. Dus dan zou fisheri de uitschieter zijn qua broedtijd. Ik zou het leuk vinden als iemand het eens op 21 of 22 graden zou proberen met een paar eieren, en kijken wat ze doen.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Do Apr 21, 2005 14:33

Steven,

Tuurlijk klopt die formule niet altijd, enkel al zou je denken door de invloed van de diapause waarin de eieren misschien wel niets doen.
Evt draagtijd van de ouders....

Tavetanum kent volgens mij geen diapause zoals bij lateralis bijv.
(en pardalis?, calyptratus kent een diapause van 70 dagen trouwens)

Bij vogels zitten er bij mijn weten ook geen extreme verschillen.

Wel een trend dat naarmate het ei groter wordt, de broed tijd langer is misschien?

Het groeien van een levend wezen gaat denk ik volgens een bepaalde snelheid (van de celdeling) die afhangt van temperatuur.

Tavetanum valt zeker buiten die formule, maar er wordt zoveel verschillend gerapporteerd. Waar heb je die 150 dagen vandaan?
(die 150 dagen kan nooit door afwijking thermometer zijn)

Denk ook eens aan thermometers, een verschil van 3 graden tussen thermometers kom vast voor.
Dit betekent dal al bijna 100 dagen verschil.

welke soort op 21 a 22 leggen bedoel je?
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Gast

Berichtdoor Gast » Do Apr 21, 2005 14:53

aha
Laatst gewijzigd door Gast op Di Aug 29, 2006 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Do Apr 21, 2005 16:36

Tavetanum Adcham:

kamertemperatuur (220 dagen) (tsjah wat is nu in godsnaam kamertemperatuur, jaargetijde, welk land?)

Bij 22,5 overdag en snachts 15 graden, 9 maanden (270 dagen)

Feit is dat ik maar weinig mensen ken die ze ooit uit het ei gekregen hebben.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Gast

Berichtdoor Gast » Do Apr 21, 2005 16:55

Joop van der hulst:

Kamertemperatuur (in grond gemeten niet echt representatief) 22 graden = 220 dagen (bewust in de grond laten liggen).
Laatst gewijzigd door Gast op Di Aug 29, 2006 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Do Apr 21, 2005 17:26

En inderdaad alle aparatuur kan afwijkingen vertonen maar laten we daar niet vanuit gaan want dan heeft geen enkele discussie nut. Dan staat mijn broedstoof nu misschien ook op 25 graden ipv 22.

Correct! en dat hoort bij de discussie te worden opgenomen en rekening mee te houden (Spreiding op de waarneming)

Kijk voor de grap eens als je een keer 20 thermometers aan een rek ziet hangen in de winkel, hoe ze onderling varieren.
sommige typen varieren echt erg.

Ik heb zelf 4 digitale klokjes en daar zit tussen de 4 dezelfde, die uit dezelfde productie batch komen al verschil.
Laat staan tussen typen onderling.

Die 151 komt me erg bekend voor, zou bijna denken ergens op een website.

Was dat van Jo een stukje waarin staat dat hij ze zelf uitgebroed had, of een algemeen verhaal?

(kweenie of ik boekes van zolang terug uberhaupt heb)
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Gast

Berichtdoor Gast » Do Apr 21, 2005 23:39

Mario Vermunt schreef:Was dat van Jo een stukje waarin staat dat hij ze zelf uitgebroed had, of een algemeen verhaal?

(kweenie of ik boekes van zolang terug uberhaupt heb)

Zelf ondervonden. Ik had dat boekje ook al opgezocht om het te posten :) Bij Joop waren zn jonge tavetanums nog voor een deel opgegeten door een calyptratus :?
Ik zal het boekje zondag wel meenemen naar Ameide, dan kan je het zelf lezen Mario.

Gast

Berichtdoor Gast » Vr Apr 22, 2005 09:36

Je kan er rekening mee houden maar ik vind het niet echt gewenst om andere ervaringen ter twijfel te stellen omdat de thermometer kapot kon zijn.
Laatst gewijzigd door Gast op Di Aug 29, 2006 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Vr Apr 22, 2005 09:57

Steven,

Dan begreep je mij verkeerd.
Ik trek het niet in twijfel, ik had juist gezegd dat dit niet door een afwijking van de thermometer kon zijn.

Bijvoorbeeld in situaties waar iemand 7 maanden heeft en iemand 8 maanden voor pardalis en beiden zeggen bij 24 graden, in dergelijke situaties is het in mijn ogen zeer waarschijnlijk dat het bij die ene een half graadje warmer was en bij die andere half graadje kouder.
Het zou dan kunnen zijn dat men de conclusie trekt dat de ene bijvoorbeeld tamatave is en de andere nosy dat het aan de ondersoort ligt, terwijl het in feite mischien dus wel zoiets basaals is.

Overigens hebben de Tavetanum en de Fisheri altijd bij elkaar gelegen.
Dus komen ze rond dezelfde tijd uit, kun je ook zeggen dat beide qua snelheid van ontwikkelingen embryo gelijk zijn.

Ben benieuwd of die Tavetanums uitkomen, zoals ik het bekijk heb ik ze koeler hebben liggen dan andere meldingen.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Gast

Berichtdoor Gast » Vr Apr 22, 2005 10:00

Dan hebben wij elkaar verkeerd begrepen ja.

Hoeveel eieren had je per vrouwtje? Odat je 20 hebt moet er minstens 1 legsels van 10 of meer zijn geweest, daar ik dacht dat jij 2 vrouwtjes had.

Ik ben ook benieuwd of de jonkies uitkomen. Het moet nu wel bijna tijd zijn he!

Terug naar “Bradypodion, Kinyongia en Nadzikambia”