Elliotti jongen

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Esther

Elliotti jongen

Berichtdoor Esther » Di Mei 07, 2013 21:32

Hallo,

Wij hebben 4 weken geleden onverwachts elliotti jongen gekregen. Mannetje was 2 maanden ervoor al overleden en vrouwtje is 1 week na bevalling overleden.
We hebben nu alle jongen nog en proberen ze zo goed mogelijk te verzorgen, maar we zijn vrij onbekend met de zorg van zulke kleintjes. Ze eten en drinken goed, maar nu zag ik vandaag dat een aantal wat vergroeiingen hebben aan de voorpootjes.
We hebben een Repti Glo 2.0 UVB lamp (leeftijd lamp onbekend) en de ene week krijgen ze miner-all (sticky tongue farms) over de fruitvliegen en de andere week krijgen ze vit-all (sticky tongue farms) over de fruitvliegen.

Wat doen we verkeerd? Wat doen we goed? Wat kunnen we nog anders of extra doen?

Mijn inziens is de temperatuur in terra goed. Overdag rond 28 graden, s'nachts rond de 18-20 graden.

Alle tips zijn welkom!

Groetjes Esther

ChrisZ
Lid
Lid

Re: Elliotti jongen

Berichtdoor ChrisZ » Wo Mei 08, 2013 12:10

Hallo Esther,

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van de Elliotti jongen.

Het is heel jammer dat het vrouwtje direct na de geboorte is overleden, waarschijnlijk is de bevalling haar teveel geworden. Heb je haar wel extra kalk gegeven tijdens de zwangerschap ?

Een paar tips:

- Gooi die Exo terra lamp gelijk weg, Exo terra lampen zijn niet de beste keus die je kunt maken waarbij de 2.0 de slechtste keuze is, deze geeft amper UV af. Voor kameleons heb je een 5.0 nodig. maar geen exo terra
- Over het bepoederen; Vit-all is niet iets om over de fruitvliegen te doen, dit is iets wat je over groente of fruit kunt strooien of aanmengen met water en dit aan je voedseldieren geven
- Gebruik je ook een multivitamine? (bijv Korvimin)
- Gebruik je ook pure calcium door het drinkwater of calciumcarbonaat voor het bepoederen?

De jonkies moeten niet op 28 graden zitten, dit wordt hun dood. Als ik jongen heb, in mijn geval Jacksonii zitten ze de eerste 2 maanden zonder warmtelamp dus gewoon rond de 21-22 graden, daarna pas verhoog ik de temperatuur tot ongeveer 25 graden.

"s nachts mag het flink afkoelen tot een graad of 16, kamertemperatuur is niet ideaal.

Ik hoop dat je er wat mee kunt Esther, zijn flink wat verbeter punten. Zie het overigens niet als kritiek aub :)

Succes!

Esther

Berichtdoor Esther » Wo Mei 08, 2013 13:13

Bedankt voor de tips!

Wij wisten niet dat het vrouwtje zwanger was. Dus toen ik 4 weken geleden het terrarium aan het verzorgen was, was ik enorm verbaasd toen twee kleine oogjes mij aankeken. We hebben 4 kleintjes.
Ik heb direct telefonisch advies ingewonnen, maar iedereen die ik sprak was niet erg enthousiast met tips geven, want men ging er vanuit dat ze binnen enkele dagen overleden zouden zijn. Maar nu zijn we toch alweer ruim 4 weken verder en ze leven nog steeds! Trots!

Ik zal zeker de UVB lamp vervangen en ook kijken naar de vitamines, mineralen en calcium. Wat de warmte betreft, twijfel ik. Ze zijn in deze omgeving en temperatuur geboren en doen het daar toch al ruim een maand goed in. En om nu voor 1 maand dit om te gooien.......

We gaan ermee aan de slag. Bedankt!

Groetjes Esther

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Wo Mei 08, 2013 14:35

Ik zou de temperatuur toch echt veranderen, ook al gaat het een maand goed...

Succes!

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Do Mei 09, 2013 09:50

Ik sluit me bij Chris aan.
Uv lamp is niet geschikt voor kameleons en exo terra is zo ie zo geen goed merk.
Vit all is niet bedoeld voor bepoederen. Opgroeiende kameleons een week lang geen calcium geven is ook erg slecht. Ik zou de Minerall zelfs dagelijks gebruiken.

Terug naar “Kweek”