Eieren uitbroeden Furcifer Pardalis

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Glenn Hendriks

Eieren uitbroeden Furcifer Pardalis

Berichtdoor Glenn Hendriks » Zo Jan 20, 2013 12:59

De kans is groot dat mijn vrouwtje dit keer zwanger is.
De broedstoof staat klaar alleen lees ik veel verschillen over de temperatuur.
In het boek Chameleons of Madagascar hebben ze het over 28 graden op het forum regelmatig over 24.
Wat is nu de beste temperatuur?

Dan nog het vermiculiet hoe veel moet er in een bakje? Moeten de eieren helemaal onder of juist er boven op liggen?
Hoeveel water moet je toevoegen? 1,5 vermiculiet en 1 water?

Moet er nog een deksel met gaatjes op het bami bakje dat in de broedstoof gaat?

Ik hoop dat je jullie mij kunnen helpen.

Groet,

Glenn

Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Re: Eieren uitbroeden Furcifer Pardalis

Berichtdoor Mario Jungmann » Zo Jan 20, 2013 14:32

Hi Glenn,

Ik kan je alleen vertellen hoe ik het doe, en hoe het voor mij werkt. Er zijn veel kwekers met allemaal hun eigen methodes en wanneer deze werken voor die persoon wie ben ik om een mening te hebben.

Tijdens de door mij bepaalde kweek seizoen heb ik altijd 1 of 2 broedstoven klaar staan met de bakjes vochtige vermiculite er al in.

Ik maak meestal een paar bakjes tegelijk klaar. Ik bak een emmer, strooi daar een zak vermiculite in leeg en voeg hier water een toe dat het een goede natte pap is. Dit laat ik een kwartiertje staan. Dan schep ik een handje uit de emmer en knijp deze net zo lang uit tot dat er amper water uit druppelt. Het uitgeknepen handje vermiculite doe ik dan in een “bami of tuperware” bakje. Ik herhaal dit tot ik het bakje gevuld heb met ongeveer 2 vingers diep vermiculite. De bakjes sluit ik af met een deksel (met gaatjes, ook in de bakjes zelf maak ik gaatjes) en deze zet ik in de broedstoof.

Wanneer er eieren zijn gelegd heb ik meteen een opgewarmd bakje staan en hoef dan alleen de eitjes over te zetten. Ik graaf de “clutch” uit en leg dan een voor een de eitjes in het bakje.
Ik maak dan een geultje in de lengte van het bakje en leg daar de eieren in een rijtje in. Dan maak ik het geultje weer dicht zodat de eieren voor de helft in het vermiculite mengsel liggen. Ik maak de eieren niet schoon. Sinds ik dit niet meer doe, heb ik minder uitval en blijven de eieren mooi van kleur en krijgen geen plekken.

Pardalis eieren gaan bij mij op 25C de broedstoof in. Ik controleer de eieren bijna dagelijks over de periode van 7-8 maanden. In de eerste week vallen meteen de “onbevruchte” eieren op doordat ze niet opzwellen en geel van kleur worden. Deze verwijder ik dan direct om schimmelvorming tegen te gaan. Tevens controleer ik wekelijks het vermiculite mengsel en spoei evt wat water langs de randen van het bakje bij. Ik heb de deksels er los op liggen puur om de eieren niet bloot te stellen aan de luchtcirculatie van de ventilator in de stoof. De deksels mogen niet condenseren, dan is je mengsel waarschijn te nat en dan kunnen eieren weer uitvallen. En na 7-8 maanden… kleine pardalisjes

Afbeelding

Ik hoop dat je wat heb aan mijn verhaal. Misschien kunnen andere kwekers “hun geheimen” delen ;-) Ik ben zelf benieuwd hoe anderen het doen.

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Zo Jan 20, 2013 15:02

Heel erg bedankt voor je heldere verhaal.
Ik heb nog een vraag over het vocht. Weeg je ook het totale bakje met eitjes om aan de hand hiervan een bepaalde hoeveelheid water toe te voegen na een x periode?
Kortom hoe schat je in hoeveel water je na een bepaalde periode toe moet voegen.

Mario Jungmann
Voorzitter
Voorzitter

Berichtdoor Mario Jungmann » Zo Jan 20, 2013 15:06

Puur door te voelen, ik weeg de bakjes niet dus. Een keer per week druk ik mijn vinger in het mengsel ;)

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Ma Jan 21, 2013 23:20

Ik heb mijn eieren volgens mij een stuk droger liggen dan Mario.
Ik doe het als volgt:
Ik gebruik bami bakjes waarbij ik in de 2 zijdes 2 gaatjes prik. Meer luchtgaatjes zijn niet nodig. Ik vul de bak ruim met vermiculiet (wel wat afstand van de deksel laten voor het uitkomen). Ik weeg precies hoeveel vermiculiet erin is gegaan en ik vul precies hetzelfde gewicht aan water toe.
De eieren graaf ik altijd pas een dag na het leggen op. ik maak met een vinger een kuiltje in de vermiculiet en leg het eitje alleen met de bovenzijde nog zichtbaar in het vermiculiet.
Als alle eieren in het bakje zitten weeg ik het bakje. Dit gewicht gebruik ik steeds voor het bijvullen van vocht (met een pipet, nooit rechtstreeks op de eieren).
Ik broed op 24 graden.

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Ma Jan 21, 2013 23:34

Dank voor de uitleg.

Terug naar “Kweek”