eileg

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
cindy

eileg

Berichtdoor cindy » Di Okt 16, 2012 20:15

Mijn vrouwtje is nu zondag 4 weken geleden gedekt voor de eerste keer, ze is verdikt dus ik denk dat ze toch wel eitjes heeft aangemaakt, ze is ook veel mooier van kleur nu.
Maar ik zie haar nog steeds niet graven.
Heb in het terrarium een apparte legbak gemaakt met gemengd potgrond/wit zand.
Heeft er iemand tips of iets dat ik beter anders kan doen.
Normaal is het toch een week of 4 dacht ik.
Het is voor ons de eerste keer dat we eitjes van een kameleon gaan hebben.
En op welke temperatuur kan ik het beste broodstoof instellen?

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris

Re: eileg

Berichtdoor Karin van Miert » Di Okt 16, 2012 21:50

De gemiddelde draagtijd van de eitjes is 4 weken, maar soms ook iets langer. Eet de vrouw nog? Heb je haar al graaf pogingen zien doen? In of buiten de legbak? Ik heb meegemaakt dat de legbak niet werd geaccepteerd, dus ik bedek de hele bodem van het terrarium met een grond mengsel.
Ik ga er vanuit dat het een Pardalis vrouw betreft. Ik heb de eitjes altijd op 24 graden gelegd.

cindy

Berichtdoor cindy » Wo Okt 17, 2012 13:21

Bedankt voor de uitleg, Karin
Heb haar al een dag of 2 niet meer zien eten, ik ben vandaag thuis en zag haar te straks graven langs 1 van de bloempotten, zal een paar dagen afwachten, drinken zie ik ze wel doen.Ze zit ook nog veel boven in het terrarium dus ik denk dat het nog wat te vroeg is.

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Wo Okt 17, 2012 22:19

Staat die bloempot in de legbak? Als je haar naast de legbak ziet graven is het misschien toch een goed idee de hele bak te voorzien van een legbodem. Te lang wachten kan voor legnood zorgen en hier kan de kameleon zelfs aan overlijden.

cindy

Berichtdoor cindy » Ma Okt 22, 2012 20:58

Ons vrouwtje is vandaag in haar legbak beginnen graven toen ik thuis kwam van het werk had ze helemaal een tunneltje gegraven je zag nog net haar staartje. Toen ik het terrarium sproeide kwam ze weer te voorschijn, ben benieuwd dus het zal toch iets voor deze week zijn hoop ik.

cindy

Berichtdoor cindy » Wo Okt 24, 2012 19:43

Ons vrouwtje heeft vandaag haar eitjes afgelegd in de legbak, 22 stuks 4,5 week na de paring.
Ben benieuwd of de eitjes goed zijn. Ze zijn mooi wit maar ik vind ze wel klein, weet niet of dit normaal is.

Het gaat hier om een pardalis bleu-bar vrouwtje en een nosy-be mannetje.
Tja het bleu-bar mannetje waar ze bij zit heeft ze geen enkele intresse in en met het ander mannetje klikte het meteen.Nu afwachten...

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Zo Okt 28, 2012 10:07

Heb je de eitjes direct na de leg opgegraven? Ik laat ze altijd nog 24 uur liggen zodat de buitenkant mooi opgedroogd is.
Eitjes van kameleons zijn in vergelijking met andere diersoorten wel aan de kleine kant. Als ze extreem klein zijn kunnen ze ook onbevrucht zijn, maar dan vallen ze meestal snel in.

Terug naar “Kweek”