paring oustaleti

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
kees en senorita

paring oustaleti

Berichtdoor kees en senorita » Ma Feb 27, 2012 14:03

Hallo allemaal

In een ouder forum wordt gesproken over het niet "zo" paarbereid zijn van een oustaleti man,
kunnen jullie me daar aub wat meer over vertellen ?, waar dat eventuaal aan kan liggen en wat men daaraan kan doen ?!

Verder zag ik ook verschillende uitbroed temp. vermeld, welke uitbroed temp / luchtvochtigheid is ideaal zonder voorkeur te creeren voor het geslacht ?

En de laatste vraag : weet iemand (ongeveer) hoelang de oustaleti vrouw de eieren draagt ?

(wel eerder calyptratus en pardalis uitgebroed, maar oustaleti is helemaal nieuw voor me, elk advies is welkom !)

alvast bedankt !

Mark

Re: paring oustaleti

Berichtdoor Mark » Ma Feb 27, 2012 16:31

Hallo,

In dat forum wordt ook gesproken over dat een sterk jaar ritme mischien werkt. Daar ligt het volgens mij aan, doordat er in bepaalde tijden in een jaar niet veel voedsel is voor de kameleons in de natuur en in andere tijden weer heel veel voedsel is zal de kameleon zo aangepast zijn dat zij jongen krijgt als er veel voedsel is, want dan hebben veel jongen kans om groot te worden.
Dus hebben ze ook een tijd in het jaar waarop ze paren zodat de jongen in de voedselrijke tijd worden geboren.
Het enige wat je daar aan kan doen is opzoeken welk klimaat er op dat stuk van madagascar is het hele jaar door en ervoor zorgen dat in je terrarium hetzelfde is , daardoor ontstaan er in jou terrarium ''seizoenen'' wat de F. Oustaleti waarschijnlijk wel in paarstemming zal brengen.

gr,
Mark
1.0.0 Furcifer verrucosus

kees en senorita

Berichtdoor kees en senorita » Ma Feb 27, 2012 18:50

Dankjewel Mark,

Ik hou wel zomer/winterseizoen (dwz warm/kouder) aan bij de dieren, met als resultaat dat ze dan uit zichzelf gewoon al minder voedsel aanpakken.
Het betreft in dit geval een jong nakweek koppel (zijn nu 1 jaar oud, heb ze sinds ze 4 maanden oud waren) kan helaas niet aangeven van welke locatie ze komen, er is niet zoveel documentatie / ilustratie over dit soort te vinden.

In je onderschrift staat F verrucosus, dit is erg similair heb ik begrepen, heb je ervaring met paren/nakweek ?
zou je me indien van erover kunnen vertellen aub ?

en natuurlijk alle andere forumleden met ervaringen met oustaleti : ik zou heeeeeel graag jullie ervaringen lezen aub !

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Ma Feb 27, 2012 20:57

Hoi Kees en Senorita,

De soort is niet erg veel gekweekt, vandaar dat er hier weinig over te vinden is.
Inderdaad beetje hetzelfde als veru's. qua draagtijd en incubatie.

Incubatie lijkt mij ook een diapause aanhouden, na 6 weken op 12 graden(iets hoger zal ook wel gaan), dan langzaam omhoog voor een maandje en dan op een graadje of 24 in de 2e warme fase, is wat ik zou doen.

Geslachts afhankelijkheid van de temperatuur (TSD) is nog voor geen enkele kameleon soort aangetoond, dus dat zal bij oustaleti ook wel niet zijn.

Mijn man kreeg ik destijds niet paarbereid, maar die had ook weinig zomer/winter ritme achteraf gezien, zo ook bij anderen.
Bij Hans die hier onder aanbod met de krekels adverteerd, deed de man het wel, mijn vrouwtje is daar toen zwanger geworden, helaas verkleefden de eieren.
Hij had hem in een serre zitten en daar kreeg die misschien meer dag/nacht zomer/winter ritme, dan zou je aan hem eens de temperaturen moeten vragen.
Paringsbereidheid is een hormonale kwestie die afhangt van temperatuur en lengte van het daglicht. Alles inderdaad dus zo goed mogelijk na proberen te doen als in het wild.

Heb je jou man en vrouw al eens bij elkaar gezet? Wat was de reactie?
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

kees en senorita

Berichtdoor kees en senorita » Di Feb 28, 2012 14:04

Hallo

Het koppel is samen grootgebracht, ze zitten los in een kamer,
het is een hecht duo; aan het einde van de dag zoeken ze elkaar op en slapen altijd samen,
tevens als er hele spannende dingen aan de hand zijn, gaan ze dat gezamelijk van dichtbij bekijken,
Kees en senorita zijn rustige dieren, die hun eigen gang gaan, maling hebben aan "andere aanwezige levende wezens'
graag op geregelde tijden eten, drinken en slapen.

Ik heb wel gelezen dat ze in het wild ook vaak paars-gewijs te vinden zijn.

De info die ik via dit forum zoek betreft voornamelijk de detaille van de draagtijd (voor het op tijd prepareren van een legbak) en de incubatietemp. (die je al aangeeft, - is 12 graden niet een beetje koud ? ik was er in principe vanuitgegaan dat ik de eieren (indien van natuurlijk) op dezelfde manier kon uitbroeden als ik met de calyptratussen en de pardalissen heb gedaan ??? Maar dat is niet zo begrijp ik nu ?)

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Di Feb 28, 2012 14:51

Zelf heb ik geen kennis van de paring,draagtijd of andere aanverwante onderwerpen. Maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar je dieren. Kun je eens wat foto's plaatsen?

Groet
Glenn

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Di Feb 28, 2012 18:58

Het steeds bij elkaar zitten kan deel van jouw probleem zijn. De dieren zijn zo erg aan elkaar gewend dat er geen enkele trigger meer is. In ieder geval niet die om tot paren over te gaan. Soortgelijke gevallen heb ik meerdere keren meegemaakt.
Dieren lijken als vrienden te zien, raken niet opgewonden of boos van elkaar..
En helaas is juist dat wat je nodig hebt.
Ik zou dus deze dieren apart van elkaar gaan houden, zonder dat zei elkaar kunnen zien. Na een poosje zijn ze weer vreemden voor elkaar en heb je kans dat er wel reactie komt.

kees en senorita

Berichtdoor kees en senorita » Di Feb 28, 2012 19:06

Guido : daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, dat is ook wel te regelen, maar ivm stress : welke van de twee haal ik weg ? (ik denk zelf de man)

Glenn : foto wil ik wel plaatsen, maar kom er niet helemaal uit hoe, ik meen te begrijpen dat ik die naar de beheerder moet sturen ?

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Di Feb 28, 2012 19:08

Hier staat hoe je ze moet plaatsen. Het is echt heel makkelijk.

viewtopic.php?f=53&t=4631

kees en senorita

Berichtdoor kees en senorita » Di Feb 28, 2012 19:14

kees en senorita

Berichtdoor kees en senorita » Di Feb 28, 2012 19:16

tja, ik kan de foto zien als ik op de link druk, nu benieuwd of jullie wat kunnen zien.....

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Di Feb 28, 2012 19:41

Is een mooi koppeltje, inderdaad apart houden kan zeker helpen wat betreft paring.

Die 12 graden gebruik ik zelf jarenlang succesvol bij veru's (die ietwat vergelijkbaar zijn), dat hoeft zeker niet het beste te zijn. Je zou als het zo ver is natuurlijk wat kunnen varieren om te kijken welke het beste werkt.

Veel soorten hebben een diapause nodig en oustaleti lijkt me gezien hun omgeving daar ook bij horen.
Pardalissen leven bij minder temperatuur variatie over het jaar heen. (al krijgen pardalis eieren natuurlijk ook temperatuur variatie over het jaar heen)
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Di Feb 28, 2012 20:56

Wat een prachtig paar!

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Feb 28, 2012 21:14

Schattig hoor, zo in harmonie! Maar kan me dan inderdaad voorstellen dat er dan niet echt meer een trigger is...
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

kees en senorita

Berichtdoor kees en senorita » Wo Feb 29, 2012 13:52

Fijn te lezen dat jullie de dieren mooi vinden (trots!!!),
zelf adoreer ik ze echt, ze zijn dan misschien niet zo kleurrijk, maar het karakter wat ze (lijken te) vertonen (licht arrogant) is echt geweldig.

In de zomer zet ik de dieren meestal buiten (als het weer het toelaat natuurlijk), ik zal kees en senorita dit keer een poosje elk in een eigen buitenverblijf zetten, ns kijken of de vonk daarna overslaat.....
(het gaat me wel een beetje aan het hart hun "vriendschap" te verbreken moet ik eerlijk zeggen)

(Ironie hier is dat ik wel een pardalis man heb zitten die afgelopen najaar hopeloos verliefd op senorita was...... )

Terug naar “Kweek”