kweken met Furcifer verrucosus Fort Dauphin..

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Wendy van der Heeden

Re: kweken met Furcifer verrucosus Fort Dauphin..

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Ma Mar 26, 2012 15:58

Aan een eventuele kweek in het vooruitzicht is vanmiddag een abrupt en dramatisch einde gekomen..

Wilma is niet meer.................. :'(

Gister heeft Wilma nog in het buitenterrarium gezeten met Fred samen. De tijd dat ik voor haar heb gezorgd vond ik dat ze slecht at. Uiteraard bleef ik haar voedsel aanbieden. Krekels, kleine sprinkhaantjes, moriowormen, wasmotjes..
Het enige dat ik haar heb zien eten waren twee Black Soldier vliegen..die uit de phoenixwormen waren gekomen. Ze dronk wel altijd graag en dan best veel. Het is in de tussentijd niet in mij op gekomen om haar onder dwang te voeren... dit zou ik alleen doen in uiterste noodzaak.

Afbeelding
Zo zat ze in haar terra...

Afgelopen dinsdag heb ik haar bij Fred gezet, nadat hij ging kopknikken toen ik haar even in zijn terra had geplaatst. Ook daar was voedsel op maat, water, warmte, UV en goede temperaturen.

Zondag vond ik wel dat ze wat zwakker leek. Buiten heb ik ze samen in het buitenterra gezet..heerlijk in het zonnetje. Er is ook schaduw bovenin het terra. Op een zeker moment zat ze even met haar oogjes dicht, maar bij benadering gingen die ook weer open. Niet echt meteen alarmerend vond ik zelf. Bij oppakken zondagavond uit het terra vond ik haar grip ook wat zwakjes en heb ik besloten om haar weer in haar eigen terra te zetten..zodat ik haar beter in de gaten kon houden.

Vanochtend vond ik haar tussen de planten met haar ogen dicht. Ze reageerde wel maar minimaal. Meteen heb ik geprobeerd haar met de pipet water toe te dienen. Ze dronk een beetje, maar hield het niet vol. Haar weer even met rust gelaten. Even later ben ik gaan kijken en vond haar wederom met haar ogen dicht... volledig apathisch.

Met Mario besproken en besloten om convalescence support te geven. Zeer verdund met water een beetje onder dwang gegeven en haar onder de douche gezet. Onder de douche had ze de kracht bijna niet om zich aan de plant vast te houden. Ze hing meer in de plant als dat ze erop zat, ze dronk niet. Na 15 minuten had ik het wel gezien en haalde ik haar er onder vandaan. Zelf kon ze niet meer op de takjes blijven zitten in het terrarium dus ik ben met haar in mijn handen buiten in het zonnetje gaan zitten. Steeds hief ze haar kopje weer even op, om net zo hard weer weg te zakken.
Ik moest mijn dochtertje uit school gaan halen dus ik heb haar in een bamibakje met een zachte doek gelegd.
Bij thuiskomst was ze dood :'(

Nu ben ik een leek op kweekgebied, maar ik vind mezelf geen beginner meer wat de verzorging van kameleons betreft. Kan echter niet bedenken wat ik fout heb gedaan. Het enige dat in mij opkomt is ondervoeding.
Maar wie gaat onder dwang een 'ogenschijnlijk' gezonde kameleon voeren? Had ik de krekels dan in haar keel moeten schuiven? Dat vond ik zelf te ver gaan. Waarom zou ze zich uithongeren? Kan me niet voorstellen dat er sprake zou zijn van stress. Ik zag geen afwijkend gedrag, geen vreemde tekening, zich voor Fred niet verstoppen of wat ook. Ook kan ik geen eieren voelen ofzo..haar buikje is eerder dunnig dan vol met bobbeltjes.

Afbeelding
Zo was ze vanochtend

.....ik ben erg bedroefd en voel mezelf ontzettend lullig......
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Ruby
Lid
Lid

Berichtdoor Ruby » Ma Mar 26, 2012 16:40

Jeetje wat een rot verhaal zeg :'( ! Vreselijk! Het leek zo goed te gaan! Moet ook eerlijk zeggen, dat ik niets vreemds aan haar zie op de foto's, ze is niet extreem mager oid.

Het moet dan wel iets van binnenuit zijn...Enige manier om erachter te komen is het laten onderzoeken door een RA... Je krijgt haar er alleen niet mee terug... Vreselijk voor je! Sterkte!
Groetjes!

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Ma Mar 26, 2012 16:48

Nee Ruby ik vond haar ook niet extreem mager...als ik haar sowieso mager had gevonden, was ik misschien wel eerder over gegaan op dwangvoeren denk ik.

Bizar dat het zo hard kan gaan... :N

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Ma Mar 26, 2012 21:43

Wat naar voor je, Wendy!
Als je het kunt zou ik zeker een autopsie laten doen. Houd je man maar goed in de gaten in ieder geval.
Veel sterkte!
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Ma Mar 26, 2012 22:59

Wat vervelend Wendy!
Soms gaat het heel snel en weet je niet wat gebeurd is.
Hoeveel/lang had je die twee samen zitten?

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Mar 27, 2012 00:00

Wilma had ik hier sinds half januari en ze zat sinds afgelopen dinsdag, de 1e lentedag bij Fred.

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Di Mar 27, 2012 13:30

Wat naar! Als het ook nog eens een dier is van een ander is het helemaal erg!
Gecondoleerd Wendy en Mario.

Rianne en Thomas

Berichtdoor Rianne en Thomas » Di Mar 27, 2012 17:20

Wat naar zeg, hoe het is gelopen :'( Gecondoleerd, allebei.
Wellicht iets mis met haar nieren, aangezien ze wel veel bleef drinken (?)
Groetjes, Rianne en Thomas

Angelique Egele

Berichtdoor Angelique Egele » Wo Mar 28, 2012 12:43

He, wat vervelend zeg. ik zou ook sectie laten verrichten, dan weet je iig of het niks besmettelijks is voor fred.
Sterkte ermee,
1.0.0 Furcifer Pardalis Nosy be (Indigo)
2 Katten (Melly & Gucci)
1 Paard (Jetstream's Fuego)

Raf Stassen

Berichtdoor Raf Stassen » Wo Mar 28, 2012 16:09

Wat jammer. Zoals Angelique al zegt, lijkt het me wel belangrijk om haar toch even te laten onderzoeken op besmettelijke ziekten.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Wo Mar 28, 2012 20:37

Na het voorleggen aan Mario heb ik Wilma gister zelf open gemaakt.
Voor de geinteresseerden zijn er foto's via pm of kan ik deze plaatsen in een apart topic. (Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen hier ongevraagd meteen mee geconfronteerd wil worden.)

LET OP: het onderstaande is een gedetailleerd en voor sommigen onsmakelijk praatje, dus wees gewaarschuwd!!

Mario heeft de foto's ook bekeken. Bij het losmaken van de huid en het zien van haar ribbenkast en buikvlies was een gele, saffraankleurige vlek te zien. Bij het openen van het vlies trof ik een aantal eifollikels aan waarvan sommigen vloeibaar waren van binnen en een aantal met een meer solide vulling, kazig zoals Mario dat noemt.

Tussen de eifollikels, aan het einde van haar lijf, trof ik een ovale gelige en stinkende massa. Dit zat los in haar buikholte. Dit heb ik uitgesmeerd. Dit prutje was gruizig, slijmerig en rullerig qua substantie.

Na het zien van de foto's is het vermoeden dat Wilma is gestorven aan een ontsteking in de buikholte. Deze losse gele substantie, die mogelijk ook de vlekken op haar buikwand en ribbenkast hebben veroorzaakt, was misschien oorzaak van haar snelle achteruitgang en uiteindelijke sterfte.

Ik ben mij ervan bewust dat dit puur mijn eigen waarneming is en die van Mario en dat er geen dierenarts naar heeft gekeken. Misschien had ik haar bij nader inzien naar een dierenarts moeten brengen vanwege eventueel besmettingsgevaar door een aanwezig virus of bacterie. Eigenlijk heb ik hierbij niet meteen stil gestaan, alhoewel ik nog tien andere kameleons heb zitten. Als een ander hier wellicht een terecht commentaar op heeft, dan begrijp ik dat. Mocht ik ooit eenzelfde situatie meemaken, wat ik natuurlijk absoluut niet wens, zal ik zeker sectie laten verrichten.

Haar terrarium is inmiddels leeggeruimd, de inhoud weggegooid en ik zal het nog desinfecteren.

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Wo Mar 28, 2012 21:08

Tja, je vult het zelf al in Wendy.
Zonder enige wetenschap open maken kan wel laten zien dat er iets mis was, maar wat is dat iets dan?
Je bent nu eigenlijk nog niets verder als dat je voor de ingreep was. Ontsmetten is het enige dat je nu kunt doen, en dat doe je dus goed. Ik weet niet of je nu de resten nog ter onderzoek kunt verzenden?
Om te ontsmetten ben ik overgestapt op F10sc desinfectiemiddel. Een van de beste middelen op dit moment, zeer effectief en toch onschadelijk voor de dieren.. Kijk maar eens op Google.
Kost wel rond de €80,- per liter.

Nu gewoon weer lekker verder met de hobby en de andere dieren maar even een poosje extra in de gaten houden.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Wo Mar 28, 2012 22:15

Dat ontsmettingsspul ga ik eens googlen. Mijn idee was Dettol en dan goed naspoelen, maar dat is misschien dan nog een gif risico?

Ach, ben er nog steeds bedroefd van...zo bedroefd dat ik voorlopig maar afzie van het verder ondernemen van een kweekpoging.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Wo Mar 28, 2012 22:35

@Guido

Zonder enige wetenschap, waarom zeg je dat nu weer? En waarom zeg je dat we eigenlijk nog niks verder zijn?

Wat dat iets is, het zijn verkazende follikels, waarom? dat lijkt me een leuke discussie (heb ik wel gedachten bij), maar dat antwoord waarom krijg je bij een sectie ook niet geleverd. Helaas bij de KVN ook niet veel discussie meer op dergelijke onderwerpen.

Grappig dat je over desinfectie begint, we zien juist iets wat niks met besmetting (parasieten etc.) te maken heeft en toch begin je daar over. (al kan desinfecteren nooit geen kwaad) Maar je formuleerd het zo dat iemand bijna een schuld gevoel zou krijgen, beetje jammer...
Al kunnen we een infectie met parasieten ook niet uitsluiten(ontlastingonderzoek), maar voor mij houd de hobby ook in, om dit zelf snel te herkennen en kennis op te bouwen. Hiermee bedoel ik de kenmerken voorafgaand aan iets wat er gebeurd kunnen correleren met erna, immers dan wordt je wijzer om in het vervolg bepaalde dingen snel te herkennen en eerder in te kunnen grijpen.

Ik zet voor mezelf om te leren even weg dat dit vrouwtje een eerste (en enigste) legsel gedaan heeft 6 maanden geleden.
Hoe lang kunnen follikels het uithouden om niet te verkazen? en is dit soort afhankelijk? afhankelijk van jaar ritme van een soort?

Dat zijn voor mij interessante discussies om van te leren, opmerkingen als "zonder enige wetenschap" en "je bent nu eigenlijk nog niks verder", komen we niet verder mee in de hobby.

Beetje inhoudende discussies graag.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Wo Mar 28, 2012 23:07

Mario wat ben je mij aan het zoeken zeg..
De wijze waarop je dat doet vindt ik onprettig. Zeker geen manier om mensen aan te sporen.

Zonder wetenschap bedoel ik dat je zelf wel iets kunt aantreffen maar verder geen onderzoek kunt doen naar infecties etc.Wij hebben zelf gewoonweg niet de middelen en de wetenschap. (ook ik niet). Daar hebben mensen een uitgebreide opleiding voor doorlopen, dierenartsen dus. Kazende follikels kunnen een oorzaak zijn, maar ze worden ook regelmatig gewoon geworpen en geven verder geen probleem.
Als ik de tekst van Wendy zo na lees zou er veel meer aan de hand kunnen zijn dan die follikels, misschien zijn die follikels wel een gevolg van andere lopende zaken.
Wendy geeft aan dat ze wil desinfecteren, ik denk dat ze daar heel goed aan doet. Temeer er gewoonweg niet duidelijk is wat er gaande is geweest. Ik heb slechts aangegeven dat ik dat verstandig vindt en wel product ik daar voor gebruik.
Ik hoef Wendy geen schuldgevoel te geven, ze had al prima verwoord hoe ze er zelf over dacht en dat sluit precies aan bij mijn gedachte.
Bovendien denk ik dat Wendy mondig genoeg is om voor zichzelf op te komen.
Ik zeg nergens dat mensen zelf niet op onderzoek uit mogen, alleen wat wil je er mee opschieten. Als je zorgen hebt of er besmettingsgevaar is, zul je toch het onderzoek door een Da moeten laten uitvoeren.

Verder wil ik aangeven best bereid te zijn om mee te denken, al is het omdat ik vindt dat sommige zaken vaak te absoluut worden neergezet, terwijl daar helemaal geen zekerheid over is.

Terug naar “Kweek”