Operatieve geboorte Xantholophus (bloederige foto's !!)

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Guido Rulof
Lid
Lid

Operatieve geboorte Xantholophus (bloederige foto's !!)

Berichtdoor Guido Rulof » Di Jun 07, 2011 15:13

Allereerst wil ik aangeven dat het onderstaande per hoge uitzondering is toegepast en niet bedoelt is om mensen aan te moedigen dit zelf ook te proberen.

Mijn zwangere Xantholophus vrouwtje bleek een paar weekjes geleden plots te verzwakken. Ik heb al het mogelijke geprobeerd om haar weer op kracht te brengen, niets hielp. Haar toestand liep langzaam achteruit, tot het moment dat ze niet meer in staat was om zichzelf overeind te houden. Ze lag nagenoeg dood op de grond en toch reageerde ze steeds behoorlijk fel en deed haar bek dreigend open als ik haar aanraakte. Ze bleef dit bijna twee weken volhouden. Na mijn mening de kracht van een moeder in wording. Haar euthanaseren zou het meest diervriendelijk zijn geweest maar daarbij zou ik ook de mogelijke jonkies om zeep helpen.
Een behoorlijk dilemma dus.
Uiteindelijk heb ik gekozen om toch voor de mogelijke jonkies te gaan.

Direct na haar dood heb ik haar open gemaakt, de kans op levende jonkies was natuurlijk heel erg klein. Er is erg weinig marge in tijd, daar het levendbarende kameleons zijn. Eitjes zijn wel een vaker met succes verwijderd, maar levende jonkies heb ik niet eerder van gehoord.
In haar buik trof ik een lange rij jonkies aan, keurig in een rijtje in de eileider. Goed ontwikkelde dieren, mooi van formaat (vergeleken bij eerder legsels). Een aantal jonkies zagen er heel licht groen uit, dat waren reeds gestorven dieren. Er zaten ook donkere jonkies tussen, dieren waar ik mijn hoop op had gevestigd. Met een klein schaartje heb ik die dieren uit de eileider en eivlies gehaald. Tot mij grote vreugde begonnen de dieren te bewegen en bleken al snel op hun pootjes te kunnen staan. In totaal zijn er 10 levende dieren ter wereld gekomen, een unicum!
2 jonkies waren wat zwak en zijn twee dagen later ook uitgevallen, 8 dieren lopen fris en monter rond.

Tijdens de ingreep viel mij op dat het vrouwtje twee grote vetflappen in haar flanken had. Deze flappen zaten Net onder haar buikvlies en vormden volgens mij een bescherming voor de jonkies.
Verder trof ik 3 jonkies aan die samen in 1 eivlies zaten. Een drieling? Het waren twee normaal ontwikkelde dieren en één heel klein jonkie. Alle 3 waren dood.
Nu maar hopen dat de jonkies het gaan halen, ik heb er nu toch een speciale binding mee.

Eileider met enkele jonkies.
Afbeelding

Hier iets verder naar buiten gehaald. De jonkies zijn duidelijk zichtbaar
Afbeelding

De reeds dode dieren, nagenoeg allemaal geheel ontwikkeld. Linksmidden zie je een niet goed ontwikkeld dier en iets verder naar beneden een klein (u vormpje) begin van een jonkie. Dat was het derde dier dat in 1 eivlies zat.
Afbeelding

Deze dieren hebben het gered. Er kwamen na de foto nog een paar jonkies bij.
Afbeelding

MarcoG

Re: Operatieve geboorte Xantholophus (bloederige foto's !!)

Berichtdoor MarcoG » Di Jun 07, 2011 15:41

Ten eerste, gecondoleerd.

Maar onwijs "gaaf" verhaal zeg. Enorm interessant ook, dat moet echt een leerzame ervaring zijn geweest.
Even if you fall on your face, you're still moving forward.
0.4.0 Lepidodactylus lugubris

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Jun 07, 2011 18:27

Wat een bijzondere gebeurtenis Guido! Heel goed dat je het toch geprobeerd hebt. En zeer interessante foto's...
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Di Jun 07, 2011 19:34

Ziet er goed uit, Guido! Zoals we eerder besproken hebben is het inderdaad een nare afweging, maar zo heb je gelukkig nog wat mooie jongen kunnen redden.
Hoop dat ze het goed blijven doen.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Milou

Berichtdoor Milou » Di Jun 07, 2011 19:46

Ha, Guido

Erg naar voor de moeder, maar tof dat je toch nog jongen hebt gered.

Erg interessant allemaal.

Vraag me af hoe de eutanasie is toegepast?
Of was ze op een natuurlijke manier overleden?

Succes met de jongen.

Groetjes Robin

EST

Berichtdoor EST » Di Jun 07, 2011 20:17

Jammer van de moeder en overige jonkies maar toch bijzonder dat je dit zo hebt kunnen waarnemen en vast hebt kunnen leggen! Volgens mij zijn er weinig tot geen mensen die dit zo hebben gezien. Hopelijk komen die 8 er door en ontwikkelen zich verder goed..
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Ruby
Lid
Lid

Berichtdoor Ruby » Di Jun 07, 2011 21:00

Ondanks alles al gezegd is, kan ook ik het niet laten even een berichtje te droppen...
Jammer van de mama, rot voor je zeg!... Maar, wat ben jij een held!!! Dat je deze keuze gemaakt heb! Het zal zeker niet makkelijk geweest zijn, maar het was ook niet voor niets! Er zijn levende jongen uitgekomen! HEEL bizar, de foto's, het verhaal, de lef, de kunde om het goed te doen, RESPECT! Hoop dat de jongen een lang en gelukkig leven gaan krijgen!

En hoe voelt dat nu? Je heb baby's te wereld geholpen dus toch een beetje mama nu he, hihi!
Succes en bedankt voor het delen van deze ietwat bizarre, maar voor nu, geslaagde operatie! _O_

Ps. Maar, hoe kwam het nou?! Heb je kunnen achterhalen wat en waar het fout is gegaan?! Een aantal dode jongen duid al op een probleem maar was dat ook de rede dat mama zo achteruit ging?! :?
Groetjes!

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Wo Jun 08, 2011 08:02

Hoi Guido,

Gezien dat de dode jonkies toch al geheel ontwikkeld waren, is het misschien een geboorteprobleem, dat ze er niet uit konden.
Mogelijk omdat de vetflappen, groot zijn, dat de jonkies er niet (langs) uit konden.

Dit wordt weleens vaker genoemd, en heb ik zelf ook naar mijn gevoel weleens mee gemaakt. (legnood, door vervetting, wel bij andere soorten, eierleggend)
Natuurlijk horen ze wel vet flappen te hebben als er reserve, als ze er niet zijn lijkt het me ook niet goed.

Al bij al natuurlijk lastig om dit soort dingen met zekerheid vast te stellen, kan natuurlijk altijd ook geheel wat anders zijn.

Groeten,
Mario
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Wo Jun 08, 2011 14:04

Die vetflappen leken mij niet bijzonder groot ze vielen mij meer op doordat ze zo mooi als airbag fungeerde. Haar buik was ook altijd vrij soepel, niet strak gespannen. Denk zelf niet dat die vetflappen het probleem zijn geweest, al weet ik dat niet 100% zeker.
Op de tweede foto zie je een grote dikke gele bobbel in de eileider, zo'n gele prop zat ook direct voor haar cloaca. (slijmprop?)
Of dit uiteindelijk voor legnood heeft gezorgd?
Ik vermoed echter dat er meer aan de hand was, een of andere infectie die haar verzwakte.

De 8 jonkies lopen in ieder geval nog vrolijk rond. En Ruby, ik voel mij hooguit Papa...geen Mama :Y

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Wo Jun 08, 2011 14:05

Hou Guido.

Bedankt voor het delen van deze bijzondere gebeurtenis!
Naar voor de moeder maar wel echt heel gaaf dat zo een paar jongen zijn gered.

Suzanne Heil

Berichtdoor Suzanne Heil » Do Jun 09, 2011 21:23

Succes met de 8... en heel jammer voor de moeder... maar een zeer interessante ontwikkeling.. 3 in 1 netvlieszakje... mooie duidelijke foto's...
Groetjes Suus

Ruby
Lid
Lid

Berichtdoor Ruby » Vr Jun 10, 2011 08:38

Ahum, Guido, Mama's zorgen voor de geboorte, voor zover ik weet O-) En aangezien JIJ nu voor de geboorte van de jongen gezorgd heb, zou je je best een BEETJE mama mogen voelen hoor, hahahahhaa ;)

Gaat het nog goed met de jongen?!?!?!?!
Groetjes!

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Vr Jun 10, 2011 16:36

De jonkies doen het nog steeds heel goed.

Rianne en Thomas

Berichtdoor Rianne en Thomas » Vr Jun 10, 2011 22:57

Wat jammer van het vrouwtje zeg, maar wat super dat je nog zoveel jonkies hebt weten te redden - en dat ze het nog steeds goed doen ^O^
Groetjes, Rianne en Thomas

Ricardo Velthuizen

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Di Jun 21, 2011 22:12

een woord RESPECT en ik ben het met ruby eens je bent MAMA.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

Terug naar “Kweek”