Natuurlijke incubatie

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Milou

Natuurlijke incubatie

Berichtdoor Milou » Za Mar 05, 2011 11:34

In Burgers'Bush komen I.iguana en B.plumifrons op natuurlijke wijze uit het ei. 10 a 12 jaar geleden al.
Dit zou dus in theorie ook met kameleons mogelijk zijn, denk ik.
Door de lange incubatie tijd is de kans natuurlijk groter dat er iets fout kan gaan.
Stel je maakt een groot verblijf met een bodem met verschillende temperaturen , substraten en varieerd in vochtgehalte, dan zou dat mogelijk moeten zijn.

Mijn vraag is of dit al ooit geprobeerd is?
Wat denken jullie hierover?

Groetjes Robin

Klaas

Re: Natuurlijke incubatie

Berichtdoor Klaas » Za Mar 05, 2011 13:00

Robin & Milou schreef:In Burgers'Bush komen I.iguana en B.plumifrons op natuurlijke wijze uit het ei. 10 a 12 jaar geleden al.
Dit zou dus in theorie ook met kameleons mogelijk zijn, denk ik.
Door de lange incubatie tijd is de kans natuurlijk groter dat er iets fout kan gaan.
Stel je maakt een groot verblijf met een bodem met verschillende temperaturen , substraten en varieerd in vochtgehalte, dan zou dat mogelijk moeten zijn.

Mijn vraag is of dit al ooit geprobeerd is?
Wat denken jullie hierover?

Groetjes Robin

Een ervaren kennis van mij,is dit aan het proberen met enkele eieren van een Yemenlegsel..
Hij heeft er alvast een goed oog op..

EST

Berichtdoor EST » Za Mar 05, 2011 17:37

Er is bij m'n ex in België weleens na een jaar een legsel van pardalis buiten in het verblijf uitgekomen, maar dan in het Belgische klimaat. Als je eieren in een grote open ruimte in de grond hebt liggen, waarvan die ruimte aangepast is aan het klimaat van de dieren dan is het niet moeilijk de eieren uit te laten komen. Er zijn slechts enkele soorten waarbij de temperaturen heel nauw komen, maar van veel dieren komen ze ook met temperatuur verschillen uit, alleen de tijd kan dan verschillen. Burger's Bush is natuurlijk heel erg groot en er is voor de dieren daar genoeg mogelijkheid om eieren te leggen.

Een bijkomend probleem bij kameleons is dat als de eieren in een terrarium uitkomen, de ouders de jongen op kunnen gaan eten. Als dit in een grote omgeving als Burger's Bush uitkomt dan is de kans heel klein dat de moeder nog in de buurt is (natuurlijk zijn er dan wel anderen die een hapje lusten).
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Zo Mar 06, 2011 22:52

natuurlijk gaat dat, gebeurd hier en daar ook weleens met kameleons.
Qua vocht is het natuurlijk wel tricky, je hebt er minder kijk op.
Bij iguana's is dat vast minder belangrijk. (hardere eierschaal)

Waarom zou je het risico nemen
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Milou

Berichtdoor Milou » Ma Mar 07, 2011 00:20

Mario Vermunt schreef:Waarom zou je het risico nemen

Omdat ik geen kweker ben.

En omdat het leuk zou zijn als er plots jonge kameleons zouden lopen in een groot overdekt complex.

Groetjes Robin

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Ma Mar 07, 2011 13:23

Bij dwergkameleons word dit vaak toegepast. Zeker omdat het soms lastig uit te zoeken is waar deze dieren de eitjes begraven hebben. De diertjes komen dan dus vaak uit in het terrarium bij de ouders, maar dat brengt bij sommige soorten natuurlijk ook weer problemen met zich mee omdat de jongen soms ook door de ouders opgegeten worden.

Aloys Simons
Lid
Lid

Berichtdoor Aloys Simons » Di Mar 22, 2011 17:36

Ik weet dat Mario in het verre verleden heel veel tests heeft uitgevoerd met calyptratus legsels. Verschillende temperaturen, verschillende vochtigheid en verschillende dieptes. Hij had dit heel mooi uitgewerkt in excelsheets. Ik zal hem eens vragen of hij deze nog heeft, misschien leuk om eens opnieuw uit te werken en te plaatsen in het verenigingsblad. Wat ik wel weet is dat de vochtigheid veel meer invloed op de legsels had als de temperatuur (gaat hier puur om calyptratus voor de duidelijkheid). Verschillende temperaturen had invloed op de incubatietijd en verschillende vochtigheid had heel veel invloed op de ''kwaliteit'' van het uitgekomen legsel en soms ook of het uberhaubt uitkwam.

Maar mijn mening over het ''natuurlijk'' laten uitkomen: Ik vind de kwaliteit van de nakweek die ik vaak vind aangeboden ronduit slecht en dan ga ik er voor het gemak vanuit dat deze allemaal wel fatsoenlijk geincubeerd zijn. Moet je het dan willen om een legsel onder mindere omstandigheden te laten uitkomen? Feit is dat het bewezen is dat een mindere incubatie ook een minder kwaliteit legsel voort brengt.

Maarja das mijn mening :roll:
What we do in life, echoes to eternity
One life, live it!
Just my 2 cents ;)

EST

Berichtdoor EST » Di Mar 22, 2011 19:26

Ben dan weleens benieuwd naar de vochtigheid, heb zelf m'n eieren op 50/50 verhouding in de stoof gedaan en weeg de bakje regelmatig maar ik gebruik een waardeloze broedstoof, vind het lastig om dan precies de temperaturen en vochtigheid ideaal te houden.

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Di Mar 22, 2011 21:22

Dat zou zeker interessant zijn als Mario die stukken nog heeft. Daar kunnen we allemaal weer wat van leren.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Do Mar 24, 2011 00:35

ik denk dat ik die excell files niet meer heb, misschien zijn ze ooit weleens in een boekje gezet heel lang geleden...
misschien nog op een oude pc van me moet ik zoeken...
uit mijn hoofd: (kan iets van fout inziten zo uit het geheugen)
Calyptratus:
34 graden ging fout
22 graden ging nog goed duurde 11 maanden
32 graden 5 maanden
Rond de 30 graden was de variatie in tijd nog klein
Tussen 22 en 28 graden dacht ik iets van 4 weken per graad celcius verschil

geen TSD invloed over genoemd temperatuurs gebied.
Koelste waren het grootst geboren.

Hoge vochtigheid ging ook fout ergens boven in massa 2 water op 1 vermiculiet.

groeisnelheden heb ik toen ook bijgehouden, ik meen 1cm per 4 dagen voor de beste groeiers, met een iets tragere aanloop eerste 2 weken. uitgezonderd achterblijvers en ik meen me te herrineren dat ik die resultaten kreeg door direct te starten met voeren krekel maatje 4.

Voor de opgroei van schildpadden heb ik dit de afgelopen jaren bijgehouden (griekse landschildpadden)
Daarbij is 1 verrassende conclusie:
Zo groot als je geboren wordt... zo groot groei je uit...
Diertjes van maar 4 gram na een bepaalde tijd 400 gram.
Diertjes van 6 gram zijn dan op dezelfde leeftijd zeg 600 gram

Dit viel me heel erg op heb dit voor een 25 tal schildpadden gedaan, die altijd samen bij elkaar hebben gezeten, dat de kleinst geborenen nu nog (10 jaar later) het kleinste zijn, en de grootste het grootst.

Zou intressant zijn om dit bijvoorbeeld te volgen in de discussie omtrent kleiner wordende calyptratussen door inteelt wat genoemd wordt...
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Aloys Simons
Lid
Lid

Berichtdoor Aloys Simons » Do Mar 24, 2011 17:13

De gegevens van je testen heb ik destijds gezien maar was volgens mij bij je thuis :| Was wel erg leuke info vond ik toen.

Je laatste conclusie vind ik ook wel een leuke om mee te stoeien, helaas niet meer voor mezelf maar mss dat iemand anders hier iets mee kan? Wat ik wel weet is dat van de kleinere nakweekjes het vaak ook regel was dat dit de kleinere volwassen dieren werden. Bij uitzondering dat dit herstelde in de loop der maanden. Vaker gebeurde het dat snel groeiers in het begin toch alsnog als ''normaal'' volwassen eindigde.

Al bij al vond ik dit altijd de leukste materie :P

gr Aloys
What we do in life, echoes to eternity

One life, live it!

Just my 2 cents ;)

EST

Berichtdoor EST » Do Mar 24, 2011 23:00

Ik vind het wel interessant, ik ben zelf wel benieuwd hoe dat bij mij gaat lopen. Heb soort van in de winterperiode de eieren op 24-26 graden gehad en nu het wat warmer weer wordt liggen ze rond 28. Benieuwd wat voor verschil dat maakt, weet wel dat de temperaturen in land van herkomst anders zullen zijn in deze periode maar probeer toch alles een beetje synchroon laten open met de licht uren en temperaturen hier. Lijkt me dat de eieren in Jemen ook in de winterperiode koeler liggen en naarmate de lente warmer. Om het echt goed te testen zal je de temperaturen van daar moeten nabootsen denk ik, met de vochtigheid. In ieder geval kan ik wel straks meten of het laten oplopen van de temperaturen met het weer buiten invloed heeft op de eitjes.

Terug naar “Kweek”