Brainstorm inteelt

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Milou

Re: Brainstorm inteelt

Berichtdoor Milou » Za Feb 12, 2011 20:46

Mario Vermunt schreef:@Ricardo: inderdaad wegvangen vult zo weer aan, kameleons planten zich best flink voor en herstellen heel snel

Kameleons produceren ook veel nageslacht, en als er daarvoor weinig in dat gebied zaten, worden er veel meer volwassen, door hoger voedsel aanbod. Evt. roofdieren zijn daardoor ook verminderd in de tijd dat er weinig kameleons waren. En de volwassenen schieten er natuurlijk ook minder weg ;-)

Dit soort fenomenen zie je altijd terug in het natuurlijk evenwicht.
Het 1e jaar na een vermindering, heeft de 1e generatie volop eten en groeien doorgaans groter en sterker dan de populatie daarvoor. Op een gegeven moment jaren erna zitten er zelfs meer dan ervoor, maar wel veel kleiner op gegroeide dieren. Na een langere tijd is het weer terug bij hoe het was...

Biotoop behoud is alles in deze, de laatsten van een soort vang je echt niet zomaar weg, die ga je echt niet zomaar vinden.

Mario,

Nogmaals heb ik op zich niets tegen wildvang, maar ik vraag me af op wat voor een schaal er dieren voor de export gevangen worden? Zijn daar cijfers over bekent?
Kijk, Madagascar is natuurlijk heel arm.Ik kan me dus voorstellen dat er mensen zijn die de hele dag kameleons vangen ten behoeve van de westerse huisdierenmarkt. En als daar geen beleid in zit dan is dat echt wel slecht voor de wildstand.
Dan heeft het dus niks meer te maken met natuurlijk evenwicht, dat moet je toch toegeven.

Of werkt het bij kameleons net zo als bij coyote, kraaien , en eksters. Hoe meer je er vangt hoe meer zwakke dieren overleven, en daardoor de populatie groeit?

Groetjes Robin
Laatst gewijzigd door Milou op Zo Feb 13, 2011 02:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Za Feb 12, 2011 23:36

Dit soort zaken moet goed gereguleerd worden. Anders vangen de inheemse zo veel ze maar kunnen.
Komt nog bij dat hun leefgebied ook steeds kleiner word door ontbossing.
Maar er zijn enorm veel websites waar je deze info kunt vinden, je komt vanzelf dan ook bij de regelgeving voor export uit.

Milou

Berichtdoor Milou » Zo Feb 13, 2011 02:36

Guido Rulof schreef:Dit soort zaken moet goed gereguleerd worden. Anders vangen de inheemse zo veel ze maar kunnen.

Dat denk ik dus ook.Sterker nog, dat is gewoon zo!
Het klopt niet om al het ingrijpen van de mens goed te praten met :"De natuur herstelt zich wel, dat noem je natuurlijk evenwicht."Daar zit natuurlijk wel een plafond in.

Al met al, is wildvang wel een makkelijke oplossing om inteelt te verkomen maar zeker niet wenselijk naar mijn mening.
En zolang dat dus nog mag, verkwansel dan niet de genetische waarden en zorg dat er een stamboekachtige registratie komt.
Maar hoe pak je dat aan?
Is dat te doen?
Landelijk of Europees?

Groeten Robin

Milou

Berichtdoor Milou » Zo Feb 13, 2011 02:51

Mario Vermunt schreef:Kameleons produceren ook veel nageslacht, en als er daarvoor weinig in dat gebied zaten, worden er veel meer volwassen, door hoger voedsel aanbod. Evt. roofdieren zijn daardoor ook verminderd in de tijd dat er weinig kameleons waren. En de volwassenen schieten er natuurlijk ook minder weg ;-)
Dit soort fenomenen zie je altijd terug in het natuurlijk evenwicht.
Het 1e jaar na een vermindering, heeft de 1e generatie volop eten en groeien doorgaans groter en sterker dan de populatie daarvoor. Op een gegeven moment jaren erna zitten er zelfs meer dan ervoor, maar wel veel kleiner op gegroeide dieren.

Hier is mooi beschreven hoe groot die impact is.

Groeten Robin

Aloys Simons
Lid
Lid

Berichtdoor Aloys Simons » Di Mar 22, 2011 18:35

Ik zie wel wat Mario bedoeld met zijn mening. Er is een wezenlijk verschil tussen een doelgroep en een vereniging en juist naar de wetgeving toe is dat een verschil waar een beslissing wel of niet over genomen kan worden. Een doelgroep kan dan wel weer een onderdeel zijn van een vereniging naar mijn mening. Maar laat ik mijn mening over de uitwerking daarvan maar niet gaan uitleggen.

Heeft de vergadering inmiddels plaats gevonden?

gr Aloys
What we do in life, echoes to eternity
One life, live it!
Just my 2 cents ;)

Terug naar “Kweek”