Brainstorm inteelt

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Milou

Brainstorm inteelt

Berichtdoor Milou » Za Feb 05, 2011 18:43

wat kan je zoal doen om inteelt te voorkomen?

Ricardo Velthuizen

Re: Brainstorm inteelt

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Zo Feb 06, 2011 16:37

wv kopen en daarmee kweken.

en eventueel een stamboom maken voor zover je kan achterhalen en die meegeven met het nieuwe gekweekte diertje.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Ma Feb 07, 2011 17:47

Bij sommige soorten is het lastig, maar bij andere soorten kan je vrij goed achter halen of dieren vanaf wildvang niet verwand aan elkaar zijn. Voordat de dieren gevangen zijn is dat natuurlijk ook lastig, want ik denk dat een kameleon in de natuur niet langs zijn eigen dochter zal lopen en denken....nee dit kan niet...

Milou

Berichtdoor Milou » Vr Feb 11, 2011 11:50

Karin Heijdra schreef:Bij sommige soorten is het lastig, maar bij andere soorten kan je vrij goed achter halen of dieren vanaf wildvang niet verwand aan elkaar zijn. Voordat de dieren gevangen zijn is dat natuurlijk ook lastig, want ik denk dat een kameleon in de natuur niet langs zijn eigen dochter zal lopen en denken....nee dit kan niet...

In de natuur zal dat ongetwijfeld gebeuren.Maar systematisch verwantte dieren die met elkaar paren meerdere generaties achter elkaar zeker niet.Zo gaat dat niet in de natuur, dat is het mooie eraan.

Maar stel , dat bij meerdere soorten wildvang verboden word, wat dan?

Groetjes Robin

EST

Berichtdoor EST » Vr Feb 11, 2011 13:22

Dan zullen veel soorten in gevangenschap uiteindelijk niet meer gehouden kunnen worden denk ik. Als de wildpopulatie dan door verschillende redenen (klimaatverandering, ontbossing e.d.) uitsterft dan zullen soorten uit gaan sterven. Er zijn nu al dieren die alleen nog in gevangenschap te zien zijn omdat hun natuurlijke leefomgeving verwoest is of door jacht de populatie is uitgestorven. Bij kameleons zal dit langer duren omdat ze niet zozeer gewild zijn voor vlees, bont of bijv.ivoor zoals bij andere diersoorten het geval is, maar het kan wel. Of we hebben de makkelijk te kweken soorten die straks alleen nog in gevangenschap leven, maar dan totaal afwijkend eruit zien dan de oorspronkelijke wildsoorten doordat er te ver mee doorgekweekt wordt.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Milou

Berichtdoor Milou » Vr Feb 11, 2011 16:20

Esther Stoel schreef:Dan zullen veel soorten in gevangenschap uiteindelijk niet meer gehouden kunnen worden denk ik. Als de wildpopulatie dan door verschillende redenen (klimaatverandering, ontbossing e.d.) uitsterft dan zullen soorten uit gaan sterven. Er zijn nu al dieren die alleen nog in gevangenschap te zien zijn omdat hun natuurlijke leefomgeving verwoest is of door jacht de populatie is uitgestorven. Bij kameleons zal dit langer duren omdat ze niet zozeer gewild zijn voor vlees, bont of bijv.ivoor zoals bij andere diersoorten het geval is, maar het kan wel. Of we hebben de makkelijk te kweken soorten die straks alleen nog in gevangenschap leven, maar dan totaal afwijkend eruit zien dan de oorspronkelijke wildsoorten doordat er te ver mee doorgekweekt wordt.

Er zijn dieren, zoals de Pardalis, die door ontbossing een groter geschikt biotoop krijgen.Niet dat ik vernietiging van wouden goedkeur hoor.

Wat is voor de "natuur" het verschil tussen dieren vangen voor vlees, bont, ivoor, enz, of om als huisdier in een kooi, aquarium, terrarium of een ander verblijf te stoppen?
Ik heb niks tegen wildvang,hoor, want de vader van onze nosy be was ook wildvang.En dan zullen er soorten uit de hobby verdwijnen, ja.Of kapotgefokt worden.

Maar in deze brainstorm moeten we denk ik niet de nadruk leggen op wildvang.Want dat houd een keer op denk ik.

Groetjes Robin

Ricardo Velthuizen

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Vr Feb 11, 2011 20:16

Het is bewezen in onderzoeken dat als er kameleons uit de vrije natuur gevangen worden dat de polulatie binnen twee jaar terug op orde is en daarbij komt dan dat de beesten die er dan nog zijn nog sterker zijn ook.

dus wildvang zal denk ik niet ophouden.
En met nakweek moeten we eveneens zo lang mogelijk nieuwe en niet verwante dieren met elkaar laten paren.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Vr Feb 11, 2011 22:34

Ik heb ooit een verhaal gehoord van een gebied waaruit voornamelijk mannelijke hagedissen werden gevangen. Het bleek dat na deze vangst de populatie extreem toe nam. Dit gebeurde omdat de mannetjes nu niet meer al hun tijd kwijt waren aan vechten met elkaar, maar met hele andere dingen.....

Ik denk dat als men niet te veel vrouwelijke dieren weg neemt het niet altijd slecht zal zijn voor de populatie.

Milou

Berichtdoor Milou » Za Feb 12, 2011 00:36

Ricardo Velthuizen schreef:Het is bewezen in onderzoeken dat als er kameleons uit de vrije natuur gevangen worden dat de polulatie binnen twee jaar terug op orde is en daarbij komt dan dat de beesten die er dan nog zijn nog sterker zijn ook.

dus wildvang zal denk ik niet ophouden.
En met nakweek moeten we eveneens zo lang mogelijk nieuwe en niet verwante dieren met elkaar laten paren.

Vragen over het onderzoek:
Welke soorten?
Welk land?
Hoe groot was het gebied?
Wie deed het onderzoek?
Was het eenmalige vangst?
Hoeveel dieren?

Als het 2 jaar duurt voordat de natuur hersteld dan is dat toch vrij lang.
Stel dat er dagelijks dieren voor de export worden gevangen dan heeft dat toch een mega impact.

Bij de Yemen is wildvang toch ook al verboden?
Er zijn toch al soorten die je niet eens mag houden?

Groetjes Robin

Milou

Berichtdoor Milou » Za Feb 12, 2011 00:40

Karin Heijdra schreef:Ik heb ooit een verhaal gehoord van een gebied waaruit voornamelijk mannelijke hagedissen werden gevangen. Het bleek dat na deze vangst de populatie extreem toe nam. Dit gebeurde omdat de mannetjes nu niet meer al hun tijd kwijt waren aan vechten met elkaar, maar met hele andere dingen.....

Wat voor een andere dingen, Karin? O-)

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Za Feb 12, 2011 03:03

@Ricardo: inderdaad wegvangen vult zo weer aan, kameleons planten zich best flink voor en herstellen heel snel

@Karin: Bij vissen ken ik ook zulke gevallen, stadsvijvers waarbij flink vissterfte optreed, hebben 3 jaar later veel meer vis dan voor die tijd. 10 voorntjes maken er zo 1 miljoen. (en na zo'n sterfte hebben ze me daar een partij watervlooien te eten)

Voor een panda en een olifant ligt het natuurlijk allemaal anders.

Kameleons produceren ook veel nageslacht, en als er daarvoor weinig in dat gebied zaten, worden er veel meer volwassen, door hoger voedsel aanbod. Evt. roofdieren zijn daardoor ook verminderd in de tijd dat er weinig kameleons waren. En de volwassenen schieten er natuurlijk ook minder weg ;-)

Dit soort fenomenen zie je altijd terug in het natuurlijk evenwicht.
Het 1e jaar na een vermindering, heeft de 1e generatie volop eten en groeien doorgaans groter en sterker dan de populatie daarvoor. Op een gegeven moment jaren erna zitten er zelfs meer dan ervoor, maar wel veel kleiner op gegroeide dieren. Na een langere tijd is het weer terug bij hoe het was...

Biotoop behoud is alles in deze, de laatsten van een soort vang je echt niet zomaar weg, die ga je echt niet zomaar vinden.

@Robin: je mag alles houden, als je maar de juiste papieren hebt en toestemming krijgt, voor de echt bijzondere soorten zul je als particulier die toestemming natuurlijk niet krijgen, in het kader van wetenschappelijk onderzoek(of kweek programma's) kan er wat meer, wildvang exporteren is idd vaak wel verboden, farmbred mogen er veel meer soorten kameleons, in de cites export lijst kun je alles terug vinden, dan heb je een overzicht welke ge-exporteerd worden.

http://www.cites.org/common/quotas/2010 ... as2010.pdf

Kameleons zijn op zich nog niet zo streng gereguleerd, bij schildpadden zitten er bijvoorbeeld veel meer op een EG-certificaat, kameleons volgens mij geen 1?
De norm van de KVN is momenteel naar mijn mening strenger dan die van de AID.
(Toen ik controle kreeg vorig jaar was alles in orde volgens de AID, van de vereniging mag ik de nakweek ervan niet aanbieden op deze site)
De gehele regelgeving is echt complex, daarom geen verwijt, al hoop ik wel dat ze hier dit jaar nog over nadenken.
Het woordje doelgroep is in deze wat mij betreft een mooi woord, wat iets aangeeft met betrekking tot bestudering van.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Za Feb 12, 2011 16:12

Mario we hebben februari een afspraak met het desbetreffende Ministerie en mensen van Cites.
Ik zou zeggen, ga lekker met ons mee, krijg jij net zo veel duidelijkheid als wij.
Hoe meer vragen daar komen te liggen, des ter duidelijker wordt het misschien voor iedereen.
Kunnen we ook voor eens en altijd het gekissebis beëindigen.

Het woordje doelgroep is in deze wat mij betreft een mooi woord, wat iets aangeeft met betrekking tot bestudering van.

Ligt het aan mij? Ik snap geen jota van deze zin.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Za Feb 12, 2011 19:33

Hoi Guido,

Een vereniging klinkt anders dan een doelgroep toch?
Ik bedoel dat voor mij een doelgroep klinkt als meer specifieker ingaan op de dieren ter bestudering en kweek.
Vereniging denk ik meer aan contacten en gezelligheid, nieuwe mensen wegwijs maken.

Als het savonds is (en niet te ver weg) wil ik wel mee gaan.
Denk dat het het handigste is om alle vragen van te voren goed aan te melden op papier zodat ze het alvast goed kunnen uitwerken.
-Welke soorten kameleons nakweek mag met overdrachts verklaring en voor welke soorten is een EG-certificaat verplicht?
-Mogelijkheden opvang in beslag genomen dieren
-Stel dat we als vereniging zelf zouden willen importeren voor vers bloed, hoe dient er dan te werk gegaan te worden en wat zijn de mogelijkheden.
-Hoe kan de KVN evt. bijdragen aan regelgeving
-Zijn er eisen aan de huisvesting?
-Duidelijkheid bij te houden registratie(evt. via link) (iedereen dient namelijk een logboek bij te houden volgens een bepaald formaat, genummerde bladzijden)

Groeten,
Mario
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Za Feb 12, 2011 20:13

Het klinkt wel anders, maar dan bedoel ik ook de klank. Hoe je het uitlegt is denk ik toch meer jouw beleving.
Maar goed, waar hebben we het eigenlijk over. 8)7

Een paar van jouw punten staan ook op onze lijst
Maar we hebben nog wat meer zaken die wij graag helder willen hebben.
De precieze tijd van de afspraak moet nog worden vastgezet, ik laat het jou wel weten.
Het zal waarschijnlijk in de buurt van Utrecht gaan plaatsvinden.

Milou

Berichtdoor Milou » Za Feb 12, 2011 20:27

hahahaha,

Dit soort dingen wil ik horen (lezen).
In de vogelkweek zijn hobbyiesten ook veel verder, en dus professioneler, dan dierentuinen.Ik denk met de kameleons ook.
Wat in de vogelwereld verzuimd word is samenwerking, en daar zijn ze nu mee bezig om dat op poten te zetten.
Dit vind ik zeker interessant.

Zelf importeren en een stamboek bijhouden. *O* *O* *O* *O* *O*
Maar de zeldzame en kwetsbare populaties (soorten) moeten dan wel met rust gelaten worden.

Misschien loop ik te hard van stapel, maar dan ben ik in ieder geval mezelf.hahaha.

Groetjes Robin

Terug naar “Kweek”