Verwant / onverwant

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Guido Rulof
Lid
Lid

Re: Verwant / onverwant

Berichtdoor Guido Rulof » Vr Feb 04, 2011 12:53

Heb het even gesplits en bij "kweek" gezet.
Was niet echt meer ontopic, nu wel weer :Y

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Feb 04, 2011 13:21

Precies Guido, de natuur heeft parthogenese (bv. bij rouwgekko's) niet voor niets uitgevonden. Dat is inderdaad appels en peren vergelijken. In parthogenetisch opzicht is er in principe geen sprake van het doorgeven van genetische defecten. Er is sprake van een gedeeltelijke meiose en mitose. Er onstaat een identiek dier. Indien mannetjes weer voorhanden zijn, kan er weer worden voortgeplant onder invloed van natuurlijke selectie.

Ik ben het eens met Robin.

Wat ik alleen vervelend vind, is dat iemand met stevige beweringen komt, die vervolgens niet onderbouwd en dan ook nog roept dat hij niet met bewijzen hoeft te komen?! Volgens mij moet degene die deze beweringen doet, juist met bewijzen komen! Hij start ook nog eens de discussie over dit onderwerp...
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

stevie

Berichtdoor stevie » Vr Feb 04, 2011 19:32

ten eerste Robin wat weet jij in godsnaam van kameleons ? je bent ....... juist bezig !! merci ommij zo af te breken ! ten 2de dat DNA onderzoek is WEL !! gebeurd er zijn GEEN!!! verwante dna strengen , zaten er geen biologen op het forum , ja he zoek het dan op !!! nu het volgende tegen de mensen die dit hier in twijfel trekken ze kweken zelf met kameleons en ga jij als er iemand vraagt om een koppel of trio dit niet verkopen aan die bepaalde persoon , ik dacht het niet @ guido ja jij dus ook u verkoopt ook koppels aan personen goed weten dat ze ermee gaan kweken en zeg jij dat ze er niet mee mogen kweken ik dacht het niet !!!
@ mario , groot gelijk goed argument zelfs in het wild zit vader op dochter en zoon op moeder wat dachten jullie nu , dat we naar zuivere lijnen moetten streven kan kloppen inderdaad maar als onderzoek heeft uitgewezen dat ze niet verwant zijn is een selectie van sterke en gezonde dieren voldoende . een zuivere lijn met calyptratus en pardalis is onmogelijk !!!

het volgende zoals jullie weten zijn reptielen ambfibieen en insecten al veeeeeel langer op dit wereldbolletje dan wij mensen en ze zijn nog steeds niet!!! in die mate geevolueerd dat de DNA strengen gelijkenissen vertonen .

zie je nu dat dit gaat escaleren , het zijn dan ook altijd de zelfde mensen die alles in twijfel trekken MAAR zelf nooit met antwoorden komen en straffer nog ze doen zelf lekker mee !! hypocrieten !!

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Feb 04, 2011 20:40

Poe poe hee, weet je wanneer iets escaleert? Als mensen hun emoties niet in bedwang kunnen houden, wat hier duidelijk gebeurt. Berichten gaan posten met woorden volledig in KAPITALEN en vooral veel uitroeptekens... :{

Nogmaals Steve, JIJ komt met harde beweringen, maar gaat hier vervolgens niet op in. Je plaatst deze wel op een forum van een vereniging, waar er een mix aanwezig is van mensen die jaren ervaring hebben tot nagenoeg geen. Iedereen heeft recht op een mening, maar als je het mij vraagt moet deze wel goed worden onderbouwd. Dit betekent ook dat mensen een mening kunnen uitspreken als ze geen ervaring hebben met kweken. Alleen door hier duidelijke antwoorden op te geven, zonder je meteen in je kuif gepikt te voelen, zijn mensen in de gelegenheid om hun mening bij te stellen (of niet, dat kan ook).

Ik heb ook nog niet gekweekt, maar ik ben niet achterlijk en mijn kennis van biologie (genetica, ethologie etc) gaat wel wat verder dan lagere school.

Kom dan eens met een uitleg over het volgens jou aangetoonde onverwantschap van vader en zoon? Je maakt jezelf alleen al ongeloofwaardig door deze toelichting achterwege te laten.
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Milou

Berichtdoor Milou » Vr Feb 04, 2011 21:01

stevie schreef:ten eerste Robin wat weet jij in godsnaam van kameleons ? je bent .......juist bezig !! merci ommij zo af te breken !

Stevie, het klopt dat ik net bezig ben met kameleons.
Ik moet veel praktische dingen nog leren maar ik weet er meer van dan je denkt.
Deze discussie gaat niet specifiek over kameleons, maar over inteelt.Directe inteelt van broer op zus.
Het is algemeen bekent dat als je met dieren kweekt dat je dit zeker niet moet doen.Ook al zijn de negatieve gevolgen bij de ene diersoort ingrijpender dan bij de ander.
Sommige eilandpopulaties zijn geisoleerd en zullen genetisch niet echt breed zijn ,nee.
Daar ben ik het dus eens met mario.
Maar je moet niet vergeten dat van een nest jongen er misschien maar 1 tot 3 overleven, en de kans dus zeer klein is dat er nakomelingen komen van broer en zus.Mocht dat wel gebeuren dan is de kans nihil dat van dit nest weer een broer en zus jongen krijgen.

Als je de quote van jou hierboven leest blijkt dat je me volledig onderschat en dat baseer je op het feit dat je weet dat ik net kameleons houd.
Maar na 30 jaar ervaring in de dierenwereld ,hobbymatig en professioneel, weet ik dat jouw stelling lariekoek is. :Y
Met andere woorden Wat kom jij mij uitleggen?
Je zegt merci tegen me omdat ik je hier op het forum afbreek, maar je moet jezelf bedanken want jij typt toch die kwats in.Jij verkoopt toch broer en zus als koppel.Ik niet.

En als het zo is dat het genetisch echt zo erg is gesteld met de kameleons in nederland en belgie dan is dat schrijnend!

Groetjes Robin
Laatst gewijzigd door Milou op Za Feb 05, 2011 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Milou

Berichtdoor Milou » Vr Feb 04, 2011 21:16

Maar goed.
Voor de mensen die het met me eens zijn over inteelt.

Wat kunnen we hier aan doen

Groetjes Robin
Laatst gewijzigd door Milou op Vr Feb 04, 2011 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

EST

Berichtdoor EST » Vr Feb 04, 2011 21:18

Genetica zit bij reptielen en zoogdieren (dus ook mensen) sowieso heel anders in elkaar en kan niet met elkaar vergeleken worden.

Even voor het kort: incest dat gebeurd in de natuur kan ook problemen met zich meebrengen, natuurlijke selectie filtert hierbij de dieren met de slechte en zwakke genen.

In gevangenschap kun je soms de zwakke dieren eruit halen, dat doe ik zelf ook, maar we kunnen niet IN een dier kijken en dus niet alles zwakke dieren eruit pikken. Bijkomend is elk dier geld waard dus welke kwekers gooit de helft van z'n nest in de vuilbak? Precies.

Daarom moet je in gevangenschap niet bewust met verwante lijnen kweken. Alleen de natuur kan garanderen welke dieren sterk genoeg zijn om te overleven, dat kunnen wij niet bepalen. Wij kunnen met onze middelen alles in leven houden.

Als je nu bijvoorbeeld kijkt naar silkback baardagamen, persoonlijk vind ik het te ziek voor woorden dat mensen dit überhaupt willen kweken. Enige reden hiervoor is geld. Worden de dieren er beter van? Denk het niet. Uiteindelijk zijn het mensen die uit een nest dieren met bepaald afwijkende eigenschappen halen en met diezelfde afwijkende genen verder gaan kweken om abnormale kleuren en lichaamsvormen te krijgen in een dier.
Denk hierbij alleen al aan honden en katten, hoeveel freaks zitten hiertussen?

Dan mogen ze me een miljoen bieden als ik een kameleon kan kweken met één of andere afwijking (translucent piebald bijvoorbeeld bij jemens) dan doe ik het nog niet!
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Vr Feb 04, 2011 22:47

Dat mag best een toontje lager Stevie.
Op een forum wordt gedicusieerd en krijgt men tegenspraak, daar moet je wel tegen kunnen.
Stevie, je denkt toch niet dat dit soort reacties een positieve uitwerking gaan hebben?
Als ik de eerste zin heb gelezen, neem ik de rest al niet meer serieus.
Dan de opmerking naar Robin, waar slaat dan nou weer op?

Dan de verkoop van verwante dieren in 1 koop.
Dit gebeurd, en ook door mij. Ik heb regelmatig grotere groepen aan wederverkopers verkocht.
Maar ik zeg niemand dat ze met de verwante dieren kunnen gaan kweken.
Sterker nog, ik zeg erbij dat dit niet de bedoeling is. Wat er na de verkoop gebeurd, heeft geen enkele verkoper zicht op.
Zo stellig ben ik ook als het om mixen van kleurslagen gaat.

Ricardo Velthuizen

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Vr Feb 04, 2011 23:45

IK ben het wederom met Guido eens en zie het als plicht van de verkoper om het te melden bij verkoop (heeft guido ook bij mijn pardalis man gedaan trouwens) van een koppel mischien heeft degene in kwestie wel een onverwant koppel zitten en kan hij zo verantwoordt kweken.

Om verwante bloedlijnen te voorkomen bij kweken heb ik net een wildvang gekocht om met een nakweek te kweken dan weet je voor 99,99999999 % zeker dat ze niet verwant zijn en als ik zeker wil weten koop ik er desnoods nog een wv vrouw bij om een nieuwe lijn op te zetten en ja ik zal natuurlijke selectie toepassen als het zich aandient dan maar wat minder verdienen ik doe het niet voor het geldt maar voor de hobby.

En als nou meer mensen zulke bloedlijnen creeren dan moet het goed te doen blijven en houden we de kameleons nog lang op de aarde.

@robin: overschat jezelf niet he :P
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

Milou

Berichtdoor Milou » Za Feb 05, 2011 09:49

Ricardo Velthuizen schreef:@robin: overschat jezelf niet he :P

Goede morgen, Ricardo

Ik overschat mezelf niet,hoor.
Dat noem je zelfkennis.Ik ben gewoon nagenoeg geniaal _O- _O- _O-
En door het woordje nagenoeg kan je zien dat ik ook zeeeeer bescheiden ben. _O- _O- _O-

Nee, ik moest ff arrogant zijn want ik laat me niet wegzetten ,door iemand die in zijn gat is gebeten en daardoor onbeschoft wordt ,als een totale leek.

Ik ben het in iedergeval eens met jou en Guido
Het is van belang dat je zelf het zo goed mogelijk doet.
En je educatieve rol serieus neemt.
En als je dieren verkoopt het doen op de goede manier , ook al heb je totaal niet in de hand wat de koper met deze dieren gaat doen.
Maar als die koper ook met respect met zijn dieren om gaat en dat ook serieus doet dan zijn we al heel ver .
Ofnie!?

Met Vriendelijke Groet

Robin

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Za Feb 05, 2011 15:47

Er is wel meer pittig gereageerd, maar laten we iedereen wel in hun waarde laten aub.
Als we wat meer in het algemeen praten en ontopic blijven, is dit een prachtig thema om met elkaar van gedachten te wisselen.
Gr Guido.

Milou

Berichtdoor Milou » Za Feb 05, 2011 18:39

Pittig is okee.Maar we moeten elkaar inderdaad wel in respecteren.
En om het ontopic te houden vroeg ik me af wat we er aan kunnen doen om inteelt uit te bannen.
In ieder geval zoveel mogelijk te voorkomen.
Lijkt me dat dat in een nieuw topic moet.
Ik hoop op een mooie brainstorm dan,

Groetjes Robin

Terug naar “Kweek”